Växthus- renovera eller köpa nytt?

Jag röstar också på renovera! Så länge det är ett projekt man inte har bråttom med och dessutom kan gå ifrån och leva på som vanligt i vardagen när man pausar. Perfekt att kombinera med bebislivet. Jag hade ofta något liknande igång när mina var små, lite som terapi tyckte jag!

@SpanskaLoppan Jag tanker sa har, du gillar att fika i ditt fina vaxthus och det ar platsen du kopplar av en stund. Medan du sitter dar tittar du ut pa grasmattan och kanske barnen som leker och mar bra ... Om du har kanalplats istallet forsvinner mycket av njutningen att sitta och titta ut for man ser inte alls lika bra genom kanalplast och det skulle absolut irritera livet ur mig i alla fall.

@SpanskaLoppan Jag tanker sa har, du gillar att fika i ditt fina vaxthus och det ar platsen du kopplar av en stund. Medan du sitter dar tittar du ut pa grasmattan och kanske barnen som leker och mar bra ... Om du har kanalplats istallet forsvinner mycket av njutningen att sitta och titta ut for man ser inte alls lika bra genom kanalplast och det skulle absolut irritera livet ur mig i alla fall.
Håller verkligen med! Vill både se in på allt det fina och ut när jag är där inne ☺️

Håller verkligen med! Vill både se in på allt det fina och ut när jag är där inne ☺️

Jag har mer eller mindre bestämt mig. Eller det hade jag nog från början men var osäker på om projektet skulle bli en enda stor stress bara.
Nu känns det lugnare när flera skriver att det inte är panik om rutorna inte kommer tillbaka upp i år. Får jag bara ner dem samt skrapar rent trästommen och målar den så kan jag alltså släppa ev stress sedan om jag känner att det blir för mycket.
Ska få maken att montera ner/upp glaset på taket dock. Jag är så höjdrädd 😵

Och utsikter ÄR härlig

Bifogade filer

• 20210511_192301.webp
    20210511_192301.webp
    142,8 KB · Visningar: 47
Hum kan man inte köpa renovering? eller är det väldigt dyrt?
Det är dyrt för det tar tid och tid kostar pengar
En hantverkare kostar väl ungefär 600:- i timmen om det räcker
Det tar måååånga timmar att skrapa fönster
Jag vet jag har gjort 23 av 32 gamla fönster nu står det nio fasta gamla på tur så jag måste upp på ställning och skrapa och måla
Men @SpanskaLoppan om det känns övermäktigt så har jag ett par gånger tagit hjälp av veteranpoolen tex för målning av altantak och andra smågrejor
De tar ju gärna lite mindre jobb och har många duktiga hantverkare

Jag vet jag har gjort 23 av 32 gamla fönster nu står det nio fasta gamla på tur så jag måste upp på ställning och skrapa och måla
Men @SpanskaLoppan om det känns övermäktigt så har jag ett par gånger tagit hjälp av veteranpoolen tex för målning av altantak och andra smågrejor
Ja jag tänkte absolut på tex veteranpoolen, det är ju fortfarande köpa in. (har dock bara kört på grejs som beskära träd)

Det går ju fortare när man är proffs. Hur dyrt eller inte det blir vet man ju bara om man tar in priser på jobbet.

Ja, veteranpoolen finns här. Jag har funderat på dem ibland till annat, har tre träd jag skulle behöva hjälp att beskära ordentligt t ex. Det har bara aldrig blivit av. Kanske tar jag tag i det iår.

Kan vara bra att veta att de inte nödvändigtvis har kompetens för det dom tar på sig att göra. Väldigt varierande nivå på dom.
Vi hade dem för städ på en av mina arbetsplatser en gång så jag förstår vad du menar. Det är delvis därför det inte blivit av att boka in dem. Å andra sidan vet jag inte mycket om att beskära fruktträd jag heller 😅

Vi hade dem för städ på en av mina arbetsplatser en gång så jag förstår vad du menar. Det är delvis därför det inte blivit av att boka in dem. Å andra sidan vet jag inte mycket om att beskära fruktträd jag heller 😅
Att använda en okunnig beskärare till något så viktigt som fruktträd kan bli rejält dyrköpt om du brukar använda frukten. Just ett sådant jobb skulle jag verkligen anse värt de extra pengar det kan kosta att ta hjälp av en arborist eller trädgårdsmästare för att få igen det i stora skördar och friska träd.

Tycker ditt växthus är ljuvligt och är glad att tråden verkar hjälpa dig våga/orka testa renovera! :heart

Senast ändrad:
Att använda en okunnig beskärare till något så viktigt som fruktträd kan bli rejält dyrköpt om du brukar använda frukten. Just ett sådant jobb skulle jag verkligen anse värt de extra pengar det kan kosta att ta hjälp av en arborist eller trädgårdsmästare för att få igen det i stora skördar och friska träd.

Tycker ditt växthus är ljuvligt och är glad att tråden verkar hjälpa dig våga/orka testa renovera! :heart
Det är egentligen bara äpplena jag verkligen tar till vara. Även om jag skäms lite över det men plommon och (sura)körsbär har väldigt dålig åtgång. Jag har skänkt, tagit med till jobbet och annonserat att folk kan komma och plocka men dessa mängder går inte åt.
Alla tre fruktträd är minst 30 år gamla och det blir så himla mycket frukt😵

Jag känner mig mer pepp på att fixa det. Att en vanlig människa som jag nog fixar det, tackar allihop😍

Det är egentligen bara äpplena jag verkligen tar till vara. Även om jag skäms lite över det men plommon och (sura)körsbär har väldigt dålig åtgång. Jag har skänkt, tagit med till jobbet och annonserat att folk kan komma och plocka men dessa mängder går inte åt.
Alla tre fruktträd är minst 30 år gamla och det blir så himla mycket frukt😵

Jag känner mig mer pepp på att fixa det. Att en vanlig människa som jag nog fixar det, tackar allihop😍
Vad härligt att de är rikgivande!

Det finns ju jättemycket och inte så komplicerad info om sund fruktträdsbeskärning på youtube. Jag tror sannolikheten att du får ett bra resultat av att göra det själv är högre än om du ber någon allmän fixarservice göra det.

Heja dig!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Stormen Egon drog ju, som bekant, förbi Sverige och inte helt obemärkt. Han var tydligen inget fan av vårt växthus, utan gjorde så här...
Svar
12
· Visningar
2 196
Senast: AliceZeta
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 523
Senast: cherie
·
Relationer I juni detta året köpte min sambo en bostadsrätt av sin bror. Jag flyttade in med min sambo då, men var tveksam då eftersom jag hellre...
Svar
19
· Visningar
3 972
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka