Vad har ni för avlopp, och är ni nöjda?

Jag menar att alla vill ha vårdcentral apotek va o avloppsverk brandkår mm då borde alla som inte är skrivna i sin stuga fastighet betala en avgift till den kommunen. För att täcka kostnader som det blir till kommunen o vården har för att det skall räcka till för den samhälls service som behövs.
Så är det inte nu o vi = ortsbefolkningen får betala för att vatten on avloppsverk mm ska räcka till även till badgäster. O det är inte ok. Jag är inte ensam om att tycka så av ortsbefolkningen. Om kommunen har 15.000 åretrunt invånare och det i stort tredubblas sommartid.

Så du menar att i din kommun finansiseras vatten, avlopp och reningsverk av skattebetalarna? Det måste vara en väldigt unik kommun isf. Jag känner iaf inte till någon kommun som har det upplägget.

Senast ändrad:
Men kommunala va o avloppsnätet betalas av oss ortsbor. Va verk o avloppsreningsverk bekostas av kommunala skatten som vi åretrunt bor betalar. Även vårdcenraler o liknande bekostas av ortsbornas skatte pengar.

Hittade det här också. Är det så att du VET att Vatten och avlopp bekostas av kommunalskatten eller är det något du tror och tar för givet och är upprörd över fast du inte vet hur det ligger till?

Jag blir så förvånad eftersom i Vatten och avlopp i regel inte finansieras med skattemedel utan av va-kollektivet. Va-kollektivet består av alla kommunens fastigheter som är anslutna till det kommunala va-nätet. Detta oavsett om hur fastigheten är taxerad eller om den bebos permanent eller som fritidshus.

VA-systemet finansieras alltså i regel av brukarna, oavsett om de är "ortsbor" eller "badgäster". Om något så kan man hävda att de så kallade badgästerna betalar större andel relativt förbrukning eftersom anläggningsavgifter i form av förbindelsepunkt, huvudanläggningsavgifter, lägenhetsavgifter mm inte brukar (finns säkert undantag) ta hänsyn till om det är en permanentbostad eller fritidshus. Ibland finns det även fasta avgifter i brukningsavgiften som inte påverkas av detta.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 672
Senast: Capybara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar