Vad har ni för avlopp, och är ni nöjda?

Alltså jag menar absolut inte att förringa problemet eller bagatellisera tråden - men jag måste bara skriva att rubriken gör mig så glatt skrattig varje gång jag ser den! :p:love:
Det är inte tips om schampo eller bilmärke liksom. Jag har aldrig tänkt på att det kan behövas tips om avlopp! :up:

Min kommun benämner det som dagvatten, men jag hävdar att det är avloppsdagvatten.
Att industrierna missköter sig är inte ok och det tycker jag att kommunen skulle ålägga dem att göra.

Men inte heller kommunen filtrerar det som jag hävdar är avloppsdagvattnet från hårdgjorda ytor.
För att bara få släppa allt dagvatten rätt ut som de gör nu, bör det filtreras kan jag tycka.
Länsstyrelsen tyckte det lät väldigt underligt med. Vi får se hur det går. :)

Med "din kommun" undrar jag verkligen vilken förvaltning som benämnder det så. Det kan inte vara miljöförvaltningen i vart fall, kanske andra mindre kunniga från andra förvaltningar. Hur vet du att industrierna inte har rening på sitt vatten? En del industrier får släppa till dagvattennätet, men då har de en rening innan det går ut. Ibland både oljeavskiljare och rening beroende på industri. Det är olagligt att inte ha rening på en miljöstörande verksamhets avloppsvatten, så om du vet om att det är så borde du omedelbart anmäla det till miljöförvaltningen i din kommun.

Vatten från hårdgjorda ytor är inte avloppsdagvatten, det är dagvatten, oavsett vad du vill kalla det :)

9 kap. Miljöbalken säger att dagvatten räknas som avloppsvatten om marken är inom detaljplan.

9 kap. Miljöbalken säger att dagvatten räknas som avloppsvatten om marken är inom detaljplan.
..och att ett dike rakt ut i havet kan räcka som "rening" om det motverkar olägenheter för miljön.

(Alltså jag håller med, det borde finnas krav på högre rening av dagvatten, men lagen säger att detta kan räcka! Hur hårt man än försöker tolka lagen)

Med "din kommun" undrar jag verkligen vilken förvaltning som benämnder det så. Det kan inte vara miljöförvaltningen i vart fall, kanske andra mindre kunniga från andra förvaltningar. Hur vet du att industrierna inte har rening på sitt vatten? En del industrier får släppa till dagvattennätet, men då har de en rening innan det går ut. Ibland både oljeavskiljare och rening beroende på industri. Det är olagligt att inte ha rening på en miljöstörande verksamhets avloppsvatten, så om du vet om att det är så borde du omedelbart anmäla det till miljöförvaltningen i din kommun.

Vatten från hårdgjorda ytor är inte avloppsdagvatten, det är dagvatten, oavsett vad du vill kalla det :)
Det är miljö jag skickade till senast, vet inte vilken förvaltning som hanterar det praktiskt.
Var på ett möte med kommunen och en industriägare sa rätt ut, att de släppte allt sitt vatten till anvisad stam (60-talet) på industriområdet. Som rinner rätt ut. Så ja, de är helt klart medvetna om att så sker.

Jag vet att man har en plan på att låta alla privatpersoner ta hand om sitt eget dagvatten (som att anlägga kistor på tomten o.s.v), då har de nog tänkt att gå igenom industrierna med. Förhoppningsvis kommer det filtration m.m. då. Så rätt miljötänk finns, förmodligen inte resurser att följa upp.
Nybyggnationerna sköter sig exemplariskt och har t.o.m. egna dammar för sin dagvattenhantering för tak och hårdgjorda ytor. Där följs alla lagar och regler.
Och det är ytterst noga med privatpersoners avloppshantering.
Jag är inte enig i att allt vatten från hårdgjorda ytor är dagvatten. :)

..och att ett dike rakt ut i havet kan räcka som "rening" om det motverkar olägenheter för miljön.
Det kan väl räcka om man kan visa att det inte innebär olägenhet men de schablonvärden jag hittade för dagvatten låg över gränsvärdena och då borde vattnet renas kan man tycka. Den undersökningen (Pirard, Larm) är dock relativt ny, från 2010 eller 2011 har jag för mig så det har kanske inte prövats än?

Det kan väl räcka om man kan visa att det inte innebär olägenhet men de schablonvärden jag hittade för dagvatten låg över gränsvärdena och då borde vattnet renas kan man tycka. Den undersökningen (Pirard, Larm) är dock relativt ny, från 2010 eller 2011 har jag för mig så det har kanske inte prövats än?

Vilka gränsvärden menar du då? Gränsvärden för dricksvatten? Grundvattenklassningen från SGU?

Jag är inte enig i att allt vatten från hårdgjorda ytor är dagvatten. :)

Nä det är inte jag heller, men termen avloppsdagvatten finns inte och det blir konstigt att använda en sådan benämning.

Jag tycker du ska skicka ett mail till miljöförvaltningen i din kommun om vilka industrier som släpper orenat (de som du satt på möte med). Att "kommunen" var med på mötet innebär inte att miljöförvaltningen var det. I min kommun skulle sådana uppgifter medföra ett omedelbart förbud att släppa ut industriavloppsvatten som inte är kontrollerat, det är helt emot lagen nämligen.

Nä det är inte jag heller, men termen avloppsdagvatten finns inte och det blir konstigt att använda en sådan benämning.

Jag tycker du ska skicka ett mail till miljöförvaltningen i din kommun om vilka industrier som släpper orenat (de som du satt på möte med). Att "kommunen" var med på mötet innebär inte att miljöförvaltningen var det. I min kommun skulle sådana uppgifter medföra ett omedelbart förbud att släppa ut industriavloppsvatten som inte är kontrollerat, det är helt emot lagen nämligen.
Har nyligen puffat dom igen. Det enda jag har hört är att vi har fått ett nytt diarienummer.
Pratade för ett par år sedan med Länsstyrelsen och de sa att det inte var ok, inte heller att kommunen släppte ut sitt dagvatten på det sätt som sker då det inte är att betrakta som rent.
Det finns kommuner som sköter sig exemplariskt, din kommun är nog en sådan, och deras trycksaker har jag skickat med som bilagor. ;)

Vilka gränsvärden menar du då? Gränsvärden för dricksvatten? Grundvattenklassningen från SGU?
Kommer inte ihåg i detalj för det var ett tag sedan men de vi titttade på var prioriterade ämnen kopplat till EU-lagstiftningen och för dem finns det väl gränsvärden/normer som bla. reningsverk arbetar efter?

Kommer inte ihåg i detalj för det var ett tag sedan men de vi titttade på var prioriterade ämnen kopplat till EU-lagstiftningen och för dem finns det väl gränsvärden/normer som bla. reningsverk arbetar efter?

Det finns inga rikt- eller gränsvärden för dagvatten. Däremot vet jag flera kommuner som tagit fram egna, men nationellt finns inga (och därmed inga som implementerats från EU-nivå heller). Prioriterade ämnen har EU många, men inte för dagvatten :)

Det finns inga rikt- eller gränsvärden för dagvatten. Däremot vet jag flera kommuner som tagit fram egna, men nationellt finns inga (och därmed inga som implementerats från EU-nivå heller). Prioriterade ämnen har EU många, men inte för dagvatten :)
Fast dagvatten från mark inom detaljplan skall räknas som avloppsvatten enl. 9 kap. 2 § MB och för avloppsvatten finns det väl norm/gränsvärden som används?

Och det känns underligt att säga att inga normer finns för dagvatten och att det därför är fritt fram att släppa ut i sjöar och vattendrag för det skall fortfarande ske utan risk för miljö och hälsa, om norm/gränsvärden för avloppsvatten överskrids kan det knappast hävdas vara utan risk.

Fast dagvatten från mark inom detaljplan skall räknas som avloppsvatten enl. 9 kap. 2 § MB och för avloppsvatten finns det väl norm/gränsvärden som används?

Och det känns underligt att säga att inga normer finns för dagvatten och att det därför är fritt fram att släppa ut i sjöar och vattendrag för det skall fortfarande ske utan risk för miljö och hälsa, om norm/gränsvärden för avloppsvatten överskrids kan det knappast hävdas vara utan risk.

Men kraven för avloppsvatten gäller ju enbart BOD, COD, kväve och fosfor. Och det är ju inte de parametrarna som dagvattnet har problem med/överskrider, det är snarare tungmetaller och partiklar. Du blandar äpplen och päron lite känns det som. Men jag håller som sagt med om att det självklart borde finnas mer konkreta utsläppskriterier för dagvatten, men idag finns inte det lagstödet. Det är upp till varje kommun att lösa.

PS: ursäkta för all off topic :o

För att svara på rubrikfrågan: vad har ni för avlopp och är ni nöjda? Jag har kommunalt VA och är nöjd ;)

Köpte ju huset utan annat avlopp än utedass :p och köksvatten till en stenkista.
Så jag har nygjort avlopp i form av 3 kammarbrunn och infiltr.bädd. Till den mycket skäliga summan av 3200kr till komunen och ett snabbt handläggande utan gnäll eller motstånd till vad och var jag vill ha.:banana:

Förresten, tack @Diabetikern för tråden, nu kom jag mig för att kika på minireningsverk igen och nu verkar det även finnas lösningar för sommarstugor, vi måste göra något åt avloppet vid mammas/min och syrrans blivande stuga. Eventuellt ska kommunen dra avlopp men om det inte blir av måste vi hitta en annan lösning eftersom trekammarbrunnen vi har idag inte fungerar som den ska, det verkar som om inget vatten kommer ut, utan vi måste tömma den två gånger per säsong... :meh: Vilket mamma informerade oss om nu i vinter, och att hon hade haft en kamera ute också men hon kom inte ihåg vad de hade sagt. :banghead:

...eller att havet är en otroligt känslig recipient och övergödning (från bland annat enskilda avlopp) leder till algblomning som är giftigt för såväl vattenlevande organismer som för badande människor :)

(Nu jobbar inte jag med avlopp men detta är ganska enkla slutsatser att dra)

Ortsbor får betala för sjukvård räddnig ex brandkår mm avopp o vatten på komunal nivå ska räcka till för en för dubbling minst när badgästerna anländer som inte pyntar en spänn i skatt i kommunen! Det menade jag.
Sen ska vi alla vara rädda om havet! Men alla båtar, stora passagerar förjor som pumpar ut skiten från sina wc i havet är ok.

Samma här, vi har lagringskapacitet motsvarande 50-100 års slam från hushållsbrunnen och har möjlighet att söka dispens från slamtömning men den årliga kostnaden för dispensen är i princip samma som kostnaden för slamtömning så det är inte mycket mening.

Det är det sjuka i systemet! Finns ingen rim o reson,

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 672
Senast: Capybara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar