Vad har ni för avlopp, och är ni nöjda?

@kryddelydd har du någon aning om vilket minireningsverk du vill ha? Eller kikat runt?

Försökt läsa mig till massor men en del verkar ju ha hur mycket skötsel från fastighetsägaren som helst och då kan det kvitta.

@kryddelydd har du någon aning om vilket minireningsverk du vill ha? Eller kikat runt?

Försökt läsa mig till massor men en del verkar ju ha hur mycket skötsel från fastighetsägaren som helst och då kan det kvitta.

Jo, det är tydligen en hel del underhåll och det är inte kul.

Min entreprenör föreslog ett där man får ett avtal med leverantören. Dyrare i inköp, och avtalet kostar lite löpande, men jag tycker att det verkar vara värt pengarna att slippa skötseln.
Kommer inte ihåg fabrikat eller så, men kan förstås höra med kompisen.

Jag har tom november -18 på mig att fixa, så tänkte göra det nästa vinter (alltså vintern 17/18).

Nyfiken fråga på hur er avloppslösning ser ut i dagsläget. Tycker ni det fungerar och om ni var tvungna att göra nytt vad tror ni att det lutar åt då?

Finns ju en uppsjö av olika alternativ och lösningar. Tyckte det var jobbigt att leta nytt bett till häst men detta är snäppet värre :rofl:

Min kommun vill att alla har minireningsverk med fosforfälla och hällst infiltration/ marknädd efter reningsverket, eller slutna tankar. Trekamnarbrunn med markbädd/infiltration är inte så långa som får godkänt för längre. Eller ansluta sig till kommunalt avlopp. Den som utför o instalerar ev markbädd/infiltration o minireningsverk måste vara certifierade. Det finns en webbsida med olika renings sätt för avlopp. Och i vilka miljöer de är godkända. Minns ej vad den sidan heter. Men sök på nätet.

Låter som en dum situation när de själva inte har erfarenhet. Men för mig som inte jobbat superlänge dyker det hela tiden upp minireningsverk som jag aldrig sett tidigare. Då får man försöka läsa på och lyssna på entreprenören. De brukar ha bra kunskap.

Jag hoppas att er kommun har samma typ av avgiftssystem som de jag arbetat på. Då är det en fast avgift för avloppstillstånd. Således ska ingen behöva drabbas av att ett ärende tar jättelång tid pga vår okunskap eller att man behöver åka ut flera gånger.

Kommunerna som min kommun samarbetar med tar betalt för 8 timmar av tjänsteman för inspektion av avlopp. En saftig summa för att åka ut o titta på avloppet o fastighetsägaren fått beskriva sitt avlopp innan brevledes. Sen tillkommer kostnad för nya avloppet i tillstånd mm.

Jag måste fråga vad meningen är med bädd efter ett reningsverk. Förutsättningen är ju att det som kommer ut från reningsverket är just: rent. Då handlar det ju om att infiltrera vattnet på ett sådant sätt att det inte blir träsk där man lägger ut det.

I går eftermiddag blev det klart att istället för att gå c a 960 meter till en bäckfåra (torrlagd) kan vi gå 10 meter direkt på dränering på lantbruksmark. Lär ju spara en liten slant. Nu ska vi bara få det godkänt, men de flesta kommuner ser helst detta alternativ. Troligen inte vår.

http://husagare.avloppsguiden.se tycker jag är en sida värd att titta på.

Kommunerna som min kommun samarbetar med tar betalt för 8 timmar av tjänsteman för inspektion av avlopp. En saftig summa för att åka ut o titta på avloppet o fastighetsägaren fått beskriva sitt avlopp innan brevledes. Sen tillkommer kostnad för nya avloppet i tillstånd mm.
Spännande prissättning. Låter lite konstigt i mina öron. Som sagt har alla kommuner jag jobbat på haft en fast avgift i taxan för inrättande av avloppsanläggning. Mellan 5-7h har den varit.

Spännande prissättning. Låter lite konstigt i mina öron. Som sagt har alla kommuner jag jobbat på haft en fast avgift i taxan för inrättande av avloppsanläggning. Mellan 5-7h har den varit.

Ju fler man pratar med desto underligare förfarande får man höra om de olika kommunerna. Nu har vi fastigheter i tre kommuner, och det kunde lika gärna varit på Mars, månen och Tellus när det kommer till handhavande, prissättning och inställning. Det vissa kommuner rekommenderar vad gäller avloppsanläggning (och själv bekostar och installerar på sina egna ställen) förkastar andra kommuner totalt.

Vi hamnade i lite tidsnöd eftersom ursprungsplanen föll av olika anledningar och varken jag eller maken har tiden eller orken att föra det vidare. I och med att vi även ha egen tillgång till material så blev det den lösningen som kommunen kunde godkänna rakt av, den vi anlitade har stor erfarenhet och har gjort i stort sett alla avlopp i trakten men det gick troll i våran anläggning. Det var liksom grej på grej som strulade, grävare som gick sönder på de mest obegripliga sätt, reservmaskiner som gick sönder osv. Det var alltså inte entreprenören som ställde till det utan han försökte sitt bästa, vi har mycket sammarbete "företagen emellan" så han ville att det skulle bli bra.
Kommunen, ja herregud, de hade på förslag att vi skulle leda ut det till åsen, det är ju så fint flöde där, tills min man lite fint påpekade att det är nog väldigt dumt eftersom grannkommunen tar sitt vatten från åsen. De avslog minireningsverk rakt av eftersom "de inte trodde att folk skulle ha koll på servicen", jag vet inte hur de då tror att folk ska komma ihåg att bäddarna har en begränsad livslängd också... :meh:

Seriöst?! Till åsen?! O_o Nu blir jag mörkrädd på allvar...

Vår kommun erkände att de inte kunde ett skvatt om minireningsverk. Ett halvår efter ansökan och diverse tjafs mellan kommunen och leverantören (stor, levererar till många kommuner och känsliga områden) valde kommunen att bevilja tillstånd med hänvisning till att "utsläppet skulle motsvara godkända nivåer". Vilket ju är ett lotteri med tanke på att de ändrat tillåtna nivåer varje år de senaste fem åren.

Men varför skicka ut två gröngölingar i högklackat för att titta på förutsättningarna och besluta var vi fick gå ut, när de dessutom erkänner att de aldrig varit ute på besiktning, aldrig haft med tillståndsprövning att göra och dessutom "bara ville ut och åka lite i det fina vädret"? Kul att få den fakturan...

Åh, det låter som när kommunen besökte en av mina grannar (ej avloppsärende). De fick skorna förstörda kan jag säga :D

Ju fler man pratar med desto underligare förfarande får man höra om de olika kommunerna. Nu har vi fastigheter i tre kommuner, och det kunde lika gärna varit på Mars, månen och Tellus när det kommer till handhavande, prissättning och inställning. Det vissa kommuner rekommenderar vad gäller avloppsanläggning (och själv bekostar och installerar på sina egna ställen) förkastar andra kommuner totalt.
Det är lite samma uppfattning som jag har, och jag tycker det är synd. Jag hoppas att den kommande lagstiftningen ska kunna öka samsynen så att det blir mer lika kommunerna i mellan. Prissättningen kan nog inte det nya lagförslaget råda mot på.

Det är lite samma uppfattning som jag har, och jag tycker det är synd. Jag hoppas att den kommande lagstiftningen ska kunna öka samsynen så att det blir mer lika kommunerna i mellan. Prissättningen kan nog inte det nya lagförslaget råda mot på.

Prissättningen är ju det lilla i sammanhanget. Men när man som vi väljer ett system som kommuner och även staten installerar i superkänsliga områden, och kommunen ens vägrar att titta på alternativet, då känns det lite som att köra huvudet i väggen.

Prissättningen bestäms av varje kommuns kommunfullmäktige i enlighet med miljöbalken, så det är inget man kan ändra på om inte lagstiftaren ändrar lagen. Däremot kan man ju överklaga kommunfullmäktiges beslut om taxan :)

Jag måste fråga vad meningen är med bädd efter ett reningsverk. Förutsättningen är ju att det som kommer ut från reningsverket är just: rent. Då handlar det ju om att infiltrera vattnet på ett sådant sätt att det inte blir träsk där man lägger ut det.

I går eftermiddag blev det klart att istället för att gå c a 960 meter till en bäckfåra (torrlagd) kan vi gå 10 meter direkt på dränering på lantbruksmark. Lär ju spara en liten slant. Nu ska vi bara få det godkänt, men de flesta kommuner ser helst detta alternativ. Troligen inte vår.

http://husagare.avloppsguiden.se tycker jag är en sida värd att titta på.

Mycket bra fråga! Det är nog mest prestige från tjänstekvinna i min kommun....

Det varierar tydligen mycket i olika kommuner o vart i landet det är. Känns som västkusten måste tanka pengar av ortsbefolkning för att ha råd ned badgästerna...

Prissättningen är ju det lilla i sammanhanget. Men när man som vi väljer ett system som kommuner och även staten installerar i superkänsliga områden, och kommunen ens vägrar att titta på alternativet, då känns det lite som att köra huvudet i väggen.
Det känns lite så ja. Troligen har de ingen annan liknande anläggning och då kanske de inte orkar läsa in sig på den (vilket är deras jobb). Ni kom vi lite off topic kanske, men det är intressant att det kan skilja så mycket.

Det varierar tydligen mycket i olika kommuner o vart i landet det är. Känns som västkusten måste tanka pengar av ortsbefolkning för att ha råd ned badgästerna...
Samma här, vi har lagringskapacitet motsvarande 50-100 års slam från hushållsbrunnen och har möjlighet att söka dispens från slamtömning men den årliga kostnaden för dispensen är i princip samma som kostnaden för slamtömning så det är inte mycket mening.

Det känns lite så ja. Troligen har de ingen annan liknande anläggning och då kanske de inte orkar läsa in sig på den (vilket är deras jobb). Ni kom vi lite off topic kanske, men det är intressant att det kan skilja så mycket.

'Nja, jag tycker det är spot on topic faktiskt, det handlar ju om vad man står inför när man ska välja avlopp.

Renar ert minireningsverk även avloppsvattnet från bakterier?

Seriöst?! Till åsen?! O_o Nu blir jag mörkrädd på allvar...
Japp men de insåg nog sitt misstag väldigt snabbt... :angel: De är inte alltid så insatta i verkligheten de som kommer ut, till företaget hade vi ett gäng ute, de hittade inget att klaga på förutom att det stod en träskiva ner i "säkerhetsbassängen" runt diseltanken. Den tänkte de nästan skriva vite på att den måste bort eftersom den skulle kunna orsaka översvämning om tanken skulle gå sönder. Maken förklarade pedagogiskt att eftersom bassängen går högre upp än hälften av diseltanken så kan det aldrig bli översvämning, enda gången det skulle kunna ske än vid påfyllning av diseltanken och att den som fyller på inte uppmärksammar att de har fyllt mer än det får plats i tanken, men han kunde flytta på träskivan på en gång om det störde dem. Lite av stuket "något måste vi anmärka på, vad ska vi lyckas komma på?"

Liknande trådar

Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 308
Senast: manda
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 667
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 179
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 211
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka