Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

De gör inte hela vårt liv vidrigt men de begränsar vår tillvaro en hel del. Vi har ju också flyttat ut från stan för att kunna njuta av naturen och kunna släppa ut lillgrabben själv, nu kan vi inte det. Inte heller öppna fönster och altandörr på sommaren eftersom de kommer in då.

På landet är man van vid att det luktar skit ibland. Fast det är uppenbarligen ett problem i dagens samhälle att folk som flyttar ut på landet har någon romantisk syn på att allt ska vara rent och snyggt där och sen tvingar sina nya grannar att upphöra med lantbruk eftersom det luktar illa. Var väl något fall utanför Luleå nyss har jag för mig.


Varken jag eller sambon har vare sig tid eller lust eller ork att hålla på och jaga och hålla efter grannens katter, och oavsett hur lagen ser ut (är inte ens säker på att denna lag ni viftar med verkligen är en lag eller bara en tolkning av flera som gjorts), så är det fullkomligt orimligt att vissas rättigheter att ha katt - att ha utekatt - som skiter och pissar och förstör andras saker - går före övriga människors behov att få leva ett normalt liv. (sitta och lurpassa i timmar ingår inte i min normala livföring, har vare sig tid eller lust för sånt).


Fast om problemet är så stort som du beskriver det så kan man ju tycka att du och sambon skulle tycka att det var väl investerad tid ifall ni nu skulle behöva lägga 40 timmar av ert liv på att få katten att inte trivas på sin tomt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är en ganska enorm skillnad på skitlukt och bajs i trädgården. Jag har haft häst i större delen av mitt vuxna liv och har inget emot gödsellukt så det där har inget med mig att göra. Men det är ju helt uppenbart att du mfl tycker att grannens katter har större rätt att vistas i min trädgård än mitt eget barn, och jag får vackert flytta tillbaka stan annars.
Jag inser att vi lever i helt olika världar helt enkelt.

Räcker det med 40 timmar? Hur vet du det? Är det per katt då?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ett samhälle blir trevligare om man tar hänsyn till sina medmänniskor. Jag tycker det är synnerligen otrevligt med djurägare som anser att deras djur ska få inkräkta på anda människors liv, så till den grad att man inte kan göra vad man vill i sitt hem.

Fast nu pratar vi väl om olika saker. Jag pratar om katter som skiter i trädgården och du pratar om katter som förstör sadlar för stora belopp. Om katten förstör något tycker jag givetvis att ägaren är skyldig att ersätta det.


Självklart ska inte hundar skälla, det är störande och det finns domar som gör gällande att det är en olägenhet som ska eliminieras. Dessutom är det ju faktikt ett djur som inte mår bra, bakom skällandet.

Även hundar som mår bra kan ju skälla. T.ex. hundar som har lite vaktinstinkt och det kommer okänt folk in på gården. De är ju i vissa fall avlade för att de ska varna.
Skäller aldrig dina hundar? Skulle det inte vara absurt ifall du hade en granne inom hörhåll som sa sig störas av ljudet och kunde kräva att du höll dina hundar på ett sådant sätt att han inte kunde höra skallen.




Om du lyckas få en motorgräsklippare att störa din granne genom att bajsa på terrassen så har du verkligen gjort något enastående.

Trodde du det var det jag menade så får jag väl ursäkta mig för min otydlighet. Men om du inte vet det finns det folk som är otroligt känsliga för ljudstörningar. Ska inte dessa människor ha samma rätt att skydda sin tomt mot ljudstörningar som de som har kattskitsfobi ska kunna skydda sig mot katter.

Eller är problemet att det just handlar om katter.


Att andra människor lever i närheten - om man väljer att bo i tätbebyggt område - är ju naturligt. Med det kommer ljud och vissa andra förutsättningar. Men HÄNSYN är ju grunden till all trivsel.

Precis, men jag ser katterna på samma nivå som de oljud du verkar tycka att man ska tåla.



Jag kan inte se att utekatter hör hemma i tätbebyggt område. Faktiskt. Vill man ha utekatt och det är viktigt för det personliga välbefinnandet får man väl flytta till ett sådant boende att detta passar? Själv skulle jag inte ens drömma om att ha hund i en lägenhet, jag tror inte att varken jag eller hunden hade trivts, jag har personligen högre krav på MIN djurhållning än så.

Jag tycker inte heller att utekatter passar i städer. Men även på landet har man ju ofta grannar relativt nära som (vilket är tydligt i denna tråd) anser sig störda av kattskit.


Att låta sina djur löpa vind för våg och sedan hänvisa drabbade personer till att det är upp till dem att fixa tycker jag är att be om att få katten skadad eller undanröjd av frustrerade människor som vill freda sig och sitt liv. En bajsfri tillvaro tycker jag inte är för mycket begärt.

Nu lyser det ju igenom igen att det egentligen handlar om att du vill förbjuda utekatter. För att garantera att min utekatt inte ska störa någon annan krävs väl att jag har minst 5 kilometer till närmaste granne. Sen är väl inte det heller en garanti då katter inte har något större problem att ta sig en sådan sträcka ifall något lockar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Räcker det med 40 timmar? Hur vet du det? Är det per katt då?

Det kanske räcker med 1 timme, eller så krävs det 150 det är det ingen som vet.

Grejen är att ifall det är ett så stort problem som du verkar ge intryck av att det är så borde det vara väl investerad tid.

Även om det inte skulle funka kan ni ju i alla fall säga att ni gjort vad ni kunnat för att lösa problemet.


Sen bor vi inte på landet utan i tätbebyggelse i radhus.

Då hade jag fel, men jag utgick från det då du skrev följande och då kändes det inte som att du flyttat till ett tättbefolkat område.

Vi har ju också flyttat ut från stan för att kunna njuta av naturen och kunna släppa ut lillgrabben själv, nu kan vi inte det.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har haft häst i större delen av mitt vuxna liv och har inget emot gödsellukt så det där har inget med mig att göra.


Fast som hästägare skulle du nog bli ganska sur ifall någon granne till din hästhage/stall skulle vilja hindra din hästhållning för att de tyckte att hästskiten luktade så illa att de aldrig kunde var ute i trädgården. Hästarna lockar säkert till sig en massa flugor också.


De flesta människor skulle nog tycka det var betydligt 'äckligare' att hitta en hästskit i trädgården än en kattskit.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Fast som hästägare skulle du nog bli ganska sur ifall någon granne till din hästhage/stall skulle vilja hindra din hästhållning för att de tyckte att hästskiten luktade så illa att de aldrig kunde var ute i trädgården. Hästarna lockar säkert till sig en massa flugor också.


De flesta människor skulle nog tycka det var betydligt 'äckligare' att hitta en hästskit i trädgården än en kattskit.

Men va?? Hästskit används ju ofta som gödsel i just trädgårdar och är väl inte ens nära lika äckligt som bajs från köttätare som katt, hund och människa...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jaha, och hur skulle ägaren kunna se till att katten inte river ungar, men strunta i att den stressar ihjäl kaniner och strör sin avföring på olämpliga platser?:confused:

Har man en katt som oprovocerat anfaller barn så har man som ägare bara inlåsning eller avlivning att välja på. Det jag anser är att man måste få låta katterna utföra sina naturliga behov. Sen om de orsakar skada på föremål så ska givetvis ägaren ersätta detta. Fast om du har kaninen så att den kan stressa ihjäl av en katt så kan den ju lika gärna stressas ihjäl av en räv eller stor rovfågel. Du kanske måste hägna in ett större område kring kaninburen för att lösa problemet.


Det finns lagar och bestämmelser i Sverige, man FÅR INTE låta katter gå vind för våg och låta dem göra vad de vill mitt i ett samhälle!
(Sen att folk BRYTER mot lagen, är en annan sak!)

Skulle du kunna ge mig någon lagparagraf som förbjuder folk att ha katter ute utan tillsyn. Det är mycket prat om denna lag, men ingen verkar ha sett den.

Önskar att lagen skärpet och blev detsamma som för hundar, STRIKT ägaransvar och id märkning!

Nu motsa du väl ändå det förra du sa.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det kanske räcker med 1 timme, eller så krävs det 150 det är det ingen som vet.

Grejen är att ifall det är ett så stort problem som du verkar ge intryck av att det är så borde det vara väl investerad tid.

Även om det inte skulle funka kan ni ju i alla fall säga att ni gjort vad ni kunnat för att lösa problemet.




Då hade jag fel, men jag utgick från det då du skrev följande och då kändes det inte som att du flyttat till ett tättbefolkat område.

Då ska jag och sambon alltså investera 150 +? timmar i något som KANSKE ger resultat? Dvs, ta ledigt från jobbet, hitta någon som passar hästen i ett par veckor, skippa tv, vila, läsa böcker och annat onödigt och sitta och vakta i trädgården tills nästa katt kommer. Verkar ju helt rimligt. :eek:
Det som gör att jag för den här diskussionen är snarare den allmänt slacka attityden från er som anser att utekatthållning är en större mänsklig rättighet än att få vistas på ytor man betalt för att disponera och där leva ett normalt liv, än bara just vårt eget problem (som mer får utgöra ett exempel bland alla andra som också skrivit här).

Att det finns djur och kor på landet är en helt annan sak och naturligtvis kan inte jag ställas till svars för hur andra resonerar om sånt. Så länge grannen håller sina djur på SIN mark och inte i MIN trädgård så får de ha vilka djur de vill. Jag vill inte heller ha häst- eller koskit i trädgården men det är inget speciellt vanligt problem att folk har det - vilket kattskit verkar vara.

Man kan väl inte skaffa sig vilket djur man vill och sen hävda det djurets behov över alla andra människors normala tillvaro??????? Jag har valt bort att ha hund då hundrasen jag gillar inte mår bra av den tillvaro jag kan erbjuda den; av samma orsak har jag heller inte katt, kamel, elefant eller pingvin.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men va?? Hästskit används ju ofta som gödsel i just trädgårdar och är väl inte ens nära lika äckligt som bajs från köttätare som katt, hund och människa...

Själv har jag inget problem med hästskit men man gödslar ju inte med färsk hästskit heller. För icke hästvant folk kan nog en färsk hästskit te sig ganska äcklig. Framförallt är den STOR.

Det jag menade var att den vanlige villaägaren nog tycker det är värre om det ligger en färsk hästskit på gräsmattan jämfört med en kattskit. Bara att få syn på kattskiten kräver ju oftast att man letar efter den.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då ska jag och sambon alltså investera 150 +? timmar i något som KANSKE ger resultat? Dvs, ta ledigt från jobbet, hitta någon som passar hästen i ett par veckor, skippa tv, vila, läsa böcker och annat onödigt och sitta och vakta i trädgården tills nästa katt kommer. Verkar ju helt rimligt. :eek:

Det är nog ganska otroligt att det tar 150 timmar. Jag skrev även att det kunde ta 1 timme, men du drog så klart till med extremen. Du säger ju själv att ni flyttat dit ni flyttat för att uppnå en dröm som nu tyvärr inte kan uppnås p.g.a. katterna. Med tanke på vad tid och pengar ni lagt ner på flytten så är väl timmarna spenderade på kattskyddsåtgärder en piss i Nilen.
Det känns som att ni ger upp ett maratonlopp när det är 100 meter kvar.





Det som gör att jag för den här diskussionen är snarare den allmänt slacka attityden från er som anser att utekatthållning är en större mänsklig rättighet än att få vistas på ytor man betalt för att disponera och där leva ett normalt liv, än bara just vårt eget problem (som mer får utgöra ett exempel bland alla andra som också skrivit här).

Fast att utekatter skulle vara ett så stort problem i samhället har jag svårt att tro. I så fall är det ett problem som jag anser att man får acceptera för det skulle vara ett större problem att hålla alla katter inlåsta.

Det är bara att välja. Antingen får man förbjuda utekatter helt eller så får grannar stå ut med vissa olägenheter.


Man kan väl inte skaffa sig vilket djur man vill och sen hävda det djurets behov över alla andra människors normala tillvaro??????? Jag har valt bort att ha hund då hundrasen jag gillar inte mår bra av den tillvaro jag kan erbjuda den och i så fall måst tvinga den till; av samma orsak har jag heller inte katt, kamel, elefant eller pingvin.

Du kunde bytt bort djur mot barn istället. Det är väl ingen som skulle få för sig att förbjuda folk att skaffa barn bara för att de kan störa grannar med skrikanden och högljudd lek.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag förstår ju inte varför kattens naturliga behov av att behöva ströva och bajsa fritt är viktigare än hundens, hästens och kaninernas. Varför ett djur får ströva fritt och de andra inte.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Skulle du kunna ge mig någon lagparagraf som förbjuder folk att ha katter ute utan tillsyn. Det är mycket prat om denna lag, men ingen verkar ha sett den.


.

Ur Svensk författningssamling, SFS 2007:1150 (saxar de delar som berör katter, övriga paragrafer gäller hund)

Lag
om tillsyn över hundar och katter;
utfärdad den 29 november 2007.
Enligt riksdagens beslut föreskrivs följande.

Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Det är väl främst paragraf 1 som är av intresse här, den är dessvärre öppen för tolkning för vem bestämmer vad som är "skador och avsevärda olägenheter". För mig är det en avsevärd olägenhet att jag inte kan använda min trädgård som jag vill pga kattskiten.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag förstår ju inte varför kattens naturliga behov av att behöva ströva och bajsa fritt är viktigare än hundens, hästens och kaninernas. Varför ett djur får ströva fritt och de andra inte.

Ifall du inte förstår det kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig, man skulle ju ändå hoppas att du insåg att olika djur har olika behov. Fast om du inte ser skillnaden mellan häst- och katthållning fruktar jag att du nog har problem att inse det.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om människors och djurs rättigheter vore lika skulle vi inte 1, äta dem 2, hålla dem i fångenskap, osv.
Skulle mina barn bajsa i andra människors trädgårdar, förstöra deras utemöbler, springa in till dem och göra sina behov på deras golv/möbler - så tro fan att de hade haft rätt och klaga.
Det är ju inte ljud jag mfl klagar på. Det är att inte kunna använda sin egen yta som man betalt för att kunna använda - Hur kan det vara så svårt att fatta?! Varför dra in alla möjliga andra miljörelaterade situationer, då finns det ju miljoner saker man också skulle kunna dra in i diskussionen men det är inte intressant!
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

*knapplån*

Haha, nu ska jag chocka er lite med hur annorlunda man kan ha det jämfört med många av er.:D

Vi bor på landet. Föräldrarnas STORA intresse är trädgården, och all ledig tid tillbringas med planering, plantering och trädgårdsskötsel. Vi har grannar med katter, hundar, kor, hästar, grisar, getter och ett antal andra djur. Deras hundar och katter går, precis som våra hundar, oftast helt lösa ute utan uppsikt. Till skillnad från våra hundar har de dock inte lärt sig att hålla sig på sin tomt.
Detta medför att vi ofta har katter och hundar i rabatter och trädgårdsland, de bajsar lite överallt och bosätter sig i perioder under huset. Kor, hästar, grisar och liknande går i hage, men ibland rymmer de såklart och springer sönder gräsmattan, trampar ner nyplanterade träd och liknande.
Våra egna hundar håller sig som sagt på vår tomt, men glömmer sig ibland när grannarnas tik löper och kan då stå utanför deras dörr och yla, skäller på får och kossor när vi går ut med dem, och så vidare.

Hur grannrelationen ser ut? Toppen, både vi och grannarna vet att djur är djur. Trädgården går att åtgärda, och dör något träd är det faktiskt inte hela världen. Däremot låter vi inte grannarnas katter och hundar komma in i vårt hus, man får stå och passa med sprejflaska några gånger så är problemet ur världen. Om våran hund står och ylar vid grannens dörr går vi och hämtar den.

Vi har underbara grannar som vi trivs bra med. Hade vi hatat lösspringande djur hade vi aldrig flyttat hit.
Jag tycker att man får anpassa sig till området man bor i. Har man skaffat sig ett hus långt bort från andra människor för att få vara ifred från andras djur(som TS hyresvärd?) kan man kanske kräva att ingen kommer och tvingar på en oönskade husdjur. Flyttar man in bredvid en bondgård får man vara beredd på att få kor i trädgården ibland. :p
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om människors och djurs rättigheter vore lika skulle vi inte 1, äta dem 2, hålla dem i fångenskap, osv.
Skulle mina barn bajsa i andra människors trädgårdar, förstöra deras utemöbler, springa in till dem och göra sina behov på deras golv/möbler - så tro fan att de hade haft rätt och klaga.
Det är ju inte ljud jag mfl klagar på. Det är att inte kunna använda sin egen yta som man betalt för att kunna använda - Hur kan det vara så svårt att fatta?! Varför dra in alla möjliga andra miljörelaterade situationer, då finns det ju miljoner saker man också skulle kunna dra in i diskussionen men det är inte intressant!

Att du har svårt att tro att det är ett stort problem för många är väl din ensak, för mig räcker det att googla "utekatt" för att förstå hur stort problemet faktiskt är.

Vi har inte lagt ner några avsevärda pengar på flytten och vi har rätt fullt upp båda två med jobb, skola, häst och hushållsarbete och VILL inte behöva ta hand om ännu mer problem som andra lägger på oss. Varför tycker du att du har rätt att göra det? Jag hade skämts ihjäl om jag hade besvärat mina medmänniskor, av ren och skär empati för andra.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ur Svensk författningssamling, SFS 2007:1150 (saxar de delar som berör katter, övriga paragrafer gäller hund)

Lag
om tillsyn över hundar och katter;
utfärdad den 29 november 2007.
Enligt riksdagens beslut föreskrivs följande.

Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Det är väl främst paragraf 1 som är av intresse här, den är dessvärre öppen för tolkning för vem bestämmer vad som är "skador och avsevärda olägenheter". För mig är det en avsevärd olägenhet att jag inte kan använda min trädgård som jag vill pga kattskiten.

Med tanke på att det står att man ska ta hänsyn till kattens natur så anser jag den lagen vara ett stöd för att hålla utekatter.

Och på samma sätt som det för dig är en olägenhet att en katt skiter i trädgården finns det någon annan som tycker att en skällande hund 100 meter bort är en olägenhet när de vill ha lugn och ro och ligga i hängmattan och läsa en bok.

Hade man kunnat fälla i domstol för att katten skitit i grannträdgården så hade det ju funnits sådana fall då klagande på katter verkar populärt bland vissa.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ni kan knappast luta er på den lagen eftersom det också klart och tydligt står att det ska förebyggas att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Domslut finns det säkert gott om, men då man måste ringa till rätten och begära att få ut det som rör ett specifikt fall kan jag inte göra en sökning för att se hur många det finns och hur det dömts. Kanske någon annan vet hur man gör.

Återigen, det finns säkert massor med miljöfaktorer som alltid kan störa nån. Men nu pratar vi om ett specifikt problem som verkar drabba väldigt många, nämligen just utekatter som förstör tillvaron för andra genom att de gör sina naturliga behov i andra människors livsrum.

Det vore trevligt om du svarade på synpunkten jag framförde ovan; att man inte skaffar sig djur som man inte kan ge en dräglig tillvaro utan att inskränka andra människors väl och ve. Det hoppade du skickligt över.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp