Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag pratar om katter som skiter i trädgårdar, pinkar ner och stör omgivningen.

Våra hundar ska vara tysta. De ska INTE skälla på vad som nu kan tänkas röra sig i omgivningen. Har grannarna problem så är vi de första att hörsamma deras anmärkning. Och jag är heller inte blyg för att säga ifrån till de hundägande grannarna när deras hund skäller bittida och sent. Det stavas HÄNSYN.

Förbud mot utekatter i tätbebyggt område tycker jag är högst aktuellt. Särskilt aktuellt efter att se vad du skriver.

Utekatter på landet och/eller där de inte stör någon är väl inte vad diskussionen gäller? Om mina djur stör någon får jag ju se till rimligheten i klagomålet och sedan handla utifrån det.


En del tar verkligen sitt ansvar men gud ska veta att det kryllar av efterblivna djurägare. Hundägare kan också vara ett jäkla klientel.
Bodde granne med ett par som hade tre hundar.
Rottisen skällde så fort de inte var hemma dvs även när de jobbade natt.
Den tröttnade inte utan höll ihärdigt på till ägarna kom hem.
Jag var så arg att jag höll på att självantända.
Märkligt nog var vidrig hund inte skäl nog att vräka - vilket jag anser är högst anmärkningsvärt.

Hur som, jag talade med paret och meddelade att de fick lösa problemet.
Fick till svar att de provat ALLT och nu gett upp.
Jag meddelade att det inte dög och fick då motfrågan hur jag skulle ha löst problemet.
Mitt svar:
1. Flytta
2. Skaffa dagmatte
3. Ge bort hunden
4. Avliva hunden

Ägarna tyckte samtliga alternativ var horribla, idioter.
Ibland tycker jag vår husdjurskultur tar större hänsyn till djurägare än de utan djur, är inte det galet?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jo, det är helt galet. Särskilt eftersom - jag säger det igen - det oftast är ett djur i bakgrunden som faktiskt inte mår bra. Rottisen i exemplet mådde ju inte särskilt bra utifrån det du berättar.

Kattägare anser sig ha rätt att ha utekatter fast miljön inte funkar, och riskerar kattens välbefinnande för att de minsann har rätt, oavsett vilka störningar katten innebär för andra.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det står ju till och med i lagen att katten ska hållas på ett sådant sätt som tar hänsyn till dess natur. Alltså måste den kunna röra sig fritt för att kunna jaga.

Hundar och katter är båda domesticerade djurarter. Det ligger i hundars natur att jaga och ändå tillåts inte hundar springa lösa och jaga. Om du så nödvändigt menar att en katt måste få jaga för att må bra och att det är det enda sättet att ta hänsyn till dess natur, varför anser du inte att det samma gäller hundar?


Att ta hänsyn till en arts naturliga instinkt innebär ju inte att släppa dem vind för våg.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Den tanken slog mig också: varför är det så viktigt för katten, men inte hunden, att få utöva sina naturliga behov (jaga, ströva runt etc).
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Den tanken slog mig också: varför är det så viktigt för katten, men inte hunden, att få utöva sina naturliga behov (jaga, ströva runt etc).

Tjaa, det finns nog inte en hundägare i världen som kommer undan genom att säga "Mjaa, men du vet hundar har behov av att markera sitt revir, att ströva fritt och att jaga" när hunden precis vart på besök hos grannen, kanske kissat på barnens ryggsäck, bajsat på gräsmattan, ätit katten till lunch och sådär.


Nu äter kanske inte katter andra katter - men de tar ju gärna andra, mindre djur.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Själv har jag inget problem med hästskit men man gödslar ju inte med färsk hästskit heller. För icke hästvant folk kan nog en färsk hästskit te sig ganska äcklig. Framförallt är den STOR.

Det jag menade var att den vanlige villaägaren nog tycker det är värre om det ligger en färsk hästskit på gräsmattan jämfört med en kattskit. Bara att få syn på kattskiten kräver ju oftast att man letar efter den.

Verkligen, på travbanan när jag jobbade där kom det ofta folk och hämtade bajs att gödsla med?

Men hur ofta ligger det plötsligt hästskit på gräsmattan hos den vanliga villaägaren?

Problemet är väl inte oupptäcka kattbajsar, utan de kattbajsar man kliver i..
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag kan tyvärr inte något om vad lagen säger om katter.

Men jag måste säga grattis till den kommande bebisen! :laugh:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag pratar om katter som skiter i trädgårdar, pinkar ner och stör omgivningen.

Jag får väl be dig också att läsa inlägget 14:35 av monster1 så förstår du att skitande katter är något som myndigheterna anser att man får räkna med som villaägare.

Våra hundar ska vara tysta. De ska INTE skälla på vad som nu kan tänkas röra sig i omgivningen. Har grannarna problem så är vi de första att hörsamma deras anmärkning. Och jag är heller inte blyg för att säga ifrån till de hundägande grannarna när deras hund skäller bittida och sent. Det stavas HÄNSYN.

Samtidigt visar man väl inte särskilt mycket hänsyn till den stackars katten om den aldrig får vara ute själv. Frågan är vad man ska prioritera. Katternas möjlighet till ett naturligt liv eller rätten att inte behöva få in en katt på tomten. Lagstiftningen verkar idag prioritera katten och det är jag glad för.



Förbud mot utekatter i tätbebyggt område tycker jag är högst aktuellt. Särskilt aktuellt efter att se vad du skriver.

Då har du väl bara att försöka få politikerna på din linje. Fram till dess är det väl bara att ta och respektera våra demokratiskt fattade lagar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Såg det nu!
Så vad säger du. Om jag kommer och säger att jag vill ha ersättning för att din katt levt loppan i mitt hem för x antal tusen - pyntar du?

Om min katt ställt till med skadorna skulle jag självklart betala för det. Det gör väl vilken hyfsat väluppfostrad människa som helst hoppas jag.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Hundar och katter är båda domesticerade djurarter. Det ligger i hundars natur att jaga och ändå tillåts inte hundar springa lösa och jaga. Om du så nödvändigt menar att en katt måste få jaga för att må bra och att det är det enda sättet att ta hänsyn till dess natur, varför anser du inte att det samma gäller hundar?


Att ta hänsyn till en arts naturliga instinkt innebär ju inte att släppa dem vind för våg.


Du har aldrig hört talas om jakthundar verkar det som, så visst tillåts vissa hundar vara ute i skogen och springa efter andra djur.

Jag trodde det ändå var helt uppenbart att hunden är 'mer domesticerad' än katten. Jag tror du förstår vad jag menar. Hunden är ju ett flockdjur som i sin domesticerade form ser matte/husse som sin flockledare och då gärna tillbringar sin tid med dem. Katten däremot är mer utav en solitär med inte så starka band till husse/matte.

Man kan ha olika åsikter om hur katter bör hanteras, men jag och många andra anser att frihet är viktig för katter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Du har aldrig hört talas om jakthundar verkar det som, så visst tillåts vissa hundar vara ute i skogen och springa efter andra djur.

Jag trodde det ändå var helt uppenbart att hunden är 'mer domesticerad' än katten. Jag tror du förstår vad jag menar. Hunden är ju ett flockdjur som i sin domesticerade form ser matte/husse som sin flockledare och då gärna tillbringar sin tid med dem. Katten däremot är mer utav en solitär med inte så starka band till husse/matte.

Man kan ha olika åsikter om hur katter bör hanteras, men jag och många andra anser att frihet är viktig för katter.


Det är så tråkigt att du inte bara kan svara på min fråga utan att fladdra runt med en massa irrelevanta argument.

Att hundar är flockdjur och att en liten procent av dem används i jakt har ju faktiskt ingenting att göra med varför alla hundar inte ska få sina jaktbehov tillfredsställda (jaga, döda, äta, för mig veterligen är det inte tillåtet att hund fäller vilda djur) medan det är så viktigt att katt får vara ute och ströva fritt.


Som en notis så har mina katter (cornish rex och maine coon) ett större behov av närhet och socialt umgänge med oss och varandra än någon av de hundar jag haft.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är så tråkigt att du inte bara kan svara på min fråga utan att fladdra runt med en massa irrelevanta argument.

Att hundar är flockdjur och att en liten procent av dem används i jakt har ju faktiskt ingenting att göra med varför alla hundar inte ska få sina jaktbehov tillfredsställda (jaga, döda, äta, för mig veterligen är det inte tillåtet att hund fäller vilda djur) medan det är så viktigt att katt får vara ute och ströva fritt.

Nu finns det väl en anledning varför myndigheten tillåter katter att ströva fritt men inte hundar. Jag kan tänka mig att det beror på att hundar oftast är större än katter och kan ställa till med mer skada eftersom de då antagligen jagar större byten.

Sen finns det väl de som använder sina hundar som råttjägare så vissa möjligheter till legal jakt finns det väl även för hundar.

Det känns ju lite tråkigt att du missunnar katter att vara ute och jaga bara för att hundar inte får det. Låter som klassisk avundsjuka.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det känns ju lite tråkigt att du missunnar katter att vara ute och jaga bara för att hundar inte får det. Låter som klassisk avundsjuka.

Men va?

Varken mina hundar eller katter har haft "förmånen" att härja fritt. Jag vill ha uppsikt över mina djur, se vart de är och veta vart de håller hus. Det skulle jag inte kunna ha om de sprang lösa ute. Jag kommer allra troligast aldrig att hålla utekatter, eftersom jag inte vill att de riskerar att bli påkörda, springer bort, blir stulna, slåss med andra katter eller råkar ut för misshandel av sura grannar. Lika lite skulle jag hålla hundar lösa.

Hur det är att vara avundsjuk kan jag inte alls förstå mig på.

Det jag inte kan förstå, och det är synd att du inte kan greppa min frågeställning är: Varför du tycker att det är okej att katter till varje pris skall hållas lösa medan vi kontrollerar alla andra tamdjurs utevistelse.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det jag inte kan förstå, och det är synd att du inte kan greppa min frågeställning är: Varför du tycker att det är okej att katter till varje pris skall hållas lösa medan vi kontrollerar alla andra tamdjurs utevistelse.

Katter har ju i alla tider varit lösgående till skillnad mot t.ex. hundar. De kan gå lösa utan att ställa till med någon allvarlig skada. Skulle man ha hundar lösa hade du fått stora problem med t.ex. hundar som rev får.

En annan fördel med lösa katter är att de håller efter gnagare.

Överhuvudtaget ser jag ingen anledning varför man ska hålla katter inspärrade.

Så katter ska tillåtas gå fritt eftersom det inte passar dem att vara inspärrade samt att det fungerar 'tillräckligt bra' att låta dem röra sig fritt utomhus. Dessa två saker stämmer väl inte så bra på våra övriga husdjur och det är nog anledningen till att bara katter får gå lösa.


Vad är egentligen ditt motiv till att katter inte ska få vara ute utan övervakning. Att det är så för andra typer av husdjur tycker jag är ett dåligt argument.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vad är egentligen ditt motiv till att katter inte ska få vara ute utan övervakning. Att det är så för andra typer av husdjur tycker jag är ett dåligt argument.


Jag har inget emot att katter får gå ute utan övervakning OM de inte stör andra.
Håller de till hos grannen istället och grannen blir störd, så då får man se till att hålla sin katt hemmavid, hur svårt är det att förstå?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

KL

Efter att ha läst den här tråden så undrar jag hur kattens status någonsin ska kunna höjas? Jag önskar också att de som anser att katten "måste" få vara ute för att må bra någon gång får träffa en av alla dessa innekatter som mår fullständigt toppen (jag har två exemplar hemma som fullkomligt njuuuuter av sin trygga tillvaro).

Jag blir också förundrad över bristen på argumentation när frågan uppkommer varför katten ska springa fritt när våra andra tamdjur med liknande behov inte får det. Hästar behöver t.ex. ströva över stooooora områden, områden som en katt aldrig någonsin kommer ens i närheten av. Många hundraser har tämligen stor jaktinstinkt, vare sig de är jakthundar eller ej.

I vårt område finns en del katter, och vi har själva haft utekatt (som faktiskt inte alls hade något behov av ett stoooort område till sitt revir, tomten plus ytterligare någon meter räckte gott), och här är katterna inget problem. Så det jag reagerar på när jag ser en katt som är ute vind för våg är inte ev. skit eller kissande. Utan att ägaren inte har den blekaste aaaaning om var katten är , och i de flesta fall heller inte bryr sig. "För katten har ju det här behovet att röra sig fritt för att må bra"...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vad är egentligen ditt motiv till att katter inte ska få vara ute utan övervakning. Att det är så för andra typer av husdjur tycker jag är ett dåligt argument.

För min del får man gärna ha sina djur lösa ute, det är inte det, men det förutsätter att man bor på ett sådant vis att det passar, att inga grannars störs, att riskerna för bilolyckor är minimala, att det inte är ett katttätt område som leder till revirbråk osv. Om en bonde vill hålla sina kor lösa och han har former som gör att det fungerar, så kommer jag inte att protestera.

Min frågeställning om varför det ska vara skillnad på katt och andra djur är för att i mina ögon finns det ingen skillnad. Om min dotter förstör något hos min granne är det mitt problem att lösa, dels betala och dels se till att det inte händer igen. Om min hund river upp grannens rabatter så är det mitt problem som jag ska lösa, betala och förhindra. Och det samma gäller även katter, för mig, skulle mina katter komma lösa och förstöra för mina grannar ligger det på mitt ansvar att se att det inte upprepas.

Jag skulle aldrig ta till argument som att det ligger i kattens natur och tycka att det är deras problem att katten hårar ned deras utemöbler eller pissar i deras rabatt.

Har jag köpt en katt så är den mitt ansvar, jag anser mig inte ha någon rätt att mena på att mina grannar ska lägga ned pengar och tid på att freda sitt hem från mitt personliga val av fritidsintresse.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Har du kollat med dina grannar ifall det är fler som har samma problem. Eller är alla kattägare. Ifall det bara är du som har problem så borde du kanske fundera vad det är som gör att katterna lockas till just din tomt. Om det vore så illa som du säger borde det väl vara uppror i radhusidyllen då jag har svårt att tro att alla är kattägare.


Glömde svara på detta; Ja, övriga grannar störs också. En av dem har satt upp en hemmagjord skylt med texten "VÄnligen rasta inte dina djur i min trädgård". Grannen bredvid mig är också kattägare och hon avskyr detta ansvarslösa beteende hos utekattgrannen som låter sina katter springa ute hur som helst då de stör både hennes katter och henne själv på samma sätt som det stör oss. Genom henne fick jag också reda på varför lägenheten vi bor i öht blev ledig; Paret flyttade på grund av kattskiten.
Nu funderar vi också på att göra detsamma, då det är fullständigt meningslöst för oss att bo här om vi ändå inte kan ta del av det mervärde som en marklägenhet med uteplats erbjuder.

Sen undrar jag en sak till, när vi ändå pratar om oss; hela vintern har dessa "lyckliga" utekatter suttit och jamat utanför våra dörrar, krafsat och velat komma in. De har varit ute i ur och skur och vi har sett dem i ottan likväl som mitt i natten då vi kommit hem från nån fest. När en av katterna inte synts till på några dagar undrade vi om den kanske rentav hade frusit ihjäl. Gräslig djurhållning i mina ögon, helt bortsett från bajs-och-sönder-skitna-rivna-trädgårdsmöbler-diskussionen.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Sen stör jag mig rätt mycket på det här lag-argumentet (som jag fortfarande är jäkligt tveksam till huruvida den alltid tolkats till utekatt-ägarnas fördel, även om ni envist hävdar det). Är allt som inte är definierat som ett lagbrott i lagboken okej? Finns det inget som helst tillstymmelse till eget tänkande, rimlighetsbedömning, och kanske hänsyn? Själv har jag ett stort inbyggt motstånd mot att göra saker som kan störa andra och förväntar mig nånstans att andra människor som lever i någon form av civiliserat samhälle har något liknande. Därför blir jag så otroligt ställd när jag stöter på folk som verkar sakna detta helt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det står markägaren fritt att avliva katter som uppfattas som herrelösa så vitt jag vet.

Katten har halsband med telefonnummer på så om dom uppfattar katten som herrelös är de inte speciellt intresserade av se efter vem den tillhör innan de skjuter den...
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp