Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Hugger en knapp bara ;)

Jag är själv hund,häst och kattägare , Innan jag skaffade mina hstar så bode jag i en liten stuga långt från grannar och annat otyg ;
Både hudar och katter var lösa på våran tomt (ej inhägnad) Hade ett härligt liv med skogen som granne

Sem kom hästar åter in i mitt liv och jag kunde inte ha dom där jag bodde då , Så jag hyrde ett hus med stalldel, På etta ställe så bodde man ganska så tätt med sina grannar ,som både hade hundar och katter som sprang lösa överallt !!!!!!!!!!!!
Jag ville absolut INTE att mina katter just då två grabbar :) Skulle utsättas för att 1 bli uppäten av grannens fyra stora vovvar 2. Komma ut på den stora vägen ! 3. eller slåss men övriga katter som var överallt !!

Så mina grabbarna grus fick bli innekatter ! Detta var absolut inget problem för dom, Var ju bara att jag som kattägare fick se till att stimulera dom ordentligt bara :love:

Efter ett år på detta ställe så införskaffade vi vår egen gård och PRESTO dom blev ute katter igen :angel:
MEN mina kissar ska alltid in på kvällarna skulle ALDRIG kunna lägga mig och sova om jag visste att dom var kvar utomhus ,

Och jag kan tala om att jag blir oxå väldigt irriterad på dessa männsikor ute på landet som har hur många katter som helst som springer vind för våg !! Hungriga snoriga magra !!! Jag har ingen som helst lust att ta hand om deras djur ! Pissar i mitt stall, så det stinker ! Och det är inte mina egna (dom är livrädda för hästarna nämligen:angel:) så stallet är dom inte inne i !

Och flera ggr så kommer det okastrerade katter på gården både hanar och honkatter ! Honkatter går an pga av deras piss stinker inte ,men dessa hankatter som ska revirmarkera på ALLT! dessutom så slåss dom med mina kastrat hanar !

Så även om jag bor långt ut på landet så är det irriterande att ha grannars katter på MIN gård ! Och jag vet att mina killar lämnar inte gården, Har bett mina grannar att OM dom skulle se mina killar på deras gård så ska dom jagas bort !! Men under nu över 10 år på gården så har ingen av mina grannar sett mina katter på deras tomter/gårdar,

Kollar även av med mina kissar genom att kalla in dom flera ggr om dagen och det tar inte mer en max fem minuter så kommer dom in ,

Undrar vad granarna skulle säga om jag släppte mina hundar lösa så dom springer upp och pissar och skiter hos dom :confused:

Och ja jag har jaktras så dom har ju instikten att jaga och vara fria som katten ELLER??

Kan bara hålla med att det är inte kul att få saker nerpissade , Men oxå att det är INTE roligt att se dessa stackars katter på vinterhalvåret !! SJUKA MAGRA och fryser som F-N !!
Och för alla er som tycker att katter ska vara fria ! ABsolut en bakom ska det stå en matte /husse som BRYR sig om sina djur och sin omgivning, Inte bara släppa ut och kanske ibland komma i håg att man har en katt!

Har tagit hand om många katter här på gården, Har åkt upp till grannen och sagt HÄR är din katt! Och fått en oförstående blick som jaha vad ska jag göra med den !
Det jag menar är att om du skaffar dig ett djur så ska du ta hand om det både för djurets och din omgivnings skull !

Tesora
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

KL

Precis som Dreamer så undrar även jag om somliga saknar förmåga till eget tänkande, saknar förmåga att sätt sig in i andra människors situation. Även om det nu skulle vara tillåtet enligt lag att låta katterna springa omkring hur som helst så hindrar ju inte det att man tänker till och försöker hålla god ton gentemot sina grannar, att man respekterar sina grannar, samt tar ansvar för det djur man valt att skaffa sig.

Sedan undrar jag också lite över dem som skriver att det inte gör dem någonting alls om främmande hundar kommer in på deras tomt, eller om hästar trampar sönder gräsmattan. Har dessa personer inga egna hundar? Hundar som kanske löper ibland eller inte gillar hanhundar eller som man inte vill riskera ska behöva möta en ev. hundfientlig annan hund hemma på den egna gården? Har dessa personer någonsin lagt ned massor i tid och energi på en älskad trädgård?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Sedan undrar jag också lite över dem som skriver att det inte gör dem någonting alls om främmande hundar kommer in på deras tomt, eller om hästar trampar sönder gräsmattan. Har dessa personer inga egna hundar? Hundar som kanske löper ibland eller inte gillar hanhundar eller som man inte vill riskera ska behöva möta en ev. hundfientlig annan hund hemma på den egna gården? Har dessa personer någonsin lagt ned massor i tid och energi på en älskad trädgård?

Kanske är inte de hundar ute på tomten? Min hund är ute när hon vill under sommaren och så länge hon sköter sig (inte skäller, gapar eller rymmer t ex) så tycker jag att det ska vara självklart; jag måste kunna ha min hund ute utan att få besökare på fyra ben. Nu skulle jag inte få spader första gången det hände, men min spontana tanke är att min tomt är min och där ska min hund kunna vara utan problem.
Jag ser helst att ingen annan hund tar sig in på min inhägnade tomt, likaväl som att min hund på promenaderna aldrig får kliva över in på en annans parkering eller tomt. Det tillhör liksom gott hyfs, tycker jag på nåt vis.

Hade en grannhund som kröp under staketet hela tiden och med tanke på att det var en hanne och min är en tik så byggde jag till så att det inte gick, trots att damen inte får vara ute i höglöp för säkerhets skull. Jag vet att hon inte tar sig ut - men andra hundar kan ju komma in, trots ganska rejält staket.

Min hund är snäll, men jag vill ändå inte ha in okända hundar på tomten. Den kanske inte är snäll, eller så är den pilsk, eller så har den noskvalster eller så... Det finns ju tusen anledningar.

Katter vill jag helst inte ha in heller, men det beror mest på att min hund trots allt ÄR en hund och skulle kunna skada den. Hon kan dessutom bli illa riven också, då hon inte är stor som ett hus.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vi har tills nyligen haft en hane som inte alls gillat andra hanar. Det hade kunnat bli katastrof om en främmande hane tagit sig in på vår gård. Nu har vi två tikar varav endast den ena är kastrerad. Jag vill alltså absolut inte få in främmande hundar på gården med tanke på ev. löp osv.

Katter håller sig oftast borta från vår gård. Dels beroende på att utekatten vi hade försvarade "sin" gård kraftigt. Dels skulle främmande katt i kombination med våra hundar leda till att hundarnas jaktinstinkt vaknar och blommar ut i full kraft...


Våra nuvarande katter är köpta som innekatter. De är trygga och härliga och har verkligt skoj tillsammans. Ingen av dem visar några tendenser att vilja gå ut annat än på balkongen. Vi vill inte utsätta dem för vare sig bilar, andra (revirhävdande) katter eller mänskliga galningar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Min frågeställning om varför det ska vara skillnad på katt och andra djur är för att i mina ögon finns det ingen skillnad.

Nu ikan du väl ändå inte mena allvar. Så du ser ingen skillnand på t.ex. att ha hund eller att ha en vandrande pinne. Uttalanden som dessa gör det litew svårt att ta det du skriver på allvar.


Om min dotter förstör något hos min granne är det mitt problem att lösa, dels betala och dels se till att det inte händer igen. Om min hund river upp grannens rabatter så är det mitt problem som jag ska lösa, betala och förhindra. Och det samma gäller även katter, för mig, skulle mina katter komma lösa och förstöra för mina grannar ligger det på mitt ansvar att se att det inte upprepas.

Jag tycker också att man som kattägare ska ersätta de skador ens katt åstadkommer. River mina katter sönder grannens utemöbler skulle jag ersätta dessa utan tvekan.

Jag skulle aldrig ta till argument som att det ligger i kattens natur och tycka att det är deras problem att katten hårar ned deras utemöbler eller pissar i deras rabatt.

Här skiljer väl vår syn lite då jag nog anser att man får vara beredd att tåla lite störningar av djur som vistas i grannskapet. Om katten inte hårar av sig på utemöblerna så kommer kanske en mås och skiter på dem. Sen kanske du slipper att en råtta biter av en elledning som gör att ditt hus brinner ner ifall du har en katt som avpatrullerar tomten.

Har jag köpt en katt så är den mitt ansvar, jag anser mig inte ha någon rätt att mena på att mina grannar ska lägga ned pengar och tid på att freda sitt hem från mitt personliga val av fritidsintresse.

Anser du dig ha rätt att köra med en motorgräsklippare på din tomt? Det kanske också stör grannen.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Paret flyttade på grund av kattskiten.
Nu funderar vi också på att göra detsamma, då det är fullständigt meningslöst för oss att bo här om vi ändå inte kan ta del av det mervärde som en marklägenhet med uteplats erbjuder.



Sen undrar jag en sak till, när vi ändå pratar om oss; hela vintern har dessa "lyckliga" utekatter suttit och jamat utanför våra dörrar, krafsat och velat komma in. De har varit ute i ur och skur och vi har sett dem i ottan likväl som mitt i natten då vi kommit hem från nån fest.

Det är detta jag inte riktigt förstår med er situation. Ni säger er överväga flytta, men ni anser inte det vara värt att lägga en sekund på att försöka driva bort katterna från er tomt.

Som du beskriver det har ni ju utmärkta möjligheter att spruta vatten på katterna eller på annat sätt göra katternas vistelse på er tomt otrevlig.

Ursäkta ifall det låter elakt, men du och din man/fru/sambo verkar ju helt handlingsförlamade.

Katterna krafsar på dörren. Hur mycket besvär är det då att rycka upp dörren, kasta en hink vatten på dem och viftande/skrikande jaga bort dem från tomten.

Nej, det är för jobbigt eller inte vårt ansvar så istället funderar vi på att flytta.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Sen stör jag mig rätt mycket på det här lag-argumentet (som jag fortfarande är jäkligt tveksam till huruvida den alltid tolkats till utekatt-ägarnas fördel, även om ni envist hävdar det). Är allt som inte är definierat som ett lagbrott i lagboken okej? Finns det inget som helst tillstymmelse till eget tänkande, rimlighetsbedömning, och kanske hänsyn? Själv har jag ett stort inbyggt motstånd mot att göra saker som kan störa andra och förväntar mig nånstans att andra människor som lever i någon form av civiliserat samhälle har något liknande. Därför blir jag så otroligt ställd när jag stöter på folk som verkar sakna detta helt.


Jag är inte heller någon fanatisk paragrafryttare när det gäller lagar. Jag blev positivt överraskad när en annan användare (monster1) här i tråden kunde visa att lagstödet för utekatter var så starkt.

Det enda jag tänker på är kattens bästa. Och jag anser att de flesta katter (det finns många som funkar bra som innekatter) trivs bäst ifall de får vara ute.

Så man kan ju vända det så här. Känner du att du ska ha rätt att bestämma att en katt aldrig ska få vara ute på egen hand? Är det i så fall ett civilicerat beteende? Är din rätt att ha en kattskitsfri trädgård viktigare än kattens rätt att leva ett liv i åtminstone viss frihet?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu ikan du väl ändå inte mena allvar. Så du ser ingen skillnand på t.ex. att ha hund eller att ha en vandrande pinne. Uttalanden som dessa gör det litew svårt att ta det du skriver på allvar.

Nu måste du väl ändå skoja med mig, visst måste du förstå att jag menar att det ansvarsmässigt inte är någon skillnad på de olika djurtarterna vi tagit att ha som tamdjur. För det kan jag faktiskt inte se, att man skulle ha mer eller mindre ansvar över en katt eller hund eller ökenråtta.



Anser du dig ha rätt att köra med en motorgräsklippare på din tomt? Det kanske också stör grannen.

Detta har ju tagits upp tidigare, vi har lagar som reglerar störande ljud. Och rent krasst så tror jag de flesta husägare är inställda på att man får ta lite maskinljud ibland för trädgårdsunderhåll. Däremot är det inte givet för icke djurägare och allergiker att ha katthår i sina möbler, eller att få de nedpissade av kattpiss. Kattpiss är en jävelstyg att bli av med, spelar ingen roll om man tvättar, de känner att de är markerat där tidigare och går gärna tillbaka och kissar på samma fläck igen.

Dessutom kan utekatter störa andras innekatter. Känner en uppfödare som tvingades kastrera sin egen hankatt och vidare omplacera i förtid då grannens katt markerade runt hela deras hus vilket skapade kaos bland de katterna som faktiskt bodde i huset.

En annan väninna hade en utekatt som strök på fönsterbläcket och retade upp innekatten, vilket stressade katten otroligt mycket.

En utekatt (eller vilket annat lösdrivande djur som helst) kan orsaka väldigt mycket problem för andra än en själv. Därför tycker jag att det är av vikt att man ser efter sina djur, dels för djurens skull och dels för att det är så mycket trevligare att leva i ett grannskap om man inte har agg emot varandra.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Som du beskriver det har ni ju utmärkta möjligheter att spruta vatten på katterna eller på annat sätt göra katternas vistelse på er tomt otrevlig.

Katterna krafsar på dörren. Hur mycket besvär är det då att rycka upp dörren, kasta en hink vatten på dem och viftande/skrikande jaga bort dem från tomten.

Vissa katter har en förmåga att inte fatta den vinken. Katterna som envisades med att springa på våran gård/i vårat hem blev duschade så gott som dagligen av kallt vatten från hink eller slang och de kom ändå tillbaka. Att skrämma bort katten tillfälligt löser ju inte det långvariga problemet.

Jag har själv en sån idiotkatt här hemma, hon kraffsar på dotterns sovrumsdörr på nätterna = väcker henne. (de får inte vara där inne för då väcker de henne genom att lägga sig på henne istället). Att jaga henne/skälla på henne/skvätta vatten är lönlöst, hon fortsätter lika effektivt att kraffsa på dörren ändå. Förmodligen skitnöjd över att hon lyckats väcka vår uppmärksamhet. :laugh:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag är inte heller någon fanatisk paragrafryttare när det gäller lagar. Jag blev positivt överraskad när en annan användare (monster1) här i tråden kunde visa att lagstödet för utekatter var så starkt.

Det enda jag tänker på är kattens bästa. Och jag anser att de flesta katter (det finns många som funkar bra som innekatter) trivs bäst ifall de får vara ute.

Så man kan ju vända det så här. Känner du att du ska ha rätt att bestämma att en katt aldrig ska få vara ute på egen hand? Är det i så fall ett civilicerat beteende? Är din rätt att ha en kattskitsfri trädgård viktigare än kattens rätt att leva ett liv i åtminstone viss frihet?

Fortfarande: Jag skaffar inte djur som jag inte kan ge den tillvaro jag anser att de förtjänar bäst, och jag skaffar inte djur vars naturliga tillvaro kräver att jag tränger mig på andra människor och inskränker deras tillvaro! It's that simple!
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är detta jag inte riktigt förstår med er situation. Ni säger er överväga flytta, men ni anser inte det vara värt att lägga en sekund på att försöka driva bort katterna från er tomt.

Som du beskriver det har ni ju utmärkta möjligheter att spruta vatten på katterna eller på annat sätt göra katternas vistelse på er tomt otrevlig.

Ursäkta ifall det låter elakt, men du och din man/fru/sambo verkar ju helt handlingsförlamade.

Katterna krafsar på dörren. Hur mycket besvär är det då att rycka upp dörren, kasta en hink vatten på dem och viftande/skrikande jaga bort dem från tomten.

Nej, det är för jobbigt eller inte vårt ansvar så istället funderar vi på att flytta.

Så du tycker det verkar vettigt att tömma en hink vatten på en stackars frusen katt mitt i smällkalla vintern som GUD vet när den får komma in inomhus?! Ja du, då är vi hellre handlingsförlamade än att sjunka så lågt.

Och spruta vatten i 150 timmar har jag och sambon helt enkelt inte tid med vare sig du kan acceptera det eller inte!
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Så du tycker det verkar vettigt att tömma en hink vatten på en stackars frusen katt mitt i smällkalla vintern som GUD vet när den får komma in inomhus?! Ja du, då är vi hellre handlingsförlamade än att sjunka så lågt.

Så märkligt att lahsd först skriver:
Det enda jag tänker på är kattens bästa. Och jag anser att de flesta katter (det finns många som funkar bra som innekatter) trivs bäst ifall de får vara ute.

Och sedan:
Hur mycket besvär är det då att rycka upp dörren, kasta en hink vatten på dem och viftande/skrikande jaga bort dem från tomten.

Är det att tänka på katters bästa?, att tycka att andra ska kasta en hink vatten över dem om de stör vid andras hus?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu måste du väl ändå skoja med mig, visst måste du förstå att jag menar att det ansvarsmässigt inte är någon skillnad på de olika djurtarterna vi tagit att ha som tamdjur. För det kan jag faktiskt inte se, att man skulle ha mer eller mindre ansvar över en katt eller hund eller ökenråtta.

Nu var det ju inte så du skrev i den text jag svarade på. Jag håller med om att man har lika mycket ansvar för sina djur oavsett djurart. Men jag anser också att man också ger olika djurarter olika mycket frihet.





Detta har ju tagits upp tidigare, vi har lagar som reglerar störande ljud.

Och som du sett i tidigare inlägg i tråden så finns det lagstöd för att man som husägare får tåla att utekatter skiter på ens tomt. Folk är olika. Det finns de som tycker att gräsklipparljudet är lika störande som andra tycker att kattskit är störande.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Fortfarande: Jag skaffar inte djur som jag inte kan ge den tillvaro jag anser att de förtjänar bäst, och jag skaffar inte djur vars naturliga tillvaro kräver att jag tränger mig på andra människor och inskränker deras tillvaro! It's that simple!

Då hoppas jag att du inte heller skaffar motrogräsklippare eller andra prylar som kan störa grannar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Så du tycker det verkar vettigt att tömma en hink vatten på en stackars frusen katt mitt i smällkalla vintern som GUD vet när den får komma in inomhus?! Ja du, då är vi hellre handlingsförlamade än att sjunka så lågt.

Och spruta vatten i 150 timmar har jag och sambon helt enkelt inte tid med vare sig du kan acceptera det eller inte!

Jag tar för givet att man inte gör det när det är minusgrader ute. Även om man inte bryr sig om katterna så blir det ju väldigt halt på trappen t.ex.

Som du beskriver katterna så är de ju inte särslkilt skygga, så att ni skulle behöva ligga och lurpassa i 150 timmar känns ju lite främmande. Det handlar nog snarare om att ni får lägga några minuter på det när det blivit lite varmare.

Sen antar jag att problemet med katter som kommer in genom fönster och gräver ner skit i rabatterna inte kan vara särskilt stort under just vintern.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Är det att tänka på katters bästa?, att tycka att andra ska kasta en hink vatten över dem om de stör vid andras hus?

Som jag skrev tidigare så tar jag för givet att man inte blöter ner katterna när det råder minusgrader. Jag skulle väl varit tydligare och skrivit ut det, men jag hade inte en tanke på att någon skulle komma på den tanken.

Annars har jag inget problem ifall mina grannar skulle spruta vatten på mina katter. Katterna lär inte ta någon skada av det och ifall det kan avhålla dem från att besöka grannen så är det ju bara bra. Att få vattensprutning på katter till någon sorts djurplågeri är ju bara absurt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu var det ju inte så du skrev i den text jag svarade på. Jag håller med om att man har lika mycket ansvar för sina djur oavsett djurart. Men jag anser också att man också ger olika djurarter olika mycket frihet.

Med tanke på att det diskuteras ägaransvar och inte arters olikheter så tog jag för givet att det skulle vara lätt att förstå precis vad jag menade.






Och som du sett i tidigare inlägg i tråden så finns det lagstöd för att man som husägare får tåla att utekatter skiter på ens tomt. Folk är olika. Det finns de som tycker att gräsklipparljudet är lika störande som andra tycker att kattskit är störande.

Antagligen så anpassar man sitt gräsklippande till tider då det ska störa så lite som möjligt. Gräsklippande får man ju stå ut med vart man än bor, även i staden, eftersom alla grönområden ska hållas efter. Är man så ljudkänslig så kanske man bör bo så långt ut i skogen att man inte hör något alls.

Och det står ju faktiskt inte i någon lag att det är okej att låta katter springa vind för våg. "med hänsyn till djurets natur" är för mig inte det samma som att kasta ut katterna och låta dem göra vad de vill. Det är ju en tolkningsfråga.

Att ta hänsyn för sina grannar borde gå åt alla håll. Givetvis klipper man inte sitt gräs när folk ska sova, givetvis festar man inte långt in på nätterna hela tiden. Lika mycket som man får tåla lite när man har grannar så får man anpassa sig också.


Jag skulle inte vilja vara tvungen att tåla att mina innekatter skulle må dåligt av en revirpinkande katt som springer på min gård. Eller att de förstör mina utemöbler. Och då är det ägarens ansvar att se till att det inte upprepas. Inte mitt.

Att ha så lite respekt för sina grannar att man anser att de själva ska lägga ned tid och pengar på att hålla mina katter borta tycker jag är rent skamligt.

Men nu släpper jag det här, vi kommer ingenvart alls med diskussionen.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Som jag skrev tidigare så tar jag för givet att man inte blöter ner katterna när det råder minusgrader. Jag skulle väl varit tydligare och skrivit ut det, men jag hade inte en tanke på att någon skulle komma på den tanken.

Men vad har du för effektivt tips då, när det är minusgrader?, för inte tror du väl att de som har katter som väljer att tillbringa stor del av sin tid ickehemma är hemmavid då med en ägare som ser till sitt djur, bara för det är minusgrader?

Och håller med Dreamer, ditt resonemang är skamligt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då hoppas jag att du inte heller skaffar motrogräsklippare eller andra prylar som kan störa grannar.

Jag finner det mycket märkligt att du hela tiden jämför ett dött ting hanterat av människor med ett levande djur som inte kan sköta sig själv eller själv kan ta ansvar för sina handlingar.

De flesta sunt fungerande människor klipper inte gräset precis när som helst utan väljer tider som inte stör mer än nödvändigt. Kommunala områden klipps på kontorstid. Ljud av gräsklippare mm hör till och är något som alla måste räkna med. Är man så enormt ljudkänslig att man inte klarar av de i samhället vanliga ljuden så bör man bo långt bort från andra människor.

Att jämföra gräsklippare (!) med katter är bara ännu ett sätt att bortförklara sitt ägaransvar.
För ansvar för sin egen katt har man, oavsett om det är en ute- eller innekatt, det är inget man ska lasta över på andra. Självklart borde det vara lag på kastrering och ID-märkning av ALLA utekatter. För katternas bästa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp