Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det har var inga fungerande katter. De hade väldigt många äckliga vanor, bl a envisades de med att skita i spolspiltan och de var dessutom konstant dåliga i magen. Jag har aldrig varken förr eller senare varit med om katter som föredrar blöta golv framför sina kattlådor med kattsand.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om jag har ett problem så försöker jag lösa det. Om du har ett problem så försöker du få någon annan att lösa det.

Jag kan faktiskt inte se hur grannens katt kan vara mitt problem att lösa.

Jag har egna katter, och skulle skämmas ögonen ur mig om de smet över till grannarna och pissade och sket bland deras saker, det skulle aldrig falla mig in att mena att de får skylla sig själva som har fönster öppna eller inte plastar in sina utemöbler.

Mina katter är mitt ansvar, alltså har jag brustit i mitt ansvar när mina katter förstör för mina grannar. Jag kan inte förstå hur man kan resonera annorlunda om sina djur!
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag kan faktiskt inte se hur grannens katt kan vara mitt problem att lösa.

Jag har egna katter, och skulle skämmas ögonen ur mig om de smet över till grannarna och pissade och sket bland deras saker, det skulle aldrig falla mig in att mena att de får skylla sig själva som har fönster öppna eller inte plastar in sina utemöbler.

Mina katter är mitt ansvar, alltså har jag brustit i mitt ansvar när mina katter förstör för mina grannar. Jag kan inte förstå hur man kan resonera annorlunda om sina djur!



Ja, jag kan undra om man inte är rädd om sina djur?
Min pappa har genom åren skjutit x-antal katter för att de gått in i huset och revirmärkt när fönster/dörrar under sommartid stått öppna.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då är din pappa en brottsling. Det må så vara att man inte tycker att katter skall få promenera omkring hur som helst, men nu har vi en lag som tillåter det. Det finns ingen lag som tillåter att man själv avlivar katten om man anser att den är till besvär.

Om en katt gör något opassande, bajsar i en rabatt, markerar revir på någons möbel etc då talar man väll om det för ägaren. På samma sätt som om en hund skäller hela dagen i ända, kommer lös och jagar ens katt eller gör något annat som inte är lämpligt. Inte fan petar jag in stryknin i brevlådan så det blir tyst på hunden. Inte stryper man folks barn för att de står i trapphuset och gapar tidig söndag morgon eller springer runt och ringer på allas dörrar.

Personligen skulle jag tycka att det var större oangelägenhet att varenda kattägare i landet hägnat sina trädgårdar med 3m höga nätstaket än att det promenerade en katt över min tomt.

Jag skulle inte ha problem med att det stuffade runt en hund på min tomt heller om det nu var så att den bajsade så skulle jag be ägaren komma över och städa efter sin hund lite nu och då. Om det var så att den gjorde något störande då kanske jag skulle anse att det var ett problem. Men jag skulle inte anse att det var ett problem innan problem uppstått.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

"Men det handlar inte bara om lösspringande katter. En hyresgäst får nästan dagligen plocka upp hundbajs på sin egen uteplats. "

Det är väll så att djur i bostadsområden ständigt är ett trätoämne, det må vara hundar, katter, hästar, kajor, hackspettar (japp, knackade på plåten så hyresgästen inte kunde sova, dessvärre för honom var de fridlysta), rådjur etc.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då är din pappa en brottsling. Det må så vara att man inte tycker att katter skall få promenera omkring hur som helst, men nu har vi en lag som tillåter det. Det finns ingen lag som tillåter att man själv avlivar katten om man anser att den är till besvär.

Det står markägaren fritt att avliva katter som uppfattas som herrelösa så vitt jag vet.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Personligen skulle jag tycka att det var större oangelägenhet att varenda kattägare i landet hägnat sina trädgårdar med 3m höga nätstaket än att det promenerade en katt över min tomt.

Men det är du.

Och du kan inte bestämma över vare sig vad andra tycker eller inte vill bli störda av på sin egen tomt.

Jag har inga problem med att det kan tolkas som tillåtet att skjuta störande katter om ägaren efter tillsägning väljer att inte göra något åt det.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då är din pappa en brottsling.
Det må så vara att man inte tycker att katter skall få promenera omkring hur som helst, men nu har vi en lag som tillåter det. Det finns ingen lag som tillåter att man själv avlivar katten om man anser att den är till besvär.


Är du säker på det?

Jag har faktiskt inte brytt mig om att ta reda på vad som verkligen gäller.
Det jag däremot förstår är att om en katt fått för sig att knata in i random bostad så händer det sannolikt igen.
Det jag även vet är att OM man låter en katt gå in i bostaden, förstöra inventarier för ansenlig summa, och sedan informerar ägaren om vad som skett - så ska man inte på en fläck inbilla sig:
- att ägaren ersätter.
- att ägaren stänger in katten alternativt avlivar den själv.

Så, man bjuder på kostnaden, avlivar katten och gläds åt att den inte kommer återkomma.
Sedan är det som så att det är mycket sällan (läs; aldrig) man bestämt vet vem katten tillhör. De har hittills inte haft namnbrickor, halsband eller nakna.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det verkar illa skött.
Våra fick sprutande diarréer av billigt foder av dålig kvalitet.
Det var bara att kasta den maten.
Vi trodde att de skulle kunna äta mera utan att bli feta, men det blev helt fel alltihopa.
Du kan ju bara föreställa dig hur äckliga de långhåriga blev....
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Förut med tidigare lagstiftning så fick man skjuta kringströvande katter.

Och numera tydligen igen.
21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Det har gått litet fram och tillbaka det där.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har svårt att tänka mig att det bara är jag.

Det finns andra lösningar än att skjuta katter för att freda sitt hem. Om man nu talat med kattägaren och inte lyckats nå fram eller inte hittat ägaren så kan man fånga katten och lämna in den till antingen polisen (som upphittad, för det är väll vad man skulle göra med en hund?) eller till närmaste katthem.

Det är ju heller inte tillåtet att skjuta i tätbebyggt område utan tillstånd även om det är ens egen tomt/mark.

Jag har fångat in lite lösspringande hundar vid olika tillfällen, inte har jag slagit ihjäl dem då, för att de råkat leta sig in på min tomt och möjligen bajsat eller kissat (speciellt hanhundar har ju en benägenhet att kissa överallt), jag har ringt polisen och meddelat att jag hittat någons hund. Sen snällt och vänligt överlämnad hunden till dess ägare.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ändrades inte den lagen någon gång på 80-talet?

Jag tycker förvisso att det vore lämpligt med lag på märkning på katt, det skulle göra att ägaren alltid kunde spåras och därmed inte bara släppa katten vind för våg. Det skulle också göra att ingen kunde hävda att den trodde katten herrelös...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har svårt att tänka mig att det bara är jag.

Det finns andra lösningar än att skjuta katter för att freda sitt hem. Om man nu talat med kattägaren och inte lyckats nå fram eller inte hittat ägaren så kan man fånga katten och lämna in den till antingen polisen (som upphittad, för det är väll vad man skulle göra med en hund?) eller till närmaste katthem.

Det är ju heller inte tillåtet att skjuta i tätbebyggt område utan tillstånd även om det är ens egen tomt/mark.

Jag har fångat in lite lösspringande hundar vid olika tillfällen, inte har jag slagit ihjäl dem då, för att de råkat leta sig in på min tomt och möjligen bajsat eller kissat (speciellt hanhundar har ju en benägenhet att kissa överallt), jag har ringt polisen och meddelat att jag hittat någons hund. Sen snällt och vänligt överlämnad hunden till dess ägare.


Så länge de inte går in i byggnader är det lugnt för min del.
När de börjar bli för närgångna, gör sina behov och klöser, då är det inte så roligt längre. Dels är det äckligt dels blir det dyrt.
Anledningen till att man skjuter är i regel för att katten inte är sugen på att låta sig fångas.

Ägaren sover nog gått iaf, funderar några dagar över vart katten tagit vägen och avslutar sedan kapitlet med att konstatera att den antingen blev tagen av trafiken eller räven.

Vad ska man egentligen tycka när katterna varken är märkta eller har adresslapp?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Märkning vore lysande.
Och så regel på att alla lösa skulle vara kastrerade.


Hellre adresslapp - ingen adresslapp-....
Kan inte finna motivation att finansiera ännu mer superonödig administration för polisen. Tycker de kan ta våldtäktsmän eller göra fler blåskontroller i trafiken istället.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ja, jag kan undra om man inte är rädd om sina djur?
Min pappa har genom åren skjutit x-antal katter för att de gått in i huset och revirmärkt när fönster/dörrar under sommartid stått öppna.

Jag vet inte jag, ibland undrar jag om jag inte blev "miljöskadad" hemifrån just när det kommit till ordning och reda på djurhållningen.

För jag minns den förtvivlade ledsenhet som rådde i hemmet ffa under sommarmånaderna, då vi aldrig kunde ha öppet ut till den fina gården och aldrig kunde mamma peta i rabatterna för att det alltid stank av kattkiss eller var fullt med bajs (trädgårdsarbete har alltid varit en av mammas största hobbys och jag kan bara föreställa mig hur förargligt det måste ha varit).

Om dörren någonsin stod öppen så stod det alltid en välfylld hink med kallt vatten precis på insidan, de katterna i vårat område blev dränkta titt som tätt och ändå skulle de in i vårat hem. Det må låta som ett litet problem för de folk som tycker att katter har rätt att gå lite som man vill och att man får investera i bra skydd för att inte katterna ska komma in eller åt ens egendom, men för min mamma var det ett jätteproblem. De hade investerat i det stora huset med den stora tomten när jag var nyfödd för att de ville ha en trädgård att släppa ut alla 5 ungarna i, och det kunde aldrig stå öppet, för de gånger det gjorde det var det någon katt som passade på att smita in och lägga sig och sova och i våran familj har vi ett par individer med kraftiga allergier. Ett par gånger pinkades det inne och varje gång blev mamma lika ledsen och uppgiven.

Precis som det finns de som inte bryr sig om lösa djur så finns det dem som bryr sig jättemycket, och jag tycker inte det är någon annans ensak att bestämma om de är larviga eller inte. Därför skulle jag aldrig tillåta att mina djur orsakar problem för någon annan än mig själv.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har svårt att tänka mig att det bara är jag.

Det finns andra lösningar än att skjuta katter för att freda sitt hem. Om man nu talat med kattägaren och inte lyckats nå fram eller inte hittat ägaren så kan man fånga katten och lämna in den till antingen polisen (som upphittad, för det är väll vad man skulle göra med en hund?) eller till närmaste katthem.

Det spelar liksom inte roll hur många ni är som tycker, så länge ni inte äger tomten själva, eller bor där.

Vi har förut haft stora problem med lösspringande och störande katter. När vi vetat vem ägaren varit har vi kontaktat dem, förklarat situationen och de har hämtat sin katt. Men ingen har någon gång gjort något mer.Inte ens kastrerat. Och snart är katten här nästan på fulltid igen.
Då har det blivit bössan.

Nu för tiden har vi ju hund, han är tränad att skrämma bort främmande katter, denna välsignade hund.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har bott på ett extremt katttätt område (nämligen det djurtillåtna studentboendet på SLU). Mycket, mycket katttätt och hundtätt (varje student har minst en hund och/eller en katt), ändå har jag inte haft problem med kattkiss och kattbajs i rabatterna. Då var det värre med hundarna som gick och lyfte på benet mot rabatten hela tiden. Samma sak med kolonilotterna intill få problem med katter men problem med hundägare som rastade sina hundar där...

Jag skulle sakna mina katter oerhört om de försvann. Jag skulle inte alls bara rycka på axlarna. Jag kan mina katters rutiner och skulle direkt märka om de inte kom hem som de skulle. Den ena kommer på inkallning och den andra går sällan så långt att han inte hör om kylskåpet öppnas.

Båda mina katter är märkta både med tattuering och med halsband, men det är bara den ena man kan se tattueringen på och halsbanden försvinner ibland.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Så om din hund kommer lös och springer bort till grannen exempelvis under löpperioden (då är det ju inte så ovanligt att hundar rymmer upprepade gånger trots idoga försök från ägaren att få den att stanna), då är det ok för den tomtägaren att skjuta din hund?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Konstigt, vi har inte haft någon av hundarna på rymmen. Varken tikarna eller hanhundarna. Och vi har inte ens försökt idogt.

De gånger vi i området har lösspringande hundar är det inte sällan jag som tar rätt på dem, och jag vill inte påstå att jag är särskilt mild mot hundägarna. Man ska vara rädd om sina djur, och om övrig flora och fauna. Lösspringande hundar river inte sällan vilt och tamdjur, något som är extremt otrevligt.

Djurägare ska hålla rätt på sina djur. Punkt slut.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp