Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu för tiden har vi ju hund, han är tränad att skrämma bort främmande katter, denna välsignade hund.

Jag har grannskapets största kastrerade hankatt.
Det fungerar också bra mot främmande katter.
Jag har bara sett en enda katt som var större.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om jag har ett problem, som är MITT problem, så löser jag det. Om min imaginära lösdrivande hund skulle störa mina grannar ser jag till att det inte kan hända genom att hägna in min tomt eller sluta hålla djuret lösdrivande. Jag anser att djurägare själva ska lösa problemen med sina egna djur, inte jag. Djurägaren får själv se till att djuret håller sig på den egna tomten, och inte inkräktar på andras egendom och ställer till problem. Som sagt, oavsett djurart. Hur kan det vara så svårt för vissa kattägare att greppa det?

Grundproblemet är ju att du av någon anledning inte tycker att man ska få ha katter ute utan konstant övervakning. Eftersom det tack och lov inte finns något förbud mot utekatter så får man inse att de kan få för sig att komma till ens tomt. Om man då inte vill ha katter på tomten så har man ju ett problem som man får ta och lösa. Sen är det väl bra ifall kattägaren ställer upp och hjälper till att skydda din tomt.


Om min grannes barn trampar sönder mina rabatter = Grannens ansvar.
Det tycker jag med, men är det verkligen så juridiskt? Kan föräldrar hållas ansvariga för brott som deras barn begår? Jag skulle gärna se att det var det men jag fruktar att det inte är så.


Om min grannes katt bajsar i mina rabatter= Grannens ansvar.
Skulle det vara det så hade vi ju haft massor med skadeståndsfall där folk hade fått betala för sina katters bajsande så jag tror inte att det är det. Här handlar det bara om djur som utför sina naturliga behov, de gör knappast något olagligt. Så vill man inte ha bajsande katter på tomten så får man se till att katterna inte trivs där.
Skulle de däremot förstöra t.ex. förstöra saker tycker jag ägaren har ansvar att ersätta skadorna.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är SKK, Svenska KennelKlubben som har hand om kattägarregistret.
http://kennet.skk.se/skk/?id=312&sprak=sv

Eller kattförbundet SVERAK, som har ett kostnadsfritt ID-register för katter. Alltså inte bara raskatter. :)

Håller med dig, friströvande katter borde vara märkta både med chip och tatuering i örat. Chip för att det är beständigt medan siffor i örat kan bli otydliga med tiden. Tatuering i örat för att det då alltid SYNS att en katt har en ägare. Då kan man, om tatueringen inte går att tyda, ta den till veterinär för att scanna chipet och få fram ägarinformationen.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Mina katter är mitt ansvar, alltså har jag brustit i mitt ansvar när mina katter förstör för mina grannar. Jag kan inte förstå hur man kan resonera annorlunda om sina djur!


Då antar jag att du pckså tillhör gruppen som anser att katter måste hållas inlåsta så att de inte kan ha ett 'normalt' liv. Det verkar ju vara det som det handlar om. För ifall man tycker att katter ska kunna få vara ute så måste man acceptera att de kan gå lite var som helst för att göra sina behov. I ett sådant läge blir det ju så att man får ta och skydda sin tomt ifall man inte vill att några katter ska vara där.

Sen förstår jag fortfarande inte denna enorma antipati mot kattskit. De allra flesta katter gömmer sin skit så ifall man inte har maximal outur och gräver på samma ställe lär man aldrig se någon. Själv ser jag mycket mer fågelskit än kattskit men det hör man aldrig någon klaga på. Skit från lite större fåglar är väl inte heller så rolig att komma i kontakt med.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Skaffa inte katt om du inte kan erbjuda dem en vettig miljö. En vettig miljö är inte grannar som måste freda sig från kattbajs, kattkiss och katthår i t ex utemöbler, rabatter och gräsmattor.

Jag skulle inte drömma om att skaffa hund om jag inte kunde erbjuda dem en vettig miljö att vistas i.

Så sant som det var sagt!:bow:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

*KL*

Jag förstår inte hur vissa kan sitta och tycka att det är 'grannens' ansvar att se till att ens trädgårdsdynor inte blir kissade på av fraämmande katter :confused:

Jag har alltid haft katter och dom har betytt extremt mycket, en i familjen sas.
Jag skulle aldrig släppa ut dom utan uppsikt där dom kan bli trakaserade av folk, överkörda av bilar mm mm.

Bodde ute på landet, långt i från väg och den enda grannen var mina föräldrar som inte störs alls av katterna på tomten. Flyttade senare till annan ort, visserligen på landet till, men med grannar, grannar som har hundar och bilvägar ett antal 100 meter bort.
Min bästa rått och fågeljägare, som strövade långt och var ute mer än inne placerade jag om, mamma behöll honom, för hans skull. Jag sörjde, men han hade inte passat som innekatt och jag ville inte riskera att han blir överkörd eller jagad av hundar eller liknande.
Mina två andra raskatter gick aldrig långt i från huset så dom följde med, för dom lämnar aldrig tomten, därmed stör ingen.

Ni som släpper era katter vind för våg, om ni inte bryr er om era grannar, bryr ni er inte om era katters liv och hälsa?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

En fråga: Blir en kattskit värre för att det är en katt med ägare som lämnat den än ifall det handlade om en vildkatt?


Finns ingen erkänd stam av Felis silvestris silvestris Vildkatt i Sverige!

LÄNK!

Vi har väl olika syn på olägenheter. Skulle en katt hålla på att t.ex. angripa barn och klösa och riva dem oprovocerat skulle jag anse det vara ägarens ansvar att lösa. Men en katt som bara gör 'vad katter naturligt gör' tycker jag inte att ägaren ska ha någon skyldighet att hindra utföra det beteendet.
Jaha, och hur skulle ägaren kunna se till att katten inte river ungar, men strunta i att den stressar ihjäl kaniner och strör sin avföring på olämpliga platser?:confused:
Det finns lagar och bestämmelser i Sverige, man FÅR INTE låta katter gå vind för våg och låta dem göra vad de vill mitt i ett samhälle!
(Sen att folk BRYTER mot lagen, är en annan sak!)
Och det finns LAG på att man MÅSTE tillgodose deras naturliga beteende, bla tillhandahålla klösmöjligheter!

Önskar att lagen skärpet och blev detsamma som för hundar, STRIKT ägaransvar och id märkning!
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Så om din hund kommer lös och springer bort till grannen exempelvis under löpperioden (då är det ju inte så ovanligt att hundar rymmer upprepade gånger trots idoga försök från ägaren att få den att stanna), då är det ok för den tomtägaren att skjuta din hund?

Ja, det borde skjutas fler hundar.:devil:


Och min hund rymmer inte, han är lydig, dessutom aldrig ute själv, jag har koll ,han får inte springa runt på eget bevåg, på det är han självklart kastrerad.Så det du skrev kommer aldrig hända och annars skulle vi mycket väl även kunna skjuta annans hund, om den går på våra hönor eller kalvar och det inte kan avbrytas.
Det har jag inga problem med.:devil:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

*KL*

Jag förstår inte hur vissa kan sitta och tycka att det är 'grannens' ansvar att se till att ens trädgårdsdynor inte blir kissade på av fraämmande katter :confused:

Nej, det är så urbota dumt.Undra om de som tycker så är sådana dära människor som bor i kattkisslukt och skiter i om det blir lite inne ibland eller lite på utedynorna, de är så vana att de inte känner lukten eller bryr sig och tycker andra ska vara likadana.:eek:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har faktiskt avlivat en kringströvande katt.
Den var här och spöade upp mina katter ofta och regelbundet.
Efter samråd med Polisen så rådde de mig att avliva den och erbjöd sig t.o.m. att komma ut och göra det åt mig.

"Behöver du hjälp kan vi komma ut och ta hand om det men om du kan klara det själv så vore det ju det bästa."
I sina anteckningar så skrev de "onormalt beteende" på katten.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är oerhört svårt att få något att sitta kvar på en katt.
Örontatuering fungerar bäst.

Gärna både och.
Vi har nog haft tur men våra halsband med telefonnrbrickor brukar sitta rätt bra.


Det är SKK, Svenska KennelKlubben som har hand om kattägarregistret.
http://kennet.skk.se/skk/?id=312&sprak=sv

Det är bra för att dra in polisen i ett sådant skitärende skulle jag aldrig göra.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu är det inte "vissa" som säger det utan lagen. Om ni tycker att det är så dumt så får ni väll motionera för ett nytt lagförslag.

Jag tycker självklart att man skall hålla sig väl med sina grannar på alla sätt oavsett om det gäller katter, skällande hundar, hög musik, stinkiga sopor osv. Men för mig är detta inte ett lika med tecken till att mina katter måste vara inne, att ingen får ha hund, att man aldrig får spela musik eller att man inte få ha en soptunna på tomten.

Alla katter springer inte in till folk och kissar, det är ett fåtal om man ser till hur många katter som går ute. Därför anser jag inte att alla katter skall hållas inne för att ett fåtal går in till folk och härjar.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då antar jag att du pckså tillhör gruppen som anser att katter måste hållas inlåsta så att de inte kan ha ett 'normalt' liv. Det verkar ju vara det som det handlar om. För ifall man tycker att katter ska kunna få vara ute så måste man acceptera att de kan gå lite var som helst för att göra sina behov. I ett sådant läge blir det ju så att man får ta och skydda sin tomt ifall man inte vill att några katter ska vara där.

Sen förstår jag fortfarande inte denna enorma antipati mot kattskit. De allra flesta katter gömmer sin skit så ifall man inte har maximal outur och gräver på samma ställe lär man aldrig se någon. Själv ser jag mycket mer fågelskit än kattskit men det hör man aldrig någon klaga på. Skit från lite större fåglar är väl inte heller så rolig att komma i kontakt med.

Anta får du göra precis hur mycket du vill, ditt antagande är hur som helst inte korrekt. Jag ser inga som helst problem i att ha utekatt om man bor så att det är lämpligt och ingen annan kommer till skada av det. För om min katt pissar ned grannens möbler och ligger och hårar i deras utemöbler så är de ju till skada för någon, någon som inte valt att ha katt. Mitt frivilliga djurägande ska aldrig påtvingas någon av mina grannar.

Du tycker det är mer rimligt att grannen ska stängsla in sin gård för att skydda sig och sin egendom mot dina katter, än att du bygger en rasthage till din katt alt. rastar den i koppel?

Jag är så jävla trött på attityden att om man håller koll på sina katter så berövar man dem sin frihet. Det är inte svårare än att engagera sig i sina katter på samma vis som man skulle ha gjort med en hund. Är det verkligen så väldigt svårt att ha ansvar för sin katt?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har bott på ett extremt katttätt område (nämligen det djurtillåtna studentboendet på SLU). Mycket, mycket katttätt och hundtätt (varje student har minst en hund och/eller en katt), ändå har jag inte haft problem med kattkiss och kattbajs i rabatterna. Då var det värre med hundarna som gick och lyfte på benet mot rabatten hela tiden. Samma sak med kolonilotterna intill få problem med katter men problem med hundägare som rastade sina hundar där...

Erfarenheter är olika helt enkelt. Att du aldrig upplevt att det varit problem med lösa katter gör det ju inte till en universal sanning, inte heller väger ju din åsikt tyngre än någon annans.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Kan man på allvar tro att en katt gör livet vidrigt för någon. Som redan nämnts i tråden är det ju den som 'drabbas' av de lösgående katterna som förväntas skydda sin tomt. Det finns ju relativt enkla sätt att hålla katter borta. Innan man ens provat ett så enkelt sätt som att spruta vatten på katten tycker jag inte man ska börja klaga.

De gör inte hela vårt liv vidrigt men de begränsar vår tillvaro en hel del. Vi har ju också flyttat ut från stan för att kunna njuta av naturen och kunna släppa ut lillgrabben själv, nu kan vi inte det. Inte heller öppna fönster och altandörr på sommaren eftersom de kommer in då.
Varken jag eller sambon har vare sig tid eller lust eller ork att hålla på och jaga och hålla efter grannens katter, och oavsett hur lagen ser ut (är inte ens säker på att denna lag ni viftar med verkligen är en lag eller bara en tolkning av flera som gjorts), så är det fullkomligt orimligt att vissas rättigheter att ha katt - att ha utekatt - som skiter och pissar och förstör andras saker - går före övriga människors behov att få leva ett normalt liv. (sitta och lurpassa i timmar ingår inte i min normala livföring, har vare sig tid eller lust för sånt).
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Du måste väl inse att det är lättare för dig att hindra en katt att trivas på din tomt än vad det är för kattägaren att hindra sin katt att just besöka din tomt.
Nej varför det? Det är väl mycket bättre att den som har ansvar för djuret lägger ner den tid och energi det kostar att just lära katten var den får vara och göra sina behov resp. inte.
Men du mfl tycker på fullt allvar att jag som har valt att INTE ha katt ska lägga ner värdefulla timmar av min fritid för att freda det utrymme som jag betalar dyra pengar för varje månad att få disponera som jag vill?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nej varför det? Det är väl mycket bättre att den som har ansvar för djuret lägger ner den tid och energi det kostar att just lära katten var den får vara och göra sina behov resp. inte.
Men du mfl tycker på fullt allvar att jag som har valt att INTE ha katt ska lägga ner värdefulla timmar av min fritid för att freda det utrymme som jag betalar dyra pengar för varje månad att få disponera som jag vill?


Jag förstår att du aldrig haft katt eftersom du tror att jag som kattägare kan 'berätta' för min katt att han just inte få gå till den tomten och skita. Så ditt sätt att se på saken gör ju att man inte skulle få ha katter ute.

För har du utekatt så kan du inte garantera att ingen stör sig på dem. Även ifall jag inte får några klagomål på katten så kan den ju mycket väl härja på någon tomt 500 meter bort utan att jag vet om det.


Tycker du att man ska kunna förbjuda grannar att ha hundar. Jag kanske är jättekänslig för hundskall, ska jag då tvinga alla grannar inom hörhåll att ha munkorg på sina hundar eftersom min ljudmiljö störs.

För att inte tala om någon kör med motorgräsklipparen. Ska jag kunna förbjuda det med.

Inser du inte hur dumt det blir och att man måste kunna stå ut med vissa olägenheter ifall man ska bo bland andra människor och djur.

Sen om katten verkligen förstör något så tycker jag självklart att ägaren ska bekosta det. Så får du en trädgårdsdyna sönderriven och kan visa vilken katt som är skyldig så ska givetvis kattägaren ersätta skadan.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ett samhälle blir trevligare om man tar hänsyn till sina medmänniskor. Jag tycker det är synnerligen otrevligt med djurägare som anser att deras djur ska få inkräkta på anda människors liv, så till den grad att man inte kan göra vad man vill i sitt hem.

Självklart ska inte hundar skälla, det är störande och det finns domar som gör gällande att det är en olägenhet som ska eliminieras. Dessutom är det ju faktikt ett djur som inte mår bra, bakom skällandet. Om du lyckas få en motorgräsklippare att störa din granne genom att bajsa på terrassen så har du verkligen gjort något enastående.

Att andra människor lever i närheten - om man väljer att bo i tätbebyggt område - är ju naturligt. Med det kommer ljud och vissa andra förutsättningar. Men HÄNSYN är ju grunden till all trivsel.

Jag kan inte se att utekatter hör hemma i tätbebyggt område. Faktiskt. Vill man ha utekatt och det är viktigt för det personliga välbefinnandet får man väl flytta till ett sådant boende att detta passar? Själv skulle jag inte ens drömma om att ha hund i en lägenhet, jag tror inte att varken jag eller hunden hade trivts, jag har personligen högre krav på MIN djurhållning än så.

Att låta sina djur löpa vind för våg och sedan hänvisa drabbade personer till att det är upp till dem att fixa tycker jag är att be om att få katten skadad eller undanröjd av frustrerade människor som vill freda sig och sitt liv. En bajsfri tillvaro tycker jag inte är för mycket begärt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 195
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp