Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Som sagt: som sig själv känner man andra.

Jag är väl ingen rättshaverist bara för att jag avskyr något? Jag vet massor av civiliserade, fullt fungerande människor som avskyr saker utan att för den sakens skull anse att de står över lagen. Lite nyans i uttalanden kanske kan vara på sin plats.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

*knapplån*

Fritt gående utekatter kan man bara ha om man bor riktigt lämpligt till. Dvs liten risk att katten tar skada (trafik, tätbebyggelse) och har förstående grannar som inte störs. I annat fall får man acceptera att det inte går helt enkelt. Var och en är skyldig att se till att andra människor inte upplever sig störda - avsett vad det handlar om för sorts husdjur!

Personligen är jag hundägare, och f.d. kattägare. Jag gillar katter men skulle inte finna det trevligt att grannens djur kom och grävde i mina rabatter, störde mina hundar, pinkade på mina stolsdynor sommartid.

Tyvärr är det så, hur synd det än må vara. Det enda du kan göra är att fortsätta gräla med din granne, flytta, omplacera kissen eller ta av den friheten att springa fritt. (vilket inte är kul, jag vet)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Skulle jag få besvär med lösa katter så är en grävlingsfälla + kattmynta effektivt.
Sedan lämnar du antingen kissen till polisen som upphittad eller...
Allt efter eget samvete.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu verkar det ju inte som du har några problem, grannarna har antingen inte dina katter hos sig, eller ser det som ett problem att de är där.

Till skillnad mot dig som verkar veta var dina katter är när de är ute på sina expeditioner kan jag inte vara säker på att de inte är och skiter i någons trädgård. Några få gånger om året brukar katterna vara borta i flera dagar så då kan de ju vara nästan var som helst.

Sen har jag kanske tur att de flesta som bor runt omkring mig har ett ganska naturligt förhållningssätt till djur och inte får hela sin värld förstörd bara för att något djur skiter i deras trädgård.


I det fall Dreamer beskriver tycker jag det är helt horribelt att försvara kattägarens val att ha katterna ute trots att de verkligen gör tillvaron vidrig för oskyldiga grannar. Det är ju ingen djurhållning som fungerar, eftersom folk har olägenhet av den.

Kan man på allvar tro att en katt gör livet vidrigt för någon. Som redan nämnts i tråden är det ju den som 'drabbas' av de lösgående katterna som förväntas skydda sin tomt. Det finns ju relativt enkla sätt att hålla katter borta. Innan man ens provat ett så enkelt sätt som att spruta vatten på katten tycker jag inte man ska börja klaga.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att katter försvinner i tätbebyggt område, efter att grannar har påtalat olägenhet och försökt få bukt med andras val att ha katter lösa ute. När folk inte kan ha sin terassdörr öppen till sin marklägenhet utan att det kommer in katter och pinkar i soffan och skiter på mattan - då går verkligen skam på torra land.


Det lät ju fint. Jag trodde du brukade hålla hårt på lagar och förordningar, men det finns tydligen även gränser för dig då du tycker det är förståeligt att ta lagen i egna händer.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Läser du vad jag skriver? Eller du läser och skiter i det för att få tillskriva mig egenskaper som du har lättare att argumentera mot?

Jag säger att jag inte tycker det är konstigt. Jag förespråkar det inte. Jag har dock förståelse. Tycker du det är OK om jag rastar min storskitande hund på din terass dagligen och låter den gå in och pinka i ditt vardagsrum? Riva lite i din soffa? Om man nu leker med tanken att lagen hade tillåtit det - hade du tyckt det var OK?

Det är inte lätt att freda sig mot de katter som Dreamer beskriver. Att sitta och lurpassa för att stänka vatten kräver att man tar ledigt från jobb och är väldigt konsekvent. Och inte ens då hjälper det, för är det ingen där så kommer katterna ändå.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nå hur är det då egentligen?
Får dina katter tillsyn 2ggr/dag eller ej?
Enligt djurskyddsföreskrifterna så skall de ju få det.
Skiter du i andra lagar och regler också?
Och vilka då i sådana fall?

Jag har väl svarat lite på detta i något tidigare inlägg, men ska försöka en gång till nu.

I normalfallet får de tillsyn betydligt fler gånger. De gånger det inte sker beror det på två saker.

Den vanligaste är att katterna självmant håller sig undan. Oftast handlar det om max ett dygn, men några gånger per år kan de vara borta ca. 5 dagar.
Tycker du jag är lagbrytare i dessa fall? Man skulle väl kunna ha GPS-halsband på katterna antar jag.


Jag är väldigt sällan bortrest, och det längsta de har varit själva är då 3,5 dygn. Men då jag har andra djur så är det alltid någon på gården några gånger per dag även om de inte är där för att ta hand om katterna märker de ju om t.ex. en skadad katt kommer fram. Annars har katterna alltid tillgång till mat samt uppvärmt utrymme.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Läser du vad jag skriver? Eller du läser och skiter i det för att få tillskriva mig egenskaper som du har lättare att argumentera mot?

Jag säger att jag inte tycker det är konstigt. Jag förespråkar det inte. Jag har dock förståelse. Tycker du det är OK om jag rastar min storskitande hund på din terass dagligen och låter den gå in och pinka i ditt vardagsrum? Riva lite i din soffa? Om man nu leker med tanken att lagen hade tillåtit det - hade du tyckt det var OK?

Som du skrev så tyckte i alla fall jag att du uttryckte förståelse för folk som har ihjäl katter de irriterar sig på. Även om du inte direkt förespråkar det tycker jag ändå att det känns som att du tycker att katterna får skylla sig själva.

Sen tycker jag som jag sagt tidigare att alla liknelser med hundar haltar då de har helt olika beteenden och behov.


Det är inte lätt att freda sig mot de katter som Dreamer beskriver. Att sitta och lurpassa för att stänka vatten kräver att man tar ledigt från jobb och är väldigt konsekvent. Och inte ens då hjälper det, för är det ingen där så kommer katterna ändå.

Men man kan ju åtminstone försöka ordentligt. Som skrevs i ett tidigare inlägg kan man ju köra med kattfälla med. Annars finns det ju olika kemikalier man kan prova med ifall det är omöjligt att vara hemma och lurpasa med trädgårdsslangen.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Kemikalier har vi provat i ett annat stall där katterna smög in i sadelkammaren och pissade sönder sadlar för omkring 100 000 kr. Inte ens på begränsade ytor har det fungerat.

I vårt kallförråd som vi hyr på en närbelägen gård hade vi kattproblem. Ägaren valde att skjuta av katterna eftersom de förstörde så pass mycket att det inte var ekonomiskt försvarbart att ha dem kvar. Vi försökte innan dess med kattfällor (som fungerade men inte avskräckte och dessutom krävde mycket tid vad gäller passning), avskräckande kemikalier av olika sorter, örter och någon krydda vill jag minnas. Allt helt verkningslöst. Varpå vi lade över problemet hos gårds- och tillika kattägaren som alltså valde att avliva katterna.

Det är svårt och ibland omöjligt att freda sin utomhuszon (t ex terrass) för kringströvande katter. Och jag har svårt att förstå att det skulle vara mer OK med andras kattbajs men inte andras hundbajs. Det är precis lika äckligt bägge två, och absolut inget man ska behöva acceptera.

F ö har även hundar behov av att ströva fritt och mår bättre av att hållas lösa på stora områden. Vi har löst det genom att lägga pengar på att hägna in vår stora tomt och därmed kunna uppfylla både hundarnas behov och omgivningens krav.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

På vilket sätt tror du att du hjälper katternas sak med dina totalt ogenomtänkta inlägg?

På tal om ogenomtänkta inlägg. Hur kan du ens tro att någon ska kunna svara på detta.

Tycker du att jag skrivit något ogenomtänkt så får du väl kommentera just den/de sakerna. Sen har jag en känsla att du anser allt vara ogenomtänkt ifall du inte håller med och då blir det ju lite svårt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Du verkar ju verkligen försökt och har man otur så funkar det inte. Men många som klagar har jag en känsla av att de inte verkligen försökt. Man får intrycket att de inte ens ska behöva besvära sig det minsta för att skydda sin tomt.

Angående kattfällan så ska man se till att katten verkligen tycker att det är obehagligt. Så lite vattensprut på den infångade katten i fällan lär ju förstärka effekten. Ifall man bara går över till grannen och tömmer fällan så blir det kanske inte tillräckligt avskräckande. Min erfarenhet av katter är ändå att de är ganska kloka och ifall ett område är tillräckligt farligt/otrevligt så undviker de det. Sen kan ju folk ha t.ex. fågelbord och då får man nog räkna med att det är svårt att hålla katterna borta.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vi formligen sprutade in vatten i fällan, det gick att ha simövningar där. Det fick katterna att undvika fällan, men inte hålla sig borta från utrymmet.

Jag ser faktiskt inte att några av dessa metoder är särskilt verksamma. Någonstans. Vi har använt kattfällan till en väldigt ilsken, stor och förvildad katt som var rätt illa skadad. Vi fångade in katten och avlivade den, efter att ha diskuterat med grannar som också haft problem då den prylade upp tamkatter i omgivningen och dessutom bröt sig in genom kattluckor. Vi har också lånat ut kattfällan till andra som haft liknande problem.

Jag har tidigare länkat till artiklar där frustrerande boende haft problem, och provat olika metoder för att freda sig och sitt boende. Utan någon verkan. Kattägare måste ta ansvar för vad deras djur ställer till med. Och inse att katter inte fungerar i alla miljöer.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men VARFÖR ska jag freda min tomt mot dina djur, när ansvaret är djurägarens?

Jag ska inte behöva ha kattbajs på mina smultron, katthår eller urin i mina utemöbler.. Jag ska inte behöva sitta och vakta vid tomtgränsen med vattenspruta bara för att vissa djurägare har bristande kontroll på sina djur. Det är du som djurägare som ska se till att djuren inte ställer till besvär för mig. Oavsett djurslag. Jag ska inte behöva hålla andras kor, hundar, grisar eller katter från min tomt. Djurägaren ska i första rummet se till att djuren inte hamnar där.

Vill man ha lösdrivande djur utan kontroll får man se till att bo någonstans där de inte ställer till med oangenlägenheter för grannarna. :)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

g har sagt det tidigare. Jag anpassar min djurhållning efter vad det är för djur det handlar om. Så självklart låter jag inte hästarna gå lösa t.ex.

Varför inte? Hästar är ett strövande djur som lätt rör sig mil efter mil per dag. De har det behovet. Hur mycket går vi inte emot deras natur genom att hålla dem likt fångar i inhängnader?

Katter å andra sidan, är ett revirbundet djur. De har biologiskt sett inte ett strövande beteende, om det inte handlar om att finna partner. I övrigt är de revirlevande och väldigt revirhävdande djur. Vilket djur är det då mest logiskt att ha på en begränsad yta? :)

Att katter hålls på det bristfälliga sätt som du representerar handlar om okunskap och kattens låga status i samhället, inte om vad som är det bästa eller lämpligaste sättet att hålla tamdjur. Vill man ha friströvande djur så får man helt enkelt se till att bo utan grannar, det är mycket simpelt. ;)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men VARFÖR ska jag freda min tomt mot dina djur, när ansvaret är djurägarens?

Om jag har ett problem så försöker jag lösa det. Om du har ett problem så försöker du få någon annan att lösa det.

Du måste väl inse att det är lättare för dig att hindra en katt att trivas på din tomt än vad det är för kattägaren att hindra sin katt att just besöka din tomt. Detta förutsatt att kattägaren anser att egen utevistelse är viktig för kattens välbefinnande.

Särskilt om det är ett sådant otroligt problem med katter på tomten så tycker man ju att du borde ta itu med det själv istället för att gå och vänta på att någon annan löser problemet för dig.

Som jag skrivit tidigare tycker jag det är helt rimligt att kattägaren är med och bekostar dina skyddåtgärder.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Varför inte? Hästar är ett strövande djur som lätt rör sig mil efter mil per dag. De har det behovet. Hur mycket går vi inte emot deras natur genom att hålla dem likt fångar i inhängnader?

Suck, du borde behöva komma ut i verkligheten.

Katter å andra sidan, är ett revirbundet djur. De har biologiskt sett inte ett strövande beteende, om det inte handlar om att finna partner. I övrigt är de revirlevande och väldigt revirhävdande djur. Vilket djur är det då mest logiskt att ha på en begränsad yta? :)


Kattens naturliga revir är definitivt större än vad en vanlig bostad med tillhörande tomt representerar så redan här faller ditt resonemang. Sen har ju katten även jaktinstinkter som man som kattägare gärna vill att de ska kunna få utlopp för.


Att katter hålls på det bristfälliga sätt som du representerar handlar om okunskap och kattens låga status i samhället, inte om vad som är det bästa eller lämpligaste sättet att hålla tamdjur. Vill man ha friströvande djur så får man helt enkelt se till att bo utan grannar, det är mycket simpelt. ;)

Där har vi olika åsikter. Jag anser att ditt sätt att hålla katt är bristfälligt då du i princip håller dem fängslade med några övervakade promenader. Det är inget liv jag skulle vilja ge mina katter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om jag har ett problem, som är MITT problem, så löser jag det. Om min imaginära lösdrivande hund skulle störa mina grannar ser jag till att det inte kan hända genom att hägna in min tomt eller sluta hålla djuret lösdrivande. Jag anser att djurägare själva ska lösa problemen med sina egna djur, inte jag. Djurägaren får själv se till att djuret håller sig på den egna tomten, och inte inkräktar på andras egendom och ställer till problem. Som sagt, oavsett djurart. Hur kan det vara så svårt för vissa kattägare att greppa det?

Om min grannes barn trampar sönder mina rabatter = Grannens ansvar. Om min grannes katt bajsar i mina rabatter= Grannens ansvar.

Om någon kör in i din parkerade bil, vem är ansvarig för skadorna. Är det du som bilägare eller personen som orsakade skadan? Ska du lösa ditt eget problem med din egna buckliga bil, eller är det kanske så att någon annan faktiskt är ansvarig för skadan?

Det är ju ibland som att stånga huvudet blodigt, att försöka få vissa djurägare att inse sitt ansvar. De är ju så invanda i att slippa just den biten. Så jag slutar här.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp