Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det handlar ju om att se till kattens bästa, inte för mig för ägare.
Katten lider inte av att vara ute i koppel (om man bara vänjer dem vid detta), gå ut under uppsikt, vara i en rastgård eller ens vara inomhus. Tvärtom slipper de oftast råka ut för olika tillbud som kan innebära allvarliga skador eller i värsta fall en plågsam död. Jag har dessutom, tvärtemot dig, fått intrycket att det i de flesta fall handlar om ägarens bästa och inte kattens. Det är nämligen så himla mycket enklare att bara öppna dörren än att verkligen engagera sig i sin katt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Du bryter mot djurskyddslagen, katter ska ha tillsyn två gånger per dygn.

Driver du med mig? Det är svårt att tro att du är kattägare själv. Det kan hända att mina katter kan vara ute på utflykter flera dar i rad då jag inte ser skymten av dem. Det är inget jag gillar och jag är lika orolig varje gång de försvinner (de är kastrerade) och det händer kanske 2-3 gånger om året. Finns det en sådan lag så är den ju skriven av någon som inte vet hur katter fungerar. Med tanke på all annan knäpp lagstiftning som finns så har du säkert rätt om lagen.

Anledningen till att folk behandlar katter just så här, som något man inte behöver vårda eller lägga särskilt mycket energi på, är anledningen till att det bland denna kategori kattägare anses OK att släppa på ägaransvaret.


Vad du lägger krut på själva ägandet. Angående ägande så har jag inga papper på att jag ens äger 'mina' katter så rent juridiskt så är de väl ägarlösa. Då faller väl hela din teori om att jag bryter mot lagen också. Sen ser jag mig nog inte som en ägare riktigt utan snarare en som katterna valt att låta ta hand om dem, men det är väl inget du kan förstå. I min värld är katterna fria individer som man inte kan kontrollera. Ifall mina katter tröttnar på mig och väljer att flytta in hos en granne är det inte mycket jag kan göra åt det mer än att försöka muta dem med mat att komma tillbaka.

Du verkar se katterna som viljelösa individer som gör vad man säger åt dem.


Denna typ av kattsyn är även det som i förlängningen skapar kattens låga status, som är vad som ligger till grund för de hundratusentals hemlösa katter som finns i landet.

För mig har inte katter något med status att göra.

Det gör mig frustrerad, ingen skulle lämna sina hästar utan tillsyn i flera dagar, i alla fall inte någon som anses vara normalt funtad. Och ett sådant tilltag skulle inte ses med blida ögon.. Men katter får man behandla som man vill?


Alla katter är olika. Hade jag en gammal sjuk och skröpplig katt skulle jag inte lämna den utan tillsyn, men fulltfriska katter ser jag inte något problem med att lämna ensamma ifall man ser till att de har mat. Allt sådant beror ju också på hur man bor. Skulle jag bo granne med en motorväg hade jag inte varit så pigg på att släppa ut katten t.ex.


Nu blir det här off topic så det skriker om det, men jag tycker det är viktigt:
Det behövs en förändring vad gäller katthållning. Ägaransvaret måste skärpas, det måste till en lag om ID-märkning av katter. Dessa två åtgärder, mycket enkla, skulle lägga en grund för en ny förståelse för katter som djur. Ett stegvis höjande av kattens status, och till sist kanske vi kan minimera det lidande som landets hemlösa katter utsätts för varje dag. Men det är en lång väg att vandra.. Speciellt som en majoritet i landet fortfarande tror att en katt är något halvvilt djur vi håller i fångenskap. :)


Så vi ska ha en kattmyndighet som kontrollerar alla kattpass. Nej tack, det klarar vi oss utan. Ska inte alla andra husdjur Id-märkas också. Varför bara katter, ska inte hamstrarna också ID-märkas och undulaterna. Inse hur dumt det blir.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det finns inga vildkatter bara förvildade tamkatter men skillnaden mellan en katt och exempelvis en räv är just att katten har en ägare. En ägare är i min värld ansvariga för sina djur och i det ingår att ta hänsyn till sina medmänniskor. Står jag och väntar på bussen har jag min hund sittandes vid min sida, inte tusan släpper jag fram honom till alla och tycker att stör det dig att han dreglar på dina kläder får du väl flytta dig.

För mig är i alla fall vildkatt och 'förvildad tamkatt' samma sak.

Varför jämföra katten med hund, du kunde väl lika gärna gjort en jämförelse med en akvariefisk. Hunden och katten är såpass olika som husdjur att sådana jämförelser blir konstiga.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Katten lider inte av att vara ute i koppel (om man bara vänjer dem vid detta), gå ut under uppsikt, vara i en rastgård eller ens vara inomhus. Tvärtom slipper de oftast råka ut för olika tillbud som kan innebära allvarliga skador eller i värsta fall en plågsam död. Jag har dessutom, tvärtemot dig, fått intrycket att det i de flesta fall handlar om ägarens bästa och inte kattens. Det är nämligen så himla mycket enklare att bara öppna dörren än att verkligen engagera sig i sin katt.


Jag håller med om att en stor fördel med katt jämfört med hund är att en katt inte kräver så mycket arbete då de är väldigt självgående. Det är inget att hymla om tycker jag utan snarare en väldigt positiv sak med katter.

Sen tycker jag det låter illa när det du kallar att engagera sig i sin katt mer eller mindre innebär att man internerar katten och inte ger den någon frihet alls. Att hålla dem inspärrade dygnet runt med undantag för några bevakade permissioner med argumenetet att man skyddar dem mot faror tycker jag låter riktigt illa. Tänk om man skulle göra samma sak med människor. Nu är det väl många curlingföräldrar som kör lite så, så tendensen finns i samhället.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har haft både innekatt med koppelpromenader och utekatt med egen ingång. Katterna var otroligt mycket gladare när de hade möjlighet att gå ut och in som de ville. Lite som hästar på sommarbetet, glada och harmoniska.
Man har ju gårdshundar som hänger runt kring gården mer eller mindre obevakade, i stallet där jag är har folk sina hundar lösa de springer lite hit och dit medan deras mattar fixar i stallet.
Eftersom stora delar av kattens natur går ut på att smyga omkring ensam så har den inte samma behov som en hund som tvärtom alltid vill ha sällskap.
Jag tar utmärkt hand om mina utekatter (som för tillfället bor i skogen men trots det har grannar), varför skall man tillskrivas massa konstiga egenskaper bara för att man har utekatt.

Hundar, hästar, kossor, grisar och elefanter alla är de lättare att hägna in än katter. Det går inte jämföra katter med dessa djur eftersom katter till skillnad från de i den övriga gruppen inte är flockdjur. Flockdjur vill leva tillsammans och är beroende av de övriga i flocken det är inte katten, katten är ensamjägare.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

För mig är i alla fall vildkatt och 'förvildad tamkatt' samma sak.

Då märks det ganska mycket vilka stora hål du har i din kattkunskap. :) Vi har inte vildkatter i sverige, vi har förvildade och hemlösa tamkatter som lever under fruktansvärt dåliga förhållanden. Just på grund av att folk har den kattsyn som bland annat du representerar. :) Men denna tråd handlar som sagt om ägaransvaret, inte om katter. Om den handlade om katter skulle den ligga på kattavdelningen.

Driver du med mig? Det är svårt att tro att du är kattägare själv. Det kan hända att mina katter kan vara ute på utflykter flera dar i rad då jag inte ser skymten av dem. Det är inget jag gillar och jag är lika orolig varje gång de försvinner (de är kastrerade) och det händer kanske 2-3 gånger om året. Finns det en sådan lag så är den ju skriven av någon som inte vet hur katter fungerar. Med tanke på all annan knäpp lagstiftning som finns så har du säkert rätt om lagen.

Inte ett dugg knäpp lagstiftning, du brister i ditt ägaransvar. Dessutom helt och fullt medvetet när du lämnar katterna utan tillsyn flera dagar i sträck, den typen av djurhållning är straffbar och oansvarig, oavsett vilket djur du utsätter för det.

Vad du lägger krut på själva ägandet. Angående ägande så har jag inga papper på att jag ens äger 'mina' katter så rent juridiskt så är de väl ägarlösa. Då faller väl hela din teori om att jag bryter mot lagen också. Sen ser jag mig nog inte som en ägare riktigt utan snarare en som katterna valt att låta ta hand om dem, men det är väl inget du kan förstå. I min värld är katterna fria individer som man inte kan kontrollera. Ifall mina katter tröttnar på mig och väljer att flytta in hos en granne är det inte mycket jag kan göra åt det mer än att försöka muta dem med mat att komma tillbaka.
Oavsett papper eller vad du anser så äger du de tamdjur som du åtar dig. Då har du också ett ansvar för deras välmående, för att du följer de lagar som finns och håller dig uppdaterad på gällande lagstiftning för de djur du åtar dig. Ditt ägaransvar, återigen.

Du verkar se katterna som viljelösa individer som gör vad man säger åt dem.
Förklara gärna närmare varför du får den uppfattningen? För att jag hävdar att du som ägare är ansvarig för vad ditt djur gör?
Katter är individer precis som alla andra djur, inte ett dugg viljeslösa. Snarare tvärt om, precis som alla andra djur. Och du har ansvar för dem, precis som du har för alla andra tamdjur du håller.

För mig har inte katter något med status att göra.
Katter handlar inte om status, jag talar om kattens status. Har vi 100.000 hemlösa, utslängda, övergivna hundar i Sverige? Nej. Har vi 100.000 dito katter? Ja. Varför? Fundera på det lite.

Så vi ska ha en kattmyndighet som kontrollerar alla kattpass. Nej tack, det klarar vi oss utan. Ska inte alla andra husdjur Id-märkas också. Varför bara katter, ska inte hamstrarna också ID-märkas och undulaterna. Inse hur dumt det blir.

På vilket sätt skulle det vara dumt? Jag förstår ju att du personligen skulle tycka det var dumt. Skärpta lagar kring katthållning skulle det göra svårt för dig och människor med liknande kattsyn att hålla katter på det sätt ni gör idag, men för katten skulle det vara ett enormt steg i rätt riktning. Det jag eftersöker är en kontroll som den på hund eller hästsidan. Då kan man alltid härleda en katt till dess ägare, och på så sätt skulle man på ett bättre sätt kunna kontrollera uppkomsten av kattkolonier, förvildade katter och annat som uppkommer på grund av förrymda eller utslängda katter.

Sen tycker jag det låter illa när det du kallar att engagera sig i sin katt mer eller mindre innebär att man internerar katten och inte ger den någon frihet alls. Att hålla dem inspärrade dygnet runt med undantag för några bevakade permissioner med argumenetet att man skyddar dem mot faror tycker jag låter riktigt illa. Tänk om man skulle göra samma sak med människor. Nu är det väl många curlingföräldrar som kör lite så, så tendensen finns i samhället.

Hur håller du dina andra tamdjur, också rännande omkring på egen tass? Eller är du en curlingdjurägare som har hästar i hage? :eek: :eek:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det handlar ju om att se till kattens bästa, inte för mig för ägare.
På vilket sätt skulle det inte vara att se till kattens bästa att ge den möjlighet att gå ut i en inhägnad rastgård om man inte vill engagera sig med koppelpromenader?
Eftersom du inte svarat nej på min tidigare fråga antar jag att du håller med mig angående egoismen.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ja, det är enormt tråkigt att man i detta landet inte dömer utifrån lagtext.
Man dömer exakt efter lagtexten.
Det står "med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter ".
Och det dömer man efter.

För i lagen är det ingen skillnad på ägaransvaret mellan hund och kattägare.
Jo skillnaden är enorm.
Det är sida upp och sida ner hur hundar skall hållas.
Men inte ord till om katten.
Hundägare har dessutom strikt ansvar.
Det har inte kattägaren.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag älskar katter och har samma grundinställning som Lovisa.
Men lagen för katter fungerar inte så.
Den låter katterna springa vind för våg.
Kommunerna kan reglera detta i sina föreskrifter.

I min kommun så görs det i centralorten (skitbyn).
Där står
§ 16
Inom detaljplanelagt område skall föroreningar av hund och katt plockas upp på gator, vägar, gång- och cykelbanor, torg, parker, planteringar, gräsmattor som regelbundet sköts, anlagda lekplatser, bollplaner och motionsspår.

Källa:http://www.knivsta.se/Bygga-bo-och-...-taxor-avgifter/h_ordningsforeskrift_rev.ashx

Och då så är det ju bara att se till att vara med katten ute och plocka upp skiten.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om en främmande häst kom in på min gård skulle mitt minsta problem vara ifall den hade lämnat lite märken på gräsmattan.

Jag fick hela min gräsmatta förstörd av grannarnas lösspringande hästar.
Det var ett stort problem för mig.
Inte fick jag någon ersättning heller utan bara en otrevlig Advokat i telefonluren.

Det är svårt att driva ett sådant fall.
Där måste finnas uppsåt eller oaktsamhet inblandat.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Finns det en sådan lag så är den ju skriven av någon som inte vet hur katter fungerar.

Här så hittar du de Föreskrifter som finns för hållande av katt.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

Det är varje djurägares skyldighet att hålla reda på vilka regler som gäller för djurslaget i fråga.

Ska inte alla andra husdjur Id-märkas också. Varför bara katter, ska inte hamstrarna också ID-märkas och undulaterna.
Katter är ganska så stora djur som lever länge och rör sig fritt i naturen.
Alla katter som släpps ut alls borde vara ID-märkta och registrerade på en ägare som grundkrav.
Precis som mad jakthundar som också springer lösa.
Nu så vill ju hundägare kunna ha sina hundar lösa ibland så då måste ju alla hundar märkas utan undantag.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag blir lite nyfiken på hur alla som anser att man skall hålla efter sin katt när den är ute tänkt att man rent praktiskt skall göra?

Om man har en bra relation med sin katt så är den ju helst där deras människa är, så det är inte så svårt alls.
En av mina katter sitter gärna på min axel när jag matar hästarna.
Och har som dagens höjdpunkt att gå utfodringspromenaden med mig.
I övrigt så ligger hon helst och vaktar på att jag skall gå ut nästa gång.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Stallkatterna går inte till grannen. Där får de spö och pisk, så nej - de vandrar inte på det hållet. De är ute i åkern och plockar på sig lite möss och dessvärre har de också tagit någon fågel då och då (ett otyg jag gärna ser att de lägger av med).

Skulle de däremot gå till min granne hade jag nog skrivit till tidningen med foto på katteländet, det är en rejäl promenad från stallet hem till oss.

Nej, jag tycker inte du har en OK djurhållning om du lämnar dina katter utan tillsyn i 3-4 dagar. Jag tycker det är för djävligt på ren svenska. Skaffa inte djur om du inte vill ta ansvar för dem.


Jag menar förvaring där du kan ta ditt djurägaransvar. Att säga att katter inte går att dressera handlar om lättja hos djurägaren, det är OK. Men då får du på annat sätt axla ditt djurägaransvar. Hur bryr jag mig mindre om, men den inställningen du har idag är verkligen supersugig. Det är inte OK att bryta mot lagar om tillsyn, och att du gör det enbart mot dina katter (för du lämnar väl inte andra djur vind för våg att klara sig själva i 3-4 dagar?!) säger allt om din kattsyn.

Jag tycker du representerar en sämre syn och respekt för katter än jag, som avskyr djuren ifråga gör.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu var ju inte mitt inlägg riktat till dig. Men eftersom du uppenbarligen kände dig träffad så får jag väl anta att även du avskyr katter.

Var kommer allt detta hat ifrån?

Snacka om att du förstör för alla katter. Mina fördomar om vissa grupper av kattägare blir bara större och större. Tror inte ens att det kan kallas för fördomar utan snarare fakta.

På vilket sätt tror du att du hjälper katternas sak med dina totalt ogenomtänkta inlägg?


Mvh

Tora
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

(för du lämnar väl inte andra djur vind för våg att klara sig själva i 3-4 dagar?!)

Det brukade min granne göra med sina kossor.
Men det är slut med det nu, i samband med att ladugården brann ner så fick han en inspektion....
Och nu så har han ett föreläggande att hantera.
Nytt för i år är således att dessa kossor får mat och vatten varje dag.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Bara för att slå hål på myten om det totalt odresserbara, halvvilda djuret katten!

Rustie på promenad:

(Ignorera att jag pratar bebisspråk :rofl: )

Rustie tränar "sitt"
http://www.youtube.com/watch?v=8aV-m06Vff0

Oavsett vad man tycker om katter, hur man anser att katter ska hållas och what not, så kan man koka ned den här trådens frågeställning till denna fråga:

Vad har någon annan rätt att göra på din tomt? För det är inte ett vilt djur vi talar om, det är ett tamdjur med ägare. Varför ska denna ägare ha rättigheter till din tomt och egendom?
Bor man med grannar får man se till att ens lösdrivande djur oavsett art, inte ställer till med problem för andra.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Felis silvestris catus, vår tamkatt, är ett av de djur som varit längst domectiserade. Det handlar alltså om tusentals år, långt före hundar domectiserades.

:confused:

Jag har i yrket fuskat lite i utkanten av domesticeringsdiskussionen i många år och det här är första gången jag någonsin hört att katten skulle vara det första domesticerade djuret. ALLA våra vanliga husdjur har en mångtusenårig historia hos oss och längst sådan har hunden. Den har ju varit hos oss så länge att den blivit en annan art. Människan och vargens samarbete (man drog nytta av varandra i jakt) började kanske för 30 - 40000 år sedan och för 12 - 18000 år sedan blir vargen hund. Därefter, för 8 - 9000 år sedan följs den av ko, får och get. Möjligen började kattens och människans samarbete ungefär samtidigt. När vi blev bofasta och började lagra säd flyttade vildkatter in i magasinen och det blev en win - win-situation. Det innebär också att det är svårt att säga när katten verkligen är domesticerad, men det är definitivt långt efter hunden som är vårt enda husdjur som går tillbaka till människans tid som jägare och samlare. Till Norden kom katten så sent som på 200-talet e. Kr.

TS - flytta! Konflikter som denna kan tendera till att växa och i och med att det är hyresvärden så blir det jobbigt hur man än vänder sig.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det jag försöker mena är, att istället för att jag ska stänga in min katt för att "du" inte gillar kattskit, så kan väl du lika gärna vänja dig/bli tåligare med skiten?

Oj.
Du (indirekt) tränger dig på en annan människa och kräver att den ska vänja sig vid och tåla det??
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

kl.
en liten andedokt som jag just blev pamind av.
Fick nya grannar (1km ner pa vagen) med 4 katter.. inga problem. Tills en av dem flyttade in i min lagard/stall.. Fortfarande inga problem, min inne/ute kisse var inte sa fortjust da denna vita sak borjade spoa upp henne och hon stannade inne mesta tiden (tidigare var hon med mig i stallet, nu kurade hon under tacket). Sedan det var sommar hade jag fonster och dorrar oppna, ahh frisk luft.. Men det var valdigt vad min kisse at mkt mat plotsligt. En skal forsvann per dag (kisse emma ar pa selffeed). Dock var hon alltid hungrig.. Jaha, det vinta monstret hade plotsligt bestamt sig att min Friskies var mkt battre an moss..
Livet gar vidare, det blir host.. Vaknar en natt av ett meowande. Later INTE som min kisse.. Och i min sang sitter da den har vita odjuret.. och meowar.. DA hade jag fatt nog.. Den hade tagit sig in och gomt sig i mitt hus och fortsatt ata kattmaten, och visade sig senare shitigt pa flera stallen.. och kissat pa hasttacken (nya/rentvattade). Sa jag springer och hamtar ett orngott, under tiden satter sig den har saken och SHITER i min sang.. Jag far tag pa katten, stark sak var han ocksa, far han i orngott och knyter ihop.. Plockar upp shiten stoppar i pase och knyter ihop och satter mig i bilen och kor till granne.. Det ar nu 2am.. Det lyser sa jag ringer pa och de kommer till dorren, stracker fram och sager "Har ar ngt som tillhor er, forsok halla hemma". Kuddvaret hoppar forstas och de undrar vad det ar.. Jag sager inget men gar ivag och kor hem..
Katten har synts har en gang sedan dess, da hade jag vattenslangen i handen och traffade kisse mitt i nyllet.. den sprang, och ja den ar borta.. i alla fall fran har.. kanske han larde sig..

Jag rekommenderar inte ovan till ngn men var trott pa grannars slacka attitude om "men da far du val halla dorren och fonster stangda.. etc etc, de tog inte ansvar.. DET retade jag mig pa..Och jag har alltsa katt sjalv och skulle ngn ha complaint skulle jag halla henne inne.. Eller atgarda problemet..

Jag forstar de med rabatter och tradgardsland, och igen foreslar spruta vatten om mojligt annars packa upp katten i kuddvar och overlamna till agaren..lol..
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

I hyreskontraktet står ingenting om att man inte får ha varken husdjur eller utekatter. Men om man dessutom läser på hyresgästföreningens hemsida så står det att oavsett om hyresvärden skrivit på hyreskonstraktet att man inte får ha husdjuir så kan han inte förbjuda detta. Det skulle alltså inte gälla.
Men nu stod det ju ändå inget sånt på hyreskontraktet och hyresvärden sa heller ingenting om det när vi skulle flytta in.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp