Sv: Vad har jag för rättigheter?
För mig är i alla fall vildkatt och 'förvildad tamkatt' samma sak.
Då märks det ganska mycket vilka stora hål du har i din kattkunskap.
Vi har inte vildkatter i sverige, vi har förvildade och hemlösa tamkatter som lever under fruktansvärt dåliga förhållanden. Just på grund av att folk har den kattsyn som bland annat du representerar.
Men denna tråd handlar som sagt om ägaransvaret, inte om katter. Om den handlade om katter skulle den ligga på kattavdelningen.
Driver du med mig? Det är svårt att tro att du är kattägare själv. Det kan hända att mina katter kan vara ute på utflykter flera dar i rad då jag inte ser skymten av dem. Det är inget jag gillar och jag är lika orolig varje gång de försvinner (de är kastrerade) och det händer kanske 2-3 gånger om året. Finns det en sådan lag så är den ju skriven av någon som inte vet hur katter fungerar. Med tanke på all annan knäpp lagstiftning som finns så har du säkert rätt om lagen.
Inte ett dugg knäpp lagstiftning, du brister i ditt ägaransvar. Dessutom helt och fullt medvetet när du lämnar katterna utan tillsyn flera dagar i sträck, den typen av djurhållning är straffbar och oansvarig, oavsett vilket djur du utsätter för det.
Vad du lägger krut på själva ägandet. Angående ägande så har jag inga papper på att jag ens äger 'mina' katter så rent juridiskt så är de väl ägarlösa. Då faller väl hela din teori om att jag bryter mot lagen också. Sen ser jag mig nog inte som en ägare riktigt utan snarare en som katterna valt att låta ta hand om dem, men det är väl inget du kan förstå. I min värld är katterna fria individer som man inte kan kontrollera. Ifall mina katter tröttnar på mig och väljer att flytta in hos en granne är det inte mycket jag kan göra åt det mer än att försöka muta dem med mat att komma tillbaka.
Oavsett papper eller vad du anser så äger du de tamdjur som du åtar dig. Då har du också ett ansvar för deras välmående, för att du följer de lagar som finns och håller dig uppdaterad på gällande lagstiftning för de djur du åtar dig. Ditt ägaransvar, återigen.
Du verkar se katterna som viljelösa individer som gör vad man säger åt dem.
Förklara gärna närmare varför du får den uppfattningen? För att jag hävdar att du som ägare är ansvarig för vad ditt djur gör?
Katter är individer precis som alla andra djur, inte ett dugg viljeslösa. Snarare tvärt om, precis som alla andra djur. Och du har ansvar för dem, precis som du har för alla andra tamdjur du håller.
För mig har inte katter något med status att göra.
Katter handlar inte om status, jag talar om
kattens status. Har vi 100.000 hemlösa, utslängda, övergivna hundar i Sverige? Nej. Har vi 100.000 dito katter? Ja. Varför? Fundera på det lite.
Så vi ska ha en kattmyndighet som kontrollerar alla kattpass. Nej tack, det klarar vi oss utan. Ska inte alla andra husdjur Id-märkas också. Varför bara katter, ska inte hamstrarna också ID-märkas och undulaterna. Inse hur dumt det blir.
På vilket sätt skulle det vara dumt? Jag förstår ju att du personligen skulle tycka det var dumt. Skärpta lagar kring katthållning skulle det göra svårt för dig och människor med liknande kattsyn att hålla katter på det sätt ni gör idag, men för katten skulle det vara ett enormt steg i rätt riktning. Det jag eftersöker är en kontroll som den på hund eller hästsidan. Då kan man alltid härleda en katt till dess ägare, och på så sätt skulle man på ett bättre sätt kunna kontrollera uppkomsten av kattkolonier, förvildade katter och annat som uppkommer på grund av förrymda eller utslängda katter.
Sen tycker jag det låter illa när det du kallar att engagera sig i sin katt mer eller mindre innebär att man internerar katten och inte ger den någon frihet alls. Att hålla dem inspärrade dygnet runt med undantag för några bevakade permissioner med argumenetet att man skyddar dem mot faror tycker jag låter riktigt illa. Tänk om man skulle göra samma sak med människor. Nu är det väl många curlingföräldrar som kör lite så, så tendensen finns i samhället.
Hur håller du dina andra tamdjur, också rännande omkring på egen tass? Eller är du en curlingdjurägare som har hästar i hage?