Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Inte ens om du riskerar relationen med ÄGAREN till den fastighet du bor i? Det innebär ju i det långa loppet att ditt boende kommer att bli otrevligt och att du slutligen kan bli m e m tvingad att flytta.

Hade det varit OK att min stora dräglande hund gått och stört grannarna? Nej, självklart inte. Men kattägare ska särbehandlas och slippa ansvar och därigenom förminskas ägarnansvaret för katten som också förlorar i status och riskerar att utsättas för behandlingar inget djur ska behöva genomlida.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men katter är och har alltid varit domectiserade husdjur. Varför ska vi flytta oss för andra människors husdjur? Ska vi fylla naturen med kor, hundar, hästar och katter? Nej låt de vilda djuren vara i naturen och låt människor ta ansvar för sina husdjur. :)

De har väl inte alltid varit domectiserade? De härstammar väl från vildkatten?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Alltså katter fungerar utmärkt som innekatter.
Och vad du vill har ju inte med katternas livskvalitet att göra utan med dina privata känslor.

Det är inte synd om innekatter.
De har det alldeles utmärkt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det kan jag väl hålla med om om det är flera grannar som klagar och som ev. skadar katten. Men i Ts fall var det en granne och jag hade inte sålt/stängt inne min katt för att en granne klagar.

Men tänk efter lite, varför ska grannen behöva få sin trädgård förstörd för att du inte tar ansvar över ditt husdjur? Varför ska någon som faktiskt inte är djurägare behöva freda sig för andra människors lösdrivande djur? Vore det inte rimligare att du såg till att ditt djur inte orsakade obehag för andra?

Hur skulle du känna om en hund kom traskande och gjorde ifrån sig i ditt trädgårdsland, dina rabatter eller i dina trädgårdsmöbler?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Inte ens om du riskerar relationen med ÄGAREN till den fastighet du bor i? Det innebär ju i det långa loppet att ditt boende kommer att bli otrevligt och att du slutligen kan bli m e m tvingad att flytta.

Hade det varit OK att min stora dräglande hund gått och stört grannarna? Nej, självklart inte. Men kattägare ska särbehandlas och slippa ansvar och därigenom förminskas ägarnansvaret för katten som också förlorar i status och riskerar att utsättas för behandlingar inget djur ska behöva genomlida.

Jag har lite svårt att sätta mig in i den situationen... men jag hade ju inte gjort om min utekatt till innekatt bara för att ägaren säger så. Alt. är väl isåfall att flytta eller att sälja.

Jag har nog väldigt hög toleranströskel. En dräglande/störande hund hade jag inte brytt mig om. Grannens hund kunde skälla 24 timmar om dygnet, men liksom...det är ett djur! Vi kan inte styra över allt de gör. Även fast vi borde, som ni tycker.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

De har väl inte alltid varit domectiserade? De härstammar väl från vildkatten?

Felis silvestris catus, vår tamkatt, är ett av de djur som varit längst domectiserade. Det handlar alltså om tusentals år, långt före hundar domectiserades.
Alla våra tamdjur härstammar från vilda släktingar, det ger oss inte rätten att hålla dem oansvarigt för det. ;)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

En skällande hund mår knappast bra, hur kan man låta bli att bry sig om ett djur som uppenbarligen inte mår bra? Jag hade inte kunnat gå och ha kännedom om ett stressat djur utan att i alla fall påtala det olämpliga i hanteringen till ägaren och försöka få till stånd en förändring - för djurets skull.

Hundar är ju i så fall precis lika vilda som katter, och bör få gå runt och riva får och pinka i sandlådor som de vill...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Felis silvestris catus, vår tamkatt, är ett av de djur som varit längst domectiserade. Det handlar alltså om tusentals år, långt före hundar domectiserades.
Alla våra tamdjur härstammar från vilda släktingar, det ger oss inte rätten att hålla dem oansvarigt för det. ;)

:D

Det är fortfarande ett djur. Och vi är människor. Vi styr och ställer alldeles för mycket tycker jag :)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ja det har ni nog faktiskt, de flesta har inte en granne med trettioelva katter och de flesta katterna vill ha material att krafsa i innan de sätter sig och gör i från sig.

Har du provat att prata med din granne om ert problem med kattbajset?

*Kl*
Jag blir lite nyfiken på hur alla som anser att man skall hålla efter sin katt när den är ute tänkt att man rent praktiskt skall göra?
Skall man försöka springa efter den?
Eller skall man bygga en jättevoljär på sin tomt så den håller sig kvar där?

Katter är helt olika hundar så de går inte att rasta på samma sätt, de har inte den typ av flockmentalitet som gör att de går att dressera så som hundar och hästar, man kan inte få dem att gå fot och de tycker att det är belastande att ha en människa som hänger i snöret efter så de beter sig inte naturligt då.

Om man så bor i en stuga på landet så har man ju grannar som kan störa sig på ens husdjur (hundar skäller, hästar stinker, höns kacklar och luktar, katter går på lådan rabatter och sandlådor). Det går förövrigt att göra något åt man kan ha citrus kring rabatten och sandlådan för det brukar katter undvika.

Förövrigt så står det inte i inlägget att katten går på låda i hyresvärdens trädgård utan att den går där, den promenerar alltså i hennes trädgård den bajsar inte där.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Hmmm, undrar hur de som visar katter i cirkusnummer gör? Hypnos? Hundar i förklädnad? Övernaturliga krafter? För de djur som där utger sig för att vara katter är ovedersägligen dresserade.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

De utnyttjar det katten har en naturlig fallenhet för. Det är ju jämförelsevis ett fåtal katter i cirkusnummer.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Och vad är det? Som bara går att använda till cirkusnummer och inte till någon vardagsinlärning?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Kan man inte se till att katten håller sig ifrån att störa andra får man hålla den inne, i rastgård eller ta kontrollerade promenader. Precis som med en hund med andra ord. Katter är inte halvvilda som sagt, de är domectiserade husdjur som vi har ansvar över. :) De har som jag tidigare nämnde varit domecsticerade i tusentals år.

Det är sant att det är stor skillnad på katter och hundar, precis som det är skillnad på hundar och hästar, hästar och kor, kor och elefanter. Själv går jag på sommaren dagligen på promenader med en av mina katter. Oftast går han lös, men går vi i "befolkad" miljö eller miljö med bilar är han kopplad. Han kommer på inkallning, han stannar på kommando. Inte minsta problem. Han är inte på något sätt en särskilt superspeciell individ av arten, han har tränats till detta av mig. Han och mina andra katter är fantastiskt lättlärda, de egenskaper du tillskriver katter är helt och håller känslobaserade från din sida, inte från kattens. :)


:D

Det är fortfarande ett djur. Och vi är människor. Vi styr och ställer alldeles för mycket tycker jag :)

Så vad är det du menar, ska vi släppa ut alla våra tamdjur? Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma? Vi har ju en känslig, men väl fungerande fauna här i landet. Ska vi byta ut den mot förvildade tamdjur eller vad menar du?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Liksom, jag fattar ju att det är så. Och jag knappt förklara igen. Men kort och gott, jag upplever det som att vi människor är egoistiska uppblåsta typer som bara bryr sig om "MITT!". Om min katt vill gå ute då? Katternas naturliga beteende? Plasta in möblerna. Gräv med spade.

Det jag fetmarkerade: du menar att man håller dem inne? Många mår säkert jättebra, men jag skulle aldrig vilja göra så...
Låt mig se om jag förstått det här rätt. Du anser att andra ska anpassa sig för att en person har bestämt sig för att skaffa en katt som förstör andras egendomar. Vem är egoistisk egentligen?

Angående kattens rätt att gå ut, har du någonsin hört talas om rastgård?
http://perser.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ede70ed4-0f01-4d02-b871-e53eeccd9b3f
Det om något borde vara en bra kompromiss, katten får komma ut och utöva sina naturliga behov, den förstör inte andras egendomar och främst av allt den riskerar inte att dödas av trafik eller vilda djur.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

*KL*

Jag tycker absolut att man som kattägare har ansvar för att ens husdjur inte stör andra människor. Min katt bor numera hos min mamma(hon fick flytta dit tillfälligt och visade sig trivas så bra med att vara utekatt att jag inte har hjärta att ta hem henne igen trots att hon fortfarande visar tydligt att det är jag som är HENNES människa), lantligt men med flera grannar i närheten. Hon uträttar helst sina behov inne så det är inget problem, däremot är hon väldigt revirhävdande, så när grannarna skaffade en kattunge gick hon helt enkelt över till deras tomt, in i huset, traskade upp på övervåningen, in i barnkammaren och spöade upp kattungen... :crazy: Exakt samma sak hände en annan granne. Jag bad om ursäkt, talade om att de gärna fick spruta vatten på min katt om hon visade nosen på deras tomt igen och att hon fick återgå till att bli innekatt igen om hon fortsatte att terrorisera dem. Lyckligtvis har min mamma tolerant grannar(som dessutom uppskattar inte bara sina egna katter utan även mitt monster) så det löste sig ändå, men annars hade min katt som sagt inte fått vara utomhus utan övervakning.

I TS fall är det väl dessutom så att det inte bara är vilken granne som helst som irriterar sig på katten utan hyresvärden, och då kan det vara ännu klokare att anstränga sig om att försäkra sig om en fortsatt god relation.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag avskyr katter ..

Ojojoj det var ord och inga visor. Men med den grundinställningen lär nog fortsatta kattdiskussioner vara ganska meningslösa.

Att så kategorisk avsky alla katter verkar ju inte riktigt sunt. Själv ser jag nog mer katter (och andra djur och människor) som individer vilket innebär att jag inte automatiskt avskyr alla andra bara för att någon/några av gruppen betett sig illa på något sätt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp