Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ojojoj det var ord och inga visor. Men med den grundinställningen lär nog fortsatta kattdiskussioner vara ganska meningslösa.
Att så kategorisk avsky alla katter verkar ju inte riktigt sunt. Själv ser jag nog mer katter (och andra djur och människor) som individer vilket innebär att jag inte automatiskt avskyr alla andra bara för att någon/några av gruppen betett sig illa på något sätt.
Inget av mina ställningstagande bygger på att jag inte tycker om katter. Jag tar väl hand om de katter jag ansvar för, varför skulle fortsatta diskussioner vara meningslösa? Alla måste älska katter för att få uttala sig?
Ojojoj det var ord och inga visor. Men med den grundinställningen lär nog fortsatta kattdiskussioner vara ganska meningslösa.
Att så kategorisk avsky alla katter verkar ju inte riktigt sunt. Själv ser jag nog mer katter (och andra djur och människor) som individer vilket innebär att jag inte automatiskt avskyr alla andra bara för att någon/några av gruppen betett sig illa på något sätt.
Är man det minsta negativt inställd till lösspringande katter bortförklaras det enkelt med att man måste hata hatar katter. Antagligen därför Tora valde att svara på ditt inlägg fastän det inte var riktat till henne, för att det är ett väldigt vanlig argument när man upplever och påtalat de negativa konsekvenserna av utekatter.Nu var ju inte mitt inlägg riktat till dig. Men eftersom du uppenbarligen kände dig träffad så får jag väl anta att även du avskyr katter.
Var kommer allt detta hat ifrån?
Jag då har precis samma inställning som Lovisaleonora_. Jag har tre katter och har hittills aldrig i mitt liv träffat en kattindivid jag inte tyckt om. Får jag fortsätta diskutera?
Det jag ogillar är kattägare som tror sig ha rätt att låta djuren inkräkta i andra människors hem och orsaka obehag på ett eller annat sätt.![]()
Är man det minsta negativt inställd till lösspringande katter bortförklaras det enkelt med att man måste hata hatar katter.
Jag har haft ansvar för våra stallkatter. Katter i rätt miljö, som fått skydd och övriga behov tillgodosedda. Jag behöver inte älska för att ta hand om. Kanske är det skillnaden på dig och mig?
Många av de kattägare jag känner anser att katter är någon form av hundar light. D v s billigare att hålla (bara att släppa ut, ingen inhägnad behövs), klarar sig själva, man kan resa bort när man vill utan passning etc. Helt avskyrvärt enligt mig.
Vill man ha katt får man axla de kostnader det medför när det gäller att tillgodose deras behov. Behöver man bygga uteförvaring för katterna är det väl vad man får kosta på?
Som du säkert misstänker tillhör jag nog den kategorin kattägare. Får väl lägga till att jag inte skulle resa bort mer än max 3-4 dagar utan att ordna någon mer organiserad tillsyn. Men bor man på landet så klarar ju sig katterna alldeles utmärkt själva ifall man ser till att det finns mat (via kattlucka eller i något uthus). Med tanke på hur bra de är på att jaga skulle de nog klara sig utan maten med, men då de kan vara lite bekväma finns väl i så fall risken att de flyttar in och våldgästar någon granne.
Lika lite som jag vill ha kattskit på huvudkudden vill jag ha kattskit i mina smultronplanteringar, bland mina kryddväxter eller i mitt potatisland. VAD exakt är det som driver vissa kattägare att hävda någon slags rätt till min tomt? För det är ju exakt det tråden handlar om - En kattägare som anser att den har rätt att hålla sina djur friströvande på annans egendom. Min trädgård hör ju till mitt hem, inte ditt, eller?
Om en friströvande häst trampade sönder din gräsmatta, vore det OK?
Om en "utehund" sov i dina utemöbler och gjorde dina allergiska barn sjuka, vore det OK? Om nämnda "utehund" även bajsade på din gräsmatta, OK?
Haha, nu börjar vi ju närma oss läget där inkräktarna riskerar att åka in i frysboxenOm lösdrivande lamadjur hade sönder ditt äppelträd, OK?
Jag är inte ett dugg emot hållandet av utekatter, absolut inte. Jag är mot den totala bristen på ägaransvar som i de allra flesta fall verkar vara medföljande.
Vems ansvar är det att ett husdjur inte ställer till med oangelägenheter?![]()
Jag då har precis samma inställning som Lovisaleonora_. Jag har tre katter och har hittills aldrig i mitt liv träffat en kattindivid jag inte tyckt om. Får jag fortsätta diskutera?
Det jag ogillar är kattägare som tror sig ha rätt att låta djuren inkräkta i andra människors hem och orsaka obehag på ett eller annat sätt.![]()
Och jag förklarade att oavsett till vem du riktade ditt inlägg är det en extremt vanlig anklagelse som man får höra så ofta att det blir långtråkigt och därför vill många förklara redan innan att det inte är anledningen till att man är kritisk.Alltså mitt inlägg var riktat till en användare som tidigare i tråden uttryckligen sa sig avsky katter så det handlar inte om någon som är lite negativ till katter. Om du inte tror mig får du väl leta tidigare i tråden.
Kan man inte se till att katten håller sig ifrån att störa andra får man hålla den inne, i rastgård eller ta kontrollerade promenader. Precis som med en hund med andra ord. Katter är inte halvvilda som sagt, de är domectiserade husdjur som vi har ansvar över.De har som jag tidigare nämnde varit domecsticerade i tusentals år.
Det är sant att det är stor skillnad på katter och hundar, precis som det är skillnad på hundar och hästar, hästar och kor, kor och elefanter. Själv går jag på sommaren dagligen på promenader med en av mina katter. Oftast går han lös, men går vi i "befolkad" miljö eller miljö med bilar är han kopplad. Han kommer på inkallning, han stannar på kommando. Inte minsta problem. Han är inte på något sätt en särskilt superspeciell individ av arten, han har tränats till detta av mig. Han och mina andra katter är fantastiskt lättlärda, de egenskaper du tillskriver katter är helt och håller känslobaserade från din sida, inte från kattens.
Så vad är det du menar, ska vi släppa ut alla våra tamdjur? Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma? Vi har ju en känslig, men väl fungerande fauna här i landet. Ska vi byta ut den mot förvildade tamdjur eller vad menar du?
Låt mig se om jag förstått det här rätt. Du anser att andra ska anpassa sig för att en person har bestämt sig för att skaffa en katt som förstör andras egendomar. Vem är egoistisk egentligen?
Angående kattens rätt att gå ut, har du någonsin hört talas om rastgård?
http://perser.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ede70ed4-0f01-4d02-b871-e53eeccd9b3f
Det om något borde vara en bra kompromiss, katten får komma ut och utöva sina naturliga behov, den förstör inte andras egendomar och främst av allt den riskerar inte att dödas av trafik eller vilda djur.
Det finns inga vildkatter bara förvildade tamkatter men skillnaden mellan en katt och exempelvis en räv är just att katten har en ägare. En ägare är i min värld ansvariga för sina djur och i det ingår att ta hänsyn till sina medmänniskor. Står jag och väntar på bussen har jag min hund sittandes vid min sida, inte tusan släpper jag fram honom till alla och tycker att stör det dig att han dreglar på dina kläder får du väl flytta dig.En fråga: Blir en kattskit värre för att det är en katt med ägare som lämnat den än ifall det handlade om en vildkatt?