Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vi gör givetvis allt som står i vår makt för att försöka möta deras behov. Vi har som jag skrev även påpekat att de gärna får skrämma bort katten så han han inte vågar sig dit igen. Han är väldigt skygg och lättskrämd.
Att ha honom inne är inget alternativ då han älskar att vara ute och jag tycker att det är riktigt elakt att inte låta honom vara ute när han är så förtjust i det.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vi gör givetvis allt som står i vår makt för att försöka möta deras behov. Vi har som jag skrev även påpekat att de gärna får skrämma bort katten så han han inte vågar sig dit igen. Han är väldigt skygg och lättskrämd.
Att ha honom inne är inget alternativ då han älskar att vara ute och jag tycker att det är riktigt elakt att inte låta honom vara ute när han är så förtjust i det.

Då kanske ni får flytta till en plats utan grannar, eller hägna in tomten åt honom. :)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Knapplån*

Det är ditt ansvar som kattägare att se till att din katt inte ställer till med oangelägenheter för andra, punkt. Upplever grannen det som ett problem att er katt gör ifrån sig på deras tomt får ni åtgärda det. Den som har rättigheter här är grannen, som valt att inte ha katt och därför inte ska behöva stå ut med andra människors djur.

Antingen får du flytta till en plats utan grannar, eller så får du hålla katten under kontrollerad utevistelse, på det sätt som lagen om tillsyn om hund och katt säger. :)

Jag har under många år varit i din grannes sits. Det är INTE mitt ansvar att freda min tomt mot andras lösdrivande djur, det ansvaret ligger på de som äger djuren.

Tyvärr har du fel i den frågan enligt hyresgästföreningen. Det är inte kattägarens ansvar, utan den som inte vill ha katten på sin tomt som måste försöka undvika det.

Nu bor vi ändå en bit ifrån varandra, så vi har inte 1 meter till deras tomt direkt. Alla människor med katt kan väl inte köpa ett hus mitt ute i bushen för att ta hänsyn till alla som inte gillar katt? Orimligt säger jag...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag håller med till 110%! Fattar inte att det ska vara så självklart att en katt får springa vind för våg, men inte en hund eller häst eller gris. Det är så j-vla äckligt när en katt har pissat på ens grejer, t ex på dynorna till utemöblerna och diverse andra saker som katterna verkar gilla att ha som toalett...

Uppenbarligen verkar det helt okay att ha hunden springa lös hur som helst, för deras hund har vid flera tillfällen varit inne och sprungit på vår tomt. Inte gör jag något väsen av det.

Annat var det när de lät sina bekanta gå utanför med gevär och jaga fåglar precis utanför vår dörr.... :crazy:
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om ens prylar /livsstil / husdjur förstör andras tillvaro så JO! Då får man banne mig flytta ut i bushen. Fattar inte hur man ens kan överväga något annat.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ja det har ni nog faktiskt, de flesta har inte en granne med trettioelva katter och de flesta katterna vill ha material att krafsa i innan de sätter sig och gör i från sig.

Har du provat att prata med din granne om ert problem med kattbajset?

*Kl*
Jag blir lite nyfiken på hur alla som anser att man skall hålla efter sin katt när den är ute tänkt att man rent praktiskt skall göra?
Skall man försöka springa efter den?
Eller skall man bygga en jättevoljär på sin tomt så den håller sig kvar där?

Katter är helt olika hundar så de går inte att rasta på samma sätt, de har inte den typ av flockmentalitet som gör att de går att dressera så som hundar och hästar, man kan inte få dem att gå fot och de tycker att det är belastande att ha en människa som hänger i snöret efter så de beter sig inte naturligt då.

Om man så bor i en stuga på landet så har man ju grannar som kan störa sig på ens husdjur (hundar skäller, hästar stinker, höns kacklar och luktar, katter går på lådan rabatter och sandlådor). Det går förövrigt att göra något åt man kan ha citrus kring rabatten och sandlådan för det brukar katter undvika.

Förövrigt så står det inte i inlägget att katten går på låda i hyresvärdens trädgård utan att den går där, den promenerar alltså i hennes trädgård den bajsar inte där.

Eftersom grannen inte har sagt att problemet är att katten bajsar i deras trädgård utan att "era katter springer mycket här i vår trädgård", så har jag inte konfronterat dom om just bajs. Dessutom har vi bara en katt som är ute, så den andra måste finnas i hennes fantasi :D
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

I hyreskontraktet står ingenting om att man inte får ha varken husdjur eller utekatter. Men om man dessutom läser på hyresgästföreningens hemsida så står det att oavsett om hyresvärden skrivit på hyreskonstraktet att man inte får ha husdjuir så kan han inte förbjuda detta. Det skulle alltså inte gälla.
Men nu stod det ju ändå inget sånt på hyreskontraktet och hyresvärden sa heller ingenting om det när vi skulle flytta in.

Det går dock att ha regler runt djurhållningen.
Antagligen så finns inga hinder i att förbjuda att att husdjuren rör sig fritt lösa utomhus.
Nedan: länk till ordningsregler i det kommunala bostadsbolaget i min kommun.
http://www.knivstabostader.se/templates/Page.aspx?id=71
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det kan jag väl hålla med om om det är flera grannar som klagar och som ev. skadar katten. Men i Ts fall var det en granne och jag hade inte sålt/stängt inne min katt för att en granne klagar.

Nej, det är inte hennes granne (bara). Det är ts HYRESVÄRD.
Att medvetet skita i hyresvärdens klagomål är möjligen lagligt men inte speciellt smart. Vill hyresvärden bli av med ts så går det att finna på anledningar om nu kontraktet inte ger möjlighet till uppsägning utan att ange orsak. Tyvärr är det så att en del privata hyresvärdar inte är riktigt kloka och det kan bli både olidligt och hela vägen fram till livsfarligt för ts om det här är en sån.

Ts: Mitt råd är att föra en dialog med hyresvärden. Gör ev förändringar i källsorteringen (typ av kärl etc) för att säkerställa att det inte dras dit råttor och annan ohyra. Katterna håller säkert rent men om hon ser att du lyssnar och sen åtgärdar så stannar det förmodligen vid en kommentar och grannsämjan är räddad. Vad gäller katten, kan ni kanske styra reviret med något medel ? eller med samma teknik som kattluckor? okeja att de får skrämma iväg katten med vatten?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vad du lägger krut på själva ägandet. Angående ägande så har jag inga papper på att jag ens äger 'mina' katter så rent juridiskt så är de väl ägarlösa. Då faller väl hela din teori om att jag bryter mot lagen också.

När det gäller katter så anses du som ägare/ansvarig för katten om du har tagit på dig att mata den (hårddraget). Så, är det då "dina" katter bryter du mot lagen om du lämnar dem ensamma mer än ett dygn. Är de däremot ägarlösa (dvs du håller fast vid att de inte är dina och du inte har något ansvar för dem) kan myndigheterna omhänderta dem och omplacera eller avliva dem.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Då märks det ganska mycket vilka stora hål du har i din kattkunskap. :) Vi har inte vildkatter i sverige, vi har förvildade och hemlösa tamkatter som lever under fruktansvärt dåliga förhållanden. Just på grund av att folk har den kattsyn som bland annat du representerar. :) Men denna tråd handlar som sagt om ägaransvaret, inte om katter. Om den handlade om katter skulle den ligga på kattavdelningen.

Förlåt, men jag och många andra säger vildkatt när det handlar om herrelösa katter. Det må vara fel, men jag får väl ursäkta mig med att det är enklare med 'vildkatt' än 'förvildad tamkatt". I vilket fall som helst så tror jag att du förstår vad jag menar, men du verkar gilla att märka ord.

Angående ägaransvar så får du gärna ge mig en lagparagraf som förbjuder mig att låta katter vara ute utan övervakning. Jag är tämligen säker på att du inte kan hitta någon.



Inte ett dugg knäpp lagstiftning, du brister i ditt ägaransvar. Dessutom helt och fullt medvetet när du lämnar katterna utan tillsyn flera dagar i sträck, den typen av djurhållning är straffbar och oansvarig, oavsett vilket djur du utsätter för det.

Katterna har tillgång till uppvärmda utrymmen med rikligt med mat och vatten. Sen har jag andra djur också som kräver mänsklig tillsyn, så du behöver inte oroa dig att katterna är helt övergivna. Men att som du antyda att det handlar om djurplågeri att låta några härdiga bondkatter klara sig själva några dagar på en gård tycker jag bara visar att du inte vet så mycket om katter. Man får j ualltid ta hänsyn till vad det är för djur. En kinesisk nakenkatt skulle jag t.ex. aldrig lämnat så.

Tror du på allvar att någon skulle kunna bli fälld för att ha lämnat några katter själva under sådana omständigheter? Personligen tycker jag det är betydligt värre att hålla katter inlåsta (med några bevakad permissioner per dag) dygnet runt i hela sitt liv.


Oavsett papper eller vad du anser så äger du de tamdjur som du åtar dig. Då har du också ett ansvar för deras välmående, för att du följer de lagar som finns och håller dig uppdaterad på gällande lagstiftning för de djur du åtar dig. Ditt ägaransvar, återigen.

Jag kan garantera att mina katter är väldigt välmående. Däremot kan jag garantera att de skulle bli väldigt olyckliga ifall jag aldrig lät dem gå ut själva. Det är bara att se vilken frustration de känner ifall jag av någon anledning måste hålla dem instängda.



På vilket sätt skulle det vara dumt? Jag förstår ju att du personligen skulle tycka det var dumt. Skärpta lagar kring katthållning skulle det göra svårt för dig och människor med liknande kattsyn att hålla katter på det sätt ni gör idag, men för katten skulle det vara ett enormt steg i rätt riktning.

Nu känns det som att du börjar bli direkt förolämpande. Jag är helt övertygad att de flesta normala katter föredrar den kattsynen jag representerar gentemot din fånglägersmentalitet.



Hur håller du dina andra tamdjur, också rännande omkring på egen tass? Eller är du en curlingdjurägare som har hästar i hage? :eek: :eek:

Jag har sagt det tidigare. Jag anpassar min djurhållning efter vad det är för djur det handlar om. Så självklart låter jag inte hästarna gå lösa t.ex.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Att katterna ska ha daglig tillsyn är för att de inte ska behöva gå länge med skador/sjukdomar utan att få vård.
Speciellt utekatter har ju en tendens att råka ut för med dramatiska olyckor.
Åker du bort 3-4 dagar så kan en katt tex behöva gå med ett brutet ben så länge. Eller ett fult bett.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag är övertygad om att man kan bli fälld för att inte ge katterna tillsyn 2ggr/dag.
Och anser att om man nödvändigtvis måste ha katter på det sätt som du beskriver så måste man bosätta sig så att det passar och inte stör någon.
Jag har katter på det viset och bor så att det inte stör någon.
Men jag ger dem tillsyn minst 3ggr/dag - alltid!
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nu verkar det ju inte som du har några problem, grannarna har antingen inte dina katter hos sig, eller ser det som ett problem att de är där.

I det fall Dreamer beskriver tycker jag det är helt horribelt att försvara kattägarens val att ha katterna ute trots att de verkligen gör tillvaron vidrig för oskyldiga grannar. Det är ju ingen djurhållning som fungerar, eftersom folk har olägenhet av den.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att katter försvinner i tätbebyggt område, efter att grannar har påtalat olägenhet och försökt få bukt med andras val att ha katter lösa ute. När folk inte kan ha sin terassdörr öppen till sin marklägenhet utan att det kommer in katter och pinkar i soffan och skiter på mattan - då går verkligen skam på torra land.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Lagarna gör den som "skaffar bort" katten till kriminell men inte den som har katten lös.
Man måste faktiskt inse att lagarna är till för att följas.
Om man inte gillar dem så får man arbeta politiskt för att ändra dem.
Att döda katterna är inte ett godtagbart sätt att lösa problemet på.

Det är enkelt för kommunen att införa föreskrifter som kontrollerar hur katter får hållas.
Så genom att påverka sina kommunalpolitiker så är det ganska så lätt att ordna att lagarna tar hand om katterna.
Lagarna säger att kommunala föreskrifter måste följas.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Du kan spara föreläsningen, jag skrev inte att det är OK. Jag skrev att jag inte tycker det är konstigt att så sker.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Att katterna ska ha daglig tillsyn är för att de inte ska behöva gå länge med skador/sjukdomar utan att få vård.
Speciellt utekatter har ju en tendens att råka ut för med dramatiska olyckor.
Åker du bort 3-4 dagar så kan en katt tex behöva gå med ett brutet ben så länge. Eller ett fult bett.

Det är ytterst sällan jag är borta från gården 3-4 dagar. Och det är alltid då någon som ser till mina andra djur som behöver daglig tillsyn. Skulle då katten vara skadad och kunna ge sig till känna så blir den givetvis omhändertagen. Kan katten inte ge sig till känna har det tyvärr ingen större betydelse ifall jag är hemma eller ej.

Annars är det ju en medvaten risk man tar med utekatter. De kan råka illa ut, men jag gör ändå den bedömningen att den risken är värd att ta jämfört med att hålla katterna inspärrade dygnet runt med några utepromenader i sele.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Man kan ju aldrig veta med tanke på dina känslor inför katter.
Om man avskyr något så kan man ju lätt anse att det bör utrotas.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nå hur är det då egentligen?
Får dina katter tillsyn 2ggr/dag eller ej?
Enligt djurskyddsföreskrifterna så skall de ju få det.
Skiter du i andra lagar och regler också?
Och vilka då i sådana fall?
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp