Vad har egentligen läraren för ansvar? *info till föräldrar & läxa på lov*

En ren spekulation: läraryrket hade högre status på den tiden. Lärare var auktoriteter som föräldrar och barn respekterade. Så där det inte i dag. Barnen är kunder och föräldrarna deras advokater. TS inlägg visar ju ganska tydligt den skillnaden i värderingar jämfört med nu och då.
Jo det är en faktor, de gamla lärarna då, i typ 60-årsåldern var sannolikt sin generations smartaste kvinnor i många fall. De som nu är läkare och doktorer. Lärarna i generationen innan ännu mer så, blandade med män och min mamma hade lärare på gymnasiet som publicerades vetenskapligt.

De hade inte mycket i lön men min mans farmor och farfar var så stolta över att de var lärare och de hörde till societen i sin stad tillsammans med läkaren och prästen.

Iofs har jag stor respekt för de vänner som är lärare, men det känns som att de försöker göra ned sig själva i pressen till varje pris och de verkar inte känna någon respekt för sig själva när de pratar om sitt jobb eller tro att de har respekt i samhället och framför allt verkar de ha en känsla av att arbetsgivaren föraktar dem. Det måste vara ett problem som arbetsgivaren måste lösa, det måste ju vara arbetsgivaren som inger en känsla av att hen inte respekterar lärarna? Och rektorn (som inte ens behöver vara lärarutbildad eller lärarerfarenhet och då kanske inte riktigt vet egentligen)?

Och egentligen föräldrarna kanske inte har samma respekt för läraren i allmänhet längre. Vår förskolepersonal tex verkar direkt skräckslagna ibland om de ska säga någonting, får se om det är detsamma med lärarna sedan.

Senast ändrad:
Har bullernivåerna hela tiden varit besvärliga? Har de påtalats? -Jag tycker fortfarande att det ligger på läraren att gå till sin chef om ljudnivån är för hög för att eleverna ska kunna få ro i klassrummet.

Goddag yxskaft.
Hur vet du att läraren inte har pratat med sin chef om bullernivåerna?

Vet du detta om dessa elever du beskriver eller tog du det ur luften för att visa hur DU tror att det är. Jag skulle aldrig i livet diskutera andra barn än med deras vårdnadshavare. Och definitivt inte berätta om vilka som har problem av något slag även om de bara är "bullerkänsliga". Klimatet behöver inte bli i obalans bara för att just dessa barn finns, och de måste få finnas. Alla kan inte rätta in sig i ledet och vara tysta och snälla. Man måste möta varje barn individuellt, du vet inte om det är på gång, men då diskuteras det med den föräldern, inget som man berättar för alla, att nu jobbar vi med Pelle på detta sätt. Har din man varit med en dag i skolan? Gärna ett par gånger, börja där sen kan din man komma med funderingar till läraren.Du som inte är vårdnadshavare kan tyvärr inte göra det.
Bara för att man är ung lärare betyder det inte att man inte kan sköta en klass. Hur vet du att läraren är frustrerad?
I detta jag skriver ovan är exempel tagit ur luften. Jag vet inte vilka elever som är bullerkänsliga eller har extra myror i brallan. Det var ett sätt för mig att försöka "förklara" hur jag tänker varför det kan vara en jobbig miljö i klassrummet.

Jag vet allt om att inte kunna passa in eller rätta sig i ledet. Jag har en ADHD diagnos och har haft det enormt jobbigt i skolan.
Min sambo har varit med i skolan.
I den här tråden ville jag inte komma på konkreta förslag till läraren. Utan min fråga var, av ren nyfikenhet, Vad har läraren för ansvar gentemot föräldarar och elever.

Aha, jo det är riktigt riktigt hemskt med ventilationsbuller och datorbuller, hela hjärnan går i bitar. I de gamla skolhus vi hade fanns varken eller. Det fanns högt i tak (väldigt högt i tak) och fönster.

(och kanske hål i väggen ut med ventil någonstans, läste att det egentligen var mer effektivt än ventilation för hm 20 år sedan i ventilationdebatten, de skulle börja bygga så igen, men det kanske inte var så efter mer forskning, eller för dyrt.)
Sen öppnade man fönstret så man höll på att frysa ihjäl en stund :rofl:

Det är ingen bra arbetsmiljö eller arbetsstrategi. Det är en miljö där läraren förr snarare än senare blir sjukskriven och vikarier beordras in. Alltså, jag tycker absolut att föräldrar och elever ska ställa betydligt högre krav på sin skola, men vänd er till rätt instanser - de som är ytterst ansvariga. Det är kommunen som tajtar till budgeten, trots att det inte finns marginaler att ta av. Ofta är det kommunen som slarvar bort medel också som skulle ha kunnat gå till bättre ändamål. Det är rektorn som utses av kommunen och som ska leda arbetet och se till att målen och kraven uppnås. Sätt press på politikerna och skolledningen.
Jo det kan man ju hålla med om också (kommunen borde tänka mindre på champagne, idrottsarenor och invigningar och mer på skola, äldreomsorg, primärvård osv)

Goddag yxskaft.
Hur vet du att läraren inte har pratat med sin chef om bullernivåerna?

@Michaelsdotter Vet du att läraren inte har påtalat problemet till sin chef? Har du öht någon insikt i hur det är att vara lärare idag?

Nej jag vet inte om läraren har pratat med sin chef, i det här konkreta fallet.
Motfråga: OM nu läraren har pratat med sin chef och inget händer, tycker ni inte då att föräldrar får reda på det då? Så att föräldrarna har möjlighet att hjälpa sina barn.
Om lärarens chef inte lyssnar på läraren får ju läraren gå vidare till chefens chef. Det kan ju inte vara meningen att bara stå handfallen, rycka på axlarna och säga "Nä chefen lyssnade inte, så nu får vi fortsätta". Föräldrarna kommer aldrig kunna trycka på rektorn, om inte dom får reda på problemet.

För mig handlar inte den tråden om bullernivån, även om tråden verkligen har snöat in på det. Utan snarare vad har läraren för typ av ansvar?! Det som jag egentligen har frågar är ju: Borde inte läraren ha mejlat till berörda föräldrar om att deras barn ligger 45 sidor efter, långt mycket tidigare?

Enligt mig så har läraren fortfarande ett ansvar att se till att det är okej att vara i klassrummet och att barnen får ut något av att vara där.

Enligt mig så har läraren fortfarande ett ansvar att se till att det är okej att vara i klassrummet och att barnen får ut något av att vara där.

Ja, jag vet vad du anser. Var det något annat du vill tillägga? För jag kan inte se att det spelar någon roll att jag eller någon annan kommer med invändningar eller input; det går inte in.

Den verkar du ju ha ett väldigt bestämt svar på, så varför ställa en öppen fråga?

Jag absolut, jag är nog relativit bestämd i min tanke. Men du har, vad jag känner, snöat in väldigt mycket på bullnivå och arbetsmiljö.
Du har fortfarande inte svarat på grundfrågan: Hade du som förälder, velat veta om tidigare om ditt barn låg
45 sidor efter, än att få veta det ett par dagar innan sportlovet och att nu läraren har dumpat ansvaret på dig som förälder att få klart dom 45 sidorna på en vecka?

Ja, jag vet vad du anser. Var det något annat du vill tillägga? För jag kan inte se att det spelar någon roll att jag eller någon annan kommer med invändningar eller input; det går inte in.
Fast vad vill du säga då?
Att läraren inte har något som helst ansvar?

Nej jag vet inte om läraren har pratat med sin chef, i det här konkreta fallet.
Motfråga: OM nu läraren har pratat med sin chef och inget händer, tycker ni inte då att föräldrar får reda på det då? Så att föräldrarna har möjlighet att hjälpa sina barn.
Om lärarens chef inte lyssnar på läraren får ju läraren gå vidare till chefens chef. Det kan ju inte vara meningen att bara stå handfallen, rycka på axlarna och säga "Nä chefen lyssnade inte, så nu får vi fortsätta". Föräldrarna kommer aldrig kunna trycka på rektorn, om inte dom får reda på problemet.

För mig handlar inte den tråden om bullernivån, även om tråden verkligen har snöat in på det. Utan snarare vad har läraren för typ av ansvar?! Det som jag egentligen har frågar är ju: Borde inte läraren ha mejlat till berörda föräldrar om att deras barn ligger 45 sidor efter, långt mycket tidigare?

Du har alltså ingen aning om hur det är att vara lärare idag. Börja med det. Många lärare stångar sig nämligen blodiga av att inte få gehör för de problem som de upplever. Tror du att det är en slump att så många lärare väljer att sluta/jobba med annat?
Jag kan tycka att läraren borde ha meddelat föräldrarna till de barn som inte uppfyller målen, ja. Har i gengäld de föräldrarna tagit sitt ansvar och pratat med sina telningar om hur det går i skolan?

Jag absolut, jag är nog relativit bestämd i min tanke. Men du har, vad jag känner, snöat in väldigt mycket på bullnivå och arbetsmiljö.
Du har fortfarande inte svarat på grundfrågan: Hade du som förälder, velat veta om tidigare om ditt barn låg
45 sidor efter, än att få veta det ett par dagar innan sportlovet och att nu läraren har dumpat ansvaret på dig som förälder att få klart dom 45 sidorna på en vecka?

Nej, det hade jag förstås inte velat. Å andra sidan är just min familj ganska aktiv i dialog med skola och förskola och jag tror att jag hade vetat om problemen tidigare, pga eget intresse.

Är det sportlovet som skaver? Läraren har ju tagit ansvar nu och bett att barnen ska komma ifatt. Att föräldrarna ska hjälpa till ser jag som en självklarhet.

Du har alltså ingen aning om hur det är att vara lärare idag. Börja med det. Många lärare stångar sig nämligen blodiga av att inte få gehör för de problem som de upplever. Tror du att det är en slump att så många lärare väljer att sluta/jobba med annat?
Jag kan tycka att läraren borde ha meddelat föräldrarna till de barn som inte uppfyller målen, ja. Har i gengäld de föräldrarna tagit sitt ansvar och pratat med sina telningar om hur det går i skolan?

Att lärarna har en jobbig arbetsbelastning håller jag med om. Det är inget vi behöver diskutera.
Vad förädlarna har tagit för ansvar, kan jag inte svara på mer än i det fallet med bonusen. Och självklart togs det tag i så fort föräldarna fick reda på det.

Att lärarna har en jobbig arbetsbelastning håller jag med om. Det är inget vi behöver diskutera.
Vad förädlarna har tagit för ansvar, kan jag inte svara på mer än i det fallet med bonusen. Och självklart togs det tag i så fort föräldarna fick reda på det.

En helt annan reflektion är att när jag hämtar på förskolan/skolan, så frågar jag alltid hur saker och ting går, och pratar dels med barnen och med personalen. När min man hämtar är det lite si och så med det. Jag får alltså veta mycket mer om barnens ev. problem än min man, pga att jag ställer frågor kring det. Det är lättare att ändra på sitt eget beteende än på andras.

Men har det alltså gått 6-7 veckor av terminen utan att föräldrarna har pratat med sina barn? Mig veterligen brukar barn ha rätt bra koll på hur de ligger till. Får man då som förälder veta att barnet ligger efter så är det ju självklart att ansvarstagande föräldrar tar tag i saken och sätter sig ner med barnet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 284
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 143
Senast: Kirre
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 951
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!