Min input i det hela är att jag var ett barn som hade lätt för skolan och låg långt före mina klasskamrater under hela grundskolan. Jag är född i slutet av 80-talet och började skolan i mitten på 90-talet, så det är varken istid eller direkt nutid som jag gick i skolan. Jag har hela tiden känt att mina klasskamrater har "dragit ner mig" (hemskt men sant), när 80 % av lektionen gick ut på att läraren fick hindra klasskamrater från att slåss, ta av sig kepsen (på den nivån att personens mamma fick komma och säga till sitt barn att ta av kepsen), sitta still eller överhuvudtaget öppna boken. Eftersom jag är född under babyboom-åren så var vi en väldigt stor klass, men några årskurser under mig tunnades antalet elever/klass ut radikalt och då började skolan slå ihop en del klasser.
När jag gick i åttan fick jag exempelvis läsa tyska med årskurs nio, tack vare väldigt snäll lärare som satsade på mig (rörd till tårar över att en enda elev ville lära sig tyska....), men med den bieffekten att jag sen fick genomlida nionde klass tyska-kurs igen när jag väl gick i nian.
Idag hade mina föräldrar antagligen bytt skola på mig, och det hade kanske varit tillräckligt utan att hoppa över en årskurs. Men då gjorde man inte det, man gick på den skolan där man bodde och kunde möjligen byta när man kom upp i högstadiet. Pappa ville att jag skulle bytt men just då ville inte jag (ångrade det dock sen). Men jag vet att det var en kille som gick klassen över mig som fick hoppa över en klass, han gick direkt från femman till sjuan och har alltså aldrig gått årskurs sex. Men det var lite överskottsenergi inblandat där, så skolan flyttade upp honom för att han skulle behöva anstränga sig mer i skolan och sluta ofreda sina klasskamrater som inte var lika snabbtänkta som han.
Jag vet inte ens vad jag vill få ut av det här, men kort sagt har min skolgång tyvärr påverkat mig ganska rejält även i vuxen ålder, just för att vi låg på så totalt olika nivåer. Jag hade nog litat på skolan i ert fall, förespråkar de att hoppa upp en klass hade jag litat på deras omdöme. Exempelvis vägrade jag byta skola inför sjuan just p.g.a. kompisaspekten. Ett halvår senare blev jag och bästa kompisen brutalt ovänner och i samma veva utvecklades alla de andra tjejerna i klassen till kvinnor medan jag på ett sätt var vuxnare och ett sätt barnsligare än dem (väldigt ansvarstagande och vuxen, men verkligen inte mogen för killar och sprit och sex som de andra), och jag genomled sen min högstadietid som helt ensam. Man vet aldrig vad som händer och vem som fortfarande är kompis om ett halvår, liksom.