Alla elever har rätt till att bli utmanade på sin egen nivå. Det är också där skolan skall lägga sin undervisning.
Med det sagt; detta gäller ALLA eleverna i en klass. Helt ärligt är det svårt ibland.
Jag är inte för att flytta upp en klass om han är väl socialt integrerad i klassen han går nu. Det är inte roligt att vara året yngre (eller äldre!) än sina klasskamrater speciellt inte om man redan har ett gäng vänner som då inte går i samma årskurs.
Angående grupper "för de som kommit längre" så har forskning visat att nivåindelad undervisning minskar lärandet för både individen och gruppen som helhet så det undviks i svenska skolor.
Nej, man kan (egentligen) inte tenta av ämnen i grundskolan då de inte är kurser. Det finns några få undantag* men tror inte att de är applicerbara här.
Självklart skall skolan (läraren) ha en plan för klassen som helhet och eleven som individ. Hur långsträckande dessa planer är varierar beroende på lärare, ämne, elev och eventuella svårigheter/styrkor. Man arbetar ju dessutom utifrån många olika planer samtidigt. Övergripande på kursplansnivå, sen vad man skall göra under året, denna termin, detta arbetsområde, denna lektion.
Som förälder kan man göra hur mycket som helst. Just nu är det ju pest så besök på museum osv kanske inte är att rekommendera men spela instrument, träna sport, måla/rita/skulptera, spela spel (gärna med taktiska/logiska inslag), ha kul, diskutera det de lärt sig i skolan och utveckla det hemma.
*Tex elev som bott 5 år i USA gjorde prov i engelska för att sedan kunna lägga den tiden på att plugga extra svenska istället.
Tack för svaret! Jag förstår ju att det inte är lätt att få till det i en klass med så många elever som det är, men vill ju förstås ändå att det ska bli bra för mitt barn också
Skolan som han går på har som sagt nivåindelad undervisning i vissa delar på lågstadiet, så därav den tanken. När det gäller planer så förstår jag ju att det måste finnas på flera olika plan, det jag funderar på är om det finns för de extra uppgifter som han får idag eftersom jag inte uppfattat det från läraren.
Frågan om vad vi som föräldrar kan göra kanske jag ska förtydliga att jag menar i relation till det som händer i skolan. Han går till exempel gärna programmeringskurser på internet, det skulle vi ju till exempel kunna stödja/ge tillgång till att han gör i skolan om det skulle vara något som var lämpligt ur skolans synvinkel. Museer ska vi bannemig gå på morgon, middag, kväll så fort det här restriktionseländet är över!