Men var skulle en efterfråga den ifrån, tänker du, om det är efter en lämnat skolan?Hjälpen erbjuds ju inte, man måste efterfråga den.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men var skulle en efterfråga den ifrån, tänker du, om det är efter en lämnat skolan?Hjälpen erbjuds ju inte, man måste efterfråga den.
Handledare, mentorer, vänner, föräldrar andra som man känner.Men var skulle en efterfråga den ifrån, tänker du, om det är efter en lämnat skolan?
Bara för att ngt fungerat för dina barn innebär det inte att det inte blir ett problem för andra..Då är det ju bra att hoppa upp ett år i skolan och behöva jobba ikapp. Då kommer ju behovet naturligt.
Det enda av mina barn som har behövt träna studieteknik är min snurriga äldsta. Men hon behövde träna från första dagen i skolan. Om hon bara gör det som hon skall så löser det sig sedan alldeles finfint.
Hjälpen erbjuds ju inte, man måste efterfråga den.
Tack! Jag har lite svårt att tänka i termer av särbegåvning, förmodligen för att jag stött på ett barn som verkligen var extremt och satte märket för mig kring vad det skulle innebära, men jag ska absolut kika på gruppen!5% av alla elever anses vara särbegåvade och stöter på "problem" i skolan. Ett sätt att lösa det på kan vara uppflytt till annan klass. Det kan även vara att man är kvar i sin åldersadekvata klass och läser vissa ämnen med högre årskurser. Det kan vara flera årskurser högre upp. Ett tredje är att man får andra uppgifter som tangerar flera ämnen och ligger inom ens intressesfär, då är ofta en specialpedagog eller liknande involverad eftersom det blir svårt att hinna med som lärare.
Vi har själva en SB son och för oss ligger det närmast till hands att han blir kvar i sin klass och läser vissa ämnen med andra årskurser. Vi har dock inte riktigt skolan med på det tåget än.
Tipsar om att söka till Filurum på FB. Då får du kontakt med andra föräldrar till SB barn.
Håller med som ngn annan nämnt a att det är viktigt med studieteknik. Är själv SB, satt av hela skoltiden utan att någonsin läsa en läxa, fick VG och MVG i allt ändå. Började läsa juridik på universitetet och hade ingen aning om hur man läste på egen hand
Men var skulle en efterfråga den ifrån, tänker du, om det är efter en lämnat skolan?
Programmering är definitivt en bra grej! Det ingår numer i matte, även om den på mellanstadiet ligger på nivån block-programmering.
Jag tycker du skall höra dig för med skolan igen om hur de tänker kring att utmana sonen. Det handlar inte alltid om extra uppgifter utan kan även handla om andra eller annorlunda uppgifter. Vill man ge sitt barn lite försprång inför högstadiet så är det alltid en bra grej att läsa samt att jobba på det här med att argumentera och resonera och jämföra (även om mindre fokus på detta kommer med de reviderade kursplanerna). "Jasså, ni har pratat om (alltså jag har egentligen ingen aning om vad han håller på med så jag hittar på något) England i skolan. Hur är England? Skiljer det sig från Sverige? Hur hade det varit att bo där? Hade du velat bo där? Hade det varit annorlunda för dig att bo där? och alltid fråga varför.
(sen kan man också driva lärare till vansinne... jag lyckades få min lillebrors lärare att ringa hem och beklaga sig för pappa. Bror min hade fått i uppgift att ringa in alla bilder på ett papper på saker som var brännbara. Typ en bok, en tändsticka, en skruv osv. Han ringade in de "vanliga", sen kläckte jag ur mig att allt är ju brännbart, bara det är tillräckligt varmt. Vilket han sedan sa till fröken och det var ju rätt, men inte vad hon ville ha ut av övningen....)
Det får vi hoppas att det är om det blir av, men hur det hela skulle gå till är fortfarande höljt i dunkel för mig!Jag hade velat ha möte med den eventuellt nya läraren men det antar jag (och hoppas) är standard.
Hade inte varit orolig över det sociala upp i högstadiet eller gymnasiet om han inte har sociala svårigheter idag Är sån otrolig bredd på den sociala mognaden när eleverna kliver upp till sjuan ändå. Viktigast är nog att man inte redan är svag.
Som jag skrev i något tidigare inlägg så har jag svårt att relatera till/vet inte/ingen har för något på tal om särbegåvning. Men jag tänker likt ditt resonemang om svårighetsgraden, åtminstone vad gäller den överblickbara framtiden. Däremot upplever jag inte att han är sen socialt/omogen.Som redan har nämnts så tänker jag att det sociala är viktigast. Grundskolan och gymnasiet är plättlätt för särbegåvade (om det är vad ditt barn misstänks vara) ändå så jag tror det inte gör särskilt stor skillnad i det långa loppet. Min erfarenhet är att många barn/ungdomar (speciellt pojkar) med hög intelligens/begåvning mognar lite senare, vilket kan bli en avgrundsdjup klyfta om barnet går med äldre barn i skolan. Där kan det finnas ett värde i att gå i skolan med barn i samma ålder, då mer tid kan läggas åt den personliga utvecklingen när kunskapsintaget är lätt.
N.B.: Mest baserat på egna arbetslivserfarenheter i skolans värld, så kan ju prata i nattmössan och att det jag säger inte är särskilt förankrat i forskning.
Så är det garanterat, (även om flera andra barn runtomkring mig faktiskt flyttade upp eller hade andra speciallösningar). Men mina föräldrar hade nog inte en tanke på något sånt, jag kan mest önska att jag hade sluppit titta på (och agera hjälplärare) så stor del av tiden, men det hör ju inte riktigt till trådämnet
Men det där har ju inte bara med skolan att göra.Bara för att ngt fungerat för dina barn innebär det inte att det inte blir ett problem för andra..
Jag har också uppfattat att det är riktlinjerna men har inte sett det fungera bra i verkligheten än. Det verkar svårt att få loss resurser till de som når kunskapsmålen, det verkar pressat som det är och då läggs tiden som finns på att få upp alla på godkänd nivå.Jag har uppfattat det som att man numera är mycket mer restriktiv med att låta barn börja skolan ett år tidigare (eller för all del senare) än planerat. Att skolan ska anpassas efter barnens förutsättningar snarare än att barnen ska flyttas.
Saken är att man inte kan /ska förutsätta att det löser sig. Bättre att ha en plan för alla barn. Väldigt många av de barn som är hemmasittare är SB där skolan tyvärr inte lyckats /velat möta upp barnen och deras behov.Men det där har ju inte bara med skolan att göra.
Det finns mycket att träna på och lära sig på fritiden också.
Att det blir problem för vissa betyder inte att det blir problem för alla.
När mina äldsta barn började i 4.an så läste de matte nivåindelat och det var banne mig det bästa som hänt dom. De var båda svaga i matte (då) men eftersom de fick läsa i liten grupp med elever på samma nivå och en speciallärare klarade bägge två målen med råge på femmans nationella prov och båda två gick senare ut nian med högsta betyg. Jag tillskriver nivåindelningen dettajag har funderat över det där med nivåindelning. Har tidigare hört person argumentera med denna forskning för att det inte skulle läggas resurser på elever som klarade läroplanens mål.
Det är ju oerhört dåligt.Saken är att man inte kan /ska förutsätta att det löser sig. Bättre att ha en plan för alla barn. Väldigt många av de barn som är hemmasittare är SB där skolan tyvärr inte lyckats /velat möta upp barnen och deras behov.
Nu är detta jättelänge sedan och skolan har ju förändrats både en och flera gånger sedan dess, men jag är väldigt glad att jag INTE började tidigare, trots att jag läste vid 4 och den typ av iq-test som då gjordes på barn (vi pratar sent åttiotal) visade på en hög iq. Jag upplevde dock ändå aldrig att jag var understimulerad utan drevs av att göra saker superbäst istället och tävlade mot de som var äldre i de uppgifter jag fick, allt annat än alla rätt var underkänt osv. Jag var dock inte alls begåvad inom idrott, musik, bild och slöjd utan tvärtom usel (eller ja, läsa noter var jag grym på, det var ju som att lära in vilken teoretisk kunskap som helst), så att då sättas mot äldre elever i den kontexten hade varit riktigt jobbigt fram till typ senare delen av mellanstadiet då jag kommit ikapp lite fysiskt i min gängliga kropp och sociala blygsel.Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i nästan alla/alla teoretiska ämnen. I slutet av samtalet kom det upp som förslag att han skulle testa att kliva upp en årskurs.
Jag känner dock en viss tvekan till hur bra det är att göra det. Han trivs ändå i skolan även om han periodvis tycker att själva undervisningen inte är så stimulerande. Han har goda vänner, tycker om sin klass och har utrymme för olika "extra" saker.
Så nu tänker jag att jag behöver prata med skolan om vad det finns för olika möjligheter. Det är ju inte en nyhet att han ligger före, men jag upplever att det fungerade bättre på lågstadiet som på ett annat sätt hade strukturer med nivåindelade grupper och en lärare som hade en plan.
Innan jag pratar med skolan funderar jag lite kring vad man kan begära. Det känns som ett naturligt första steg att få en klarare bild av vad man gör redan idag, jag vet att han får extra uppgifter men jag vet inte om det finns någon sorts plan kring det. Men jag skulle gärna ta emot input både om vad man som elev har rätt till i en sådan här situation (t ex, har man "rätt" till att ha en plan för undervisningen?) och vad man rent praktiskt kan göra (kan man accelerera vissa ämnen och "tenta" av dem/gå vidare, antingen relativt självständigt med lärarens stöd eller kanske genom att gå vissa lektioner tillsammans med andra årskurser? Kan skolan skapa grupper inom årskursen där de som behöver mer utmaningar kan få det? Kan vi som föräldrar göra något?). Vad säger ni?