Vad har egentligen läraren för ansvar? *info till föräldrar & läxa på lov*

Men har det alltså gått 6-7 veckor av terminen utan att föräldrarna har pratat med sina barn? Mig veterligen brukar barn ha rätt bra koll på hur de ligger till. Får man då som förälder veta att barnet ligger efter så är det ju självklart att ansvarstagande föräldrar tar tag i saken och sätter sig ner med barnet.

Min dotter har gladeligen berättat allt om skolan,hon har det väldigt lätt för sej och nu har hon A och B i alla ämnen. :)
Lillebror har inte lika lätt att berätta hur skoldagen varit, han ljuger inte men säger inte riktigt hela verkligheten, han har vänner som inte berättar ngt, trots utfrågning och hur ska dessa föräldrar få veta om inte läraren och skolan tar kontakt? :cautious:

En kollega bröt ihop när hon fick ett mejl från sin sons lärare att han kommer bli icke godkänd i alla ämnen när det var tre veckor kvar av nionde klass. Hon hade varit på utvecklingssamtal i november och allt lät bra, inte ETT ord om att han låg i riskzonen över att bli icke godkänd. :meh:

Så lärare har ett ansvar att informera föräldrarna om hur det går i skolan, för det är dom som ser hur barnen presterar där och föräldrarna har ett ansvar att fråga efter information från barnen och får man ingen där så måste man vända sej till skolan.

Lärare är ett av de viktigaste yrken som finns, det är dom som ska utbilda vår framtid och samtidigt så är det vi föräldrar som måste skicka våra barn förberedda och uppfostrade att kunna bete sej i skolmiljö för att kunna ta in det lärande som sätter grunden för deras liv! ;)

Är det verkligen såhär i svenska skolor, överlag? Har inte läraren rätt att be (kräva) att alla mobiler läggs undan och inte används förrän rasten eller t.o.m. hemgång? Jag förstår verkligen inte?!
Jo det har dom!
På vår skola tas det alltid upp på årets första föräldramöte, dels att det är så skolan vill ha det och dels att det blir en avstämning mot föräldrarna om dom samtycker (vilket "vi" gör naturligtvis). Mobiler har inget i skolan att göra (på lektionstid) om det inte finns väldigt särskilda behov.

Är det verkligen såhär i svenska skolor, överlag? Har inte läraren rätt att be (kräva) att alla mobiler läggs undan och inte används förrän rasten eller t.o.m. hemgång? Jag förstår verkligen inte?!

Ja, märkligt nog verkar det vara så! Trots att många föräldrar är klart emot mobilanvändande i skolan.

Ja, märkligt nog verkar det vara så! Trots att många föräldrar är klart emot mobilanvändande i skolan.
Många verkar för också, märkligt nog. Har en kollega som tycker det är helt självklart att hennes dotter ska få ha mobil i skolan så att de kan nå varandra under dagarna. Fast det känns väl självklart att om ett barn behöver nå en förälder så borde de kunna fråga läraren om att låna telefon eller få tillbaka sin mobil över en rast?

De pratade förresten lite om mobiler och klassrum i Kropp och själ om koncentration. Enligt experten var det inte alls bra att ha den extra koncentrationsstörningen i ett klassrum.

Exakt så är det. Tragiskt.
Nja, det beror nog en del på regler på skolan ifråga och där har nog föräldrarna en del att säga till om också. På vårt senaste föräldramöte för äldsta dottern, som går i 7an, bestämde vi föräldrar att vi ville att de skulle lämna telefonerna i skåpet, eller hos läraren på lektionstid. Med vissa undantag - ibland får de använda den i undervisningen, för t.ex översättningar eller för att lyssna på inspelad lärobok istället för att läsa. Och (här är jag mer tveksam dock) vissa elever får ha musik i lurarna för att kunna fokusera på sitt eget. (det är en stor klass att hålla reda på, 31 elever...) Det vi föräldrar ville var alltså att de skulle skärpa reglerna jämfört med hur det var före mötet - vilket klassföreståndaren uppskattade, för med föräldrarna i ryggen är det ju lättare att ställa krav!

Oj. Jag trodde det var helt självklart att läraren hade rätt att säga att telefoner inte får användas under lektionstid, och så efterföljs det.
Vi diskuterar en ev Sverige flytt här hemma, men det är precis sådana här saker jag hör om svenska skolan som får mig att tveka om vi ens bör fundera på det...:down:

Oj. Jag trodde det var helt självklart att läraren hade rätt att säga att telefoner inte får användas under lektionstid, och så efterföljs det.
Vi diskuterar en ev Sverige flytt här hemma, men det är precis sådana här saker jag hör om svenska skolan som får mig att tveka om vi ens bör fundera på det...:down:
Det beror nog väldigt mycket på vilken skola man väljer åt sina barn, tyvärr... Vi har nu valt att sätta båda barnen i Kunskapsskolan istället för att fortsätta i den kommunala skolan eftersom vi känner att det ger dem bättre förutsättningar. Men å andra sidan så får de har mobiler i skolan på Kunskapsskolan men jag har inte hört att någon lärare anser att det är ett problem, men det finns även regler att om de stör med mobilerna så har läraren rätt att ta den och behålla den till skolan är slut, vilket vi föräldrar har fått godkänna och skriva under. Dotterns mentor konstatera att hen hade behövt göra det en gång under fem års tid...

Jo det finns såklart regler om telefonerna men elever följer inte dem ivrigt påhejade av sina föräldrar.
Det är en av anledningarna till varför vi valde att byta skola, från att ha suttit på föräldramöten där föräldrar gnäller över att barnen ska hålla på och göra läxor, de hinner ju inte, till sitta på föräldramöten där diskussionen handlar om att ge barnen så bra förutsättning som möjligt och hur vi föräldrar kan stödja lärarna i det jobbet! :up:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 284
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 143
Senast: Kirre
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 951
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar