Är det verkligen såhär i svenska skolor, överlag? Har inte läraren rätt att be (kräva) att alla mobiler läggs undan och inte används förrän rasten eller t.o.m. hemgång? Jag förstår verkligen inte?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men har det alltså gått 6-7 veckor av terminen utan att föräldrarna har pratat med sina barn? Mig veterligen brukar barn ha rätt bra koll på hur de ligger till. Får man då som förälder veta att barnet ligger efter så är det ju självklart att ansvarstagande föräldrar tar tag i saken och sätter sig ner med barnet.
Jo det har dom!Är det verkligen såhär i svenska skolor, överlag? Har inte läraren rätt att be (kräva) att alla mobiler läggs undan och inte används förrän rasten eller t.o.m. hemgång? Jag förstår verkligen inte?!
Är det verkligen såhär i svenska skolor, överlag? Har inte läraren rätt att be (kräva) att alla mobiler läggs undan och inte används förrän rasten eller t.o.m. hemgång? Jag förstår verkligen inte?!
Många verkar för också, märkligt nog. Har en kollega som tycker det är helt självklart att hennes dotter ska få ha mobil i skolan så att de kan nå varandra under dagarna. Fast det känns väl självklart att om ett barn behöver nå en förälder så borde de kunna fråga läraren om att låna telefon eller få tillbaka sin mobil över en rast?Ja, märkligt nog verkar det vara så! Trots att många föräldrar är klart emot mobilanvändande i skolan.
Exakt så är det. Tragiskt.Är det verkligen såhär i svenska skolor, överlag? Har inte läraren rätt att be (kräva) att alla mobiler läggs undan och inte används förrän rasten eller t.o.m. hemgång? Jag förstår verkligen inte?!
Nja, det beror nog en del på regler på skolan ifråga och där har nog föräldrarna en del att säga till om också. På vårt senaste föräldramöte för äldsta dottern, som går i 7an, bestämde vi föräldrar att vi ville att de skulle lämna telefonerna i skåpet, eller hos läraren på lektionstid. Med vissa undantag - ibland får de använda den i undervisningen, för t.ex översättningar eller för att lyssna på inspelad lärobok istället för att läsa. Och (här är jag mer tveksam dock) vissa elever får ha musik i lurarna för att kunna fokusera på sitt eget. (det är en stor klass att hålla reda på, 31 elever...) Det vi föräldrar ville var alltså att de skulle skärpa reglerna jämfört med hur det var före mötet - vilket klassföreståndaren uppskattade, för med föräldrarna i ryggen är det ju lättare att ställa krav!Exakt så är det. Tragiskt.
Det beror nog väldigt mycket på vilken skola man väljer åt sina barn, tyvärr... Vi har nu valt att sätta båda barnen i Kunskapsskolan istället för att fortsätta i den kommunala skolan eftersom vi känner att det ger dem bättre förutsättningar. Men å andra sidan så får de har mobiler i skolan på Kunskapsskolan men jag har inte hört att någon lärare anser att det är ett problem, men det finns även regler att om de stör med mobilerna så har läraren rätt att ta den och behålla den till skolan är slut, vilket vi föräldrar har fått godkänna och skriva under. Dotterns mentor konstatera att hen hade behövt göra det en gång under fem års tid...Oj. Jag trodde det var helt självklart att läraren hade rätt att säga att telefoner inte får användas under lektionstid, och så efterföljs det.
Vi diskuterar en ev Sverige flytt här hemma, men det är precis sådana här saker jag hör om svenska skolan som får mig att tveka om vi ens bör fundera på det...
Det är en av anledningarna till varför vi valde att byta skola, från att ha suttit på föräldramöten där föräldrar gnäller över att barnen ska hålla på och göra läxor, de hinner ju inte, till sitta på föräldramöten där diskussionen handlar om att ge barnen så bra förutsättning som möjligt och hur vi föräldrar kan stödja lärarna i det jobbet!Jo det finns såklart regler om telefonerna men elever följer inte dem ivrigt påhejade av sina föräldrar.