Vad har egentligen läraren för ansvar? *info till föräldrar & läxa på lov*

Är det sportlovet som skaver? Läraren har ju tagit ansvar nu och bett att barnen ska komma ifatt. Att föräldrarna ska hjälpa till ser jag som en självklarhet.
För mig handlar det inte om sportlovet. För mig handlar det om att läraren dumpar över ansvaret på föräldrarna och att barnen ska räkna 45 sidor matte på en vecka. När dom istället kunde ha gjort 2-3 sidor i veckan om man fått reda på det i tid.
Jag tycker självklart att föräldrarna har ett stort ansvar själva. Jag har bara "Bonusmamma" och kan inte göra speciellt mycket...
 
För mig handlar det inte om sportlovet. För mig handlar det om att läraren dumpar över ansvaret på föräldrarna och att barnen ska räkna 45 sidor matte på en vecka. När dom istället kunde ha gjort 2-3 sidor i veckan om man fått reda på det i tid.
Jag tycker självklart att föräldrarna har ett stort ansvar själva. Jag har bara "Bonusmamma" och kan inte göra speciellt mycket...

Nåja, prata med barnet går väl bra även om huvudansvaret torde ligga på din partner.
 
En helt annan reflektion är att när jag hämtar på förskolan/skolan, så frågar jag alltid hur saker och ting går, och pratar dels med barnen och med personalen. När min man hämtar är det lite si och så med det. Jag får alltså veta mycket mer om barnens ev. problem än min man, pga att jag ställer frågor kring det. Det är lättare att ändra på sitt eget beteende än på andras.
Jag har svarat på detta tidigare: Det är inte speciellt många som kan hämta sin barn efter avslutad skola. Utan dom hämtas senare på eftermiddagen på fritids.

Som jag har skrivit tidigare, så ville jag diskutera lärarens ansvar, inte vem som gjort fel.
 
Men har det alltså gått 6-7 veckor av terminen utan att föräldrarna har pratat med sina barn? Mig veterligen brukar barn ha rätt bra koll på hur de ligger till. Får man då som förälder veta att barnet ligger efter så är det ju självklart att ansvarstagande föräldrar tar tag i saken och sätter sig ner med barnet.
Som jag har förstått det som så har barnen jämfört sig med varandra = alla har legat på ungefär samma ställe.
 
För mig handlar det inte om sportlovet. För mig handlar det om att läraren dumpar över ansvaret på föräldrarna och att barnen ska räkna 45 sidor matte på en vecka. När dom istället kunde ha gjort 2-3 sidor i veckan om man fått reda på det i tid.
Jag tycker självklart att föräldrarna har ett stort ansvar själva. Jag har bara "Bonusmamma" och kan inte göra speciellt mycket...
Har du pratat med läraren för att få en förklaring till att det bara gått 5 veckor och hon nu upptäckt att en del ligger efter?
 
Gör ett inlägg nu innan jag åker och handlar: För mig har det aldrig handlat om vem som gjort rätt eller fel eller vad som är okej i ett klassrum.
Jag ville diskutera vad för ansvar läraren egentligen har och vad jag har förstått det som så är det inte så många som håller med mig... Jag tycker fortfarande att det är en del av lärarens jobb att informera och underrätta föräldrarna. Sen ska självklart föräldrarna ta ansvar för sin barns skolgång.
 
I detta jag skriver ovan är exempel tagit ur luften. Jag vet inte vilka elever som är bullerkänsliga eller har extra myror i brallan. Det var ett sätt för mig att försöka "förklara" hur jag tänker varför det kan vara en jobbig miljö i klassrummet.

Jag vet allt om att inte kunna passa in eller rätta sig i ledet. Jag har en ADHD diagnos och har haft det enormt jobbigt i skolan.
Min sambo har varit med i skolan.
I den här tråden ville jag inte komma på konkreta förslag till läraren. Utan min fråga var, av ren nyfikenhet, Vad har läraren för ansvar gentemot föräldarar och elever.

Läraren har ett ansvar att barnen når målen i skolan, där enskilda elever får hjälp om det behövs.Åtgärdsprogram, individanpassning, placering i klassrum etc etc, listan kan göras hur lång som helst.,
De ska se till att barnen är trygga och har ett tillsynsansvar när de har eleverna. Har fritids, gympalärare etc eleverna har de tillsynsansvar.
På vilket sätt är upp till varje lärare, en del jobbar på andra sätt än att slaviskt följa böcker sida upp och sida ner.
Vilket betyder att i ditt fall att barnet kanske lärt sig på annat sätt och egentligen inte har problem med uppgifter i boken. Då du blev förvånad över att barnet gjorde uppgifter smidigt hemma och varför inte då i skolan?
Läraren kanske kände att oj hoppsan matteboken kanske måste bli klar, att skicka hem den som läxa är inget konstigt tycker jag.
Här kan man pratat med läraren och fråga om och när det måste vara klart och få det individanpassat. Tror läraren är fullt på det klara med vilka som klarar boken på 5 min och andra på 2 veckor.
 
En helt annan reflektion är att när jag hämtar på förskolan/skolan, så frågar jag alltid hur saker och ting går, och pratar dels med barnen och med personalen. När min man hämtar är det lite si och så med det. Jag får alltså veta mycket mer om barnens ev. problem än min man, pga att jag ställer frågor kring det. Det är lättare att ändra på sitt eget beteende än på andras.
Vår personal säger alltid att allting var bra oavsett vad som hänt om det inte är en katastrofsituation. Men det tror jag att jag gnällt om tidigare. (allt är bra, bra, bra, jättebra, perfekt tills -hjälp det är en katastrof ert barn är... och .... sedan jättelänge. Tror de till varje pris undviker föräldraonöjdhet tills de bara måste säga någonting. Vilket såklart delvis är föräldrarnas fel.). Vårt barn säger att allt var bra så länge ingen slog honom eller förstörde något för honom. Man tycker man var så himla duktig och är glad att allt fungerar tills det visar sig att det inte gör det. Numera försöker man söka om de flackar med blicken.
 
Ja mer eller mindre. Men förklaring till varför det kom upp NU
Ah, såklart, missuppfattade, jo det är ju en relevant fråga. Hon kanske till och med kan tipsas om att föräldrarna kan acceptera en liten matteläxa också om det nu är så. Det kan ju vara skönt att räkna hemma och svårt att hinna allt i skolan.
 
Jag hade inte uppskattat att barnet fått hem 45 sidor läxa. Där känns det som att kommunikationen mellan mig och läraren helt hade brustit (jag räknar inte med att en ettaglutt alltid vet exakt när matteboken ska vara klar och tar ansvar för detta).
Minns jag rätt har barnen i klassen aldrig haft läxa, det kanske är dags att börja med det.
 
Var är du lärare någonstans? I en vanlig kommunal skola? För det är väldigt sällan som det fungerar som på, säg, en privat firma, att man meddelar chefen att man har ett problem och så tas konsulter in som analyserar och föreslår förändringar. Skolor är notoriska generellt när det gäller otydlig styrning och svagt ledarskap, inte minst för att rektorn tillsätts av kommunen med ofta mycket kraftiga sparbeting.

Jag vet hur det funkar i skolan. Jag jobbar inte i en privat firma. Och för övrigt funkar det verkligen inte så i privata företag heller, att man meddelar chefen att man har problem med att klara sina arbetsuppgifter, och så kommer det konsulter som analyserar och föreslår förändringar - såna resurser har man normalt inte, att man kan ta in konsulter som löser saker så snart man stöter på problem. Det vanliga är snarare att man får lösa det själv, med befintliga resurser. Har man dessutom ett välbetalt jobb, så förväntas man ofta rent av lösa problemet själv utan chefen, det är en del av vad man får betalt för.

Budgetrestriktioner och sparbeting är vanligt i privata företag också, så det är knappast så att man där kan gödsla med resurser. Man förväntas ofta lösa saker på egen hand, det är en del av jobbet.

Sen är jag helt på det klara med att det verkar hopplöst svårt att ordna arbetsro i en del klasser, och jag kan förstå att man då ger upp som lärare. Däremot kan jag tycka att det låter som ett plågsamt sätt att tillbringa sina dagar, så om mitt klassrum ständigt var ett bullrigt kaos där ingen kan arbeta skulle jag personligen byta jobb.
 
Senast ändrad:
Inte "mitt" barn som låg 45 sidor efter, utan en pappa som berättade att hans barn låg efter så mycket.

Och det är de jag menar, om man nu löser 23 sidor (som bonusen gjorde) på 1 timme hemma och samtidigt säger att hon vill ha med sig öronproppar till skolan så börjar jag fundera ganska starkt på vad som är galet.
Speciellt när läraren sen dumpar över det på föräldrarna.
Så min allmänna fråga var: vad har egentligen lärare för ansvar?
I mitt barns skola delade man ett år ut hörselkåpor åt barnen....... Så att de som ville jobba kunde göra det någorlunda ostört. Det fanns också ett "tyst rum" dit barn kunde gå som ville läsa/räkna etc. dvs det lektionerna var avsedda för. Den klassen låg efter med inte minst matten ända upp i åk 9!
 
Jag jobbar inte i en privat firma. Och för övrigt funkar det verkligen inte så i privata företag heller, att man meddelar chefen att man har problem med att klara sina arbetsuppgifter, och så kommer det konsulter som analyserar och föreslår förändringar - såna resurser har man normalt inte

Jag vet inte om du missförstår med avsikt, eller om du bara raljerar. Självklart tar man inte in konsulter i varje fall av motgång - har jag ens antytt det? Men på företag eller inom organisationer där man har genomgående stora problem med buller, stress, sjukskrivningar, dålig ledning osv - då kan det vara lönsamt att satsa på en utomstående part som gör en genomgång av strukturen. Det är vanligt. Eller om man reducerar personalstyrkan och behöver planera om ytan. Eller om man vill göra en större ombyggnation för att anpassa lokalerna bättre, exempelvis på en skola. Jag är involverad i sådana projekt just nu på mitt arbete, efter att enkäter visat att medarbetarnas produktion är sämre pga dålig arbetsmiljö (buller, trångt, få rum att tala enskilt i, osv).
 
Jag vet inte om du missförstår med avsikt, eller om du bara raljerar. Självklart tar man inte in konsulter i varje fall av motgång - har jag ens antytt det? Men på företag eller inom organisationer där man har genomgående stora problem med buller, stress, sjukskrivningar, dålig ledning osv - då kan det vara lönsamt att satsa på en utomstående part som gör en genomgång av strukturen. Det är vanligt. Eller om man reducerar personalstyrkan och behöver planera om ytan. Eller om man vill göra en större ombyggnation för att anpassa lokalerna bättre, exempelvis på en skola. Jag är involverad i sådana projekt just nu på mitt arbete, efter att enkäter visat att medarbetarnas produktion är sämre pga dålig arbetsmiljö (buller, trångt, få rum att tala enskilt i, osv).

Varken eller. Jag bara svarar på vad du skriver. Och du skrev att i en privat firma tar man in konsulter när det blir problem. Jag trodde helt enkelt att du menade vad du skrev. Jag förstår nu att du inte gör det, men det är ju inte gott att veta.
 
Hm jag trodde dessutom att kommunerna var lätt kritiserade för sin iver att ta in dyra konsulter som rör omkring i organisationen på sätt som inte alltid är så lyckade och sedan lämnar platsen att klara sig själv. Ibland är det nog betydligt bättre att byta ut rektorn om en skolas organisation inte fungerar alls. Samtidigt kräver ju det en rektor som önskar ta tag i problemen och sedan stannar, inte en som rör omkring allting och sedan inser att inget finns att göra och byter jobb.

(Många av de där radikala organisationsteorierna verkar inte riktigt fungera i verkligheten heller. De var hippa på 80-talet och nu näringslivet tuggat färdigt på dem så införs de av kommuner och banker, medan andra redan kraschat igenom och håller på att avvecklas som pinnräkningen hos landstingen och polisen.)
 
Hm jag trodde dessutom att kommunerna var lätt kritiserade för sin iver att ta in dyra konsulter som rör omkring i organisationen på sätt som inte alltid är så lyckade och sedan lämnar platsen att klara sig själv. Ibland är det nog betydligt bättre att byta ut rektorn om en skolas organisation inte fungerar alls. Samtidigt kräver ju det en rektor som önskar ta tag i problemen och sedan stannar, inte en som rör omkring allting och sedan inser att inget finns att göra och byter jobb.

Det viktigaste kanske de missade - att förankra förändringar och engagera personalen i omorganisationen. När vi bygger om/gör större förändringar sker det givetvis i samarbete med medarbetare, fack, skyddsombud och ledning. Senast blev ett stort antal medarbetare djupintervjuade av arkitekterna som fick i uppdrag att ta fram lösningar på problemen.

Jag tror inte att konsulterna är problemet. Jag tror att skolorna generellt har stora problem med att personal, rektor och tjänstemän på kommunen inte jobbar tillsammans med en tydlig ledning. Då blir det ju fel nästan vad man än gör. I vissa kommuner råder närmast tjänstemannastyre och där har man gjort rent dåraktiga förändringar över huvudet på personalen. Inte märkligt att folk tappar sugen då.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 284
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 143
Senast: Kirre
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 951
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp