Du förutsätter en massa olika scenarion och samband. Du vet inte vad som orsakar att barnen har halkat efter och det plötsligt och väldigt mycket. Eller om eleverna hela tiden har legat efter? Har eleven som hade 45 sidor att jobba med frånvaro, tex?
Du vet att bullernivåerna är höga, men är det orsaken till de sjunkande matteresultaten, eller en bieffekt av dem? Har bullernivåerna hela tiden varit besvärliga? Har de påtalats?
Du verkar också förutsätta att läraren ska åtgärda problemen på egen hand. Det är helt orealistiskt. Du gör problemet för enkelt och för personligt. Se skolan som en arbetsplats och en organisation, så är du på rätt spår och kan påverka i rätt riktning. Lägg ansvaret på läraren och du kommer ingenstans.
Jag säger det återigen: Det är inte läraren som ska skruva upp ljudisolering eller trolla fram mera tid till lektioner. Däremot så kan läraren ta upp problemet med sin chef. Någon form har läraren att påtala problemen för sin chef.
OM du nu ska ha exakt rätt info: BarnEN (För det handlar inte bara om ett (1) barn) som hamnat efter har inte haft mera frånvaro än någon annan. Föräldrarna till barnen har fått information vid jul att barnen ligger BRA till. Ljudproblemen har jag upplevt som ett ständigt problem.
Så jag ser det så här, och du får jätte gärna kalla mig för att ha förutfattade meningar då:
(1) Läraren har haft en dålig planering, det har gått för fort i jämförelse med vad barnen har klarat av.
(2) Det är för hög ljudvolym = barnen har inte klarat av att få ro i klassrummet
(3) Eftersom läraren har sagt att barnen legat bra till vid jul och nu helt plötsligt ligger efter, stärker min teori om att läraren har haft ett för högt tempo.
(4) När barnen inte längre hänger med så kommer barnen börja pyssla med annat =ljudnivån höjs.
När ljudnivån höjs så störs även dom som försöker göra något vettigt. Den onda cirkeln är igång.
(5) Om nu läraren upplever ljudet som ett problem, så får ju läraren vara lite kreativ och lösa problemet bäst läraren kan. Tex dela upp gruppen, det här med muggarna eller andra alternativ. Man kan ju inte bara stå handfallen och se skiten brinna upp. Läraren har fortfarande enligt mig ett ansvar att se till att eleverna har en god miljö att jobba i.
Jag tycker fortfarande att i alla dom här fallen ska läraren ha informerat föräldrarna så att dom har kunnat göra ett par sidor i veckan istället för att behöva göra 45 sidor på en vecka.!
Har bullernivåerna hela tiden varit besvärliga? Har de påtalats? -Jag tycker fortfarande att det ligger på läraren att gå till sin chef om ljudnivån är för hög för att eleverna ska kunna få ro i klassrummet.