Vad har du lärt dig idag?

@Asko

På grund av månens brist på atmosfär samt svaga gravitation samt mindre storlek skulle en kärnvapendetonation förstöra alla instrument på månen och i omloppsbana, samt skicka ett meteorregn som förstör det mesta i omloppsbana kring jorden också. Källa här under :)

 
@Asko

På grund av månens brist på atmosfär samt svaga gravitation samt mindre storlek skulle en kärnvapendetonation förstöra alla instrument på månen och i omloppsbana, samt skicka ett meteorregn som förstör det mesta i omloppsbana kring jorden också. Källa här under :)

Undrade just i vilken kontext du lärde dig detta :p
 
Att storlek 38 räknas som "small" och att "medium" numera är 40-42 - och att detta pågått sedan 2004. Hoppsan.
 
Att det finns ett djur som heter ledsnäckor som är olikt allt annat jag lärt mig om, typ en blandning mellan gråsugga och snigel och de kan vara både stora och färgglada och VARFÖR har jag aldrig hört talas om dem innan?!

edit: OCH DE HAR ÖGON I SITT SKAL WTF NATURE
Nu har jag också lärt mig det, och efter att ha bildgooglat önskar jag att jag inte visste. Som en enorm gråsugga. 🤢
 
Nu har jag också lärt mig det, och efter att ha bildgooglat önskar jag att jag inte visste. Som en enorm gråsugga. 🤢
Men nä! De är ju jättevackra! Som vår tids trilobiter fast inte alls:love:

ledsnacka.jpg
 
Idag har jag lärt mig att det finns en lagreglerad "skyldighet att anmäla herrelösa strålkällor" enligt 5 kap. 6 § strålskyddsförordningen.

Jag fattar förvisso syftet med bestämmelsen, men det är så festligt formulerat. Jag ser liksom framför mig hur dessa stackars herrelösa strålkällor bara driver omkring som hemlösa katter i längtan efter att finna en herre och ett eget hem, och hur människor oavsiktligt kommer i besittning av dem. För då måste man (som människa då alltså, inte som strålkälla) dessutom anmäla det omgående till Strålsäkerhetsmyndigheten. Tänk på det, innan ni adopterar en strålkälla av barmhärtighet! :idea:
 
Jag har lärt mig att om man med iPhone skickar ordet ”pew pew” till någon på sms så blir det laser strålar! Visste ni det? Och att man kan se om ens mobil är avlyssnad genom att ringa *#21#
 
Idag har jag lärt mig att det finns en lagreglerad "skyldighet att anmäla herrelösa strålkällor" enligt 5 kap. 6 § strålskyddsförordningen.

Jag fattar förvisso syftet med bestämmelsen, men det är så festligt formulerat. Jag ser liksom framför mig hur dessa stackars herrelösa strålkällor bara driver omkring som hemlösa katter i längtan efter att finna en herre och ett eget hem, och hur människor oavsiktligt kommer i besittning av dem. För då måste man (som människa då alltså, inte som strålkälla) dessutom anmäla det omgående till Strålsäkerhetsmyndigheten. Tänk på det, innan ni adopterar en strålkälla av barmhärtighet! :idea:

Som geolog som letat efter uran finner jag ovanstående helt orimligt roligt :rofl: (kan också ha att göra med att en viss hårig huligan väckte mig lite väl tidigt och att jag är en aning fjärrstyrd för tillfället :p)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 362
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 197
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp