Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

Hej!
Trots att jag ser att du hört många "fullblods-historier" tänker jag berätta en till ;) Jag köpte ett Fullblodssto på 7 år, inriden, men inte riden på ca ett halvår.

Hon var totalt galen i början, slog efter mig på marken, stregrade, bockade, gjorde allt för att få av mig när jag red henne. Och jag tyckte jag gjorde ALLT för att försöka få henne att sluta! Jag försökte att inte göra någonting, jag provade att driva, jag provade att använda spö när hon var dum.

Till sist fick jag hjälp av en av mina tränare. BÖRJA BASIC! Skritta på en fyrkant i ridhuset, när du kommer till vändpunkten, gör halt och vänd sedan. när hästen lyssnar bra ta bort halterna och bara jobba med vändningen. Kräv absolut ingenting, mer än att hon stannar när du vill och vänder när du vill. På min häst berodde det på hennes dåliga balans.

Vi red så i kanske 1-2 veckor. Galoppen sa min tränare kunde ta upp till 3 månader innan vi kunde börja med. Sedan la vi till traven och följde spåret, och även på det lilla fyrkanten.

Jag antar att reaktionen kommer bli: "varför ska vi börja så för? vi har ju gjort mycket mer än så och det har gått bra." Det var min tanke. Men jag lyssnade på min tränare, och det är jag glad för. Det tog dock ca 3 veckor istället för 2 månader innan vi kunde börja galoppera (kontrollerat och i balans), just för att jag inte krävt mer av henne än min tränare sagt åt mig.

Nu säger jag inte att din häst behöver vara i dålig balans och så vidare. Men för att få hästen att lyssna och lita på dig.

Hon slutade dock inte att stegra sig när jag red henne i skogen. Kunde vara varsomhelst, närsomhelst. Så en dag när det kom en travhäst förbi reste hon sig så vi höll på att slå över. Då använde jag mitt korta hoppspö och slog till henne mellan öronen. Det var sista gången hon stegrade sig. Hästen tror att de har slagit i huvudet i något. Ger de sig inte då har jag hört att man kan ta en vattenballong och slå i huvudet på hästen så den går sönder. Hästen ska då tro att den slagit i huvudet så hårt att den blöder. (det senaste är dock inget jag provat)

Hoppas det löser sig!! Vet precis hur det är..
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack tack!!
Nu är hon inget fullblod ;) och vi började väldigt basic.
Kräver fortfarande inget av henne förutom att gå dit jag vill.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Är detta en sorgsen häst? Ja det är det
http://community.webshots.com/photo/467038938/1484910666059748183APjPhk
Är det här en häst som inte litar på mig Osäker men nyfiken
http://community.webshots.com/photo/467038938/1476369471059748183LXeCtg
Har hon ont?Går inte att utläsa av bilden
http://community.webshots.com/photo/467038938/2328156540059748183WjxZof


Frågorna snurrar i huvudet varje dag...
Vad gör jag för fel??
När småungarna i stallet och tanterna tror att dom klarar av henne bättre än mig så måste jag ju göra så mycket fel man kan tänka sig... :(
Sluta tänka på vad du gör för fel!!! lyssna på henne istället, och lyssna inåt på dej själv
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
I lördags red vi ut en timma i snön, det gick bra (med rätt sällskap)
I söndags var det stök o bråk från första sekund.
Nu e jag här igen:( ....måste bara fråga: har du alltid sällskap när hon "beter sig"? Eller gör hon det även när ni är själva?
Fick en tanke med det du skrev (rätt sällskap) [:idea: /B]
 
Sv: Vad händer med hästen...

Visst kan just den veterinären ha fel men en hel armé av kunnigt folk har varit inblandade i denna hästen och ingen har hittat något.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Har du provat en massör eller kotknackare?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag gissar på kissing spines eller ischias.
Med litet framåtanda så kommer litet undertramp som håller upp ryggen och undan smärtan.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Ok, är ni redo för lite film ;)

Sambon min hann bara ladda upp två filmbitar igår, det kommer fler.

Lite förklaring innan:
Vi har sänkt bettet för att testa om hon bråkar mindre med munnen. Jag försöker ha "lösa" tyglar emellanåt, det är hon som rycker. Enda gången jag tar i henne är för att stoppa henne från att skutta, vända eller kasta sig.
Vrålar gör jag lite då o då eftersom hon faktiskt lyssnar bra på rösten.
Äh, jag överlåter bedömningen till er och skriv precis vad ni tycker :D

http://www.ipbolaget.com/users/ce06358/windy/Windy_01.wmv

http://www.ipbolaget.com/users/ce06358/windy/Windy_02.wmv
 
Sv: Vad händer med hästen...

Snälla, kan du inte diskutera med ägaren om att ni borde rönka hästen? i mina ögon så ser hästen mycket besvärad ut.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Det är när vi rider ut som jag måste ha rätt sällskap. En äldre valack som vi kan gå tätt intill, då fungerar det, då gör hon ingenting.
Rider jag ut själv eller är först så blir hon galen.
I ridhuset kvittar det om jag är själv eller har 20 andra som sällskap.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vi diskuterar faktiskt redan det.
Det kommer filmsnuttar där hon även skrittar, travar och galopperar lugnt. Hon går inte ALLTID så här. Men jag kan hålla med dig, hon ser besvärad ut :cry:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Igår red en annan ryttare henne och hon bråkade likadant med henne. Å det var en ryttare som inte sett henne stöka.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag skulle nog hålla upp med ridningen tills ni vet att hon är 100% frisk, eftersom det inte spelar någon roll vad du än gör. ( du har ju testat allt förutom rönken). Hon kan ju råka skada både sig själv och dig. Hoppas att du kan övertala ägaren, det handlar ju om hästens framtid.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vad bra, hoppas att du skriver och berättar hur det går.:bow:
Nu har jag lärt mej att stava till RÖNTGEN ochså:angel: :angel:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vad bra.
Jag tror fortfarande att det är något med ryggen.
För så fort som du får tag på rumpan så lugnar det ner sig.
En liten varning bara.
Ischias syns inte säkert på röntgen.

Du är f.ö. imponerande sadelfast.
Och visar ett stort lugn mellan episoderna.
Du ser rätt van ut.
Och du rider inte illa alls.
 
Sv: Vad händer med hästen...

TACK TACK dina ord gör mig sååå glad :bow: :bow:
Ja, det har blivit ett par timmar i sadeln.

Hur "hittar" man Ischias?
Om det sitter i ryggen (kissing spines) borde hon inte bråka i skogen då? Och hur kommer det sig att det ibland går att rida utan problem (med sällskap bör tilläggas)?
 
Sv: Vad händer med hästen...

ja, gustav min travare gjorde likadant. Därför gjorde jag så att jag hade en lång uppvärmning där han fick rasta av sig.

När jag red lektioner så red jag honom ca 20-30 minuter innan, då fick han gå på långa tyglar i omväxlande skritt och trav, lät han länga på stegen i travet, han fick bestämma tempot så han fick sträcka på sig och det gillade han.

sista 10 minuterna skritt på långa tyglar, då var han lagom för uppvärmingen på lektionen och lätt att mjukgöra :)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Hon blir värre ju längre jag rider, även om jag skrittar på långa tyglar hela tiden.. ;) Den här hästen blir aldrig trött!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp