Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

Tack!! Hon går med ett ranghögt sto som hon genast tog över ledarskapen från. Nu har de även en unghäst i hagen som har gjort henne betydligt trevligare (i hagen, inte i ridningen).
Jag har börjat jobba på ledarskapet från marken och hon jag tränar för är NH/western tränare.
 
Sv: Vad händer med hästen...

På bilden tycker jag att bettet ser för litet ut dessutom lutar du inåt själv. Prova olika bett och när du håller på passa då på att känn igenom munnen alla hästar trivs inte med ett bett som sitter på "rätt" ställe. Varför anväder du nosgrimma? prova att ta bort den. Sedan borde du inte rida henne mer förren hon accepterar dig alltså lär känna henne känn in vad hon behöver strunta i alla andras åsikter och lyssna inåt låt inte varje grej bli en fajt du måste vinna ta istället reda på varför hon inte vill som du, det är ju ingen robot utan en häst. Kanske är det så att hon inte vill bli riden, uppenbarligen har det ju varit lite fram och tillbaka med ridningen i hennes liv det finns säkert en orsak, hon har kanske varit så här varje gång någon har försökt rida henne?! Att du har känt igenom henne och att hon blivit undersökt är ingen garanti för att hon inte har ont, prova att filma henne i närbild nästa gång hon "krånglar" och analysera vad du ser då hittar du nog orsaken, Hela hästen utstrålar en sorgsenhet livet är inte roligt hon behöver göra något kul även djur kan bli deprimerade.
 
Sv: Vad händer med hästen...

TinyWiny skrev:
På bilden tycker jag att bettet ser för litet ut Det är inte för litet, och jag har provat längre också dessutom lutar du inåt själv anledningen till att jag lutar lite innåt är att "visa vägen" hon flyttar mig o sadel utåt för att kunna "rinna" utåt Prova olika bett och när du håller på passa då på att känn igenom munnen alla hästar trivs inte med ett bett som sitter på "rätt" ställe. Rakt gummibett är det bett hon accepterar bäst. Har även provat att höja/sänka bettat så det hamnar på olika ställen i munnen Varför anväder du nosgrimma? annars gapar hon och lägger tungan över bettet, då har jag ingen kontroll alls över henne prova att ta bort den. Sedan borde du inte rida henne mer har jobbat henne från marken och gör det fortfarandeförren hon accepterar dig alltså lär känna henne känn in vad hon behöver strunta i alla andras åsikter och lyssna inåt låt inte varje grej bli en fajt du måste vinna ta istället reda på varför hon inte vill som du, det är ju ingen robot utan en häst det är jag fullt medveten om, jag har tagit det väldigt sakta och har inte ställt några svåra krav på henne. Kanske är det så att hon inte vill bli ridenså kan det vara, men vad vill hon då???, uppenbarligen har det ju varit lite fram och tillbaka med ridningen i hennes liv det finns säkert en orsak, hon har kanske varit så här varje gång någon har försökt rida henne?! Att du har känt igenom henne och att hon blivit undersökt är ingen garanti för att hon inte har ont, prova att filma henne i närbild nästa gång hon "krånglar" och analysera vad du ser då hittar du nog orsaken, Hela hästen utstrålar en sorgsenhet livet är inte roligt hon behöver göra något kul även djur kan bli deprimerade.

Är detta en sorgsen häst?
http://community.webshots.com/photo/467038938/1484910666059748183APjPhk
Är det här en häst som inte litar på mig
http://community.webshots.com/photo/467038938/1476369471059748183LXeCtg
Har hon ont?
http://community.webshots.com/photo/467038938/2328156540059748183WjxZof

Frågorna snurrar i huvudet varje dag...
Vad gör jag för fel??
När småungarna i stallet och tanterna tror att dom klarar av henne bättre än mig så måste jag ju göra så mycket fel man kan tänka sig... :(
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag kan inte bedöma något från dessa bilder.
Men undrar om hon ligger mycket?
Och vill gärna se en ridbild i trav samt en extriörbild utan täcke.
Så att jag kan se muskulaturen.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Bilder från oktober
http://community.webshots.com/photo/467038938/1467052140059748183mHPmmz
http://community.webshots.com/photo/467038938/1467052238059748183Uclgsu#
http://community.webshots.com/photo/467038938/1514076157059748183jcspbu

dålig men tyvärr den enda bilden utan sadel
http://community.webshots.com/photo/467038938/1523483251059748183tUhtre

hon verkar inte ligga mer eller mindre än någon annan häst.
Hon är väldigt rörlig i kroppen, nästan lite överrörlig.
Träningen igår filmades och jag ska försöka visa den på något sätt
 
Sv: Vad händer med hästen...

Bakdelen hänger efter hästen i trav.
Så ryggen hänger ner.
Jag behöver se ryggmusklerna.
Från båda sidor.
Utan sadel.

Överrörlig kan bli överrörlig även i ryggen.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Hennes "travar trav" kommer fram emellanåt, därav bakbena låååångt bak.
Ska ta kort utan sadel, hon är för övrig väldigt välmusklad och jämn i musklaturen.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag skulle rönka speciellt ryggen. Vet om 2st hästar som uppförde síg ganska så lika din häst. Båda hade fel på ryggraden. Den ena har forsatt sin karriär i svår hoppning men den andra fick tyvär gå till himlen. Då vet du ju iallafall om det sitter i huvudet eller kroppen. Sitter det i kroppen så kanske du förvärrar situationen.
 
Sv: Vad händer med hästen...

alla hæstar protesterar olika på smærta.
Min valack jag har haft i 2 år børjade vægra i hoppningen, drev jag på han så hoppade han.
Vi slutade hopptræna før jag tappade sjælvførtroendet samt han visade att han faktiskt inte ville.

3 månader senare upptæcker jag att han ær lite svullen i lændryggen, har inte haft några protester med varken sadel eller ridning.

Efter lite vila så var han fortfarande svullen, men var ændå pigg & glad. Åkte till ATG som inte hittade något. Fick rådet att åka hem & rida han igen.
Jag bestællde tid i HBG & efter førsta besøket visade det sig att han var 4 grader halt i båda frambenen & mellan 1-2 grader i bakbenen. Vi var ett helt gæng som skulle kunnat extra knæcka som fågelholkar.
Efterca 8 besøk med diverse sprutor & igångsættningar samt diverse røntgningar i alla benen & i ryggen. så har dom bara hittat att han hade pålagringar i båda frambenen.

Ær fortfarande 3 grader halt i høger framben ingen vet varfør?? :confused:
Han ær nu utdømd av veterinær & førsækringsbolag & avlivas nu i veckan efter 9 månaders rehabilitering.

Detta var en hæst som inte visade en endaste liten min att han hade så ont trots han var 4 grader halt. Kom bara fram vid bøjprov. Frågan ær bara HUR længe han hade ont innan jag mærkte något. Vet påpekade att han hade en grymt høg smærttrøskel vilket troligen blev hans fall. Hade han varit av den gnælliga typen hade jag mærkt att något var fel och han fått hjælp tidigare.

Han ær genomkollad av många olika sorters av duktiga mænniskor inom sitt område, fysioterapeut, equterapeut, 2 olika duktiga klinikveterinærer specialicerade på hæltor.

Alla hæstar ær precis som mænniskor, dom har olika smærttrøsklar & tolerans. Jag har en væninna som piper før minsta lilla om hon har slagit i en tå. Min mamma gør rotfyllningar utan bedøvning...

Kan vara att nær du har ridit 20 min så værms musklerna upp & då børjar hon få ont i var det nu kan vara. Jag rekomenderar att du ber ægaren gøra en grundlig undersøkning på klinik inkl røntgen. KAN vara tornutskotten som bråkar & nær du sætter dig djupt i sadeln så pressas dom ihop & hon får en enorm smærta i ryggen som lættar nær du står i fæltsits?

Lycka till
/Spirit
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer med hästen...

till både Rockport och Spirit:

det är inte BARA när jag sätter mig som hon bråkar, det gör hon även när jag rider lätt eller i fältsits. Däremot tjurar hon ännu mer när jag sätter mig ner...

Under större delen av träningen igår satt jag i lätt avlastningssits eller lättridning... Vi var i luften ganska många gånger.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Om det nu är så att hon har ont, varför skickar hon inte av mig direkt :confused: Varför visar hon aldrig obehag när jag sadlar?

Jag känner igen ditt problem! Jag har råkat ut för precis allt det du beskriver, t om tiden stämmer...
Prova att byta sadel!!!!Jag fick låna en sadel över en helg - och fick en helt ny häst. Du anar inte vilken lycka det var. Jag hade nästan börjat ge upp tanken på att kunna rida denna häst. Arbetet från marken fungerade till 100% men så fort jag ridit ca 20 min började det strula. När jag satt upp i den nya sadeln vände sig hästen om och nosade på min fot, kändes förvånad...
När jag red var h positiv och framåt. Givetvis var h tvungen att stanna och testa lite, men när inget hände fortsatte h glatt framåt. Min slutsats är; att den sadel jag trodde passade var trots allt inte bra för denna häst. Förmodligen klämde den någonstans efter ryggen, vilket orsakade obehag = bråk & strul.
Kan tillägga att denna häst också är ett mkt ranghögt sto, som inte tar tillrättavisningar från vem som helst.
Prova att byta sadel - och berätta hur det gick...
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag har ridit hästen i 4 olika sadlar, ingen skillnad... tyvärr
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Jag har ridit hästen i 4 olika sadlar, ingen skillnad... tyvärr
Nu har du fått en himla massa råd i denna tråden....i 12 dgr...:mad:
Hade det varit min häst, så hade den redan varit på en utredning, och säkert under behandling oxå....:)
Så, nu har jag sagt mitt, igen:bow:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack för ditt ord...
Å det är inte min häst

Anledningen till att jag skrev denna tråd är ju för att jag har provat ALLT, men jag är ingen expert däför är jag öppen för råd.

Hästen kollades innan jag tog hem henne för att upptäcka om hon hade ont men hon gick igenom böjprov ua och ET hittade inget.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Tack för ditt ord...
Å det är inte min häst
Jag vet att hästen inte är din...men om det är på foder, så har du väll en skylldighet att "fixa" så att det görs en utredning, el?
Det hade iaf vi som fodervärdar...

Anledningen till att jag skrev denna tråd är ju för att jag har provat ALLT, men jag är ingen expert däför är jag öppen för råd.
Jo, jag förstår, men snart har du provat allt....

Hästen kollades innan jag tog hem henne för att upptäcka om hon hade ont men hon gick igenom böjprov ua och ET hittade inget.
Det här kallar jag inte för en utredning....det va bara en besiktning...el?
Jag menar en ordentlig utredning, just pga av hennes beteende...byt vet om så behövs...
Jag har varit m om att en vet inte hittat nåt, medan en annan gjorde det....

Ps...ta inte detta så personligt:crazy:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Z3:an skrev:
Hästen ÄR utredd!
Genomgången av både vet och ET!
Och just den veterinären kan inte ha haft fel?
Och just den ET kan inte ha haft fel?
Jag har varit m om just att en vet hade fel och en ET likaså...
 
Sv: Vad händer med hästen...

Varför provar du inte att rida kortare än 20 min varje dag under en tid?
Låt säga 2 veckor.
Avbryt efter 15min.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack för att ni försöker hjälpa :bow:
Jag är så tacksam...
... men jag har även provat det :crazy:
Har provat att rida 10 minuter på morgonen och sen igen på kvällen, då blev hon värre.

Vissa dagar går hon riktigt bra men vissa dagar funkar ingenting :confused:

I lördags red vi ut en timma i snön, det gick bra (med rätt sällskap)
I söndags var det stök o bråk från första sekund.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp