Är det ett fullblod möjligen?
Nej, inte ens en gnutta fullblodTycker det ser ut så. Då kan nog förklaringen vara en del av det jag ser på bilderna, att det är dels en mycket känslig häst, dels ett sto med humör.
oja, väldigt mycket humörJag tror du ska jobba med din sits, din hand och att inte gå in för att "vinna"
jag bråkar som sagt inte med henne, hon bråkar med migkanske så mycket.
Har själv en liknande dam tror jag, och hon protesterar mot allt som inte känns ok för henne. Alltså kan både min tränare och andra se dirtekt om jag inte är avslappnad tex.
När hästen börjar tjura är det i regel jag som kniper nånstans.
om jag kniper så är det för att sitta kvar
Eller så är något fel med utrustningen
inga fel. Eller någopt annat.
De hästarna är svåra att rida och kräver gansak mycket och jag vet inte hur erfaren du är själv?
jag är ju självklart bäst nä, men jag har ridit många olika hästar under många år Din sits som syns mer på somamrbilderna måstge du jobba med.
på sommarbilderna hade jag bara haft henne en månad, då bråkade hon inte lika mycket, då gick det bara väldigt fort Om du sitter så där kniper du förmodligen med låren när hon travar tex
kniper inte, håller inte ens om. Du måste räta upp dej
hon rusar mer om jag rätar på mig, komma ner i sadeln
kan inte sätta mig djupare, då blir det vilda protester, slappna av.
Våga lätta i handen. Vad har du för bett?
rakt smalt gummibett
Sätt dej över små dumheter och bara rid på, låt dej inte lockas in i fighter som blire övermäktiga. Vissla och bara driv framåt envist, sätt inte för häga mål
kraven är väldigt låga, hon bråkar ändå. Rid lätt om du inte kan sitta avslappnat och djupt och följsamt i sadeln.
Det kan vara så ( ajg vet inte vad du ridit för hästar förrut) att du måste, om du ska behålla den här hästen, vara lite ödmjuk och lyssna på henne. Hur vill hon att du sitter för att vara nöjd?
hon är lugnast om jag sitter i en lätt avlastningssits lite lätt framåtlutad med stilla stadiga händer, blir mer stressad av lättridning och blir arg om jag sitter tungt Har du en jämn och stadig kontakt med munnen utan obehagligt glappande?
jag har en stadig hand
Fullblod kan vara fruktansvärt känsliga djur och dessutom kanke ett viljestarkt sto. Det kräver mycket tålamod och lyhördhet.
Har du någon riktigt duktig person som är van vid fullblod
jag har ridit många fullblod självsom kan rida henne? Är hon likadan då?
ingen sätter sig frivilligt på henne jo, en har gjort det, men det gick inte bättre
När hon börjar tjafsa, kan du bara mjukna, slappna av, andas lugnt och försöka avleda eventuellt genom att göra något annat?
det är precis det jag görVar smart och lyhörd så kommer ni nog att hitta varandra.
Beröm och var nöjd bara hon slutar tjafsa en stund. OVCh varje gång hon börjar, känn efter,spänner ajg mej nu?et är väldigt lätt att spänna sig själv när hästen bråkar. OCh "hetishgeten" kan komma av att du spänner dig vilket irriterar henne. Mjukna och lätta.