Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

mazarein skrev:
låter jobbit:crazy: men även fast utrustningen kanske passar utmärkt, så kanske hon inte tris med den, och kanske blir stressad pga det...? Red en häst som var väldigt lik det du berättat. På henne gjorde vi så till at börja med att vi hade mysiga uteritter utan krav på speciell form, utan bara ut att motionera, och även hon "flipplade" med bettet och reagera kraftigt genom att resa sig eller liknande om man tog i henne. Började att rida utan nosgrimma, vilket hjälpte lite. Men då gapade hon bara för att istället komma undan inverkan, så det blev bettöst och ibland repgrimma tillslut! (nu har hon även bomlös sadel, vilket bidragit till lugnare häst) så, hennes utrustning var också kollad flera ggr likt hästen, men ändå var det det bla det som var en stressorsak. Testat att rida barbacka? nä, jag kommer inte att sitta kvar speciellt länge :crazy: Hur är hon vid löslongering? Det funkar men hon vill bestämma håll o tempo, jag får jobba mig blå för att få henne dit jag vill. "vanlig" longering? inga problem alls testat bettlöst? ja, det gick inte alls, varken hack, sidepull eller vanlig grimma beteende vid uteridning? Galen :crazy: Hoppas verkligen att ni hittar varran tillslut, hon ser ut att vara en trevlig häst!!
Tack, hon ÄR en trevlig häst när hon inte stökar
 
Sv: Vad händer med hästen...

Diabetikern skrev:
är hästen lyst i ryggen och kollad invärtes?
nej, det är hon inte
Bara en tanke då hästen låter precis som min som hade problem med allt detta. Utdömd idag. Väntar bara på Agria..

Hon gick och spände sig så det tog tid innan vi hittade den verkliga orsaken. Många turer till kliniken har det varit med besök utav kiropraktor/akupunktur/massör/laser behandlingar.

Sen till frågan är det värt att fortsätta bråka? den frågan har kommit upp ett par gånger ja Du säger att det har blivit bättre men på vilket sätt? hon är lugnare mellan "attackerna" lugnare att hantera. Innan stressade hon hela tiden, nu är det bara när hon inte får sin vilja igenom Har hon blivit lugnare eller bråkar hon mindre? Hon är lugnare men bråken har blivit värre. Först stannade hon bara, när det inte hjälpte så backade hon, när det inte heller hjälpte så reser hon sig.
Man börjar även tvivla på siog själv som ryttare när man hanar i de lägena.

Hoppas du hittar en lösning. Mvh Diabetikern

Jag är tur för jag har möjligheten att även rida "normala" hästar, fast man lär sig att ha full koll på sig själv när man rider en sån här häst. Man blir mjukare och tålamodet tränas varje sekund ;)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Inte_Ung skrev:
På alla stökiga hästar som jag har kommit i kontakt med, så har där alltid funnits ett smärtproblem.
På alla utan undantag.
Och man har hittat det förr eller senare.

Om det nu är så att hon har ont, varför skickar hon inte av mig direkt :confused: Varför visar hon aldrig obehag när jag sadlar?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Det gjorde inte min heller.

Man kunde longera honom väl inspänd med sadel och det blev ingen reaktion alls....

Men satte man sej upp och SATT ner i sadeln fick man sej en skräckfärd som oftast för mej slutade med att jag låg i backen....:crazy: :cry:

Hovslagaren sa att det var den bästa häst han någon sin träffat på..han lyfte själv alla hovarna och gjorde aldrig någon ansatts till att sätta ner dom innan man var färdig.
 
Sv: Vad händer med hästen...

okej..hmm..aa skummt det där!:crazy: men jag önskar dig lycka till och hoppas att det fixar sig snart!!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Om det nu är så att hon har ont, varför skickar hon inte av mig direkt :confused: Varför visar hon aldrig obehag när jag sadlar?
För att det är kanske inte i ryggen det sitter...:confused:
Men nog är hon väll på väg o skicka av, om hon stegrar sig?
I slutändan kommer väll det, att hon går omkull...?
Men olika hästar gör olika saker vid obehag, min skenade, aldrig annat...andra kastar av ryttare osv...:(
 
Sv: Vad händer med hästen...

Men hon reser sig ju bara om jag tar i henne, annars "hotar" hon bara :devil:

Ska träna på söndag å förhoppningsvis blir jag filmad så ni får se eländet :crazy:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Har du möjlighet att låta henne gå på smärtstillande några dagar medan du rider kan det vara bra info.

Blir hon "normal" då har hon ont nånstans. Då är det bara att sätta igång att försöka hitta var det sitter.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Om det nu är så att hon har ont, varför skickar hon inte av mig direkt :confused: Varför visar hon aldrig obehag när jag sadlar?
Därför att reaktionen kommer när smärtan kommer.
T.ex. kissing spine kan ju göra ont efter ett tag då hästen inte längre orkar att bära upp ryggen i båge.
Eller ischias som hugger till när musklerna blir trötta.
Eller spatt.
Typiskt vid spatt kan vara att de kör ner huvudet och drar som en dragster när man kräver mera samling.
Eller sesambensbrott.
Eller en massa andra saker som gör ont efter en stunds arbete.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Inte_Ung skrev:
Därför att reaktionen kommer när smärtan kommer.
T.ex. kissing spine kan ju göra ont efter ett tag då hästen inte längre orkar att bära upp ryggen i båge.
Eller ischias som hugger till när musklerna blir trötta.
Eller spatt.
Typiskt vid spatt kan vara att de kör ner huvudet och drar som en dragster när man kräver mera samling.
Eller sesambensbrott.
Eller en massa andra saker som gör ont efter en stunds arbete.
Ja, här fanns ju en del andledningar till hennes beteende....:smirk:
Men du INTE_UNG: Vad är kissing spine; har inte hört talas om, iaf den benämningen???:confused:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Hur ofta rider du? Min valack gjorde så när jag red varje dag (med vila 1-2 dgr/vecka) numera rider jag pass på 45-1h varannan dag och han är mycket trevligare att rida (ngt lugnare iaf..)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Inte_Ung skrev:
Det heter väl "överridande tornutskott" på svenska.
Och det är när ryggkotornas tornutskott skaver mot varandra.

Tack...det hade jag inga problem med (den svenska versionen), det har man ju hört förut...
Tyvärr kan jag inte öppna Pdf filer...:(
 
Sv: Vad händer med hästen...

Hon gick på butta i tre dagar, men det var ingen skillnad...
 
Sv: Vad händer med hästen...

och det blir förmodligen värre på den öppna delen av volten eller vid utgången...
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag har provat att:
rida alla dagar
rida varannan dag
inte rida alls
longera varannan dag
ut o promenera
löslongera en vecka
tömköra varannan dag

Hon blir piggare när jag inte rider varje dag men inte mindre stökig
 
Sv: Vad händer med hästen...

Du skriver att hon inte kan gå i flock..Eller inte har gått i flock.. Om möjlighet finns skulle jag släppa ihop henne med en ranghög häst, som kan lära henne att hon inte är boss, utan att hon måste ge sig ibland.... :(
Tyvärr får jag en känsla av att hästar som inte fått gå i flock eller iallafall ihop med andra hästar som fostrat dem ofta blir besvärligare mot människor..

Eftersom hon inte lyder när du löslongerar henne tror jag också att ni har ett ledarskapsproblem. Att ta hjälp av en NHtränare för arbete på marken kanske kan vara en idé:idea:

Kämpa på!

Häls Embla
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp