Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

jag hade velat ha längre tyglar..

men vad gör du när hon börjar när du skrittar på långa tyglar? tar du i henne då? För en sak jag brukade göra var att driva, för han kunde mycket väl göra likadant som du beskriver och som syns på bilderna och då släppte jag taget och drev framåt..

Det är ju inte säkert det funkar på din, men på honom gjorde det för han blev så paff :O
 
Sv: Vad händer med hästen...

hejsan jag bara undrar en sak.
rider du alltid i ridhuset?
om inte hur är hon ute?
om du alltid rider inne,ger jag dig ett stort tips.
RID UTE så mycket det bara går.
hon är säkert spyfärdig på att gå inne hela tiden,är hon rädd för ridhuset kanske?
lyssnar du på vad hon har att säga?
eller är du så koncentrerad på att rida?
detta är inget menande till påhopp om någon skulle tycka det,bara lite frågor.
kramar på er.
 
Sv: Vad händer med hästen...

rider du alltid i ridhuset? nästan alltid
om inte hur är hon ute? galen
om du alltid rider inne,ger jag dig ett stort tips.
RID UTE så mycket det bara går.
hon är säkert spyfärdig på att gå inne hela tiden,är hon rädd för ridhuset kanske? Det är hon alldeles säkert :crazy:
lyssnar du på vad hon har att säga? nja
eller är du så koncentrerad på att rida?
detta är inget menande till påhopp om någon skulle tycka det,bara lite frågor.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Hon börjar trava om jag skrittar på långa tyglar.

mm, det gjorde gustav med i början, jag hade börjat där..... Har du provat driva henne i det läget, låta tyglarna förbli långa och driva med stussen? låter konstigt men då kan de inte konstra utan man tvingar de att länga stegen, sen bara halvhalter..

Sen i skritt om hon försöker trava, så kan du göra halvhalt, men ge långa tyglar direkt och sitt ner, åk inte med fram när hon tar till sig tyglarna utan låt de löpa genom fingrarna och sitt ner ordentligt och ny halvhalt när hon släpper, lätta halvhalter och använd kroppen

Gud vad det är svårt att förklara en känsla :( men det är ju individuellt från varje häst vad man får att funka, men när jag släppte ner min och satt ner ordenligt, och tränade halvhalter med direkt eftergift så fungerade det jättebra, likaså med att överraska med att driva...
 
Sv: Vad händer med hästen...

Hu, filmerna gav mig hemska "flasch-backs". :crazy: Jag hade, tills alldeles nyss, en dam som betedde sig likt din, men långt ifrån lika intensivt.

En fundering; Är du helt, HELT säker på att hon förstår vad du vill??? Min häst har alltid varit spänd vid ridning. Direkt (även vid så enkla krav som trav på volt i lång låg form) när jag bad henne om något kom protesten; slänga med huvudet, försöka ta tyglarna, gapa, studsa, små resa sig mm. Detta var, har jag nu kommit på, en kombination av att hon testade mig OCH att hon inte förstod vad jag ville! Idag förstår hon och som inom ett trollslag fick jag en avspänd och trevlig häst.

Bra att ni planerar att gå igenom hästen! Hoppas det går väl!

Är mycket imponerad över att du ser ut att hålla dig så lugn och kall på hästryggen! :bow:

Lycka till!

//Alice
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack ska du ha!!
Nä, ibland tror jag inte att hon förstår vad jag vill, det känns som om hon tror att jag kräver mycket mer än vad jag gör.
Därför är jag väldigt tydlig när jag rider. Gör hela tiden likadant och pratar högt med henne säger trav när vi ska trava osv.
Börjar det strula så stannar jag väntar lite och fortsätter sen bara för att det inte ska stessa upp henne mer.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Tack ska du ha!!
Nä, ibland tror jag inte att hon förstår vad jag vill, det känns som om hon tror att jag kräver mycket mer än vad jag gör.
Därför är jag väldigt tydlig när jag rider. Gör hela tiden likadant och pratar högt med henne säger trav när vi ska trava osv.
Börjar det strula så stannar jag väntar lite och fortsätter sen bara för att det inte ska stessa upp henne mer.
När hon gör rätt, ger du då TYDLIG eftergift? Det ser inte ut så på filmen, men allt är ju inte vad det ser ut. ;) En häst förstår inte vårt språk, den förstår inte en klapp på halsen mm, den förstår vila/slippa tryck. Men det här kanske du redan gör och i så fall kan du bortse från mitt inlägg. ;)

//Alice
 
Sv: Vad händer med hästen...

Ja det gör jag, det syns inte just på den här filmsnutten.

Den största eftergiften hon får är när jag sitter av när det går som bäst.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Ja det gör jag, det syns inte just på den här filmsnutten.

Den största eftergiften hon får är när jag sitter av när det går som bäst.

Jag tänker mer på eftergift i handen, för det ser ut som du plockar tillbaks henne ganska fort... hon blir låst till att gå i ett läge, men det är svårt att se, och du sitter som sagt jättebra tycker jag, men har en tendens att åka fram när hon plockar till sig tygeln och då blir det lätt att man tar tillbaks med handen när man sätter sig till rätta igen..

Men det är svårt att se, alltid lätt att kritisera från marken ;)

Men just när de reser sig eller backar då ska du driva och släppa efter i tygeln, definitivt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Ok, är ni redo för lite film ;)

Sambon min hann bara ladda upp två filmbitar igår, det kommer fler.

Lite förklaring innan:
Vi har sänkt bettet för att testa om hon bråkar mindre med munnen. Jag försöker ha "lösa" tyglar emellanåt, det är hon som rycker. Enda gången jag tar i henne är för att stoppa henne från att skutta, vända eller kasta sig.
Vrålar gör jag lite då o då eftersom hon faktiskt lyssnar bra på rösten.
Äh, jag överlåter bedömningen till er och skriv precis vad ni tycker :D

http://www.ipbolaget.com/users/ce06358/windy/Windy_01.wmv

http://www.ipbolaget.com/users/ce06358/windy/Windy_02.wmv

Jag undrar om din sadel är för liten för dej? Ser ut som du hamnar väldigt långt bak? Kan se ut som du kommer ner lite tungt i varje steg, och att det irriterar henne. Hon springer undan. Men det är svårt att säga. Bara frågetecken igen.
Sen undrar jag varför du inte har martingal?
Även om det är "hon som drar" så blir effekten i hennes mun i alla fall väldigt ryckig, det kan man inte komma ifrån. Kanske skulle du hålla händerna mot mankammen eller i halsremmen (om du hade nån) för att få händerna mer still även när hon bråkar.

Att ens försöka sitta på en häst som håller på så är ju en plåga för båda.

Syrran red en häst som din påminner mcyekt om. Den var dels ouppfostrad, dåligt inriden och ganska springig med mycekt energi.

Hon stannade också och reste sej, såg väldigt lika ut faktiskt.

Den fick honlite ordning på, innan ägaren sålde den, till en ägare som jag inte vet hur det gick för. FÖrhoppningsvis bra.

Du har säkert provat allt hon gjorde då, så jag ska inte upprepa det.
Mest envist, lugnt framåt, extremt stilla hand, även med hjälp av martingalrem. Alltså inga "motryck" när hästen tjafsade.

Men först och främst är det ju jättebra att ni går igenom den, den ser ju hyperstressad ut, (springer undan, bajsar, ja hela intrycket)

Sen gillar jag inte skrikandet, även om hon går fram så ser hon ju inte precis lugnare ut av det. Din tränare skulle ha lugn malande röst, som söver ner hästen.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag ska lägga in fler filmer men jag förstår hur du menar.
Även om jag försöker att ge tydlig eftergift så blir det ibland lite svårt, speciellt när hon kastar sig iväg eller vänder.... Man hamnar lätt i en "alltid-redo-sits" ;)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Din stabilitet i ridningen är väldigt bra tycker jag men dina höfter ser lite låsta ut och som jag läst tidigare hammnar du lite i stolsits och lite framlutad:confused: . Har haft lite av samma problem förutom att hon bara fortsatte frammåt.Aldrig tvärnit eller reste sig och slog. Hon vart tyngre och tyngre fram och så plötsligt mötte vi en häst och hon kastade iväg som en pil till andra sidan ridhuset. Har nu gått hos en sjukgymnast som även inriktat sig på hästar. Hästens reaktion på våran sits och deras tramp genom våran kropp. :bump: Oj oj oj vilken skilnad när jag lärt mig lossa på höfterna hammnat i rätt läge i sadeln. På bara tre månader har jag en häst som är helt underbar att rida för att inte prata om hoppningen. förut for hon iväg efter varje hinder. Detblir lite tufft för det kommer ju ett till hinder. sen har jag även bytt sadel för att hammna bättre. det blev lite långt men ibland beror det mer på oss. Lycka till:banana:
 
Sv: Vad händer med hästen...

minimi skrev:
Jag undrar om din sadel är för liten för dej? tror inte det även om rumpan är lite för stor för tillfället :angel: Ser ut som du hamnar väldigt långt bak? jag jobbar på sitsen och hamnar lite olika beroende på hur hon går Kan se ut som du kommer ner lite tungt i varje steg, och att det irriterar henne. det mesta irriterar henne, ska lägga ut fler filmer där jag rider likadant men hon är lugn Hon springer undan nä, hon rusar, kastar sig undan :crazy: Men det är svårt att säga. Bara frågetecken igen.
Sen undrar jag varför du inte har martingal? hon blir värre då
Även om det är "hon som drar" så blir effekten i hennes mun i alla fall väldigt ryckig, det kan man inte komma ifrån. Kanske skulle du hålla händerna mot mankammen det brukar funka men då smiter hon iväg lättare åt sidorna, jag får hela tiden välja, stilla hand och en häst som går dit den vill eller kontoll på hästen med en irriterad mun, ibland händer det att det fungerar samtidigt, då är hon uuuunderbar att rida eller i halsremmen sitter hon för fast så får hon bara panik (om du hade nån) för att få händerna mer still även när hon bråkar.

Att ens försöka sitta på en häst som håller på så är ju en plåga för båda.

Syrran red en häst som din påminner mcyekt om. Den var dels ouppfostrad, dåligt inriden och ganska springig med mycekt energi.

Hon stannade också och reste sej, såg väldigt lika ut faktiskt.

Den fick honlite ordning på, innan ägaren sålde den, till en ägare som jag inte vet hur det gick för. FÖrhoppningsvis bra.

Du har säkert provat allt hon gjorde då, så jag ska inte upprepa det.
Mest envist, lugnt framåt, extremt stilla hand, även med hjälp av martingalrem. Alltså inga "motryck" när hästen tjafsade.

Men först och främst är det ju jättebra att ni går igenom den, den ser ju hyperstressad ut, (springer undan, bajsar, ja hela intrycket) hon ÄR superstressad men har blivit betydligt lugnare sen hon kom

Sen gillar jag inte skrikandet, även om hon går fram så ser hon ju inte precis lugnare ut av det. Din tränare skulle ha lugn malande röst, som söver ner hästen Det är jag som skriker, inte tränaren. Jag vrålar hellre än att jag håller om henne och hade jag inte morrat på henne så hade alla bråk blivit mycket värre.

tack för dina synpunkter, fortsätt gärna fråga
 
Sv: Vad händer med hästen...

Hon blir mer stressad och springig om jag lutar mig tillbaka och för underskänklarna bakåt. Jag har dom framåt/utåt för att inte röra henne...
 
Sv: Vad händer med hästen...

När framåtandan är stor nog så kommer bakdelen bättre under och hon lyfter därmed upp ryggen så att den avlastas.
Ischias är jättesvårt att hitta.

Om rygg och magmuskler byggs upp så att hon orkar med ett bära upp ryggen hela passet, så kan det nog gå över.
Tror du att du kan longera med chambon?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Chambong :idea: Tack, den har jag inte ens haft i tankarna.
Ska prova det, brukar longera henne med kapsonutan inspänning eller med inspänningstyglar relativt löst.

ps. det kommer fler filmer också (kanske redan i morgon)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Z3:an skrev:
Visst kan just den veterinären ha fel men en hel armé av kunnigt folk har varit inblandade i denna hästen och ingen har hittat något.
Jag måste fråga....är lite :confused: ..
Är du kompis m Vimsan el äger du hästen?
För du tycks svara för henne med!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Det är när vi rider ut som jag måste ha rätt sällskap. En äldre valack som vi kan gå tätt intill, då fungerar det, då gör hon ingenting.
Rider jag ut själv eller är först så blir hon galen.
I ridhuset kvittar det om jag är själv eller har 20 andra som sällskap.
Nä, jag förstår det nu..efter att ha sett filmen...
Hon behöver en ordentlig utredning m röntgen...något irriterar henne verkligen, så till den milda grad att hon vill ha bort dig från ryggen...:(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp