Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

Problemet är att jag har svårt att få ridsällskap varje dag (och det går inte att rida ut själv) plus att det är kolsvart i skogen när jag väl ska rida :crazy:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Det räcker säkert att du gör det en gång i veckan t.ex under helgen, det måste väl finnas någon ridkompis som längtar ut i skogen med hästen, jag ror nämligen att en hel del av dina bekymmer kommer att lätta.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vi rider ut så ofta vi får möjlighet... men det måste vara rätt häst som är med ute, annars överlever vi inte :crazy: (inte jag i alla fall :angel: )
 
Sv: Vad händer med hästen...

CharlieBrown skrev:
Men så länge ni har väggen går det bättre? Och hon går ok när hon är inspänd (har för mig att du skrev det tidigare)?

Det går bättre vid väggen.
Det går inte ha henne inspänd när jag rider, bara när jag longerar.
 
Sv: Vad händer med hästen...

:) Jo, jag menade inspänd när du longerar.

Jag förstod det som om hon var ganska lugn när hon var inspänd, du kan rida ut om hon får trycka sig intill en äldre lugn herre, hon funkar när du är på marken, hon vill gärna hålla sig längs väggen ...

Stessig dam som behöver mycket lugn och väldigt lugna och tydliga hjälper? Hon verkar bli hemsk nervös när hon inte har stöd av väggen eller dig (inspänning/kompis). Visst skrev du att hon var ordentligt grundriden?

/Johanna
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Nä, hon är inte inkörd, hade inte frivilligt satt mig i en vagn bakom henne :crazy: Hon är quaerter/varmblod därav "travar-traven"

Hör o häpna... hon är faktiskt lugnare och mer avslappnad när hon är inspänd

okei. Skummt, för när hon beter si så som hon gör på filmerna kan man ju tro att hon inte skulle funka alls om man "låste" henne med hjälptyglar:crazy: men, okei..men, men, jag önskar dig åter igen lycka till och hoppas att det löser sig! Hon ser ut att kunna bli en riktigt fin häst om hon lär si att slappna av!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Hej, jag tycker hasten ser mkt kanslig ut, for hjalper och viktfordelning. Har ni provat att du sitter pa under lonering utan stigbygalr och tyglar? Efter en normal framridning. For att lara hur hon vill ha det? Efter ca 20 min kanske du vill borja jobba, men hon tycker du blir obekvam? Jag vet inte, men prova om ni inte har gjort det
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack, det var en bra ide :idea: Ska hitta någon som kan longera så ska jag prova det... kan tänka mig att det går väldigt fort :crazy:
 
Sv: Vad händer med hästen...

ps. satt pa en halsremfor att halla i dig, el nagot! ds.;) sen, om det funkar, lagg till tygalr el, stigbyglar, om det funkar, lagg till mer
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer med hästen...

Aha, då har jag visst läst lite slarvigt :o

Hm, ja, då skulle jag tänka lite mer unghäst, även om hon är "gammal". Det kanske är så att grunden inte sitter ordentligt? Att hon som färdigvuxen och tuff har varit ganska lätt att sätta igång, allt rullar på och så har man krävt för mycket?

Tolkade det i och för sig som om du börjat ganska basic med henne, men att hon började bråka hos ägaren kanske beror på att det har blivit för mycket? Du kanske måste backa ännu mer? Låta henne smälta i lugn och ro och sen fortsätta höja ribban lugnt och försiktigt? Hon har inte haft tid att smälta allt hon lärt sig och till slut blir det hjärn-överbelastning?

Nu är det jättesvårt att sitta på avstånd och gissa, men det verkar som om hon blir stressas bara av att veta att den som rider kommer att göra en förhållning eller ta ett ledande tygeltag eller ge en skänkelhjälp. Hon vet att det betyder något, och även om hon vet vad och gör rätt så har hon redan ”tiltat”. Själva försvarsbeteendet, som från början var något hon tog till som en reaktion på en bestraffning har blivit en inlärd reflex. Hon väntar inte ens på en bestraffning eller belöning, hon hoppar liksom över det steget och reagerar direkt. (Bara för tydlighetens skull, med bestraffning så menar jag inte att någon har spöat upp henne).

/Johanna - gissar vidare
 
Sv: Vad händer med hästen...

När jag fick hem henne började jag om från början.
Promenerade, longerade, tömkörde osv. Satt inte på henne första månaden. Sen började jag rida korta stunder och arbetet från marken har jag hållt igång hela tiden.
Det har gått i vågor och bråket har ändrats under tidens gång.
Från början reste hon sig inte men hon vände hela tiden. Nu vänder hon inte utan lättar i stället. Ett tag slog hon ingenting med huvudet och ett tag slog hela tiden. osv osv...

Men som många skriver så får jag fortsätta i lugn takt och ta en sak i taget.
Igår red jag ca 30 min och hon stannade bara ett par gånger, reste inte sig en enda gång och hon gick riktigt bra i traven. Provade att sitta lite mer djupt på henne men det var inte uppskattat, jag lättade i rumpan och hon gick framåt igen.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag har tittat på filmerna igen.
På ena filmen syns tydligt att hon inte gillar när du sätter dig ner när du rider lätt.
Och på "promenadfilmen" så ser hon jättestel ut i länden.
Kan en ländkota ha hamnat på sniskan kanske?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
En liten film till, måste hålla mig hemma när sambon ska ladda upp filmerna för han ser ingen skillnad, han har laddat upp samma filmer igen :rofl:
Men här är en liten från avsittningen.... galopp o trav kommer sen :angel:

http://www.ipbolaget.com/users/ce06358/windy/Windy_04.wmv

När du går bredvid ser hon ju otroligt avslappnad ut. Men hon rör sig väldigt skumt med bakdelen, särskilt höger (var det väl, jag och höger och vänster:angel: )
 
Sv: Vad händer med hästen...

Inte_Ung skrev:
Jag har tittat på filmerna igen.
På ena filmen syns tydligt att hon inte gillar när du sätter dig ner när du rider lätt.
Och på "promenadfilmen" så ser hon jättestel ut i länden.
Kan en ländkota ha hamnat på sniskan kanske?

Jag ska höra med ET vad hon säger...
Hon reagerar inget över rygg o länd vid massage, däremot är halsen ofta spänd.

I onsdags när jag red så bråkade hon knappt någonting. Hon stannade ett par gånger men inte mer... å jag red i 35 min.
Igår jobbade jag henne i lina och lös, skulle prova chambongen men den var inte uppskattad :crazy: Tog av den och hon gick mycket bättre utan...

Kan inte se att hon är stel, halt eller ojämn men jag har väl blivit "hemma blind". När hon stressar och får bråttom kommer travarstegen fram, hon lägger även in galopptendenser i traven.
Jag vet inte hur en quarter/travar korsning ska röra sig men det är ju inte som ett halvblod precis.

En tanke... vad är skonsammast att longera med? kapson, repgrimma, vanlig grimma eller träns.
Jag använder kapson med ett regält fårskinnsludd men då måste jag dra åt henne runt nosen så och hon är extremt känslig över nosryggen.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp