Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

Jag som ägare till lilla hästen vill ge Vimsan en STOR eloge för vad hon gör för vårt yrväder :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: !

Vimsan är en fantastisk person med ett jättestort hjärta och den mest underbara hästmänniska jag mött :love: !
Allt hon gör är med Windy´s bästa för ögonen och hennes tålamod och engagemang är helt outstanding - TACK Vimsan :love: :bow: .
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack så mycket.
Jag gör bara vad jag anser är rätt och försöker lösa problemet.
Finns ingen anledning att vara snäsig mot någon och jag är verkligen tacksam för den hjälp jag får. Man lär hela livet!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Här kommer några reflektioner av hur jag har uppfattat bilderna i ditt fotoalbum, jag kan tyvärr inte se dina filmer...

Du har en mycket bra sits och balans.

Jag har samma "problem" med mina händer som du, att dom ligger ner och är öppna...men i gengälld har jag också fått höra att jag har extremt mjuka händer...trots att jag har reumatism...

Har du prövat med att släppa ner bettet 1 eller 2 hål?
Du kan ju föröka med att släppa ner bettet 1 hål på ena sidan och se om det blev någon ändring....du kanske måste testa med det under 1 vecka eller så....

Hästen vinklar sina haser mycket bra....men men....backknäet verkar inte kunna vinkla sej alls när du rider...
Och om bakknäet inte kan vinkla sej kan hästen inte sätta bakbenen under sej och då kan den inte bära vare sej själv eller ryttaren på rätt sätt.... och då riskerar den att överanstränga sej.

Annars ser hästen trevligt musklad ut.

Lycka till med att hitta vad som kan vara "fel".
 
Sv: Vad händer med hästen...

Du har en mycket bra sits och balans. Tack tack

Jag har samma "problem" med mina händer som du, att dom ligger ner och är öppna...men i gengälld har jag också fått höra att jag har extremt mjuka händer...trots att jag har reumatism...
nä hä... det har jag aaaaaaldrig hört förr :angel: :angel:

Har du prövat med att släppa ner bettet 1 eller 2 hål? Ja, det har jag provat, hon kastade mer med huvudet men slog inte ihop tänderna lika mycket
Du kan ju föröka med att släppa ner bettet 1 hål på ena sidan och se om det blev någon ändring....du kanske måste testa med det under 1 vecka eller så.... det som funkar bäst nu är att ha nosgrimman på första hålet, så att den finns där men inte är spänd

Hästen vinklar sina haser mycket bra....men men....backknäet verkar inte kunna vinkla sej alls när du rider...
Och om bakknäet inte kan vinkla sej kan hästen inte sätta bakbenen under sej och då kan den inte bära vare sej själv eller ryttaren på rätt sätt.... och då riskerar den att överanstränga sej.

Annars ser hästen trevligt musklad ut. ja, å nu tycker jag ända att hon har blivit lite tunnare sen hon började fälla

Lycka till med att hitta vad som kan vara "fel" :bow:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Har du dumpat Latin nu!?:mad:
Det var inte snällt.

Ja,ja...förlåter för denna gången om du följer med mej ut å röker ikväll också!;)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Japp ;)
Latin har blivit utbytt :D

ps. va länge "vi" rökte igår.... nästan en timma :rofl:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Har ej läst hela tråden men kan det vara så att hon blir rastlös efter dom där 20 min? Red en häst mycket förr som bråkade så som din häst gör på filmklippen du lagt in i tråden.. Men så fort man sysselsatte honom med olika saker lugnade han sig och började tänka på annat. Jag lät honom tex inte gå en hel långsida på rakspår, utan isf red jag lite öppnor och slutor, bara så han fick sysselsätta sig :) I skogen gick vi slalom mellan träden, klev över konstiga stockar och hoppade småsaker (först senare när han blivit lugnare).
Du ser ju ut att rida väldigt mjukt så jag tror inte hon stör sig på dig iaf, men kanske känner hon någon form av obehag med utrustningen..? Hur är hon att rida barbacka? Eller bettlöst? Jag antar att du redan spånat på det, men för säkerhetsskull :)
Lycka till!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Svarar som jag gjort i tidigare inlägg

badanka skrev:
Har ej läst hela tråden men kan det vara så att hon blir rastlös efter dom där 20 min? helt riktigt, det känns som koncentrationen tar slut efter 20 min Red en häst mycket förr som bråkade så som din häst gör på filmklippen du lagt in i tråden.. Men så fort man sysselsatte honom med olika saker lugnade han sig och började tänka på annat. Jag lät honom tex inte gå en hel långsida på rakspår, utan isf red jag lite öppnor och slutor, bara så han fick sysselsätta sig :) Tyvärr så stressar hon mer om jag sysselsätter henne I skogen gick vi slalom mellan träden, klev över konstiga stockar och hoppade småsaker (först senare när han blivit lugnare).
Du ser ju ut att rida väldigt mjukt så jag tror inte hon stör sig på dig iaf, men kanske känner hon någon form av obehag med utrustningen..? sadeln passar och ger inget obehag Hur är hon att rida barbacka? jag har inte vågat mig på en barbackaritt än :crazy: Eller bettlöst? Har provat hack, sidepull och grimma, men eftersom hon är känsligare över nosryggen än in munnen så blir det bara värre Jag antar att du redan spånat på det, men för säkerhetsskull :)
Lycka till! Tack tack!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Bråkar hon även när hon longeras, tömkörs osv?
Du skulle ju kunna testa att rida barbacka under i ridhuset eller på lina så att du har någon form av säkerhet. Det kan ju vara så att hon har någon form av sadeltvång, även om sadeln passar..
Hoppar du henne? Det kan ju handla om överskottsenergi eller att hon verkligen är less på dressyr, och då kan det kanske vara bra att variera med hoppning..? Jag vet inte om jag missuppfattat men om det är så att du kanske drar dig för att galoppera och sånt, kanske hon stressar upp sig själv för att hon känner att du sitter och håller på henne?
Jag har som sagt inte läst igenom tråden så de här sakerna kanske redan är nämnda.. Men det gäller att prova både små och stora knep.. Har du tänkt över något annat som kan vara orsak?
 
Sv: Vad händer med hästen...

badanka skrev:
Bråkar hon även när hon longeras, tömkörs osv?
Du skulle ju kunna testa att rida barbacka under i ridhuset eller på lina så att du har någon form av säkerhet. Det kan ju vara så att hon har någon form av sadeltvång, även om sadeln passar..
Hoppar du henne? Det kan ju handla om överskottsenergi eller att hon verkligen är less på dressyr, och då kan det kanske vara bra att variera med hoppning..? Jag vet inte om jag missuppfattat men om det är så att du kanske drar dig för att galoppera och sånt, kanske hon stressar upp sig själv för att hon känner att du sitter och håller på henne?
Jag har som sagt inte läst igenom tråden så de här sakerna kanske redan är nämnda.. Men det gäller att prova både små och stora knep.. Har du tänkt över något annat som kan vara orsak?


Du skulle nog kanske läsa tråden faktiskt!:smirk:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Haha jag vet, men jag är lite för lat och vill samtidigt hjälpa till :)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Hästen är "gammal", hon har för mycket egen vilja och är präglad av en ilsk liten shettishingst :crazy:
Det får mig att tänka att detta är ditt sätt att se hästen, inte nödvändigtvis alla andras sätt att se hästen, när jag läser detta. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer med hästen...

Allt hon gör är med Windy´s bästa för ögonen och hennes tålamod och engagemang är helt outstanding - TACK Vimsan :love: :bow: .
Vad menar du med "...Windy´s bästa för ögonen och hennes tålamod..."
*förstår inte*:confused:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Svarar som jag tror. Att hästen är oridbar för ägaren och Vinsan har haft hand om hästen 6 mån trots att den beter sig som den gör. Och att Vimsan tycker om hästen och vill den väl!

Sedan vet jag att Vimsan inte bryr sig om mina råd- men ett som kanske är genomförbart är att har du haft samma tränare 6 mån. och med detta resultat- byt tränare!

Inte ens en oriden häst beter sig lika illa om den får förberedelse
Inte utan orsak, och smärtminne ger med sig om orsaken försvinner...
 
Sv: Vad händer med hästen...

Med att Vimsan har Windy´s bästa för ögonen..............menar jag:

..att hon hela tiden tänker på hästen, älskar henne som om hon vore sin egen och trots att det gått framåt, bakåt och stått stilla så kämpar hon för Windy´s skull, trots att det inte är hennes egen häst, trots att hennes egen ridning ibland kommer tillkorta!

Jag är henne för evigt tacksam :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Svarar som jag tror. Att hästen är oridbar för ägaren och Vinsan har haft hand om hästen 6 mån trots att den beter sig som den gör. Och att Vimsan tycker om hästen och vill den väl!
Helt rätt! Vimsan gillar hästen väääldigt mycket

Sedan vet jag att Vimsan inte bryr sig om mina råd-
Varför skulle jag inte bry mig om dina råd?

men ett som kanske är genomförbart är att har du haft samma tränare 6 mån. och med detta resultat- byt tränare!
Jag har inte haft samma tränare i 6 månader, jag har bytt

Inte ens en oriden häst beter sig lika illa om den får förberedelseNä, för en oinriden häst har inte lärt sig hur man kommer undan
Inte utan orsak, och smärtminne ger med sig om orsaken försvinner...
Visst ger smärtminnet med sig men det kan ta tid även om smärtan försvinner
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: mars
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp