Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

Vad för förändringar har du gjort? Kan du inte berätta hur hon fungerar nu? Bara nyfiken.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag har gått igenom hennes spända områden dagligen efter rekomendationer med massage, dessa är käke, nacke och höfter.
Hovslagaren har skott henne och sagt sitt, 2 olika tränare har kollat på henne och vi har testat lite vad det är som gör henne stressad.
Plus att jag har bytt bett och inställning :idea:

ET kommer inom kort, har inte exakt datum än.

Har inte ridit henne dagligen utan varierat arbetet (promenad, longering, uteritt osv).
När jag har ridit har jag följt ett speciellt mönster (två varv, snett igenom, två varv, snett igenom osv.) för att hon ska få upprepning som inte är uttråkande. Det fungerar så mycket bättre när hon vet vad som förväntas.
Hon stressar mindre när hon är ensam i ridhuset men den senaste veckan har vi utan problem kunnat rida med andra.
Hon har inte rest sig på 2 veckor och nu tvärstoppen är i princip borta.
Hon är mycket lugnare i munnen och kastar mindre med huvudet.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vad glad jag blir :) nu kanske hon blir lyckligare när hon vet vad som förväntas av henne, lycka till
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vad bra att det går bättre! Har precis plöjt hela tråden och tyckte att det på de första travvoltfilmerna att det ser ut som om hästen har fullt upp med att bara fixa att röra sig framåt, att dessutom ändra balansen blir för mycket. Så länge det finns en vägg, finns det ju dessutom något att "hänga upp" sig på. Jag läste att en stadigare hand gör det svårare att parera sidohoppen, och min tanke då var att det är viktigare att hästen rör sig framåt än att parera sidohopp. Så känsliga hästar är nästan bättre att vänta ut utan att ta i dem än att parera så mycket. Lite en sak i taget, alltså! Nu tycks du ju ha fått bukt med det problemet ändå iochmed att du rider enligt ett bestämt mönster och det är ju ännu bättre. Rent exteriört reagerade jag också på igångsättningen på "promenadfilmen", det ser ut som att bakdelen är väldigt "vek", skjutkraften från bakbenen går inte vidare fram genom bålen utan bakdelen liksom "kolapsar" innan farten tar hand om det. Svag utväxling, vilket också indikeras av springet i traven i tidigare filmer. Sedan tror jag att en del av stöket med både huvud och fart sitter i att hästen behöver få gå med längre hals. Det är svårt som ryttare eftersom man är mer utelämnad till hästen då, men din sits är inte fristående från handen vilket gör att när det blir kontakt så blir den lätt bakåt. Jag fick börja tänka mig att "stödet" skulle kännas mot utsidan, "framsidan" av ringfingret istället för insidan.

Kort sagt ser det ut på de första filmerna som att minsta förändring hos dig blir för svårt för henne, varvid hon tidigare reagerat med att springa fortare för att klara av det. Hon har då blivit stoppad av en i hennes tycke obegriplig/hård hand, varför hon nu hoppar över det men fortfarande är beredd på handen och inte går framåt, och försvarar sig i förhand mot något hon "vet" kommer. Längre tygel, stadig hand, mjuka ridvägar och ridning med avlastningssits, lyft blick och andning skulle jag ha sagt. Sena tips nu, förstås :D . Lycka till framöver!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack, det fanns mycket bra tips i ditt svar.
En nu film kommer så småningom.. utan stök :banana:
Nu när hon tänker framåt och inte tvärnit så är det lättare att fokusera på sits och vägar. Det går att försiktigt lägga ner henne och få henne i en lägre form men det brukar då gå väldigt fort ;)

Nu är stressen så gott som borta och kvar är bara en pigg häst!
 
Sv: Vad händer med hästen...

palle skrev:
Vad har du för bett nu ?

Grattis till framgångarna :D

Tack Tack :bow:
Detta bettet är det:
ett 3 delat Happy Mouth där mittdelen är en "lös rulle".

01681.jpg


"Roller Mouth Loose Ring
A favorite with top trainers, Happy Mouth bits are covered with a soft, flexible, yet extremely durable, apple-scented plastic which encourages acceptance and softness. Straight mouth bits have an inner core of twisted wire for more flexibility. Jointed mouth cores are stainless steel. All cheeks are stainless steel"

(hittade ingen svensk text :crazy: )
 
Sv: Vad händer med hästen...

Min gamla Dame hade också ett sådant bett, hon älskade verkligen det bettet.... :bow: :bow: :bow:

Nu hänger det på väggen bredvid datorn...då storleken inte passar någon av dom jag har nu...
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
...efter 20 minuters ridning?

Det slår sällan fel, i måndags tog vi till och med tiden.
Hästen är av den bråkigare sorten.
Varje ridpass börjar ganska lugnt och stillsamt.
Ju längre jag rider, desto hetare blir hon och när det gått 20 min börjar hon stöka :confused:

Någon som känner ingen problemet?

Det kan inte vara så att hon tycker att det är tråkigt? Så att hon av ren tristess börja hitta på roligare "övningar". Har ingen erfarenhet av detta själv, men min häst kan däremot efter en stunds ridning få för sig att en viss del av ridbanan är farlig, även om vi ridit där masor av gånger, efter lite övertalning och "inridningsberöm" (hon är 17) från min sida går hon dit i allafall.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Kanske en psykolog skulle hjälpa?!
Jag kan ställa upp om du inte finner nån...ha,ha..
 
Sv: Vad händer med hästen...

Ojoj, nu har jag läst igenom alla 11 sidor noggrant . Kollat på alla kort och filmer . Haha det har tagit mig timmar känns det som att läsa igenom allt, men det har det varit värt . Jag måste verkligen säga att det är en vacker häst :d .
Många tips låter verkligen trovärdiga, men jag har inte tillräckligt med kunskap om sådana probelm så jag själv kan tyvärr inte ge några goda råd :( . Dem sista inläggen låter det som att det börjar fixa sig, och jag måste säga, du har verkligen provat allt :p . Är så otroligt imponerad att du fortfarande har tålamodet kvar och tar det så lungt och fint .
Du måste också vara väldigt modig .
Jag har lärt mig mycket själv genom att läsa allt, och det tackar jag vääldigt mycket för . :bow: .

Jag håller så många tummar jag har och önskar er lycka till . Hoppas också att damen inte har några skador . :d
 
Sv: Vad händer med hästen...

Åh va kul att tråden även kan ge dig och andra bra tips o ideer!

Den senaste månaden har hon skött sig utmärkt. Hon är pigg och har lätt att stressa upp sig men det är inget bråk längre :banana: :banana:

Tack och jag lovar att det kommer mer info om hur det går :banana:
 
Sv: Vad händer med hästen...

gammal tråd men måste bara veta hur de gick med hästen sen?
hur de går nu?

min häst har nämligen kommit in i en dum period där han testar allt.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Kul att du hittade just denna tråd.
Jo hästen lever och mår bra, hon är numera såld (1 oktober) och bor hos en annan Bukefalist i slåne.

Vi kämpade på hela våren, bytte stall, red ut mer och det gick bättre och bättre hela tiden.
Hon har inte rest sig på hela sommaren. Visst är hon fortfarande het och stressar lätt upp sig men det är hanterbart.


Berätta, vad gör din häst?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Känner igen mig!!! Samma med mitt 9-åriga sto. Jag har alltid en regel - innan jag börjar bråka med en häst kollar jag noga om det är något som inte stämmer. Börjar med tänderna etc. - och slutligen hittade vi årsaken - en lös brosk & benbit inne i höger bakkota. Det förklarade saken - ju mer hästen ansträngde sig dess mera ont gjorde det.....Snälla häst som aldrig slängde av mig; hur skulle hon annars kunde berätta för mig att något inte stod rätt til..!!:cry:

Idag är hon "pensionerad" och sällskapshäst till min ridhäst. Världens mest underbara häst....
 
Sv: Vad händer med hästen...

min häst ville inte gå fram för skänklarna eller nånting, studsade runt, reste sej lite smått...

men nu..tror ja problemet är lite löst..hoppas jag..
min tränare red nämligen hästen och red igenom den o lösgjorde o sånt..och sen testa ja och hästen va helt annorlunda..han svarade snabbt o lätt för allting..
sen kom vi fram till att ja håller omedvetet för mycke på ena tygeln..är för hård i den helt enkelt vilket har gjort att han blivit väldigt frustrerad, irriterad o stel i ena sidan..så förstår att de har blivit som de blivit.

så nu när ja drev, mjuknade o sånt så gick han faktiskt helt underbart även om de är en del av stelheten kvar att jobba bort..men förhoppningsvis så är de de som är problemet.
o ja e så arg på mej själv att ja inte har märkt detta själv, ja som tyckt att ja är mjuk på handen o så. :(

sadeln är nog lite av problemet också eftersom den har blivit lite för trång, men nu ska ja bredda den så får hoppas de fixar sej nu.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: mars
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 626
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp