Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
En tanke... vad är skonsammast att longera med? kapson, repgrimma, vanlig grimma eller träns.
Jag använder kapson med ett regält fårskinnsludd men då måste jag dra åt henne runt nosen så och hon är extremt känslig över nosryggen.
Olika för olika hästar.
Du får prova dig fram och se vad hon gillar bäst.

Och med chambonen kan du behöva öva ett tag.
Den sätter krav utan att vara låsande.
Och de kraven kan ge samma reaktioner som vid ridning.
Och då så är det bättre att ta de reaktionerna från marken så att dels inte du gör dig illa och dels att hon får bråka utan vikt på ryggen.
En liten film på ett chambonförsök vore intressant!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
När det inte är lika mycket snö på vägarna.
Ursäkta om jag "muttrar" till...men vad har snö på vägarna o göra m att hon kanske behöver en diagnos...snarast..
Hade du/ni tänkt o få gratis lektioner här på nätet och inte alls bry er om o kolla upp hästen?
Bara fortsätta o rida som om inget hade hänt?
Ja, jag vet att det kostar att göra en utredning m röntgen, men det är väll därför man har försäkring?
Det är inte meningen att bli så här :( , men det finns hästar som har en enorm smärttröskel...gör allt för "matte" utan o visa det...
Sen kan det vara försent...

Ursäkta mina "hårda" ord, men jag blir så....:cry:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag tror att min Chambong har legat i lådan och krymp för jag lyckades inte spänna ut den tillräckligt långt så hon kunde gå utan att den gjorde någon inverkan. Så fort jag knäppte fast den körde hon upp huvudet och när hon då kände av bettet så kastade hon upp huvudet ännu mer och var inte alls glad. Jag ville inte försöka mer eftersom det inte gick att spänna ut den mer...

Ska försöka få sambon att filma :angel: (eller det kanske jag t.o.m kan lyckas med själv :idea: )
 
Sv: Vad händer med hästen...

Skäll på du, det gör inget :D
Självklart tänker jag fortsätta rida henne utan att kollla upp henne. Tänkte prova pessoabett och graman i kväll, kanske ta till sporrar också om hon inte vill gå fram.....

Nä, tror du jag är helt o hållet dum i huvudet. Förstår att du reagerar och bryr dig och det är skönt att se att det finns människor med känslor för djur.

OM det hade varit AKUT så hade jag åkte i vilken snöstorm som helst, men som läget är idag så väntar jag gärna tills vägarna är bättre. Har du kasat av vägen med transport med häst i så är man lite försiktig. Hon står ju inte döende i boxen precis...

Hästen är försäkrad och det handlar inte om pengar. Alla har så många åsikter och jag försöker lyssna till alla... Sitt inte hemma och tro att jag rullar tummarna och tror att hennes bråkighet ska gå över av sig själv. Då hade jag ALDRIG ens lagt ut filmerna här... "Gratis lektioner"!! Då får du väl ta betalt för dina tips om du känner så.
Jag är i alla fall tacksam för det ni skriver.....trots att det blir en hel del hårda ord!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag tycker inte att du ska fortsätta rida hästen innan du fått henne ordentligt undersökt.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag fortfarande att ditt/ert problem är sadelrelaterat.

För att komma tillrätta med problemen måste du stanna upp och eliminera orsakerna en efter en.
Det viktigaste är att ta reda på om hon protesterar för att hon har ont någonstans!
Visar det sig att hon inte har några fysiska orsaker till sitt beteende, får man gå vidare efter det.

Jag vet att du har provat flera olika sadlar, men prova fler!
Väldigt många rider omkring i för smala sadlar - både bomvidd och bredd mellan bossorna kan ställa till det. Den häst jag beskrev i mitt tidigare inlägg fick trycket från bossorna - kanalen var inte tillräckligt bred för hennes rygg, därför började hon protestera efter ca 20 minuters ridning.
Se till att undersöka hästen nu! Vi är många som följer er med spänning. Lycka till!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack för ditt engagemang... :bow:
Sadeln jag rider henne mest i är vid bom, med bred kanal.
Tänkte ta mod till mig o rida barbacka en dag.... om jag vågar utan att bli halshuggen här :(
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag skulle fortfarande vilja se bilder på en naken rygg, ingen sadel inget täcke.
Och det från båda sidorna.
Går det att ordna?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Tänkte ta mod till mig o rida barbacka en dag.... om jag vågar utan att bli halshuggen här :(
Det är nog större risk att du slår ihjäl dig.
Och det verkar onödigt.
Ingen häst är värd det.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Jag ska höra med ET vad hon säger...
Hon reagerar inget över rygg o länd vid massage, däremot är halsen ofta spänd.

I onsdags när jag red så bråkade hon knappt någonting. Hon stannade ett par gånger men inte mer... å jag red i 35 min.
Igår jobbade jag henne i lina och lös, skulle prova chambongen men den var inte uppskattad :crazy: Tog av den och hon gick mycket bättre utan...

Kan inte se att hon är stel, halt eller ojämn men jag har väl blivit "hemma blind". När hon stressar och får bråttom kommer travarstegen fram, hon lägger även in galopptendenser i traven.
Jag vet inte hur en quarter/travar korsning ska röra sig men det är ju inte som ett halvblod precis.

En tanke... vad är skonsammast att longera med? kapson, repgrimma, vanlig grimma eller träns.
Jag använder kapson med ett regält fårskinnsludd men då måste jag dra åt henne runt nosen så och hon är extremt känslig över nosryggen.



Quarter har mycket fullblod i sig. Många fullblod i quarteraveln.

Nej det är så kort bit man ser henne skritta men ajg tycke hon ser stel och skum ut den biten när hosn sätter igång från stillastående.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag har nu tittat på filmer och bilder och jag tycker inte hon bråkar så farligt på filerna iallafall.

Skulle hon vilja ha av dig skulle hon arbeta mycket mer på den biten- det ser mer ut som "snälla sluta nu" med liten :devil: för hon börjar faktiskt på filmen och säga till att nu är det besvärligt strax innan hon blir besvärlig...I den andra filmen reagerar hon på att ni ska pröva en galoppfattnig din ridlärare säger det och hon tvärnitar...

Hon verkar vara i en ständig obalans, att hon inte kan skrittas på långa tyglar ens tycker jag tyder på att hon inte har fått hitta sin balans under ryttare, det ser likadant ut i traven honkan inte balansera sig. Du tycker att du inte kräver ngt utan bara litet volter men för en obalanserad häst är det jättejobbigt att hita balansen själv på en volt, det är nog därför hon blir störd när hon ska lämna väggen och in på volten, du tar henne i munnen och "förstör" hennes nästan balans...

I filmen när du gör halt- fastnar du väldigt mycket i handen- ge eftergift på engång så hon kan balansera sig själv i en halt,

om du ska rida nu innan du undersökt henne mer så skulle det nog vara ide att jobba henne minst 20 min utomhus utanför ridhuset för hand så hon får titta på annat och gå rakt fram, du kan även rygga henne för hand utan krav för att sedan gå framåt...Sedan när du rider - rid bara 20 -25 min det hon klarar utan bråk och träna på att hon får hitta sin egen balans i skritt och i trav. Att du kan gör a halt och inte fastna i förhållningnen, sedan ut och gå med henne 20 min till utomhus. Det är jobbigt för en otränad häst att svänga runt runt- det är nog därför hon klarar att ridas ut med bästisen utan att bråka - då får hon gå i sin egen form utan att svänga hela tiden...

Sedan skulle jag kolla tänderna också... Däremot förstår jag din tanke med barbacka- fördel är att ni båda måste vara i balans då för annars delas ekipaget, men då förutsätter jag att ni ska träna skritt och halter till att börja med, men jag förstår inte varför du måste rida längre än vad hästen orkar med?
 
Sv: Vad händer med hästen...

tänk på eftergifter. hästen jag rider vill bara sticka iväg eller börja bråka om han inte får sträcka på sig ibland. Vissa gånger kommer jag på mig själv med att vara jättetrött och skrittar då ett varv. genom att skritta ett varv så visar jag också att vi kan lugna ner oss emellan allt arbete, han behöver inte springa hela tiden.
 
Sv: Vad händer med hästen...

asså fatta det. hästen har ont någonstans! Såg filmen ser inte roligt ut. Du säger att hon är lugn när du är på marken. har du inte tänkt på att hon nog har ont i ryggen. kan hon ha Kissing spines?
Stackars häst. Jag tycker inte du ska rida alls fören du vet vad det är för fel på din häst.
Din häst är inte dum medvetet den har ont! Kolla upp vad det är för fel om du vill att din häst ska må bra. Man ser även på bilderna att hon ser olycklig ut.
Snälla kolla upp vad felet är! Du måste verkligen göra det...
 
Sv: Vad händer med hästen...

När jag har sett hästen så tycker jag ju inte att hon ser olycklig ut iaf..:smirk: Å sist jag tittade när Vimsan red så gick det hur bra som helt o hästen såg inte d minsta irriterad ut...men men...vad vet jag:confused:

Kämpa på iaf:banana: ....tålamod till tusen behövs ju...Jag vet:smirk:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Nu så har jag tittat litet.
Jag skall titta mera sedan igen.

Ryggen ser definitivt inte ut att ha haft en sadel som suttit fel.
Alla muskler ser ju intakta och "oklämda" ut.
Så jag tror nog att vi kan utesluta sadeln.

Vad som däremot slåt mig är de oerhört raka bakbenen.
Bak-knäna är nästan inte vinklade alls.
Det blir då en enorm påfrestning att sänka bakdelen och bära.

Så mina gissningar är:
  1. Mjöksyra, (eller kramp) det kommer efter c:a 20 min.
  2. Knäskålsupphakning, besvärar typiskt när mera samling krävs och är dessutom vanligt bland travare.

Och sannolikheten i den ordningen.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack!
Tror inte heller att det är sadeln som besvärar henne. Korten är tagna precis efter en ritt (därav svettig sadelgjordsmärke under magen) Hon har ett bra sadelläge som lämnar gott om plats för bogarna.

Mjölksyra :idea: Det köper jag lätt

Knäskålsupphakning :confused: Är jag inte bekant med. Vad gör man åt det?
 
Sv: Vad händer med hästen...

(ingen kritik mot din ridning nu...)
men, hon kanske har tråkigt? Gäller detta bara när du rider på bana? Försök variera få mycket som möjligt, ge henne massor att fundera på och håll henne upptaken med att koncentrara sig på benen...!
cavaletti, svängar, allt som man traglade på ridskola!
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:


Jag håller med Inte_ung. Den har snarare påfallande bra muskler med tanke på att det verkar bli så lite arbete när hohn tjafsar.
Men jag tänkte igen på hur hon rör bakbenen första stegen när hon stått still. Det kan hänga ihop med det Inte_ung skriver med knäskålsupphakning.
Betr det har jag bara erfarenhet av en unghäst som hade det, men det påverkade inte henne som din häst påverkas vad gäller ridningen. Det försvann helt när hon var riden och musklat upp sig. Men på henne syntes det bara när hon still stått i boxen och kom ut tex på morgonen, syntes ej när hon var uppvärmd o rört sig en stund. Försvann helt efter 3-4 år då hon reds in. Men det har ju att göra med hur de rids oin och får bygga muskler, och det var ju inte så bra, efter vad du ahr berättat om hästens bakgrund.

Någon annan kan nog mer om ev behandlingar, det beror på orsaken bla. och graden.

Ang sadeln tror ajg itne heller på det. Syns i alla fall inget som tyder på det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer med hästen...

Jag har inga idéer, men jag slås av ditt ödmjuka sätt även om du får otrevliga svar. Du är 100% ärlig i dina försök att ta hjälp och jag måste säga att jag verkligen gillar ditt förhållningssätt mot de som svarar dig. (Det tycker jag säger en massa gott om dig som person och vad du har innanför knoppen)

Imponerad.. :bow: Lycka till med hästen!!
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: mars
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp