Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

Funderar ändå på om du skulle ta bort nosgrimman, om hon vill lägga tungan över bettet prova att sätt en tunn läderrem tex. en snok rem från bett ring till bettring under hakan som en kindkedja fast i läder, sätt den så löst så att du får emellan tre fingrar minst, när huvudet är lodrätt, läder ger ju med sig lite så hon upplever det nog inte som obehagligt. Läder remmen gör att bettet håller sig stilla så hon slipper slänga med huvudet för att bli av med det. Det tar nog ett tag för henne att komma på att det inte är obehagligt så ge inte upp med en gång.
 
Sv: Vad händer med hästen...

tänkte bara lite..:)läste som hastigast du skrev att, hon fick fram sin "travartrav" ibland..Är hon inkörd? isfll, Hur beter hon sig framför vagn?

ps. tycker inte att du ska longera henne med inspänningar av något slag, då hon redan verkar spänd i formen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
tack för dina synpunkter, fortsätt gärna fråga

Tack för svaren, du är verkligen jätteseriös, och du verkar inte ta illa upp vilket jag uppskattar. Jag blir riktigt engagerad i hur det ska gå för er. Du måste verkligen berätta vad röntgen säger.


Ang hästen syrran red var det inget fel på den, utom inridningen då. Den var stressad av felaktig ridning under lång tid, fattade ingenting av vad ryttaren ville. Sen var dåvarande ägaren rädd för henne, för hon hade ett tufft humör dessutom och lättstressad. När hon inte fattade reagerade hon med att stressa upp sig coh göra som din. När hon började så hoppade matte av. Det blev en ond cirkel coh hästen fick rykte om sig att vara tokig. Har inte tänkt på den hästen på länge, hoppas det blev bra hos nya ägaren.

Men vad skiljer när det fungerar på din häst? Kan inte din tränare se det?
Ska bli spännande att se de filmerna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer med hästen...

mazarein skrev:
tänkte bara lite..:)läste som hastigast du skrev att, hon fick fram sin "travartrav" ibland..Är hon inkörd? isfll, Hur beter hon sig framför vagn?

ps. tycker inte att du ska longera henne med inspänningar av något slag, då hon redan verkar spänd i formen...

Nä, hon är inte inkörd, hade inte frivilligt satt mig i en vagn bakom henne :crazy: Hon är quaerter/varmblod därav "travar-traven"

Hör o häpna... hon är faktiskt lugnare och mer avslappnad när hon är inspänd
 
Sv: Vad händer med hästen...

minimi skrev:
Tack för svaren, du är verkligen jätteseriös, och du verkar inte ta illa upp vilket jag uppskattar. Jag blir riktigt engagerad i hur det ska gå för er. Du måste verkligen berätta vad röntgen säger.


Tack :bow: Varför ta illa upp när folk försöker hjälpa??
Hade jag varit expert så hade jag ju inte behövt någon hjälp.
 
Sv: Vad händer med hästen...

minimi skrev:
Men vad skiljer när det fungerar på din häst? Kan inte din tränare se det?
Ska bli spännande att se de filmerna.

Det stunder hon är avslappnad och lugn är när hon själv vill :crazy: Hon kan gå ett varv perfekt, sen stökar hon. Elller så går hon 10 min bra följt av lite småskutt. Ibland räcker det att jag bara rider vidare så slutar hon, ibland blir hon surare när jag gör något och fortsätter bråka.
Hon retas och provocerar för att jag ska ta i munnen eller driva henne så hon får andledning att bråka. Hon är så smart och det är så genomtänkt allt hon gör så jag personligen tror inte att hon har ont någonstans. Jag tror det det är en häst som inte insett meningen med att bli riden när man kan komma undan. Det är likadant när jag jobbar henne lös i paddocken. Hon byter håll bara för att hon ska bestämma och hon gör verkligen allt för att inte göra det jag ber henne. Hon accepterar mig som kompis men när jag försöker " vara ledaren" kommer protesterna. Skulle hon göra det bara för att hon har ont? Då borde det ju vara lättare att bara följa voltspåret och inte kasta sig (nu menar jag alltså när jag INTE sitter på utan när hon är helt lös utan utrustning)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Men det är det där med 20min.
20min kan hästar i princip alltid hålla musketonus och därmed kompensera för någon svaghet.
Sedan så måste den antingen vila, byta ställning eller vara tränad att hålla tonus längre.

Prova själv att ställa dig med 2 tunga hinkar i händerna och vänta i 20min.
Först så är det lätt sedan så blir det - mindre lätt.
Eller ställ dig i någon konstig ställning, på ett ben kanske, och tag tiden tills att det blir jobbigt.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Inte_Ung skrev:
Men det är det där med 20min.
20min kan hästar i princip alltid hålla musketonus och därmed kompensera för någon svaghet.
Sedan så måste den antingen vila, byta ställning eller vara tränad att hålla tonus längre.

Prova själv att ställa dig med 2 tunga hinkar i händerna och vänta i 20min.
Först så är det lätt sedan så blir det - mindre lätt.
Eller ställ dig i någon konstig ställning, på ett ben kanske, och tag tiden tills att det blir jobbigt.


Det är ju i o f s också lättare att fladdra än att verkligen arbeta om man är ovan. Att arbeta avspänt med hela kroppen i trav är jobbigare än at hoppa runt och skutta. Och om man då har en lugnare början så kommer man till arbete efter kanske 20 min, och då blir det mer krävande.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Kul att se henne på film, och kul att så många kommer med råd och engagerar sig!

Just det där tjafsandet och hoppandet på stället förknippar jag antingen med smärta eller med frustration. Hon verkar inte vara hispig och stressad på det nervösa sättet, men om hon inte har ont skulle jag gissa att hon är het och rätt ambitiös.

Hon har en massa energi och vill väldigt gärna, men har lärt sig att man tar tillbaka om hon drar iväg. Du säger att hon börjar trava när hon får skritta på lång tygel, och att hon blir helgalen om du rider ut. Kan hon ha hamnat i en ond cirkel där hon vill framåt, vet att det kommer att resultera i en "förhållning" och inte vet var hon ska ta vägen? Red ett tag ett sto vars matte var rädd att hon skulle dra, denna dam fick totalspel så fort man tänkte galopp, hon stod på stället och hoppade och lyssnade inte på något - matten hade tagit tillbaka så fort hästen lagt lite energi i galoppen och hästen fattade ingenting. Matte bad om framåt och bromsade nästan genast.

Hon ser väldigt nöjd ut när hon slappnar av. På filmen verkar hon bitvis coola ner sig och ta stöd, när du sen vänder verkar hon komma ur balans och tappa stödet, då tjafsar hon och vet inte riktigt var hon ska ta vägen. Du sitter stadigt men höjer handen, och då tjafsar hon ännu mer. Rent spontant skulle jag säga lägg ner handen (med stadigt stöd, tygelbrygga kanske) och tänk framåt.

Svammel ... hoppas på mer film!

/Johanna
 
Sv: Vad händer med hästen...

Det kommer mer film :D
Hon blir väldigt osäker och stressad när vi lämnar väggen. Likadant i båda varven, då får hon plötsligt väldigt bråttom till nästa vägg.
Hon är ambitiös men använder all energi för att bråka istället för att jobba.
Jag lägger ofta ner handen men får då istället svårare att parera hoppen åt sidorna... ja, det är väldigt anpassad ridning som gäller på denna lilla Dam :angel:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Väntar med spänning på filmen :D

Du har verkligen ett riktigt projekt i den damen, men du verkar ha tillräckligt med tålamod och sunt förnuft för att komma till rätta med henne.

Men så länge ni har väggen går det bättre? Och hon går ok när hon är inspänd (har för mig att du skrev det tidigare)?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Hon retas och provocerar för att jag ska ta i munnen eller driva henne så hon får andledning att bråka. Hon är så smart och det är så genomtänkt allt hon gör så jag personligen tror inte att hon har ont någonstans.
:confused: :confused: En häst som tänker som en människa?Jag har svårt o tro det, faktiskt...
Det är likadant när jag jobbar henne lös i paddocken. Hon byter håll bara för att hon ska bestämma och hon gör verkligen allt för att inte göra det jag ber henne. Tror du det?
Hon accepterar mig som kompis men när jag försöker " vara ledaren" kommer protesterna. Kompis?
Skulle hon göra det bara för att hon har ont? Då borde det ju vara lättare att bara följa voltspåret och inte kasta sig (nu menar jag alltså när jag INTE sitter på utan när hon är helt lös utan utrustning)
:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
En liten film till, måste hålla mig hemma när sambon ska ladda upp filmerna för han ser ingen skillnad, han har laddat upp samma filmer igen :rofl:
Men här är en liten från avsittningen.... galopp o trav kommer sen :angel:

http://www.ipbolaget.com/users/ce06358/windy/Windy_04.wmv
Ett litet tips! När du ska göra halt....ta inte så mycket i tygeln utan släpp knäna, dvs vinkla dom lite ut från hästen, behövs det så ta även bort underskänklarna från hästen, lätt lätt i handen, dvs sträckt tygel och kontakt, men itne så mycket mer, och sätt dig tungt på rumpan. Om du behöver rulla bak sakta på "bakskärten" och ta bara tyglarna med dig OM du behöver. Sitt kvar i den ställningen tills hon stannar. Så fort hon stannar, släpp tyglarna och klappa om rejält och beröm för kung och fosterland så hon verkligen förstår att hon gjort rätt. Låt henne stå en stund och vila innan du går fram igen. En uppmärksam häst stannar ganska snabbt med dom signalerna och jag tror det gäller även henne då hon VILL lyssna på dig (det syns på henne när du stannar och ber henne stanna) men av någon anledning kan hon inte det!

//Alice
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tack för tipset.
Just avsaktningar och halt är jätte svårt. Jag kan "prooooa" på henne och då blir det tvärnit. Denna halt kom så plötsligt (tränaren sa halt precis när jag var över bommarna) så jag hann inte reagera alls. Ibland brukar jag gunga lite i stigbyglarna (svårt att förklara) höger/ vänster så lyssnar hon och stannar.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Ta ut henne i skogen om det går med någon häst och kompis i följe och låt henne jobba ordentligt i backar o dylikt och få lite annat att intressera sig för, få andra intryck och bli trött mentalt.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp