Vad göra?

Sv: Vad göra?

jo visst kan det vara så , men det kan även vara ett missförstånd.

Ber så hemsk mycket om ursäkt att det lät helt fel..

Min hund måste också tas bort och undrade bara ungefär vad det kostar utan att alla behöver veta varför jag frågar!!

Vi avlivade vår älskling för 3v sen pga svår demodex,och det kostade 1900 kr. Vi gjorde det på klinik

Jag hade avlivat direkt, främst pga utfall mot barn. Och för att den bitit ihjäl en annan hund.

Men jag håller helt med Fnattisen Det kan ju vara så att din mamma inte såg att de utbytte signaler med varandra som gjorde att din hund kände sig hotad eller provocerad.
Men din mamma borde ändå ha haft bättre koll. ( menar inte att det var hennes fel )

Jag tycker också att du ska gå till veterinären och göra ett mental test för att se vad det kan vara. Är det inte psyket, så kan det vara smärta!

Senast ändrad av en moderator:

Min hund bet ihjäl min mammas Yorkshireterrier för några dagar sedan och har även gjort utfall mot min brors barn.

Tyvärr så var jag inte med när det hände så jag vet inte riktigt vad som hände, men efter vad jag förstått så låg hon bredvid min mamma i soffan och så gick Yorken förbi nere på golvet och då flög min tik ner och högg honom om nacken och när mamma väl fick loss henne så var han död :cry:.

Min tik som är en Irish softcoated wheaten terrier tog jag hand om som omplaceringshund när hon var 2år och jag har haft henne i tre år nu. Hon har alltid varit lite lömsk och dominant mot andra hundar, men har aldrig tidigare helt oprovocerat hoppat på någon hund, speciellt inte någon liten hund och Yorken har hon alltid accepterat.

Jag skäms så fruktansvärt och känner att det är mitt fel som inte har bättre koll på min hund och vet inte vad jag ska göra nu.
Vad hade ni gjort, hade ni avlivat?

//B
Jag hade inte avlivat när jag inte varit med och sett hur det gick till, det kan ha varit flera orsaker till att hunden attackerade.
Angående utfall mot barn så är det VÄLDIGT VÄLDIGT sällan hundar gör det utan anledning, förklara för erat umgänge att de får se efter sina barn så de inte framkallar en negativ händelse från hunden. Det är sällan hundens fel.

Jag hade inte avlivat när jag inte varit med och sett hur det gick till, det kan ha varit flera orsaker till att hunden attackerade.
Angående utfall mot barn så är det VÄLDIGT VÄLDIGT sällan hundar gör det utan anledning, förklara för erat umgänge att de får se efter sina barn så de inte framkallar en negativ händelse från hunden. Det är sällan hundens fel.

Finns det någon anledning där det är ok??? vad skulle det vara isf?

Finns det någon anledning där det är ok??? vad skulle det vara isf?

Ok och ok, jag kan tänka mig att det finns situationer där det är förklarligt. Om man har en hund som är reserverad av sig och barn som inte låter hunden vara ifred någonstans och den varnar upprepade gånger utan respons.

Då kan i alla fall jag förstå om den till slut biter ifrån och då hade inte jag avlivat utan i första hand försökt omplacera om det inte löst sig med barnen.

Håller me.. Ja kan tycka att många tar lite för lätt på avlivningar.
Avliva hit och avliva dit.. Man blir nästan lite ledsen när nästan alla skriver avliva! för ingen av oss vet ju egentligen vad som hände.. Bara de lilla som skrivits. :crazy:
Tycker att de är för lite info för att kunna dra en sån slutsats.

Men de är klart jag förstår att alla som sagt att hon ska avliva har försökt att tänka sig in i en sån situation och hur dom själva skulle göra.

TS har inte hunden tidigare varit med barn och de har gått bra?
Eller va de första gången hunden träffade barn och gjorde utfallen?

O med utfall menar vi väl kasta sig mot o ev. bita i luften/morra?

O som nån annan skrev hade de varit en större hund så hade den inte dött.. Så ska man verkligen dra slutsatsen avliva pga att en hund dog. Nja jag vet inte riktigt. :grin:

En hund ska vara säker i den situation den befinner sig i. Det är uppenbarligen inte denna hund. Även om ägaren skulle försöka arbeta bort problemet kommer hunden antagligen träffa barn och andra hundar under tiden för hur lyckas man isolera en hund (svårt om man inte bor ute i skogen)?

Det är inte acceptabelt med hundar som gör utfall och hugger. Hur sorgligt det än är så är det inte OK att ha sådana hundar i vårat samhälle. Visst är hunden ett oskyldigt offer, men det är hundarna och barnen hunden ger sig på också.

Nja, fast hon måste ju få en chans att arbeta bort problem som uppstår också, om det nu har kommit plötsligt.

KL

Vore det min hund och jag kände att jag inte kan lita på den, eller att den gör mitt liv svårt på något vis skulle jag avliva. Om det var en engångsföreteelse att hon morra åt ett barn och att hon inte hugger andra hundar normalt skulle jag nog försöka finna problemet...allt beror ju på omständigheterna.

Men under tiden man arbetar med det (om det öht. går att arbeta med) måste hunden "isoleras" från omgivningen så att den inte kan attackera igen. Det är det största problemet som jag ser det, det är väldigt svårt om man bor i tätort.

Här är det ju uppenbarligen inte heller en engångsföreteelse. Två allvarliga inicidenter har redan inträffat.

Nej, det ska banne mig till mycket för att jag ska hålla liv i en hund som hugger utan att själv ha blivit attackerad.

Himla tur att du inte äger min ena hund då. Han blev rädd en gång som unghund, när han låg och sov. Då nafsade han i luften mot det "farliga" vilket resulterade i att min son blev träffad av en hörntand.
Jag övervägde inte ens att avliva honom, eftersom jag vet varför han gjorde som han gjorde - och det var mitt egna fel.
Du kan omöjligen veta varför denna hund, eller hur, har gjort som den gjort. Därför är det rätt omöjligt att veta om det är rätt att avliva eller ej.

Himla tur att du inte äger min ena hund då. Han blev rädd en gång som unghund, när han låg och sov. Då nafsade han i luften mot det "farliga" vilket resulterade i att min son blev träffad av en hörntand.
Jag övervägde inte ens att avliva honom, eftersom jag vet varför han gjorde som han gjorde - och det var mitt egna fel.
Du kan omöjligen veta varför denna hund, eller hur, har gjort som den gjort. Därför är det rätt omöjligt att veta om det är rätt att avliva eller ej.

Nej och ingen annan verkar veta heller, inte ens de som varit med när det har hänt och det är oroväckande.

Ja, det är det verkligen. Men inget vi kan påverka tyvärr, och därför tycker jag inte att man ska ta beslut grundade på den extremt korta versionen vi fick höra här.

Fast det var ju det TS ville. Det presenterades information om en händelse och TS ville ha svar hur vi skulle ha agerat utifrån den informationen. Sen kan man ju bara kommentera vid sidan av hur det hade varit om det var ens egen hund eller vad man accepterar själv osv. Jag tror och hoppas att TS inte litar blint på buke när beslutet tas...

Ja, det är det verkligen. Men inget vi kan påverka tyvärr, och därför tycker jag inte att man ska ta beslut grundade på den extremt korta versionen vi fick höra här.

Tja, TS bad om ju om våra åsikter trots bristfällig information. Då kan man ju inte göra annat än att ge råd utifrån det man känner till, även om det är lite.

Jag har extremt låg toleranströskel mot sådant beteende så jag har väldigt svårt att se att det skulle finnas skäl goda nog att ändra på min åsikt om avlivning.

Isoleras? Jag vette tusan, men en hund som beter sig aggresivt mot andra hundar kan väl inte tränas att inte göra det, om den inte får se andra hundar?

Självklart måste man ha en sådan hund under sträng uppsikt, men att isolera tycker jag verkligen är att ta i.

Isoleras? Jag vette tusan, men en hund som beter sig aggresivt mot andra hundar kan väl inte tränas att inte göra det, om den inte får se andra hundar?

Självklart måste man ha en sådan hund under sträng uppsikt, men att isolera tycker jag verkligen är att ta i.

Såg du hartassarna runt ordet? Med isoleras menar jag att hunden absolut inte får träffa några hundar eller barn under den tid den tränas upp för vem tusan vill låna ut sin hund eller barn som försökdjur?

Jag ser avlivning som enda tänkbara möjligheten. Nästa gång kanske det är din brors barn eller ngt annat barn. En sådan hund är alldeles för farlig för att låta leva anser jag.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 481
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 128
Senast: Liran
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 055
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka