Vad göra?

Sv: Vad göra?

Du behöver inte vara närvarande vid avlivningen om du inte vill Men det är en mycket lugn historia (eller har varit för mig de två gånger som jag varit tvungen att ta bort mina hundar.)

Först får hunden en "sovspruta" och när hunden sover djupt får den en spruta som gör att hjärtat stannar. Hunden somnar helt enkelt och vaknar inte mera. Det var inte otäckt för mig utan jag satt och klappade Orvar och Oliver tills de slutade att andas och sen var det över. Att jag sen var så ledsen så att tårarna sprutade var inte mycket att göra åt, det fanns inget annat val då de var sjuka och gamla. I ditt fall tycker jag också att du gör helt rätt, tyvärr går det inte att lita på din vovve och då har man som ägare ett ansvar för att ingen och inget ska behöva utsättas för det men jag förstår att det är jättejobbigt.

Vill du vara med så är det ok och vill du inte klarar veterinären det själv. Jag vill gärna vara med och "ta farväl". Veterinären är van vid att man som hundägare är ledsen och brukar vara väldigt fina och lågmälda.

Kram javan

Jag hade också avlivat. För oavsett om hunden har ont- så får den inte under några omständigheter, visa aggresivitet mot barn.

har en hund bllivit illa behandlad sedan tidgare t ex av barn så är det inte meningen att den skall behöva betala med sitt liv för det. Nu menar jag heller inte att ett barn skall göra det, men en hund kan lätt missförstå ett barns kropps språk. Det gäller att va såpass mkt föräldrar att man har koll på va ungarna gör med hunden. Barn kan va elaka särskilt yngre barn. Däremot så hade jag nog ändå avlivat hunden pga att den bitit ihjäl sin hennes mammas hund.. ja tror inte det kännts bra att se den hunden igen när man är medveten om vad den gjort hennes hund. Och de blir ju dessutom väldigt obehaglig stämming skulle ja tro.

Avlivat tyvärr, man vill inte säga så om sin lilla älskling men så är världen. Det kan ju ha slagit slint för din hund i huvudet, man vet aldrig vad som kan vara nästa gång :/

Min syster fick också lov att avliva sin Soft coated eftersom han blev aggressiv och började anfalla till och med sin egen familj.

Hunden lider inte av att dö, vi ska inte förmänskliga hundar till den grad att man säger att den får "betala" med sitt liv. Hundar har inte ett tänk som människor man kan inte bestraffa en hund i efterskott och den kan inte heller koppla ihop ett senare straff med en tidigare händelse.

*host* Vet ganska många uppfödare som inte har en aning om hur kassa i mentaliteten softisarna är.. H

Har själv en kompis som har en hane som är INTCH, han är väldigt instabil och är pappa till ca 30-40 valpar... Han har nästan haft ihjäl ganska många andra hundar, de har kommit undan med lätta skador för att de lyckats avbryta i tid...

Så charmerande :crazy:

Hunden lider inte av att dö, vi ska inte förmänskliga hundar till den grad att man säger att den får "betala" med sitt liv. Hundar har inte ett tänk som människor man kan inte bestraffa en hund i efterskott och den kan inte heller koppla ihop ett senare straff med en tidigare händelse.

Håller med dig, och även jag anser att hunden ska avlivas för allas bästa.

Om det är fastslaget att det beror på dålig mentalitet och inte smärta eller brist i uppfostran så skulle jag nog också ta bort hunden.

Men för min egen del skulle jag själv först vilja utesluta att hunden mår fysiskt dåligt samt veta att jag har gjort vad jag har kunnat för att få den stabil.

/hundbiten så sent som i torsdags

Ber så hemsk mycket om ursäkt att det lät helt fel..

Min hund måste också tas bort och undrade bara ungefär vad det kostar utan att alla behöver veta varför jag frågar!!

Nej, en hund lider inte av att dö. Men i vissa fall så förtjänar dom det bara inte och det är ofta i samband med att barn vart inblandade.

Ca 1000 kronor gick Olivers avlivning på förra året. :cry: Kan säkert variera från veterinär till vetrinär.

Nej, en hund lider inte av att dö. Men i vissa fall så förtjänar dom det bara inte och det är ofta i samband med att barn vart inblandade.

När barn är inblandade så är det bäst för både djuret och barnen, man kan inte komma ifrån att ansvaret ligger hos den som äger hunden och man vill gärna inte vara ansvarig för att hunden kanske har bitit ett barn i ansiktet eller kanske tillomed haft ihjäl ett barn, för jag menar, det händer ju och sen är det upp till var och en att ta ansvar för sitt djur före eller efter. Det finns INGEN som förtjänar att dö men ibland handlar det om säkerhet och man ska prioritera ett barn högre än en hund då man inte ska se en hund som en människa.

Alla liv är ju "värda" men man kan inte sätta in ett djur som har dålig hjärna på psyket direkt, det kan man med människor.

Jag hade avlivat just för att du kanske vill ha barn i framtiden och jag hade då inte vågat ha det. Min tik är också dominant, men aldrig elak mot vare sig människor eller djur.

Om det är fastslaget att det beror på dålig mentalitet och inte smärta eller brist i uppfostran så skulle jag nog också ta bort hunden.

Men för min egen del skulle jag själv först vilja utesluta att hunden mår fysiskt dåligt samt veta att jag har gjort vad jag har kunnat för att få den stabil.

/hundbiten så sent som i torsdags

Och hur och var drar man gränsen mellan "dålig mentalitet" och "brist på uppfostran"?

En hund med bra mentalitet gör inte utfall mot barn och biter ihjäl andra hundar bara för att den inte är ordentligt uppfostrad.

Ingen levande varelse har eller kommer någonsin att förtjäna att dö. Det är helt enkelt inte det det handlar om. Det resonemanget är helt och hållet etiskt/filosofiskt och inte förankrat i den praktiska verkligheten. Den praktiska verkligheten är att hunden inte mår bra och utgör en fara för andra varelser i dess omgivning, samt att alternativet till avlivning är kvalificerad hjälp, stora risker och ingen garanti. Som sagt så lider hunden inte av att dö.

En hund med bra mentalitet gör inte utfall mot barn och biter ihjäl andra hundar bara för att den inte är ordentligt uppfostrad.

Jo det tror jag att den kan göra. En hund med bra mentalitet uppfostrar inte automatiskt sig själv.
Och jag säger inte att en ofostrad hund attackerar barn, jag säger att en felaktigt uppfostrad hund kan bita utan för den skull vara kass i huvudet.

En envis hund som inte vill få klorna klippta lär sig snabbt i fel hem att det funkar att morra. Sen funkar det att hugga i luften och till slut slipper man mycket genom att bitas. Vill man ligga i fred på soffan så morrar man de som kommer nära. Och så vidare.
Genom att sätta en sån hund i rätt hem kan man få bukt på det.
Är det dessutom en omplaceringshund är det svårt att veta vad som triggade hunden att bita. Det kan vara gamla rädslor som spökar, "anfall är bästa försvar".

Så lyckades jag bli biten i förra veckan av en hund som överlag är mycket trevlig men som i sitt förra hem (hos helt ovana hundmänniskor som inte vet hur hundar fungerar och som har "gullat" sig igenom tonåren med en mycket viljestark hund) fått göra mycket som han själv har velat. Att bli fasthållen kontrades med morr och hugg. Troligtvis har den hunden åkt på sparkar och slag (av rädsla/"självförsvar") när han morrat som värst vilket givetvis inte gjort saken bättre.

jag håller inte med dig. Även om en hund olyckligvis biter en människa så behöver det inte nödvändigtvis vara fel i hjärnan på den. Det finns något som kallas gå till försvar. Jag har ett exempel på en hund ja känner till som stod bunden utanför ica för några veckor sedan. Den satt där i max fem minuter under denna korta period så anfaller tre st snorungarn hunden med både stenar och grus. Hunden blev givetvis helt ifrån sig och gick till försvar. Sen kommer det någon dåre och säger att den där hunden borde skjutas. Det finns bara ett ord för detta, nämligen SVINERI.

Dålig mentalitet på softisar är inget ovanligt tyvärr. En hund som bitit ihjäl en hund och som gör utfall mot barn skulle jag definitivt avliva.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 482
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 128
Senast: Liran
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 055
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 721
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka