Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Spelar det någon roll om hunden var ute efter att döda yorkien? .
Ja det tycker jag. Eftersom en av anledningarna att ta bort hunden är att den har dödat en annan.
Om den bitna hunden var större och bara fick ett sår, hade det då fortfarande varit en anledning att avliva den bitande hunden?
Min hund, som är en dominant men mycket korrekt tik, har huggit efter andra hundar. Betyder det att hon är osäker? Visst spelar det roll varför hon högg för att kunna bedöma en sån sak?
jag håller inte med dig. Även om en hund olyckligvis biter en människa så behöver det inte nödvändigtvis vara fel i hjärnan på den. Det finns något som kallas gå till försvar. Jag har ett exempel på en hund ja känner till som stod bunden utanför ica för några veckor sedan. Den satt där i max fem minuter under denna korta period så anfaller tre st snorungarn hunden med både stenar och grus. Hunden blev givetvis helt ifrån sig och gick till försvar. Sen kommer det någon dåre och säger att den där hunden borde skjutas. Det finns bara ett ord för detta, nämligen SVINERI.
Inte alltid men det är inte helt ovanligt. Små hundar kanske vill ha ihjäl större hunder men kan inte p.g.a sin storlek.MEN, att en hund är ouppfostrad, viljestark och van att få sin vilja fram gör inte att den biter ihjäl andra hundar.
Jag hade inte nödvändigtvis avlivat min hund, speciellt inte då jag inte vetat hur det hela gick till. Om inte din mamma (?) hade riktig koll på hundarna så kan signaler ha utbytts utan att hon märkt det, vilket resulterade i din hunds angrepp.
Har hon visat agressivitet mot barn tidigare, eller var det någonting som bara hände nu? Som omplaceringshund kan hon ha varit med om många läskiga saker som involverar barn, vilket gör att den till slut hugger om den känner sig trängd, om ett barn stirrar på den eller om ett barn uppträder hotfullt. Så var det med vår schäfer, fast med mörkhyade män och män med luva som råkade uppträda lite konstigt eller haltade. Men så var hon ju utbildad polishund också.
Om du fortfarande litar på din hund så kan du testa att låta den möta barn igen, men på avstånd, och helst med någon som är lugn, stabil och hundvan och som helt enkelt struntar i hunden. Låt det ske på hennes villkor, och om hon inte reagerar konstigt så kan hon faktist få vara kvar i livet. Hundproblemet kan lösas med att helt enket inte låta henne möta andra hundar, eller bara med hundar som hon känner sedan tidigare. Kanske med munkorg, om du endå är rädd att någonting händer.
Och en tjej min mamma känner som födde upp softisar, klargjorde för oss att hundarna faktist inte alltid var speciellt stabila. Speciellt inte hanarna. Så du kan ha råkat ut för en instabil individ helt enkelt.
Men om du inte litar på hunden eller går runt och är rädd att hon ska hugga ett barn eller hund som går förbi, så gör du bäst i att låta henne somna in. Det är jobbigt för er båda att gå runt och vara oroliga hela tiden, och om du är spänd eller överför minsta lilla oroliga energi till din hund, så kan hon gå till angrepp igen.
Jag hoppas verkligen det löser sig och du kan ha kvar henne
//Nathalie