Vad göra?

B

buffalo

Min hund bet ihjäl min mammas Yorkshireterrier för några dagar sedan och har även gjort utfall mot min brors barn.

Tyvärr så var jag inte med när det hände så jag vet inte riktigt vad som hände, men efter vad jag förstått så låg hon bredvid min mamma i soffan och så gick Yorken förbi nere på golvet och då flög min tik ner och högg honom om nacken och när mamma väl fick loss henne så var han död :cry:.

Min tik som är en Irish softcoated wheaten terrier tog jag hand om som omplaceringshund när hon var 2år och jag har haft henne i tre år nu. Hon har alltid varit lite lömsk och dominant mot andra hundar, men har aldrig tidigare helt oprovocerat hoppat på någon hund, speciellt inte någon liten hund och Yorken har hon alltid accepterat.

Jag skäms så fruktansvärt och känner att det är mitt fel som inte har bättre koll på min hund och vet inte vad jag ska göra nu.
Vad hade ni gjort, hade ni avlivat?

//B

Sv: Vad göra?

Jag hade nog också tyvärr avlivat.. Med tanke på att den har haft ihjäl en annan hund samt även visat aggresiva tendenser mot barn så verkar det inte som steget till att verkligen bita ett barn (eller människa överhuvudtaget för den delen!) inte är så långt....

Jag hade avlivat. Vi har både barn och hundar i umgängeskretsen och det funkar inte för oss att ha en så instabil hund. Alternativet är ju att hunden aldrig mer ska träffa andra hundar eller barn - alltid stanna hemma när man åker bort osv. Som sagt, det hade inte funkat för mig. Du får se över ditt liv och se vad som funkar bäst för dig. Tufft beslut! Styrkekram!

Jag hade inte nödvändigtvis avlivat min hund, speciellt inte då jag inte vetat hur det hela gick till. Om inte din mamma (?) hade riktig koll på hundarna så kan signaler ha utbytts utan att hon märkt det, vilket resulterade i din hunds angrepp.

Har hon visat agressivitet mot barn tidigare, eller var det någonting som bara hände nu? Som omplaceringshund kan hon ha varit med om många läskiga saker som involverar barn, vilket gör att den till slut hugger om den känner sig trängd, om ett barn stirrar på den eller om ett barn uppträder hotfullt. Så var det med vår schäfer, fast med mörkhyade män och män med luva som råkade uppträda lite konstigt eller haltade. Men så var hon ju utbildad polishund också.

Om du fortfarande litar på din hund så kan du testa att låta den möta barn igen, men på avstånd, och helst med någon som är lugn, stabil och hundvan och som helt enkelt struntar i hunden. Låt det ske på hennes villkor, och om hon inte reagerar konstigt så kan hon faktist få vara kvar i livet. Hundproblemet kan lösas med att helt enket inte låta henne möta andra hundar, eller bara med hundar som hon känner sedan tidigare. Kanske med munkorg, om du endå är rädd att någonting händer.

Och en tjej min mamma känner som födde upp softisar, klargjorde för oss att hundarna faktist inte alltid var speciellt stabila. Speciellt inte hanarna. Så du kan ha råkat ut för en instabil individ helt enkelt. :)

Men om du inte litar på hunden eller går runt och är rädd att hon ska hugga ett barn eller hund som går förbi, så gör du bäst i att låta henne somna in. Det är jobbigt för er båda att gå runt och vara oroliga hela tiden, och om du är spänd eller överför minsta lilla oroliga energi till din hund, så kan hon gå till angrepp igen.

Jag hoppas verkligen det löser sig och du kan ha kvar henne :)
//Nathalie

Jag skulle ta hunden till veterinären för undersökning för att utesluta smärta. (om du inte redan gjort det) Håller förövrigt med Fnattisen!

Jag skulle ha avlivat. Det spelar ingen roll hur illa hunden har blivit behandlad förut eller varför den är aggressiv, medan man jobbar på problemet så riskerar fler djur/barn att komma tillskada.
Den risken har man som hundägare ansvar för att inte ta.

Jag skulle ocksa avlivat. Framst for att jag aldrig skulle kunna leva med mig sjalv om min hund skadade ett barn.

Jag hade avlivat, pga utfallen mot barnen. En hund som oprovocerat anfaller människor har (tyvärr) inget existensberättigande i min värld, oavsett bakomliggande orsak.

Och en tjej min mamma känner som födde upp softisar, klargjorde för oss att hundarna faktist inte alltid var speciellt stabila. Speciellt inte hanarna. Så du kan ha råkat ut för en instabil individ helt enkelt. :)

Snacka om att man aldrig ska köpa en softis sen då om uppfödarna ger blanka f** i mentaliteten på hundarna:eek:. Instabila inidivider ska inte gå i avel och inte hundar som ger instabila avkommor heller.

Jag tycker som mahiliti att hunden först ska kollas av veterinär. Aggressiva beteenden kan många gånger bero på smärta.

Men om hunden inte har ont utan verkligen är aggressiv, då skulle jag välja att ta bort den. Har hunden bitit en gång kan det förväntas hända igen. Grannhunden blev ihjälbiten i förra veckan av en aggressiv hund som borde ha avlivats för länge sedan...

Avlivat. Främst för det med barnen.

Jag hade nog kännt som att dagen kan komma då ett barn eller en lös lhund kommer mot min hund och något händer. Även om jag själv haft hunden kopplad/tagit ansvar/höll koll på min hund hade jag inte velat riskera att någon blev skadad/ihjälbiten.

Tack för alla svar!
Det känns alltid lättare att ha lite stöd när man ska ta ett sånt här beslut. Ska ringa vet. det första jag gör imorgon och boka tid för avlivning.
Har aldrig varit med om det tidigare med hund, bara med häst.
Hur går det till? Måste man vara närvarande hela tiden? Kämpar hunden emot för att inte somna vid den första sprutan?

//B

Snacka om att man aldrig ska köpa en softis sen då om uppfödarna ger blanka f** i mentaliteten på hundarna:eek:. Instabila inidivider ska inte gå i avel och inte hundar som ger instabila avkommor heller.

*host* Vet ganska många uppfödare som inte har en aning om hur kassa i mentaliteten softisarna är.. H

Har själv en kompis som har en hane som är INTCH, han är väldigt instabil och är pappa till ca 30-40 valpar... Han har nästan haft ihjäl ganska många andra hundar, de har kommit undan med lätta skador för att de lyckats avbryta i tid...

Tack för alla svar!
Det känns alltid lättare att ha lite stöd när man ska ta ett sånt här beslut. Ska ringa vet. det första jag gör imorgon och boka tid för avlivning.
Har aldrig varit med om det tidigare med hund, bara med häst.
Hur går det till? Måste man vara närvarande hela tiden? Kämpar hunden emot för att inte somna vid den första sprutan?

//B

Jag tycker du fattade rätt beslut. De gånger jag varit inne med hund för avlivning har det gått lugnt och fint till.
Du är närvarande så länge du vill och orkar. Dessutom brukar de ordna det ekonomiska innan avlivningen så att du bara kan gå iväg när du känner för det.

Ok, knapplån är vanligt förekommande. Men att fråga efter priset på avlivning i en tråd där TS är ledsen över att behöva ta bort sin hund var otroligt ohyfsat och nonchalant. Skapa en egen tråd eller ta reda på fakta någon annanstans! :mad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 481
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 128
Senast: Liran
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 055
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka