Vad gör vi? Nu kör vi! Del XLVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi åker till båtmässan i Göteborg. Bokade hotell i går kväll, blir samma som de andra bor på, dvs precis vid mässan.

Är lite trött på att det är fuktigt ute, vilket då självklart innebär att internet strular och Telia med bestämdhet hävdar att felet ligger hos oss abonenter, trots att alla som har från samma station upplever samma sak. :meh: Men klagar man för mycket så får de väl för sig att klippa av helt så man får väl ta det lite lugnt tills vi har någon möjlighet att få fiber... :angel:
Här planerar dom för fullt för fiber men jag ska inte vara med, jag har annat att lägga pengarna på och fiber ger bara mig en merkostnad utan att tillföra någonting alls. Jag är skitnöjd med mitt mobila bredband som både är billigt, snabbt, har obegränsad datamängd och bara funkar,,,,,,,,hela tiden. Flera av dom som hänger med på fibertåget här är RÄTT störda över att jag inte går med. :devil:

Här planerar dom för fullt för fiber men jag ska inte vara med, jag har annat att lägga pengarna på och fiber ger bara mig en merkostnad utan att tillföra någonting alls. Jag är skitnöjd med mitt mobila bredband som både är billigt, snabbt, har obegränsad datamängd och bara funkar,,,,,,,,hela tiden. Flera av dom som hänger med på fibertåget här är RÄTT störda över att jag inte går med. :devil:
Hittills har inget av alla mobilabredband vi har provat fungerat i vårt hus, jag undrar ibland vad det är byggt av men på flera ställen har vi absolut noll täckning och jag vägrar att vara fastlås vid vissa platser för att kunna använda internet om jag ändå är hänvisad till mobilt bredband. Annars skulle jag kunna se fördelar med det, men inte i vårt hus. ;)

Hörni, jag vet ju att det finns diverse kunnanden här. Är det någon som vet hur jag enklast gör en sån här karta över min stad? MapPoint finns ju inte att tillgå längre...
16244239_10155024454135712_12305419_n.jpg

Hittills har inget av alla mobilabredband vi har provat fungerat i vårt hus, jag undrar ibland vad det är byggt av men på flera ställen har vi absolut noll täckning och jag vägrar att vara fastlås vid vissa platser för att kunna använda internet om jag ändå är hänvisad till mobilt bredband. Annars skulle jag kunna se fördelar med det, men inte i vårt hus. ;)
Allt handlar bara om riktverkan och transmissionslänk, i dagligt tal riktantenn och trådlös router-routrar konfigurerade som stjärnnät. Här sitter riktantennen på logväggen, modem, lilla routern och strömförsörjningen sitter i elektroniklabbet 5 meter från antennen, en transmissionslänk (router) sitter under takfoten på andra sidan logen och förstärker signalen "lite" extra, jag skruvade upp signalstyrkan till 125 mW så nu kan jag surfa på min wifi inne hos grannen också 150 meter bort genom alla väggar och delvis genom granskog. :p

Allt handlar bara om att utnyttja befintlig teknik, det är ingen raketforskning och antennen är ett hemmabygge bestående av en gammal glasfiberantenn från försvaret kapad i rätt längd, en svetstråd av mässing som jordplan, en gammal avkapad kastrull som reflektor, en slangklämma, en koaxialkabel från,,,,,,,,nåt med okänt ohmvärde och lite krympslang. Kostnad 0:- :D

Allt handlar bara om riktverkan och transmissionslänk, i dagligt tal riktantenn och trådlös router-routrar konfigurerade som stjärnnät. Här sitter riktantennen på logväggen, modem, lilla routern och strömförsörjningen sitter i elektroniklabbet 5 meter från antennen, en transmissionslänk (router) sitter under takfoten på andra sidan logen och förstärker signalen "lite" extra, jag skruvade upp signalstyrkan till 125 mW så nu kan jag surfa på min wifi inne hos grannen också 150 meter bort genom alla väggar och delvis genom granskog. :p

Allt handlar bara om att utnyttja befintlig teknik, det är ingen raketforskning och antennen är ett hemmabygge bestående av en gammal glasfiberantenn från försvaret kapad i rätt längd, en svetstråd av mässing som jordplan, en gammal avkapad kastrull som reflektor, en slangklämma, en koaxialkabel från,,,,,,,,nåt med okänt ohmvärde och lite krympslang. Kostnad 0:- :D
Fast jag har inget intresse av att lägga ner en massa extra arbete... ;) Ska jag ha ett mobilt bredband, då ska det vara mobilt på allvar, jag ska kunna ta med det vart jag vill och det ska fungera utan att jag behöver klättra på stegar och dra kablar. ;)

Fast jag har inget intresse av att lägga ner en massa extra arbete... ;) Ska jag ha ett mobilt bredband, då ska det vara mobilt på allvar, jag ska kunna ta med det vart jag vill och det ska fungera utan att jag behöver klättra på stegar och dra kablar. ;)
Det är ju liksom det jag försökte få fram, att man gör en engångsinstallation och kör vidare med wifi hemma och på tomten från vind till källare. En granne har beställt installation av mig till sommaren, dom har ingen access på sommarstället eftersom kåken ligger i total radioskugga men med solcell, batteri, modem, repeater och en liten enkel mast lär dom ha lika snabbt sen som i stan. Deras repeater kommer att sitta 300 meter bort på andra sidan viken och vara helt självförsörjande, det kalaset går på en hel tusenlapp,,,,,,,,jisses. :p

Nyligen tillbaka vid skrivbordet efter ett möte med chefen på BUP. Alltså den människan är så jäkla skön, en fullkomligt excentrisk person men mycket underhållande :D:p
Härligt med såna människor, dom kan verkligen göra ens dag. :D
Jag känner en psykolog fast alla undrar från vilket psyk han rymt och var han köpte licensen. En fullständig beatnick som ser ut som en blandning av övervintrad hippie och äkta original med en klädstil som skulle få vilken stylist som helst att begå harakiri. :rofl: "Helskön" är en underdrift och han kan konsten att driva med folk och få folk att driva med sig själva också. :laugh:

Krympslang är verkligen guds gåva till tekniken, jag har hela serien vad det gäller dimensioner och både med och utan lim. En sak till som är hellyckad är krympkabelskor med lim i.

Jag ska också löda idag men här blir det fler diodbelysningar, löda chip som är 3x6,5 mm och har en av punkterna mitt under är lite speciellt och det är handlödning som gäller. Jag har en egen lösning på det som nog ingen tänkt på att man kan göra men den idén ska jag sälja dyrt. :p

Jag har lött alla kablar, och alla luxsensorer. Runt 60 lufttryckssensorer kvar men de får vänta en stund för spetsen överhettades när jag startade igen av någon anledning så jag måste vänta på att allt kallnar så att jag kan byta.

Härligt med såna människor, dom kan verkligen göra ens dag. :D
Jag känner en psykolog fast alla undrar från vilket psyk han rymt och var han köpte licensen. En fullständig beatnick som ser ut som en blandning av övervintrad hippie och äkta original med en klädstil som skulle få vilken stylist som helst att begå harakiri. :rofl: "Helskön" är en underdrift och han kan konsten att driva med folk och få folk att driva med sig själva också. :laugh:

Lite samma här, en person vars hobby är att djupdyka i texter av typen "På förtvivlans krön" och "Sammanfattning av sönderfallet" - av Émile Michel Cioran. Jaja, hursomhelst en person jag gillar att diskutera med, även om vi har olika syn på vad som är nöjen :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
28 002
Svar
1 999
· Visningar
56 184
  • Låst
Tjatter Vi har chillat på soffan till "Top Gun - Maverick".
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
60 214
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
58 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka