Vad gör vi häst-edition del 1

Ja, jo... Jag har inte tänkt på det på det sättet bara. Hade först ångest över att hästen skulle behöva lämna sin trygga flock, men pratade med förra ägaren som sa lugnade mig och sa att han kommer få det toppen även på andra stället om vi väljer att flytta. Stallägaren var inte heller sur eller besviken hon var den som sa att jag inte ska ha dåligt samvete och göra det som känns bäst. Stallkamraten däremot hon är oftast snäll men kan ibland lägga konstiga kommentarer såsom nu när jag berättade att jag eventuellt ska flytta "jag vill inte lägga skuld på dig men känner att jag behöver göra det för det här trasslar till allt i vårt stall schema som vi har fram till jul"

Men där har stallägaren sagt att allt kommer att lösa sig med schemat om flytt blir av, jag ska inte behöva åka mellan två stall.

Men det är klart att jag förstår stallkamratens känslor i det hela. Vi har ju hjälpt varandra med hästarna under en lång tid. Så jag tror inte hon menar något illa med det hon sa utan att det bara är i affekt och att hon själv känner panik över hur allt ska lösas på sikt.
Att man behöver ta sina pass under uppsägningstiden är ju inget konstigt, men det är stallägaren som beslutar kring. Säger hon att du inte behöver ta några pass så är det ju det som gäller. Om din kompis har åsikter om det får hon ta det med stallägaren, inte sura på dig!

Hoppas nya stallet blir bra! Hästar är anpassningsbara 😊
 
Ja, jo... Jag har inte tänkt på det på det sättet bara. Hade först ångest över att hästen skulle behöva lämna sin trygga flock, men pratade med förra ägaren som sa lugnade mig och sa att han kommer få det toppen även på andra stället om vi väljer att flytta. Stallägaren var inte heller sur eller besviken hon var den som sa att jag inte ska ha dåligt samvete och göra det som känns bäst. Stallkamraten däremot hon är oftast snäll men kan ibland lägga konstiga kommentarer såsom nu när jag berättade att jag eventuellt ska flytta "jag vill inte lägga skuld på dig men känner att jag behöver göra det för det här trasslar till allt i vårt stall schema som vi har fram till jul"

Men där har stallägaren sagt att allt kommer att lösa sig med schemat om flytt blir av, jag ska inte behöva åka mellan två stall.

Men det är klart att jag förstår stallkamratens känslor i det hela. Vi har ju hjälpt varandra med hästarna under en lång tid. Så jag tror inte hon menar något illa med det hon sa utan att det bara är i affekt och att hon själv känner panik över hur allt ska lösas på sikt.
Hon låter inte som en kompis, men en sån där "frenemy". Usch. Är ju för hon bryr sig mest om sig själv och hur det påverkar henne. En riktig kompis skulle inte alls bete sig sådär.
 
Jag bestämde mig för att inte sätta igång min häst efter två veckors vila när det fortfarande fanns rester av storm... Istället tog jag itu med klippningen - han fick initialer på rumpan också.
1697910105910.webp
 
Visa bifogad fil 130545
Jag har börjat älska att rida i mörker, använder nästan aldrig pannlampan. Vet inte vem jag själv är ens? Har alltid varit mörkrädd :nailbiting:

Lyllo 😅 Jag tycker det är extremt obehagligt att rida i skogen i mörkret -oavsett lampa eller ej. Vi har stora mängder hjort omkring oss, i synnerhet på vintern och runt ridskolan. Är sjuuuukt obehagligt att rida i synnerhet med pannlampan och se tusen gröna ögon spegla sig i ljuset runt omkring en :nailbiting:
 
Idag premiärhalmade jag ligghallen för säsongen, och grabbarna fick komma ut på (garanterat avdödat pga 2 veckor minusgrader) betet igen.
 
Inte ens när det är kolsvart?
Hur ser du ens vart du rider?😅

Ögonen vänjer sig nog mer än man tror för det brukar inte vara något problem. Man ser ju inte långt framför sig såklart men tillräckligt ändå tycker jag. Sen litar jag på att Dolly traskar på dit vi ska.

Lyllo 😅 Jag tycker det är extremt obehagligt att rida i skogen i mörkret -oavsett lampa eller ej. Vi har stora mängder hjort omkring oss, i synnerhet på vintern och runt ridskolan. Är sjuuuukt obehagligt att rida i synnerhet med pannlampan och se tusen gröna ögon spegla sig i ljuset runt omkring en :nailbiting:

Ja men jag håller med till viss del, jag föredrar att rida ute på grusvägarna mellan fälten framför skogen men skogen är också mysig. Fördelen med att rida med pannlampan släckt är att man inte ser de där ögonen och alla vet ju att det man inte ser finns inte 😁
 
Ögonen vänjer sig nog mer än man tror för det brukar inte vara något problem. Man ser ju inte långt framför sig såklart men tillräckligt ändå tycker jag. Sen litar jag på att Dolly traskar på dit vi ska.



Ja men jag håller med till viss del, jag föredrar att rida ute på grusvägarna mellan fälten framför skogen men skogen är också mysig. Fördelen med att rida med pannlampan släckt är att man inte ser de där ögonen och alla vet ju att det man inte ser finns inte 😁
Jag minns att jag gärna promenerade i (välbekant och liten) skog utan pannlampa för länge sedan när jag hade hundar, men med häst vill jag väldigt gärna ha koll på var vi är😅
 
Jag minns att jag gärna promenerade i (välbekant och liten) skog utan pannlampa för länge sedan när jag hade hundar, men med häst vill jag väldigt gärna ha koll på var vi är😅
Vi går på vägar som den i ursprungsinlägget eller grusvägarna omkring stallet, samma vägar som vi alltid går på. Inga problem med att veta var man är med andra ord, och omgivningarna är alltid bekanta 😊
 
Jag som håll på att skita ner mig igår i mörket igår, fast jag hade pannlampa. Satt och spånade efter vildsvin, älgar mm. :D

Jag vet inte om jag är naiv men jag tänker att vildsvinen, älgarna och de andra djuren i skogen är mer rädda för oss än vi för dem 😁

Hör jag att det prasslar någonstans brukar jag ropa högt eller börja sjunga eller något annat som gör att jag hörs. Ibland lyssnar jag på ljudbok under tiden som jag rider. Återigen, jag kanske är naiv men jag tänker att djuren i skogen håller sig borta och jag och Dolly väsnas.
 
Jag vet inte om jag är naiv men jag tänker att vildsvinen, älgarna och de andra djuren i skogen är mer rädda för oss än vi för dem 😁

Hör jag att det prasslar någonstans brukar jag ropa högt eller börja sjunga eller något annat som gör att jag hörs. Ibland lyssnar jag på ljudbok under tiden som jag rider. Återigen, jag kanske är naiv men jag tänker att djuren i skogen håller sig borta och jag och Dolly väsnas.
Det tror jag också! Man ska kanske inte råka rida rakt mellan en mamma och bebis man annars lär det vara lugnt😊
 
Det tror jag också! Man ska kanske inte råka rida rakt mellan en mamma och bebis man annars lär det vara lugnt😊
Jag har haft en vildsvinsmamma som morrade åt mig... vet inte var ungarna var, om jag var emellan eller bara på väg mot dem. Jag och hästen vände och smög bort tills vi kunde springa lite :D Men springandet var mer hästens val än mitt - och det kan bero på att springa alltid är hans val om han får bestämma! Jag upplevde mig faktiskt inte särskilt hotad av suggan, skämdes mer för att jag ridit av stigen och störde dem.
Igår red jag för första gången på över två veckor. Hästen var spänd och het, men han verkar i alla fall fortfarande vara inriden. Jag ska iväg på jobb igen ons-fre, men i helgen ska jag träna. Ser fram emot det!
 
Så sorgligt att det blir mörkt så fort nu.
Ska nog tömköra idag. Vi får se om han sköter sig. 😂
 
JAG TAR TILLBAKA ALLT!!! 😂🤷‍♀️

Igår var det mulet och totalt kolsvart, såg inte en millimeter framför Dollys öron 🙈

Alltså när jag var tonåring kunde jag rida i mörkret utan pannlampa men efter att de jäkla vildsvinen kom- aldrig att jag gör det! Dessutom finns det mycket hjort vid vårt stall så nej, inte utan lampa! 😄
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp