Vad gör vi häst-edition del 1

Igår när vi åkte till ridhus så körde jag för första gången en häst i transport. Helt själv 🙈 Jag trodde det skulle kännas mycket svårare. Folk har liksom sagt att det är svårt och då har jag avvaktat. Men igår drog jag av plåstret. Min häst står jättesnällt i transporten också så det hjälper ju en hel del. 🙌
Ja, jag var supernervös första gången jag skulle köra. Och då var det bara för att flytta hästen 3-4 km för träning i annat stall.

Sen åkte jag själv 70 mil tur och retur med släpet för att hämta hem min älskade fjording! Inga problem!
 
Jag älskar verkligen min lilla tinkertoka. behövde dra i lite skruv i hölådan och tänkte tjejerna hoppar väl iväg när jag ska väsnas. Hagkompisen gör det, men Elsa ska stå kvar millimeternära och visa vart skruvarna ska vara. 😂
 
Ut på tur i mörkret. Inget var läskigt än när ländtäcket reste sig i blåsten. :nailbiting:

20231029_195817.webp
 
Det var ju så härligt höstväder idag; solsken och ett par plusgrader så skippade avsutten motion och så fick det istället bli en repris av förra söndagens ridtur, lika härligt som då 😍.

Pållan fick vilodag igår efter 6 dagars varierad motion I följd :).
 
Jag utnyttjade att jag hat ett flexibelt jobb och inga möten inbokade på eftermiddagen idag. Det var första gången hästen var här ensam, och han växlade mellan "vilka läbbigt stora vågor" "vågar vi verkligen gå här?" Och "sjukt najs att galoppera på den här stranden när man är så coooool som jag"
20231102_133303.webp
 
Pållen kanske har sådan smidig parking assistance?
Han hade behövt kunna dela sig i bitar för att komma emellan tror jag :D Men det är ju rätt komiskt, det fanns gott om parkeringsplatser, lång sträcka bakom oss och lite längre fram finns det en stor parkering som jag inte kan köra in på för den är höjdbegränsad, men en personbil har inga problem.
 
Han hade behövt kunna dela sig i bitar för att komma emellan tror jag :D Men det är ju rätt komiskt, det fanns gott om parkeringsplatser, lång sträcka bakom oss och lite längre fram finns det en stor parkering som jag inte kan köra in på för den är höjdbegränsad, men en personbil har inga problem.
Hur löste du det?
 
Släppte just ihop min häst med sin nya kompis, de har gått bredvid varandra ute och stått inne tillsammans innan. Nu var det visserligen mörkt (:meh:) men hopsläppet var helt odramatiskt, bägge verkade mer intresserade av att äta gräs :D
 
Att de blir så halta av en hovböld att de i princip hoppar på tre ben är inget ovanligt i sig, men senan har ju inget med hovböld att göra - därav min tanke om senskada. Men har ni haft veterinär ute så borde ju denne förhoppningsvis ha upptäckt om senan var skadad. Om inte hovslagaren hittar någon böld så är det förstås helt rätt att röntga. Hovbölder syns inte alltid på röntgen om de sitter djupt men en fraktur kan de se eller utesluta i alla fall. Önskar lycka till!
Uppdatering. Hovis hittade ingen hovböld. Så på måndag ska de röntga. Hästen är i nuläget gipsad och stått på box hela veckan.
 
Han ömmade ganska rejält när vi bara klämde på senan. Veterinären tror hovbensfraktur eller väldigt akut hovböld. Han var ju inte halt när jag kom till stallet men efter 30 min var han blockhalt och gick på tre ben. Ägaren ska ra ut hovslagare enligt rådan av veterinär för att leta efter hovbölder. Men han var varm på insidan av benet och i hela hoven.

Hur vanligt är det att en hovböld kommer så plötsligt?
Min var så och hade fång.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp