Vad gör vi häst-edition del 1

Tänkte ju gå ut och köra lekar i paddocken. Men neeej hittar honom skolös på en framhov. Inte halt eller nått, hoven ganska intakt men skon är i leran i hagen. 😫
 
Vet inte vad som hänt med min häst, men det sprutar "energi" ur öronen. Har ju inte haft (den här) hästen så länge, men just nu är det lite svårare och rida då vi inte riktigt hittat ett avspänt samarbete så vi inte hamnar för mycket i det här "heta/spända". Får traggla på! :)
 
Vi fick köra plan B och göra av med energi inomhus. Vi gick slow walk framåt och bakåt. Det är muskelbyggande och hjärngympa. Efter det testade jag stå på stegen till loftet för ville se hur han reagerar på det. Hans reaktion var att parkera snyggt vid sidan på stegen och sen sa han "hoppa på, jag är redo" med blicken 😂

Bild på spektaklet i vidvinkel.
20231109_184737.webp
 
Idag fick han en ny sko och vi kunde komma ut på tur. Halle superglad att få traska igenom stora vattenpölar och leka.
Men jag tror han är i växtperiod för han blev väldigt trött mentalt och fysiskt av den här skrittturen. Han gäspar en hel del också nu så han växer väl lilla pojken. Tur vi har hela livet framför oss så vi kan ta det lugnt. Han är ju bara 4 år ❤️

Screenshot_20231110_161617_Gallery.webp
 
Idag fick han en ny sko och vi kunde komma ut på tur. Halle superglad att få traska igenom stora vattenpölar och leka.
Men jag tror han är i växtperiod för han blev väldigt trött mentalt och fysiskt av den här skrittturen. Han gäspar en hel del också nu så han växer väl lilla pojken. Tur vi har hela livet framför oss så vi kan ta det lugnt. Han är ju bara 4 år ❤️

Visa bifogad fil 131676

Japp, skynda långsamt brukar löna sig 🤗
 
Blev en ridtur idag igen. Skritt igen. Vi testade att lämna lilla åringen själv i hagen. Han hade kompisar mittemot dock.

Men vi red en skritt tur så vi hade full syn på honom i hagen hela tiden. Skrek lite men inte mer än så. 😊
 
Regn så gott som varenda dag, så även en skur idag. Självklart! Vore ju synd om hagarna och övriga marker fick torka upp nån gång, plaskblött precis överallt!! Men såklart tacksam för att det inte är värre än det redan är och i sån här period är jag även tacksam för lyxen att ha en spolspilta! Pållan är inte lika imponerad men när hon envisas att trampa ner där hagen är som sämst....🙃
 
Red idag igen för första gången sedan olyckan i september :banana:
Min medryttare har hållit honom jättefin!! 🥰
Red först lite dressyr i ridhuset och sen en skrittrunda ute
Jag :heart min häst
:love:
Tyvärr ville min lur inte hitta fokus…..:cautious:
 

Bifogade filer

  • IMG_6196.webp
    IMG_6196.webp
    57,4 KB · Visningar: 45
Idag har jag varit på möte på nya stallet. Tror vi kommer trivas som fisken i vattnet. Den 22 november flyttar vi. 🙈

Har fått ta med mig hösilage för att börja vänja in honom. Vilket är super!
 
Jag har i vanlig ordning rest i jobbet i veckan, så ridningen blir r'ätt lidande. När jag kom hem hann jag åka till ridhuset en gång innan tävlingen på lördagen. Häst var het i ridhuset och än hetare när jag tävlade på lördagen. Det var en explosiv och väldigt tittig hyperhäst som tog sig igenom en Msv A WE, tyvärr inte med lysande resultat, men iaf över 60%. Idag tänkte jag att han skulle få springa av sig upp för åsen några gånger. Det är ett par km uppför, sen lika långt nerför. Han sprang upp, och sprang sen glatt någon kilometer uppe på åsen. När vi skulle ner ber han att få galoppera igen. Jag tänker att just där är det ju flackt i 100 meter, så ok då. Men vad gör hästjäkeln om inte tar tag i bettet och drar! Ner för backen! Jag blev lite häpen och det tog ett tag innan situationen var under kontroll. Sen fick han skritta ner, men han uttrycker hela vägen sitt missnöje med det, så när vi är nere vänder jag honom och låter honom galoppera hela vägen upp. Ner låter jag honom bara skritta, men han försöker dra ett par tre gånger till... Han får ta halva backen upp ytterligare en gång, jag hade en tid att passa och kunde inte ta hela vägen nu. Jag undrar hur många gånger han hade tagit hela backen om han själv fått välja?
 
@Sirap Jag har för mig att det var du. Men om inte så förlåt för taggning.

Uppdatering igen på den skadade hästen med misstänkt hovbensfraktur. De röntgade och har kollat på bilderna. De hittade ingenting. Så ingen hovböld och ingen fraktur. Nu går hästen med metacam och fortfarande boxvila.

Bara att vänta och se om det blir bättre.
 
IMG_8420.jpeg

Velade in i det sista om jag skulle rida idag eller inte. Hade nästan bestämt mig för att ge Dolly en vilodag när min man sa ”det är som med bad du vet, man ångrar aldrig ett bad, och du ångrar aldrig en ridtur”. Och nej, det gör man inte. Det blev en härlig tur i skogen, mörkt men inget regn! 🥳
 
@Sirap Jag har för mig att det var du. Men om inte så förlåt för taggning.

Uppdatering igen på den skadade hästen med misstänkt hovbensfraktur. De röntgade och har kollat på bilderna. De hittade ingenting. Så ingen hovböld och ingen fraktur. Nu går hästen med metacam och fortfarande boxvila.

Bara att vänta och se om det blir bättre.
En hovböld som sitter djupt syns inte alltid på röntgen. Varit med om det på min häst. ❤️
 
De aka röntga igeeen. Tydligen oense hos veterinärerna. Så nu ska de röntga allt som finns att röntga.
Hur mycket de än röntgar är det inte säkert att de hittar en hovböld, även om den finns där. Brukar vara klinikhovslagaren som får leta vidare efter den, om man misstänker att det är hovböld hästen har. Men de kanske har uteslutit det av andra skäl. Oavsett så är det ju bra att de fortsätter att utreda hästen. Hoppas att de hittar felet och att det är något som kan avhjälpas! :heart
 
Pust! Precis varit på ridskolan och testat deras ridskolehästar. Fick rida en trevlig men trött herre. Det var dock lite kaos med alla ryttare som red framför en lite titt som tätt. Vid ett tillfälle red jag mot ett par bommar, en häst kommer mitt framför oss och min häst missar bommarna och hoppar undan. Nästan rakt emot ridläraren. Vi rider nästan över henne. Så pinsamt. 🙈 Mycket ledande tygeltag också och inte så mycket sätesridning och skänkel. Men hästarna är ju invanda på orden som ridläraren säger så det kör ju på autopilot.

Men ja, det var kul att testa en annan större häst än min Halle. Självklart är hästarna olika känsliga men jag gillar min Halle som flyttar för vikt och skänkel. Vi tar inte så mycket i tyglarna. Så jag ska vara mer tacksam mot honom än vad jag redan är. För jag har också en handikapps skänkel, min vänsterfot. Den är permanent skadad och nedsatt så jag har otroligt svårt att rida still med den. Vilket jag fick höra mycket idag på ridskolan.

Men det var överlag kul! Så jag vill testa igen men med en annan häst. 🙈
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 582
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp