Vad gör vi häst-edition del 1

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Morces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 346
  • Visningar Visningar 94 826
Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir rätt saftigt med distriktarna med om man inte åker dit.
Ja, hade jag vetat om det i förväg hade jag ju lastat hästen och åkt till distriktarna och sparat en massa pengar. Hade ju eget släp och lättlastad häst så det hade inte varit något problem.

Den här gången var det inte lika lätt eftersom jag sålde mitt släp (har ångrat det tusen gånger), får dra max 1300 kg med bilen på B-kort, har inte koll på var jag kan hyra/låna ett sådant släp (och att hyra släp hade ju ätit upp "vinsten" med att köra dit själv) och hästen är inte så lättlastad (var åtminstone inte det när han hämtades) och i brist på släp har vi inte hunnit lastträna än.

Skulle få besök av equiterapet/sadelprovare idag, men hon hade halkat och gjort illa sig:(.

Så jag planerade att träna lite på att stå vid pallen, planen var att flytta runt pallen lite, men den hade frusit fast. Så det blev lite försiktig skritt-halt-skritt och flytta undan bakdelen lite. Sedan avslutade vi vid pallen och då puttade han till den så den kom loss. Så jag körde lite kliva upp på pallen och hänga lite på ryggen.

I dag blev det lite longering med sadel på med hängande stigbyglar. Vi har som en lagom stor volt på ridbanan som är isfri. Så först lite jobb för hand med halter och flytta undan och sedan longering. Han bjöd på samtliga gångarter utom flygande pass idag när jag bad om lite snabbare tempo. Men mest tölt. Men såg lite trav också. Och så for han iväg och brallade lite och pyste ur sig, men väldigt hanterbart och föll sedan in i en trevlig galopp som jag lät honom gå i i några varv. Kul att se!

Igår gjorde vi skrittövningar där jag övade lansfattning och grinden dock utan snöre. Vi övade mest på att gå igenom och backa rakt bakåt. 😄

Imorgon blir det lektion samt en lektion på tisdag! 😁
20250208_154357.webp

Idag var equitetapeuten/sadelutprovare på besök!
Som misstänkt var sadeln jag tagit hem lite för lång, så den åker tillbaka. Köpte inte någon ny sadel idag utan ska fundera lite. Hon hade ingen sadel som var helt optimal, bara en som skulle kunna funka. Ja, och så en som passade bättre men som blir för liten för mig.
Min drömsadel är egentligen en ErgoX2, men inte drömmen för plånboken och inget man köper ny till en unghäst. Just nu får det bli något begagnat i lägre prisklass.

Det fanns också lite stelhet och en snedhet att rätta till, så jag är glad att jag bokade besöket! Och lilla hästis skötte sig så bra! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 193
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
498
Senast: cowgirl81
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 923
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan... 23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka