Vad gör vi häst-edition del 1

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Morces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 346
  • Visningar Visningar 94 826
Status
Stängd för vidare inlägg.
Väcker igång denna tråden igen. Det var länge sedan!

Igår red jag ut på en 1,5 timme ridtur. Mestadels travsträckor och det var så skönt!

Halle reds bettlöst och I dressyrsadeln. Han lyssnade otroligt bra. När jag såg att han började titta på saker så pratade jag med honom så släppte han det. Vi stannade några gånger och tog en "fika" paus med höpellets 🤓🐴
20250126_140232.webp

Igår så red vi i ridhuset. Så skönt när ingen i stallet är där sent på kvällen. Man får hela ridhuset för sig själv. Asså han var så pigg! Å då har han gått tre dagar i rad. Men vi övade i alla fall galoppfattningar från skritt. Å han var hur duktig som helst! 😍🙏

Här är en liten rolig bild som är ett år mellan bilderna. Översta bilden är från 2024 runt februari/mars och där red vi ca 30 minuter=helt slut.

Nedersta bilden är från igår, red ca 1 timme.
Nu börjar hans muskler komma fram och orken finns 🤓

Nu blir det vila i två dagar 🤠

PhotoCollage_1738316243067.webp

Det har hänt rätt mycket här sen jag uppdaterade i den här tråden... Min häst var ju lite oregelbunden bak, och när inte ledbehandling i bakknät hjälpte gjorde vi en CT, som visade på en korsbandsskada. I november gjordes en artroskopi, och sedan dess har det varit boxvila, promenader för hand och rehabövningar. Vi har ett återbesök den 11 februari, min förhoppning är att kunna börja skritta uppsuttet efter det.
I december åkte jag till Portugal för att provrida lite hästar, och redan på plats köpte jag en då femåring som jag blev jätteförtjust i. Nu har han blivit kastrerad och är hos en proffryttare i Portugal i väntan på att få resa till Sverige. Av praktiska skäl vill jag avvakta till mars med att få hem honom, så nu håller jag på och förbereder och under kommande vecka ska jag ta tag i att boka transport. Jag har haft en massa olika lösa trådar där, men tyvärr har jag inte lyckats gå i mål med någon av dem, så nu får jag ta tag i det på allvar.
Det innebär att jag under de kommande veckorna kommer att möblera om stallet för att få ut alla grejer som nu förvaras i den tomma boxen och hitta nya ställen till dem. Jag ska även dela av vinterhagen så konvalescenthästen kan gå i en liten bit av den och nya hästen kan ha vår lilla rasthage där han går nu som karenshage första tiden. Dessutom har skogsmaskiner haft sönder staketet i ena sommarhagen, så även det behöver fixas framöver, även om det inte är jättebråttom med det.

Vi övade på tömkörning/dubbellongering igår. Frasse var lite motsträvig i början, som vanligt, men det släppte efter en stund och vi fick till några varv i tölt. Törs inget mer, eftersom han är oskodd, i detta underlag.
IMG_0084.webp

Fick en helt otrolig känsla i "nya" sadeln. Det är en äldre Simco. Jag försökte mest bekanta mig med sadeln och hänga med benen bäst jag kunde. Men de är svårt. Jag övar hela tiden att inte vara på honom för mycket utan han ska ta ansvar för sina gångarter liksom😁🐴

Han har vilat fre-lör. Idag lekte vi lite lätt i ridhuset med nya sadeln. Imorgon blir det WE och på tisdag tänker jag kanske ta något skutt igen 🤗

Screenshot_20250202_205701_Gallery.webp

Jag tömkörde igår och gillade hur han jobbade men inte hur han höll på med bettet :meh:
Så nu får jag på allvar ge mig in i bettdjungeln :arghh:

Vad gör han med bettet?
Tuggar 😬
Alltså inte lite "mys" tuggar utan tuggar :crazy:
Allt ok i i munnen enligt tandläkaren, han är inte hård i munnen i övrigt eller så heller. Rider på olika varianter av tränsbett :)

Kanske ska tillägga att det jag stör mig på är att han är obekväm, jag tycker inte han är dum.

Jobbade bara lite i skritt från marken i träns i går. I början håller han alltid på och försöker nafsa mina händer och tränga mig inåt, men efter en stund lägger han av och börjar lyssna på mig. Vi har hamnat i en liten rutin där vi först tränar en stund på start-stopp-start, går lite olika vägar, tex i en fyrkant, på en stor volt, några bågar och serpentiner, går sedan in i en öppna på ena kortsidan och fullföljer en framdelsvändning så vi står åt andra hållet och går in i en öppna åt andra hållet. Jobbar allt ifrån båda hållen. Upprepar några gånger och kan gå i en öppna på en liten volt efter det. Den övningen sitter bra och vi kan göra den i grimma och grimskaft om jag vill. Men i går hade jag träns och började med tyglarna nere, löst i min hand och sedan lade jag upp dem över halsen och gjorde samma övningar med mig gåendes lite bakom sadelläget. Och avslutade med några varv i skritt på helt långa, lösa tyglar (utan att han kom och ville äta upp mig!). Stannade vid uppsittningspallen på väg tillbaka och bara stod still och åt morötter.

Igår kväll fick jag hjälp av en duktig tjej i stallet.
Hon fick rida halle och övade på att hoppa långt och kort genom att ändra avstånden. Hon körde några gånger i samlad galopp och några gånger i vanligt tempo. Hon valde även själv när han skulle hoppa av och jag tyckte det var så coolt att se från marken. Hon berätta även vad hon gjorde osv under ritten och hur hon tänkte samt berätta hans svagheter och vad jag kan jobba med. Så lärorikt! 😍👏

Jag fattade inte hur jag skulle kolla höjden på bommarna så jag trodde jag hade lagt 60 cm men det var visst 70cm. Så nu har han hoppat 70 med ryttare också 🤭
20250205_083026.webp

Vaccination i går. Valde en lokal privat veterinär som kommer ut. Pris med utkörning och allt 1070. Att jämföra med för ett år sedan då fjordingen vaccinerades och jag valde att haka på när ridskolan ändå hade veterinär ute och det skulle bli billigare med utkörningsavgiften. Pris 2400! Evidensia.

Vaccination i går. Valde en lokal privat veterinär som kommer ut. Pris med utkörning och allt 1070. Att jämföra med för ett år sedan då fjordingen vaccinerades och jag valde att haka på när ridskolan ändå hade veterinär ute och det skulle bli billigare med utkörningsavgiften. Pris 2400! Evidensia.

Det lät galet. Vi körde på drop in på klinik vid storstad 560 kr för vaccination då 😊 väldigt nöjd! 2400 låter helt galet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 193
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: cowgirl81
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 923
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan... 23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka