Vad gör vi häst-edition del 1

Riktig höst nu, massa fina färger :love:
Vi tog en runda som vi inte tagit på ett tag. Hyfsat tempo, trots att vi mest skrittade (förutom när vi sprang fort, då sprang vi jättefort :D). Mycket nöjd häst. Mycket nöjd matte.

1698169805158.webp


Det bästa var nog när jag, i galopp, lyckades missa en gren som knäcktes av mot hjälmen. Den var tunn så det var ingen fara, men hästen trodde nog att matte höll på att trilla av eller något för hon saktade omedelbart ner och behövde några sekunders försäkran innan vi kunde fortsätta i full fart framåt :laugh:
 
Idag var det ju äntligen fint väder och pållan som hade fått lufta pälsen var torr och ren så inte kunde jag då låta bli att passa på att sadla och rida 😁. Blev blandad ridning: lösgörande skrittarbete på ridbanan som inte var lika blöt idag, sen jogging grusvägen ut, skritt tillbaka och så lite galoppfattningar på ridbanan före avskrittning, 40 min går fort när man har roligt 😍.
 
Hovslagaren kom i förmiddags och fyfan vad jag frös 🥶 trots extra tröja. De små var fina i fötterna men stora dålig :(
Hovis rekommenderade att han stallas in så nu måste jag ha hästarna på box :down:
Jättetråkigt och bökigt (jämfört med lösdriften) men viktigast är såklart hästen ♥️
 
Hovslagaren kom i förmiddags och fyfan vad jag frös 🥶 trots extra tröja. De små var fina i fötterna men stora dålig :(
Hovis rekommenderade att han stallas in så nu måste jag ha hästarna på box :down:
Jättetråkigt och bökigt (jämfört med lösdriften) men viktigast är såklart hästen ♥️
Jag tycker det är mysigt att fixa boxen jag ;) :D min pålla har både gått på lösdrift och box och jag upplever att hon uppskattar att ha sin egen box <3.
 
Jag tycker det är mysigt att fixa boxen jag ;) :D min pålla har både gått på lösdrift och box och jag upplever att hon uppskattar att ha sin egen box :heart.
Jag tycker lösdriften är så smidig 🤩 tar bara 10-15 minuter morgon och kväll.
På box blir det ingen sovmorgon, jag måste mocka dubbelt, bära foder längre, fylla vatten i hinkar, leda hästar in och ut... Box är mysigt en dag eller två sen vill både jag och hästarna ut :D
Extra bökigt att få hjälp också.
 
Hovslagaren kom i förmiddags och fyfan vad jag frös 🥶 trots extra tröja. De små var fina i fötterna men stora dålig :(
Hovis rekommenderade att han stallas in så nu måste jag ha hästarna på box :down:
Jättetråkigt och bökigt (jämfört med lösdriften) men viktigast är såklart hästen ♥️

Pga röta?

Har du Artimud? Det + torka någon timme per dag + korrekt verkning brukar räcka långt, är min erfarenhet :).
 
Jag tycker lösdriften är så smidig 🤩 tar bara 10-15 minuter morgon och kväll.
På box blir det ingen sovmorgon, jag måste mocka dubbelt, bära foder längre, fylla vatten i hinkar, leda hästar in och ut... Box är mysigt en dag eller två sen vill både jag och hästarna ut :D
Extra bökigt att få hjälp också.

Jag betalar iofs för utsläpp med sedan några år- innan hjälptes mamma och jag åt innan hon blev allergisk ❤. Men ja visst är det stor skillnad ☺️
 
Idag blev det mest mys i stallet. Jag kom ut ganska sent. Men mockade två bixar, fixade mat osv. Mer än så orkade jag inte. Det är så kallt och ruggigt på kvällarna nu. Halle verkade trött idag också.

Längtar tills han flyttar till lösdrift och jag får mer tid med honom än allt annat runt omkring 🙈
 
Igår var ingen rolig dag. När jag kom till stallet gick jag snabbt in och mockade och fixade klart Halles box. När jag väl skulle ta in hästarna hittar jag ena stallägarens häst på tre ben i hagen.
Stackars :( Han kunde knappt stödja på höger fram, sakta sakta gick vi in i stallet och jag ringde ägaren. Hen kom ut och kände igenom. Väntade till idag och tog ut veterinär. De tror antingen på hovbensfraktur eller akut hovböld. Jag hoppas det är en hovböld men med tanke på att han knappt ens vill stödja på benet så har jag tyvärr låg förhoppning på hovböld. Stackars 🥺
 
Igår var ingen rolig dag. När jag kom till stallet gick jag snabbt in och mockade och fixade klart Halles box. När jag väl skulle ta in hästarna hittar jag ena stallägarens häst på tre ben i hagen.
Stackars :( Han kunde knappt stödja på höger fram, sakta sakta gick vi in i stallet och jag ringde ägaren. Hen kom ut och kände igenom. Väntade till idag och tog ut veterinär. De tror antingen på hovbensfraktur eller akut hovböld. Jag hoppas det är en hovböld men med tanke på att han knappt ens vill stödja på benet så har jag tyvärr låg förhoppning på hovböld. Stackars 🥺
Det kan mycket väl vara hovböld ändå. Mycket vanligt att de blir blockhalta av det. Har ni testat att klämma ihop trakterna med visitertång? De brukar ömma då om det är en fraktur.
 
Det kan mycket väl vara hovböld ändå. Mycket vanligt att de blir blockhalta av det. Har ni testat att klämma ihop trakterna med visitertång? De brukar ömma då om det är en fraktur.
Han ömmade ganska rejält när vi bara klämde på senan. Veterinären tror hovbensfraktur eller väldigt akut hovböld. Han var ju inte halt när jag kom till stallet men efter 30 min var han blockhalt och gick på tre ben. Ägaren ska ra ut hovslagare enligt rådan av veterinär för att leta efter hovbölder. Men han var varm på insidan av benet och i hela hoven.

Hur vanligt är det att en hovböld kommer så plötsligt?
 
Han ömmade ganska rejält när vi bara klämde på senan. Veterinären tror hovbensfraktur eller väldigt akut hovböld. Han var ju inte halt när jag kom till stallet men efter 30 min var han blockhalt och gick på tre ben. Ägaren ska ra ut hovslagare enligt rådan av veterinär för att leta efter hovbölder. Men han var varm på insidan av benet och i hela hoven.

Hur vanligt är det att en hovböld kommer så plötsligt?
En hovböld kan man märka från en sekund till en annan. Man kan t ex ha ridit och hästen har gått hur bra som helst. Fem minuter senare blockhalt och inte vilja stödja på benet alls. Ofta så med bölder - det går på nolltid. Men att senan var öm känns ju skumt i sammanhanget. Då kan man ju fundera på senskada istället kanske. Vilken sena syftar du på?
 
En hovböld kan man märka från en sekund till en annan. Man kan t ex ha ridit och hästen har gått hur bra som helst. Fem minuter senare blockhalt och inte vilja stödja på benet alls. Ofta så med bölder - det går på nolltid. Men att senan var öm känns ju skumt i sammanhanget. Då kan man ju fundera på senskada istället kanske. Vilken sena syftar du på?
Baksidan av frambenet. Ägaren tröck där och då ryckte han till varje gång. Men de har ju haft veterinär ute idag som kollat igenom så man får väl hoppas då att det är hovböld. De ska kolla igenom med hovslagare först i allafall och hittar de inget där ska de röntga hela hoven. För de misstänker att det sitter där men jag vet inte. Aldrig sett en häst ha så ont förut så jag blev ju extra orolig såklart. :(

Jag kan uppdatera längre fram nästa vecka vad de kommer fram till i utredningen. Hästen ska stå på box hela helgen iaf.
 
Baksidan av frambenet. Ägaren tröck där och då ryckte han till varje gång. Men de har ju haft veterinär ute idag som kollat igenom så man får väl hoppas då att det är hovböld. De ska kolla igenom med hovslagare först i allafall och hittar de inget där ska de röntga hela hoven. För de misstänker att det sitter där men jag vet inte. Aldrig sett en häst ha så ont förut så jag blev ju extra orolig såklart. :(

Jag kan uppdatera längre fram nästa vecka vad de kommer fram till i utredningen. Hästen ska stå på box hela helgen iaf.
Att de blir så halta av en hovböld att de i princip hoppar på tre ben är inget ovanligt i sig, men senan har ju inget med hovböld att göra - därav min tanke om senskada. Men har ni haft veterinär ute så borde ju denne förhoppningsvis ha upptäckt om senan var skadad. Om inte hovslagaren hittar någon böld så är det förstås helt rätt att röntga. Hovbölder syns inte alltid på röntgen om de sitter djupt men en fraktur kan de se eller utesluta i alla fall. Önskar lycka till!
 
Halle har fått åka till ridhus idag. Han longerades där också, samt skrittade runt uppsuttet. Jätte duktig :rofl:

Han fick dock skäll när vi skulle lasta av hemma, han försökte gå under bakre bommen med rumpan. Då röt jag till, efter det ville han inte gå ut från transporten när jag bad honom :cautious: Efter en övertalning gick han ut ☺️

Men gudomligt snäll i ridhuset var han, han såg en snygging i spegeln också varje gång. Sig själv :love1:
Screenshot_20231028_122209_Gallery.webp
 
Igår när vi åkte till ridhus så körde jag för första gången en häst i transport. Helt själv 🙈 Jag trodde det skulle kännas mycket svårare. Folk har liksom sagt att det är svårt och då har jag avvaktat. Men igår drog jag av plåstret. Min häst står jättesnällt i transporten också så det hjälper ju en hel del. 🙌
 
Igår när vi åkte till ridhus så körde jag för första gången en häst i transport. Helt själv 🙈 Jag trodde det skulle kännas mycket svårare. Folk har liksom sagt att det är svårt och då har jag avvaktat. Men igår drog jag av plåstret. Min häst står jättesnällt i transporten också så det hjälper ju en hel del. 🙌
Sålänge man har koll på släpet i speglarna och kör lugnt så är det inte så mkt svårare än att bara köra bil😊
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp