Vad gör vi häst-edition del 1

IMG_6854.webp

Mysig tur med bonusdottern idag 🍂
 
Blev ett lugnt pass i paddocken ikväll.
Jag har haft ett mentalt stopp i självkänslan på paddocken ett bra tag. Spänner mig ovilligt efter att jag ramlade av där. Försöker såklart inte göra det men kommer på mig själv sen. 😩

Men idag så kändes han fantastisk, taggad men otroligt snäll och lyhörd. Blev bara 30 minuter men det räckte för att han skulle gäspa och tugga in det som han gjort. Imorgon blir det ridning på Freja och tömkörning för Halle med fokus på galoppövningar. ❤️
 
Har idag tagit steget att kontakta ett annat stall jag eventuellt vill flytta till. Har fått svar att plats finns.

Då var det bara det där att man ska skriva till nuvarande stallägaren om sina funderingar. Ångesten kröp in och jag skrev att vi får lösa saker om det är så att vi flyttar i närtid. Men h*n sa då att jag inte ska ha dåligt samvete för att jag vill flytta stall och att jag alltid är välkommen tillbaka om vi nu flyttar. Och då brast det för mig, jag började att böla för jag hade haft sådan ångest att jag skulle bli bemött på ett annat sätt. Jag förväntade mig en helt annan reaktion efter att ha erfarit annat tidigare. Men jag blev omfamnad med positiva känslor.

Men nu har jag i alla fall bokat in en träff på det eventuella nya stallet. Jag vill kolla in det först och känna in om det är något för oss innan jag bestämmer mig.
 
Igår var vi ute i skogen och klättrade, och jag fick skratta lite åt min lille häst som inte är så logisk i vad han tittar på i skogen. Stenar, stubbar och konstiga saker i skogen är han väldigt vaksam på och stirrar ut dem ordentligt när han smyger förbi - och våra mest dramatiska upplevelser i skogen har varit pga
1: en låg stubbe med svampar på
2: en samling blåklockor som lurade bakom en sväng

Igår var vi då ute i skogen och hade en upprörd stund där de gjort ett dräneringsarbete i helgen, och återställt det jättefint -men även lagt ut en rad stenar som inramning (och skydd mot ett brant dike). De stenarna har inte varit där förut och kunde ju varit en rad med troll som bara väntade på att få attackera. Drama!
Sen när vi var nästan hemma så ska man passera en gårdsplan och där stod en stor kranbil och lastade av en båt. Det var väldigt tight mellan bilens bakände och ett gäng soptunnor och killarna som lastade av båten höll på med kranen osv, men jag tänkte att jag ORKAR inte rida tillbaka hela rundan (när jag är så nära så jag ser stallet liksom) så jag testar, kommer jag förbi så gör jag. Tror ni det var några problem? NÄ! Han trippade fram så fint. Blev dessutom stoppad av en av gubbarna och blev då stående precis mellan bilen och soptunnorna medan de packade ihop utrustningen - rörde inte ett öra 🤷‍♀️
Gubben ville fråga om det var oss han hade skrämt häromdagen när han sågade med motorsåg, för det var en häst som blivit jätterädd (när han startade sågen bakom...) - sa att nej det var inte oss, däremot skrämde han (pekar på en annan vid lastbilen) oss när han fällde ett träd ut mot vägen när vi kom i backen...Sedan gled diskussionen in på att han undrade om alla halvblod var så lättskrämda? Polisens hästar tål ju mycket mer än våra (från dressyrstallet). Så, vi fick pratat lite om att polisens hästar är liksom lite mer tränade för såna saker än våra :grin:
 
Igår var vi ute i skogen och klättrade, och jag fick skratta lite åt min lille häst som inte är så logisk i vad han tittar på i skogen. Stenar, stubbar och konstiga saker i skogen är han väldigt vaksam på och stirrar ut dem ordentligt när han smyger förbi - och våra mest dramatiska upplevelser i skogen har varit pga
1: en låg stubbe med svampar på
2: en samling blåklockor som lurade bakom en sväng

Igår var vi då ute i skogen och hade en upprörd stund där de gjort ett dräneringsarbete i helgen, och återställt det jättefint -men även lagt ut en rad stenar som inramning (och skydd mot ett brant dike). De stenarna har inte varit där förut och kunde ju varit en rad med troll som bara väntade på att få attackera. Drama!
Sen när vi var nästan hemma så ska man passera en gårdsplan och där stod en stor kranbil och lastade av en båt. Det var väldigt tight mellan bilens bakände och ett gäng soptunnor och killarna som lastade av båten höll på med kranen osv, men jag tänkte att jag ORKAR inte rida tillbaka hela rundan (när jag är så nära så jag ser stallet liksom) så jag testar, kommer jag förbi så gör jag. Tror ni det var några problem? NÄ! Han trippade fram så fint. Blev dessutom stoppad av en av gubbarna och blev då stående precis mellan bilen och soptunnorna medan de packade ihop utrustningen - rörde inte ett öra 🤷‍♀️
Gubben ville fråga om det var oss han hade skrämt häromdagen när han sågade med motorsåg, för det var en häst som blivit jätterädd (när han startade sågen bakom...) - sa att nej det var inte oss, däremot skrämde han (pekar på en annan vid lastbilen) oss när han fällde ett träd ut mot vägen när vi kom i backen...Sedan gled diskussionen in på att han undrade om alla halvblod var så lättskrämda? Polisens hästar tål ju mycket mer än våra (från dressyrstallet). Så, vi fick pratat lite om att polisens hästar är liksom lite mer tränade för såna saker än våra :grin:
Nelly är också sådär. Livrädd för blommor, stenar och stockar men rör inte ett öra kring saker som borde skrämma livet ur henne :confused: 😅
 
Igår var vi ute i skogen och klättrade, och jag fick skratta lite åt min lille häst som inte är så logisk i vad han tittar på i skogen. Stenar, stubbar och konstiga saker i skogen är han väldigt vaksam på och stirrar ut dem ordentligt när han smyger förbi - och våra mest dramatiska upplevelser i skogen har varit pga
1: en låg stubbe med svampar på
2: en samling blåklockor som lurade bakom en sväng

Igår var vi då ute i skogen och hade en upprörd stund där de gjort ett dräneringsarbete i helgen, och återställt det jättefint -men även lagt ut en rad stenar som inramning (och skydd mot ett brant dike). De stenarna har inte varit där förut och kunde ju varit en rad med troll som bara väntade på att få attackera. Drama!
Sen när vi var nästan hemma så ska man passera en gårdsplan och där stod en stor kranbil och lastade av en båt. Det var väldigt tight mellan bilens bakände och ett gäng soptunnor och killarna som lastade av båten höll på med kranen osv, men jag tänkte att jag ORKAR inte rida tillbaka hela rundan (när jag är så nära så jag ser stallet liksom) så jag testar, kommer jag förbi så gör jag. Tror ni det var några problem? NÄ! Han trippade fram så fint. Blev dessutom stoppad av en av gubbarna och blev då stående precis mellan bilen och soptunnorna medan de packade ihop utrustningen - rörde inte ett öra 🤷‍♀️
Gubben ville fråga om det var oss han hade skrämt häromdagen när han sågade med motorsåg, för det var en häst som blivit jätterädd (när han startade sågen bakom...) - sa att nej det var inte oss, däremot skrämde han (pekar på en annan vid lastbilen) oss när han fällde ett träd ut mot vägen när vi kom i backen...Sedan gled diskussionen in på att han undrade om alla halvblod var så lättskrämda? Polisens hästar tål ju mycket mer än våra (från dressyrstallet). Så, vi fick pratat lite om att polisens hästar är liksom lite mer tränade för såna saker än våra :grin:
Kunde ha varit min. Han är exakt så där. 😅
 
Började blåsa upp i dag, så det knakade och sprätte en del I ridhuset. Hade en lite spänd och het häst i början, men kom faktiskt till jättefint fokus trots omgivningen :up: Det enda han tyckte att vi skulle göra var galoppfattningar från skritt :D Vi har övat på det två gånger innan, och han ville helt klart fortsätta med det :)
 
Ikväll ska han få hoppe lite hinder igen. Lite gymnastik hoppning. 🐎

Imorgon ska jag kika på det andra stallet. Jag tänker att om det känns bra så vill jag ändå testa flytta eftersom möjligheten finns att flytta tillbaka om det inte skulle kännas bra efter ett tag. 🫶

Jag förstår att stallkamraten blir sur och ledsen på mig, jag hade också varit det. Men jag har vägt fördelarna mot nackdelarna på båda stallen. Å det känns mer lovande på det andra stället där det dessutom finns chans för att kunna få ridlektioner i dressyr, hoppning mm och stöd från professionella när jag utbildar Halle. Fler folk i stallet. (Dock kommer han gå på lösdrift om vi flyttar.)🤓

Men det är klart att sveket mot andra i nuvarande stallet finns där. Jag kommer självklart lösa de pass som inte går att lösa då vi har planerat för hela året fram till nyår. Så jag är inte omöjlig. Å kontakten kan man alltid ha kvar ändå och göra roliga saker.🥰

Nu vet jag ju inte om jag kommer tycka om stället men jag tror tyvärr det 🥺❤️
 
Ikväll ska han få hoppe lite hinder igen. Lite gymnastik hoppning. 🐎

Imorgon ska jag kika på det andra stallet. Jag tänker att om det känns bra så vill jag ändå testa flytta eftersom möjligheten finns att flytta tillbaka om det inte skulle kännas bra efter ett tag. 🫶

Jag förstår att stallkamraten blir sur och ledsen på mig, jag hade också varit det. Men jag har vägt fördelarna mot nackdelarna på båda stallen. Å det känns mer lovande på det andra stället där det dessutom finns chans för att kunna få ridlektioner i dressyr, hoppning mm och stöd från professionella när jag utbildar Halle. Fler folk i stallet. (Dock kommer han gå på lösdrift om vi flyttar.)🤓

Men det är klart att sveket mot andra i nuvarande stallet finns där. Jag kommer självklart lösa de pass som inte går att lösa då vi har planerat för hela året fram till nyår. Så jag är inte omöjlig. Å kontakten kan man alltid ha kvar ändå och göra roliga saker.🥰

Nu vet jag ju inte om jag kommer tycka om stället men jag tror tyvärr det 🥺❤️
Det är inget svek att byta stall. Man ska välja det stall som passar en själv och hästen bäst, och det borde även din stallkompis fatta!
 
Det är inget svek att byta stall. Man ska välja det stall som passar en själv och hästen bäst, och det borde även din stallkompis fatta!
Nej, jag vet. Hon förstår ju såklart men är ändå besviken på mig. Vilket känns tungt.

Men vi får se imorgon om stallet ser lovande ut. Ska dit kl 11.
 
Igår kändes det okej igen att ha linserna i och det var ju ganska kyligt; under 5 plusgrader så kände för att hålla värmen genom att rida barbacka lite kravlöst och mest mysa 🥰. Red lite i alla gångarter (åh äntligen lite,lite galopp 😍) på ridbanan och skrittade ett stycke på grusvägen; njöt mest bara av att vara där på hästryggen och alla höstfärger, så härligt 😍.
Idag lyckades vi köra en sväng I alla gångarter I solskenet mellan regnskurarna, förvisso inte varmare idag men ett gammal fleecetäcke om underkroppen var inte dumt och njöt bakom en pigg och glad häst, härligt även idag med andra ord 😍.
 
Nej, jag vet. Hon förstår ju såklart men är ändå besviken på mig. Vilket känns tungt.

Men vi får se imorgon om stallet ser lovande ut. Ska dit kl 11.

Det är väl ändå inte din uppgift att hålla en stallkompis glad och nöjd? Du måste göra det som känns rätt för dig och din häst och vill du flytta så gör du det. Tycker det faktiskt är lite fult av din stallkompis att ge dig så dåligt samvete, jag hade personligen ilsknat till över sånt beteende.
 
Det är väl ändå inte din uppgift att hålla en stallkompis glad och nöjd? Du måste göra det som känns rätt för dig och din häst och vill du flytta så gör du det. Tycker det faktiskt är lite fult av din stallkompis att ge dig så dåligt samvete, jag hade personligen ilsknat till över sånt beteende.
Håller med! Extremt egocentriskt.
 
Ja, jo... Jag har inte tänkt på det på det sättet bara. Hade först ångest över att hästen skulle behöva lämna sin trygga flock, men pratade med förra ägaren som sa lugnade mig och sa att han kommer få det toppen även på andra stället om vi väljer att flytta. Stallägaren var inte heller sur eller besviken hon var den som sa att jag inte ska ha dåligt samvete och göra det som känns bäst. Stallkamraten däremot hon är oftast snäll men kan ibland lägga konstiga kommentarer såsom nu när jag berättade att jag eventuellt ska flytta "jag vill inte lägga skuld på dig men känner att jag behöver göra det för det här trasslar till allt i vårt stall schema som vi har fram till jul"

Men där har stallägaren sagt att allt kommer att lösa sig med schemat om flytt blir av, jag ska inte behöva åka mellan två stall.

Men det är klart att jag förstår stallkamratens känslor i det hela. Vi har ju hjälpt varandra med hästarna under en lång tid. Så jag tror inte hon menar något illa med det hon sa utan att det bara är i affekt och att hon själv känner panik över hur allt ska lösas på sikt.
 
Håller med! Extremt egocentriskt.
Ja alltså jag hade blivit extremt provocerad om en stallkompis hade försökt ge mig ens ett litet uns av dåligt samvete för att jag flyttar.

Ja, jo... Jag har inte tänkt på det på det sättet bara. Hade först ångest över att hästen skulle behöva lämna sin trygga flock, men pratade med förra ägaren som sa lugnade mig och sa att han kommer få det toppen även på andra stället om vi väljer att flytta. Stallägaren var inte heller sur eller besviken hon var den som sa att jag inte ska ha dåligt samvete och göra det som känns bäst. Stallkamraten däremot hon är oftast snäll men kan ibland lägga konstiga kommentarer såsom nu när jag berättade att jag eventuellt ska flytta "jag vill inte lägga skuld på dig men känner att jag behöver göra det för det här trasslar till allt i vårt stall schema som vi har fram till jul"

Men där har stallägaren sagt att allt kommer att lösa sig med schemat om flytt blir av, jag ska inte behöva åka mellan två stall.

Men det är klart att jag förstår stallkamratens känslor i det hela. Vi har ju hjälpt varandra med hästarna under en lång tid. Så jag tror inte hon menar något illa med det hon sa utan att det bara är i affekt och att hon själv känner panik över hur allt ska lösas på sikt.

Jag hade bett henne dra käpprakt åt helvete med den attityden 🙃
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp