Vad gör vi häst-edition del 1

Vi åkte iväg på äventyr för första gången med transporten sen han kom till mig. Blåste och små regnade lite. Men han skötte sig jättebra, skrek ett par gånger väl på plats och fick ett par hejande tillbaka från de främmande hästarna som stod runt ridhuset vi åkte till.

Vi tog hästarna en och en för att kunna vara två ifall något händer. Så båda fick åka helt själva till ridhuset. Freja fick åka först, stället var superbra så det gick toppen. Vi testade med Halle också.

Valde att leda i träns pga vill ha kontroll på ny plats. Han har turbo den här killen. Hoppade till lite för att plåtväggarna knakade lite i vinden. Men annars var han så duktig. Inga problem att få in i transporten varken på hemmaplan eller bortaplan. Kommer bli flera turer helt klart! 🫶😍

När vi var hemma igen så bytte Halle färg från gul till brun 🤪 jag tror han tänker att jag inte ska se han nästa gång.
Han fick lite pellets som godis och smaka lite coca cola. 😂🥰

Nu har han mycket att processa om vad som hände idag. 🤪
 
Trist när man ska behöva fasa ut en hästbekant ur sin sociala sfär för att h*n visar sig vara ett rötägg... Fick ändå uppfattningen att h*n var rätt vettig även om vi inte tyckte lika om precis allt.
Åh vad jobbigt. Men ibland är det bättre att fasa ut dem som man inte går ihop med. Du är stark som gör det också, många har svårt med det.
 
Hovisbesök på fm och denna gång bad jag om broddhål i tårna (fyllt igen de sålänge) utifall det skulle hinna komma snö innan nästa skoning då jag vet hur besvärligt pållan får utan någon snösula så då gäller det att tänka sig för 😊.
Direkt efter trotsade vi den rejält hårda blåsten och skrittade den korta svängen längs grusvägen och en bit bakom oss i skogen hörde jag hur ett träd föll! Då blev jag ännu mer nojig på hästryggen och skänklade på pållan menä som den stadiga häst hon är (till skillnad mot min gamla fjord som var spökig i blåst) så verkade hon tycka "äh matte, vi är safe här!" 😊🥰.
 
Min kille fick hoppa terräng med sin gamla medryttare idag, ganska blåsigt men hade på mig ordentligt så det var riktigt skönt ute.
IMG_6098.webp
 
Barbackatur aldrig och sur. Vi höll oss kring stallet i blåsten, dels för att han håller på att sättas igång efter en liten vila. Men efter ridhus besöket igår så var han måttligt trött idag också. Så glad för honom, han lär mig så mycket.

Vi håller på att banta nu efter sommarens läckerheter. Han har redan minskat runt magen nu när gräset försvunnit i deras hage. Å denna vinter kommer vi kunna hålla igång någorlunda i och med att han är en klippa att åka iväg med. 🫶😍

Red även en tur på freja idag, men det kommer i ett eget inlägg. 👌

Screenshot_20231015_114050_Gallery.webp
 
Undrar vad hösilage balen jag just flyttade med hjälp av spett vedträ och liten planka egentligen väger :cautious:
Vill jag veta det :crazy:
Den var astung hoppas inte det är fler så tunga
Borde jag ha flyttat den nej
Vill inte öppna dom utomhus
Vill helst ha in alla
 
Jag red en sväng på Freja idag också tillsammans med V och Musse. Lite längre bort på bilden till vänster hördes det massa djurliknande skrik. Lät som kultingar men det är osäkert. Men jädrar vad de skrek. Hästarna blev också mer på tå efter det, Freja som annars är lugn och inte skyggar för något hoppade rakt upp i luften borta vid skogen. Musse stannade och luktade ner i marken och sen stod han och stirrade in i skogen. Vi misstänker vildsvin i och med att det också är pågående jakt ( vi har efterfrågat tider de jagar för att hålla oss borta men inte fått några ännu) Men ja, en hel knasig ridupplevelse 🤪👌

20231015_101539.webp
 
BA5D001F-3D1C-45A3-A212-1D92291D67A1.webp

Vi har galopperat på ridbanan idag. Massor! Och av kanske 30 fattningar tog hon alla utom två. Dessutom kunde vi hålla ihop galoppen ett varv runt fyrkantsspåret flera gånger och även på stor mittvolt. Mer än så orkade min kropp inte hålla henne men när jag började rida henne trodde jag inte att jag skulle kunna galoppera alls med min kassa svaga kropp så jag är nästan barnsligt lycklig just nu 🙌🥰
 
Visa bifogad fil 130091
Vi har galopperat på ridbanan idag. Massor! Och av kanske 30 fattningar tog hon alla utom två. Dessutom kunde vi hålla ihop galoppen ett varv runt fyrkantsspåret flera gånger och även på stor mittvolt. Mer än så orkade min kropp inte hålla henne men när jag började rida henne trodde jag inte att jag skulle kunna galoppera alls med min kassa svaga kropp så jag är nästan barnsligt lycklig just nu 🙌🥰
Förhoppningsvis blir du starkare för var dag :)
 
Trist när man ska behöva fasa ut en hästbekant ur sin sociala sfär för att h*n visar sig vara ett rötägg... Fick ändå uppfattningen att h*n var rätt vettig även om vi inte tyckte lika om precis allt.
Sånt är så jäkla svårt! Och pratas inte så mycket om. Har en "kompis" som är en go person, men vi har verkligen HELT olika uppfattning när man åker till veterinären med sin häst. Hästen ifråga konstaterades senskada (super halt) och även en gammal fanns på samma ben, ägaren väljer då att inte åka till ÅB, men sätter igång hästen själv och rider för "den är ju inte halt längre" och "denna har minsann koll". Sen i somras blir hästen super halt igen, man tar den då inte till klinik, men tar ut distriktsveterinär och ger metacam. Nu rids hästen igen. Jag har försökt på ett snällt sätt att påtala detta "men skall du inte åka till klinik?" "det är ju bättre att kunnig veterinär kollar hästen" etc. Sen är en gemensam kompis även sån som jobbar med hästar och va och behandlade denna hästen, hovarna är rent av katastrof då ägaren börjat verka själv och har noll koll vad den sysslor med. Dessa hovarna är nog det värsta man har sett. (dom hade inte ett jätte bra utgångsläge, men dom är mycket sämre nu). Då undrar jag verkligen hur folk tänker, för jag har så oerhört svårt för sånt beteende och tycker handen på hjärtat att det tangerar lite åt "djur misskötsel" hållet att hålla på så. Så man funderar på om man bara skall fasa ut den personen helt, för jag kan inte med att man missköter sina djur så. Särskilt när personen själv tycker den är djurvän. Personen ifråga älskar sina djur, men att sköta dom på detta viset, det har jag riktigt svårt för!

Jag har även andra bekanta som sagt till personen, vart personen tog illa upp. Så hur gör man då. :down:
 
Sånt är så jäkla svårt! Och pratas inte så mycket om. Har en "kompis" som är en go person, men vi har verkligen HELT olika uppfattning när man åker till veterinären med sin häst. Hästen ifråga konstaterades senskada (super halt) och även en gammal fanns på samma ben, ägaren väljer då att inte åka till ÅB, men sätter igång hästen själv och rider för "den är ju inte halt längre" och "denna har minsann koll". Sen i somras blir hästen super halt igen, man tar den då inte till klinik, men tar ut distriktsveterinär och ger metacam. Nu rids hästen igen. Jag har försökt på ett snällt sätt att påtala detta "men skall du inte åka till klinik?" "det är ju bättre att kunnig veterinär kollar hästen" etc. Sen är en gemensam kompis även sån som jobbar med hästar och va och behandlade denna hästen, hovarna är rent av katastrof då ägaren börjat verka själv och har noll koll vad den sysslor med. Dessa hovarna är nog det värsta man har sett. (dom hade inte ett jätte bra utgångsläge, men dom är mycket sämre nu). Då undrar jag verkligen hur folk tänker, för jag har så oerhört svårt för sånt beteende och tycker handen på hjärtat att det tangerar lite åt "djur misskötsel" hållet att hålla på så. Så man funderar på om man bara skall fasa ut den personen helt, för jag kan inte med att man missköter sina djur så. Särskilt när personen själv tycker den är djurvän. Personen ifråga älskar sina djur, men att sköta dom på detta viset, det har jag riktigt svårt för!

Jag har även andra bekanta som sagt till personen, vart personen tog illa upp. Så hur gör man då. :down:
Det är så trist när det blir så. I mitt fall är det tack och lov inga hästar som far direkt illa även om man skulle kunna ha lite åsikter om vissa saker, men personens attityd är så jäkla tråkig när vissa ämnen kommer på tal. H*n var och lånade ridbanan i "mitt" stall en gång och eftersom h*ns häst aldrig varit där tidigare så sprang stallets ena häst lite i sin hage eftersom han blev lite uppspelt. Då tyckte h*n att det borde vara "skott i pannan" på den hästen :confused:. Vi har haft lite olika åsikter om saker tidigare men det var väl ganska exakt där som jag började ifrågasätta relationen på allvar. Jag har högt i tak när det gäller åsiktsfrihet i min närvaro sas men det där var lite väl. Det var inte direkt en viskning heller utan hade någon stått i närheten hade det absolut hörts.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp