Vad gör vi häst-edition del 1

Min ponny är modig så länge hon kan se det farliga, det värsta hon vet är sånt hon kan höra/lukta men inte se. Exempelvis vilt. Eller egentligen är hon lika med allt, ex en joggare runt kröken är livsfarlig medans en joggare 5m är ofarlig, bara att vi har betydligt mer vildsvin än joggare här. 🙈 :nailbiting: Men behagar det kliva fram ur skuggan så är hon oftast okej med dem. Så hon blir alltid mer spooky i början av vintersäsongen, det blir ju en dubbel whammy då viltet dessutom blir mer aktivt så fort de börjar skymma. 😅
Min är rätt fjantig för både sådant han ser och sådant han inte ser/bara luktar. Och när det är mörkt slipper vi i alla fall det han ser när det är ljust. 😅
 
536EF062-FD60-4BF4-83A1-45DEA1DA262C.jpeg

1,5 timma i det härliga höstvädret hade jag kunnat skriva meeeeen det är en bit från sanningen 😅

18m/sek blåste det och Dolly gick visserligen fram någorlunda obrydd men helvete vilket tempo hon la på. Hon har i vanliga fall en stor och snabb skritt men detta var något helt annat. Det kändes som att jag satt i ryggsäcken på en tävlande i VM i gång typ 😂😂
Hade ont i brösten när vi kom tillbaka till stallet, vem sätter på sig sport-bh när man bara ska skritta liksom? 🤷‍♀️
 
Hann med en tur på ponny i ljuset innan utsläpp, note to self. Hon är inte lika trygg i blåsten som jag minns, haha. 😅🙈

Hur jag lyckades låta bli att tugga grus vet jag inte, ett smärre mirakel. 🙈🙈 Men bortsett från det var hon mycket duktig.
 
Vaknade till frost! Det fick bli en längre tur idag, 16km uppe på åsen. Pigg och glad cob. Utomhuset är verkligen hennes element, vi hade väldigt mycket lättare att komma överens idag när vi var ute än vad vi hade igår när vi var i paddocken och det faktiskt fanns ett FÖL i hagen bredvid som behövde stirras på. :rofl:

Känner mig så himla lyckligt lottad över att ha så himla mycket lååånga grusvägar också :love:
1696762467230.webp
 
Idag tömkörde jag Halle. Gick sådär i början men efter en stund skötte han sig. Han må vara fjording men nog är det krut i gubben. Å jag får motion också, ofrivilligt 🏃‍♀️

Freja fick hoppa studs, det tyckte hon var skojigt. Därefter så mockade jag och fixade iordning Halles gastro mash från granngården. Hans FFV är tillbaka tyvärr trots att han nu äter hö. Men det är ju fortfarande gräs ute så kan vara det som spökar och krockar med höet. Hoppas det hjälper lite med mashen iaf. 🤓
 
När man har en glupsk häst får man göra det man kan för att hon inte ska trycka i sig höet det största målet åtminstone- blanda ut insläppsrasonen som får bli största med halm I de grovmaskiga hönäten och den istället betydligt mindre kvällsgivan direkt på golvet 😄.
Idag var det jakt på gården så eftersom hästarna gått i en mindre hage tyckte jag pållan behövde motion så det fick bli en halvtimmes lösgörande skrittarbete på ridbanan och bara lite travjogg mot slutet efter den lilla bravaden (fick springa lös på ridbanan och for runt och nästan "kotade över" och stod på näsan men inget halt eller varm) igår 😊. Tidigare i veckan blev hon och hagkompisen installade och vi har hunnit köra ett par turer, ridit en dag utöver idag och en liten promenix :) 🥰
 
Tandkoll på två av tre hästar idag. Min häst har en godartad tandköttstumör... Den ser ut som lite svullet tandkött bara. Återbesök om fyra månader, ev opereras den bort då. Nu får hästen en minisemester, den här veckan blir det ingen ridning pga tandvården och veckan efter är jag på tjänsteresa.
 
Om ni undrar hur det är att vara inackorderad pensionärshäst hos mig så handmatar jag tanten som bestämt bara äter upp kvällsmaten (protein+mineraler) om hon får den belöning-style eftersom hon har bättre saker för sig än att äta upp samtidigt som unghästen är redo att dyka in som reserv 😂
 
Min förra medryttare hopptränare min pålle idag, så han hålls igång tills jag kan rida igen. Min egentliga medryttare är lite för grön för att hoppträna honom redan, hästen är verkligen jättesnäll men vi har ingen ridbana el bra ridvägar så det är svårt för henne att lära känna pållen som det är nu. Jag letar efter stall med bra ridvägar, jag trivs egentligen jättebra men jag älskar att rida ut :(
 
Vi tömkörde på utebanan i går. Hade egentligen tänkt tömköra ut en sväng först, men det hann bli lite för mörkt. Så det fick bli några varv på banan som uppvärmning innan linorna spändes fast. Det var ett tag sedan sist så hon var lite otålig och ville inte riktigt stå still när jag skulle spänna för draglinor med svängel (trampar runt så att linorna hamnar på fel sida om hovarna). Vi tränar på att svänga runt utan att böja för mycket. På söndag åker förmodligen rockarden på.
 
Vi tömkörde på utebanan i går. Hade egentligen tänkt tömköra ut en sväng först, men det hann bli lite för mörkt. Så det fick bli några varv på banan som uppvärmning innan linorna spändes fast. Det var ett tag sedan sist så hon var lite otålig och ville inte riktigt stå still när jag skulle spänna för draglinor med svängel (trampar runt så att linorna hamnar på fel sida om hovarna). Vi tränar på att svänga runt utan att böja för mycket. På söndag åker förmodligen rockarden på.

Så roligt med inkörning :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp