Vad gör vi häst-edition del 1

Idag får det bli rejäl skogsgalopp i det fina vädret - i morgon ska vi rida troppridning och då är det bra om hästen fått springa av sig innan! Helst rider jag faktiskt två pass de dagarna, och tar galoppen på förmiddagen innan troppridningen, men jag har fler hästar att rida och en del att göra på gården, så hinner nog inte det den här helgen.
 
Jag är verkligen nöjd med gårdagskvällens troppridning. Grupparbete är normalt sätt inte riktigt min hästs styrka, men igår var han verkligen duktig. Han har ju en hel del styrkor som går att använda i troppridningen, han är väldigt samlingsbar och kan hålla traven i låga tempon när vi har innersväng fyra i bredd, och han kan ju också ta ut stegen om vi har yttersväng i kolonn om fyra. Han är ju dessutom reglerbar och svängbar med god precision. Däremot blir han ju lätt lite hetsig, och även om vi alltid håller rätt position så kan fötterna under oss göra lite egna saker ibland. Men igår höll vi i princip trav när det skulle vara trav, skritt när det skulle vara det och förstås galopp när det var tillåtet. Jag red dessutom större delen av passet på en hand, och han gjorde riktigt fina öppnor och slutor.
 
Idag gick jag och Bella en sväng. Bella är 28år och inte lika pigg som tidigare men det är ändå krut kvar. Det är hon som bestämmer i hagen! Klart det värker lite i hjärtat när man ser åldersförändringarna men hon får vara med så länge som hon mår bra. Men öronen var spetsade hela vägen och hon gick självmant hela rundan runt 🥰

En av de få bilderna genom våra 14år där hon har öronen framåt 😂
 

Bifogade filer

  • 3018350F-B43C-43F6-B672-35C409F4FD97.webp
    3018350F-B43C-43F6-B672-35C409F4FD97.webp
    275,6 KB · Visningar: 40
Igår lastträna jag och Halle. Skeptisk i början men tillslut kunde han gå in själv, stå kvar och jag kunde låsa bommen bakom honom. Jätteduktig 😍
 
IMG_5333.jpeg

Första gången vi red för tränare igår och herregud vad mycket jag fick att träna på 😅
Det är svårt att lära sig rida på nytt med en trasig kropp när muskelminnet vill göra på ett annat sätt som inte funkar längre. Men vi kämpar på!

Det bästa av allt var att hon tog mina galoppfattningar varje gång. Vi gjorde inte så många, men de vi gjorde. Jag har ju skrivit om hur svår galoppen är för mig så jag är väldigt nöjd 😊
 
Hade en otroligt duktig häst i dag :) Till och med jag var faktiskt rätt duktig i dag!

Fick hjälp i söndags och blev drillad på sitsen, faller gärna fram med överlivet vilket gör att galoppfattningarna blir skit vilket verkligen inte hjälper till när de inte är helt 100 på hjälpen ännu :bag: Så i dag var jag supernoga med att sitta ordentligt och vips så fick jag många fina galoppfattningar, konstigt va?! :angel::laugh:
 
Löslongerade igår, daga att börja komma igång. Han är rastlös och tuggar på allt... men igår vart han så svettig att det rann i pannan. Fick ett spabad efteråt och det var såååå skönt. Han stod stilla ute bakom stallet utan att jag höll i. Vattnet ur slangen smakade mums också, det var han tydlig med och putade med överläppen upp i luften flera gånger 🤣
 
Oj vilken pigg häst jag hade i går på markarbetsträning! Hon var som en liten racerhäst redan på uppvärmningen. Så snabb galopp så jag nästan blev rädd. Vi hade några galoppbommar på hörnlinjerna på ena sidan och så skulle vi rida öppna på andra sidan. Full fart över bommarna men vi fick väl till något som liknade öppna några gånger bara. Hon lyssnade överhuvudtaget inte på förhållningar. Fick lägga in några skritt-halt-skritt-halt för att hon skulle börja lyssna. Sedan var det galopp över sockerbitshinder på medellinjen med 5/6 galoppsprång emellan. Full fräs över! Sen en liten bana över ett kryss på hörnlinjen, hörnpassering, snett igenom över två studs, båge till andra diagonalen, två nya studs, hörnpassering, kryss på hörnlinjen, nästa kryss på hörnlinjen igen och två studs igen. Och sedan åt andra hållet. Vi körde på utan någon tvekan. Kul! Sedan en avslutande bana med kryss på hörnlinjen (från kortsidan), mittvolten med galoppbommar, andra krysset på hörnlinjen, hörnpassering, studsen på bågen och krysset igen. Och åt andra hållet. Första gången glömde jag helt bort vägen så det blev lite förvirrat så vi kom inget bra på galoppbommarna på volten, så fick ta om den och sen glömde jag vart jag skulle efter den med så fick ta ett varv till på volten. Styrde sedan tokigt på hörnkrysset så hon fick hoppa snett på högsta punkten men det gick bra det med. Sen åt andra hållet och då snubblade hon till precis före galoppbommarna så det blev ett extra varv där med. Men allt flöt på jättebra och jag var så nöjd med passet!
 
Visa bifogad fil 129295
Första gången vi red för tränare igår och herregud vad mycket jag fick att träna på 😅
Det är svårt att lära sig rida på nytt med en trasig kropp när muskelminnet vill göra på ett annat sätt som inte funkar längre. Men vi kämpar på!

Det bästa av allt var att hon tog mina galoppfattningar varje gång. Vi gjorde inte så många, men de vi gjorde. Jag har ju skrivit om hur svår galoppen är för mig så jag är väldigt nöjd 😊

Kul och nyttigt!

och -bilden är ju lite suddig, men alltså vilken fräsig teckning i ansiktet på hästen :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp