Vad gör vi häst-edition del 1

Även om jag är otroligt osäker på min ridning och vet tusen saker jag behöver stärka upp så vågade jag ändå lägga upp lite klipp från gårdagens inridningsträning i ridhuset. Ser det som ett steg framåt.

Elsa var en stjärna, helt plötsligt började det rassla till i ridhuset och jag undrade vad fan som hände. Var visst en kråka som skulle bygga bo uppe på plåttaket och krafset ekade i hela bygget, men det brydde sig inte Elsa om 😍
 
Jag och Halle tog en lunkartur barbacka ute på stora stubben längs med 55:an. Första gången vi är ute helt själva på en åker. Duktig 4 åring 😍🙌
 
Red dressyrlektion i går. Vi startade en stund innan med uppvärmning i skritt, först till fots och så en stund uppsutten med långa tyglar. Då hade jag tid till mer planerad uppvärmning på lektionen. Gjorde många halter och igångsättningar, flyttade för skänkel i skritt, övergångar skritt-trav-skritt, bågar och serpentiner och några galoppfattningar. Då blev hon lösgjord och känslig för hjälperna. Väldigt pigg var hon också. Själva övningarna sedan bestod av vändningar och övergångar mellan olika raka och böjda spår runt och mellan olika koner och sockerbitar, först i trav, sedan lite skänkelvikning i trav och sedan övningen i galopp, så det blev lite båge i förvänd galopp. Och så några varv då vi skulle lägga in ett enkelt byte. Här fick vi inte till skritt direkt utan det blev alltid några travsteg. Sist avslutade vi med galopp på volterna där vi fick lägga ned formen och sen trava av. Vi hittade bra form stundtals och även i galoppen. Tränaren tyckte det hade gått framåt! Jättekul!
 
Även om jag är otroligt osäker på min ridning och vet tusen saker jag behöver stärka upp så vågade jag ändå lägga upp lite klipp från gårdagens inridningsträning i ridhuset. Ser det som ett steg framåt.

Elsa var en stjärna, helt plötsligt började det rassla till i ridhuset och jag undrade vad fan som hände. Var visst en kråka som skulle bygga bo uppe på plåttaket och krafset ekade i hela bygget, men det brydde sig inte Elsa om 😍

Jättefint ju! Stabilt, lätt :)
 
Här stod låg hoppning i dressyrsadel på schemat häromdagen. När det ingår hinder i WE är de max 50 cm och man hoppar i dressyrsadel. Jag kom på att det ju är rätt dumt att hemma hoppa i hoppsadel då... Jag satte upp tre hinder vid X på vår 20x40-bana, ett på medellinjen och sen två på korta diagonaler snett ut från det hindret, som en pil med avskuren spets ungefär. Sen hoppade vi fram och tillbaka, med korta och långa svängar åt alla håll. Det var en bra uppställning för att träna flyt, att landa i rätt galopp och att växla mellan korta och långa anridningar. Jag ska fortsätta att göra så här några gånger till, och dessutom växla med att ha ett hopphinder och 2-3 andra WE-hinder. En av svårigheterna är ju att plötsligt hoppa, efter att ha ridit andra typer av hinder.
 
90C766EE-CCB6-4CF2-B299-1B89D4433DE8.webp

Fick med mig sonen på en runda. Han på elscooter och jag till häst. Så mysigt!
 
Vi fick en jättehärlig skogstur på knappt 13 km i sommarvädret ikväll. Massor med hjortar och svampplockare i skogarna, min häst tycker de senare är läbbigare än de förra.
 
Idag var det ridtur i regnet på schemat och Elsa var lite tittig och på tårna p.g.a vädret, så jag tänkte att är hon helt omöjlig så hoppar jag inte upp utan går rundan istället. Men hon var så himla duktig ändå och vi susade runt i skogen i galopp och kom förbi läskiga ställen med övertalning. Jag tränade på att vinkla in ben/höfter en massa också vilket kändes bra.
 
Fick en härlig uteritt i skritt i går och lyckades få sällskap med mig också. Fortfarande lite mycket mygg, men det blåste ändå lite så det var uthärdligt. Fick några stopp och tvärvändningar men vi redde ut det. Sedan blev det några varv på utebanan för att de skulle få springa av sig lite också.
 
Stallhäng med älsklingshästen 🥰 och idag trotsade vi blåsteländet (halv storm stundtals) och promenixade på grusvägen och testade den fina pullartränset jag köpte på tradera nyligen 😊. Hon har ett fint men det gamla har jag fått klippa av en "flärp" så köpte detta som också är fint med äkta läder 😍 men denna har löstagbar nosgrimma istället 😊.
 
Idag har jag återerövrat min åker! :D :banana:
1695304456657.webp


För lite mer än ett år sedan så råkade jag ut för min första "riktiga" ridskada på den här åkern, när jag trillade av från full galopp och tog emot mig med armbågen (inte att rekommendera).

Husse red hästen här efter olyckan för att hon inte skulle börja förknippa platsen med något läskigt, men jag har inte haft tillfälle tidigare. Men idag, idag blev det av!

Vi skrittade runt, tittade på balarna som står där och ägnade oss i allmänhet åt att komma ihåg hur man andas, både häst och jag :rofl: Och det gick alldeles strålande faktiskt! Jag är superstolt över både häst och mig själv som återvänt till den här platsen och lugnt och sansat skaffar oss nya, trevligare minnen.
 
Idag löslongerade vi på volt. Inget vi tränat på sådär direkt men han fattade vinken och var arbetsvillig. Lite på tå idag efter att ha sett ett jakttorn bäras ut på åkern, det var nog det konstigaste han sett. O_o

Nedan en bild på dagens träning på volt utan lina. :laugh:

Screenshot_20230921_194641_Gallery.webp
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp