Vad gör vi häst-edition del 1

Uj sedärja 😄. Jag har en från min tidigare större fjord som är för stort för stoet så fyndade en storlek mindre på tradera som var lagom utan pannbandet! Så fick ta pannbandet från full till cob 😄
Det där med storlek är ett elände!

Köpte ett träns i strl cob till min första häst (det var för litet både på henne och på Mariella). Fick med ett träns som de sa var Mariellas gamla träns, det var hemskt mycket för litet. Förstår inte hur de någonsin hade kunna ha det på henne. Tippar på att de tog fel. Köpte ett annat träns i stl cob på en rea (tyckte det såg större ut) men det var för litet runt nosen. Tränset i stl full i en modell utan rem som knäpps under hakan (som jag köpte till första hästen) går att ha på sista hålet,. Och tränset i stl full som jag hade till halvblodet IMicklem) går att ha, men ej helt optimalt. Så jag köpte ett nytt träns i stl full för att rida dressyr i. Det är för stort runt nosen. Suck!
 
Det där med storlek är ett elände!

Köpte ett träns i strl cob till min första häst (det var för litet både på henne och på Mariella). Fick med ett träns som de sa var Mariellas gamla träns, det var hemskt mycket för litet. Förstår inte hur de någonsin hade kunna ha det på henne. Tippar på att de tog fel. Köpte ett annat träns i stl cob på en rea (tyckte det såg större ut) men det var för litet runt nosen. Tränset i stl full i en modell utan rem som knäpps under hakan (som jag köpte till första hästen) går att ha på sista hålet,. Och tränset i stl full som jag hade till halvblodet IMicklem) går att ha, men ej helt optimalt. Så jag köpte ett nytt träns i stl full för att rida dressyr i. Det är för stort runt nosen. Suck!

Ja det kan ju variera så förskräckligt
 
53B7F2EC-6ECF-415C-AC1C-A1886AF64975.webp

Jag gillar inte hösten men den är ju otroligt vacker till häst, och jag är så otroligt tacksam över alla underbara ridvägar vi har här omkring 🍂
 
Hihi, red barbacka tillbaka till sommarhagen som ligger 700m från stallet. Vi mötte en traktor med släp. Gick ut på stubben. Halle väntade tålmodigt på att den skulle åka förbi. Vi fortsatte i vårat glada tempo. Han är guld värd ❤️

Och ja jag red i mina kontorskläder. De åkte in i tvätten direeekt 😂
20230905_181035.webp
 
Tyckte jag skulle vara redig och ta med gopron på första ridturen efter semesteruppehållet. Lyckades ta bild istället för film, trycka på när det skulle vara av och hade helfel vinkel på kameran. Men hästen hade fart under hovarna iallafall 😅
 
Halle fick löshoppa små hinder i paddocken. Lite gymnastik hinder, inte så höga utan mest för att han ska få öva på stt hålla koll på benen och kroppen. Gick jättebra, han springer ju själv in på långsidan som jag gjort iordning med band och små hinder. Hoppar, speinger tillbaka till början och hoppar igen. Han älskar att hoppa! :banana:

Freja fick sig ett dressyrpass men det var väldigt tungt i paddocken idag så jag red inte så länge. Vi skrittade tillbaka till hagen i mörkret. Dags att beställa hem nya reflexvästar… :sorry:
 
Jag har gett upp barfota/boots på min gubbe. Har gått skodd fram ett par veckor och igår åkte bakskor på. Innan barfota var han alltid framåt, med boots gjorde han det som bada om men utan drivet. Bara fram blev givetvis bättre och nu hoppas jag att han blir sig själv igen. Han hoppade terräng med dottern i tisdags, jag var slut efter jobbet (har lärt mig att inte hoppa terräng när jag är trött :cautious: ) Gick fantastiskt bra, klockrent! Hoppade även fler av banans svåraste hinder och linjer, öronen spetsade hela tiden:love: Linjer och hinder jag aldrig ens skulle överväga att rida an😅
 
Det där med storlek är ett elände!

Köpte ett träns i strl cob till min första häst (det var för litet både på henne och på Mariella). Fick med ett träns som de sa var Mariellas gamla träns, det var hemskt mycket för litet. Förstår inte hur de någonsin hade kunna ha det på henne. Tippar på att de tog fel. Köpte ett annat träns i stl cob på en rea (tyckte det såg större ut) men det var för litet runt nosen. Tränset i stl full i en modell utan rem som knäpps under hakan (som jag köpte till första hästen) går att ha på sista hålet,. Och tränset i stl full som jag hade till halvblodet IMicklem) går att ha, men ej helt optimalt. Så jag köpte ett nytt träns i stl full för att rida dressyr i. Det är för stort runt nosen. Suck!

Usch känner igen det där....min har Xfull men beroende på märke kan ändå inte ha alla nosgrimmor - de når inte runt hennes massiva huvud 🙈

Har även problem med bett- 12.5 är liiiite för litet och 13.5 liiite för stort 🙃
 
Tog ett morgonpass. Skulle bara lekhoppa lite hemma eftersom min man klippte terrängbanan igår. Sen var han lite dryg i galoppen så ville reda ut det och tja, nu dryper vi båda av svett 😂
 
Uteritt idag!
Och min lilla häst, vad hon hjälper mig :love: När jag tar mig tiden att göra rätt och vara balanserad, då går hon som guld. När jag hafsar meddelar hon tydligt att matte är en kluns och att det är omöjligt för en häst att röra sig fritt med en kluns i sadeln :D Alltså, vilken gåva det är. Hon är så himla snäll och man kan verkligen sätta upp vem som helst på henne - sitter det nybörjare eller rädda ryddare på ryggen på henne tar hon myrsteg - men när man väl ger henne möjligheten att röra sig så ger hon en så himla härlig känsla!

/end of kärleksrant
 
Blev en ridtur med V idag. Halle tog galoppen snabbare denna gången. Han springer dock in i den så vi får öva, öva, öva...Men han tar den och är sååå duktig! På första galoppen idag så tog han den från galoppskänkeln hann knappt säga ordet galopp🥹 sen att han sätter av som en kanonkula som exalterad ungpojk är en annan femma 😂🫶

Han själv vill ju fortsätta framåt och springa fort men man måste ta det i små steg och inte göra för mycket på en gång. Så tacksam över V och Freja som är bästa sällskapet vid halles utveckling 😍🙌

Hästarna fick svalkas av med vatten och lite godis efteråt. 🍬🥰
20230907_193922.webp
 
Egentligen skulle vi köra till anläggningen och rida, men eftersom jag är sjuk och sliten fick det till Elsas förtret bli sommarbad. Hela 27 grader varmt gjorde att det var perfekt tillfälle att bada ur all svett, flugspray, stöv som samlats under sommaren. Så nu skiner hon och vi kanske kan vara piffade nog till att åka till anläggningen i helgen istället. Om jag lyckas bli människa igen 😅
20230908_154522.webp
 
En varm men dimmig uteritt med Musse och Freja med sina människor. Här är en bild på mig och Halle. Lite rund och go. Men pigg och smidig!

Vi fick en jumpscare av en gammal gubbe som drämde till sin ytterdörr väldigt hårt. Men han måste lära sig och denna miljön är helt otrolig att rida i. 😍

Nu är det dags för lunch. Blir nog nudlar tror jag och mysa ner sig med en film en liten stund innan städning drar igång i lägenheten.

Screenshot_20230909_121050_Gallery.webp
 
Hämtat 33 småbalar hö och 8 småbalar halm, känns skönt :). Pållarna betar fortfarande och får bara några kilo vid skymningsintag (pga vidrigt med knott), så har jag räknat rätt räcker dom till november. Förhoppningsvis 😅.
 
Jag råkar ju då bo granne med ett stall med ridhus. Tar säkert fem minuter att gå bort. Senaste gången jag red i ridhuset var tydligen 28 december :angel: Men idag kände jag för det igen, och våra goa grannar välkomnade oss!

Fröken cob var inledningsvis rätt spänd, sannolikt på grund av att vi inte varit i ridhuset på ett tag. Det bor fåglar därinne så de var jätteläskiga en stund, det fanns en ny spegel och annat som gjorde att man visst behövde vara på helspänn. Jag hade satt mig i sinnet att fokusera på mig själv och min sits, och i slutänden hade vi ett riktigt toppenpass där både jag och häst kunde slappna av :up: Så nöjd med oss båda två!

1694277680233.webp
 
Egentligen borde jag väl ligga och bara vara mördarförkyldsjuk, men både jag och Elsa behövde röra på oss lite. Så det var bara att möta myggorna i skogen för lite enkel backträning för hand nu på kvällen, hoppas att jag svettades ur lite sjukdom 😅

Lyckades även skrämma de stackars korna då det nog inte fattade vad det var för spöke ifört flughuva och flugtäcke som kom mot dem i skogen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp