Vad gör vi häst-edition del 1

Igår var hovslagaren ute och förutom den sedvanliga verkningen blev det även specialanpassning av våra EVO-boots. Vi har haft bry med att bootsen vrider sig så nu beslutade vi att öppna tån för att få maximalt grepp runt hoven. Igår kväll gjorde vi några km grusväg och bootsen satt där de skulle. B verkade dessutom trivas bättre i dem nu när de inte snurrar så det var win win.

20230815_071219.webp
 
Jag och Mariella debuterade på dressyrtävling i går. Har dessvärre ingen bild. Hon skötte sig superbra men vi fick bara ihop 53,33 %. Domaren tyckte hon gick i för hög form och att jag skulle ställa och böja mer. Hm, undrar om hon har ridit rund fjording någon gång :laugh:. Och så glömde jag rida på några ställen vilket också syndes på poängen. Men momentet som jag var mest bekymrad över ( vänster galopp och volt) blev ändå ok!
 
Igår busade jag och Halle i hagen. Red en sväng på andra fjordingen men hon kör verkligen med en om man inte är bestämd och envis. Tur att man är det, annars kommer man ingenstans 😂

Idag är jag peppad, jag hoppas vädret håller sig i schack. För ikväll ska vi testa galoppera ute med draghjälp, alltså jag och Halle. Har ju fått till en galopp på banan på en långsida men efter att jag flög av så har det inte hänt sedan dess utan då har vi istället miljötränat och jobbat på vår kommunikation.

Det har blivit så mycket bättre och han verkar lita på mig lite mer för varje gång när det gäller att avgöra vad som är farligt och inte. 🙏

Både han och jag växer för varje gång. Bara häromdagen så lade jag en vattenmatta över hans rygg och han kunde gå med den ett halvt varv. Tidigare när jag testat vattenmattan så har han tyckt att det varit obehagligt och springer runt tills den åker av. Men häromdagen så var han riktigt modig. Ingen tendens till att dra iväg, och stopp kommandot sitter bättre också. (Jag som varit lite lös i min bestämdhet som gjort att det inte suttit 100%.)

Känns så bra också att jag kan reflektera på vad JAG gör för något med min kropp, vikt eller känsla som påverkar Halle så mycket. Han är en känslig fjording. Kanske den känsligaste jag stött på. Men det är så kul! Jag känner att jag växer som ryttare och hästägare för varje gång jag är i stallet med honom. 🙏🌟

Lägger in en bild på oss 😂
 

Bifogade filer

  • Snapchat-1478083121.webp
    Snapchat-1478083121.webp
    132,9 KB · Visningar: 23
Ugh hästens sko var lös igår och hade trampat eller stött i så att det blivit en spricka i ena sömmen. Sömmen stack rakt ut så jag lirade ut den. Kontaktade hovis och vi tror skon kan sitta till nästa skoning som är om en vecka. Halle får vila helt enkelt. 😁👍

Lite tråkigt dock för jag såg så fram emot att få rida igår 🥲
 
Vi tog en rolig runda igår. Det är allt något särskilt med att kunna rida på kvällen när solen fortfarande är uppe :love:

Det var en jätteglad cob hela turen! Och väldigt sansad, givet faktumet att vi på en och samma tur lyckades pricka in:
  • Fotbollsmatch komplett med viftande flaggor och peppade supportrar (aldrig sett så många bilar på lilla vägen haha)
  • Cyklist som höll på att cykla in i rumpan på henne
  • Två tåg
  • Hästmöte med två glada hästar som kom galopperande mot oss (vi möter nästan aldrig några ridna hästar när vi är ute)
  • Kalv på vift ur hagen
Det enda som fröken ansåg riktigt fel var när jag tyckte att vi skulle stå och vänta en bit bort på att tåg nr 2 skulle åka förbi, hon hälsar att hon minsann SKITER i tåg :p
1692946236690.webp
 
Jag är halvvägs in i halvklippning av häst :D Nu står han i boxen och tar en paus innan det blir finlir med kanterna :nailbiting:
 
Stängslade lite ny lånad mark med glada förhoppningar om höstbete, åh så skuggigt och bra tänkte jag, lågt med socker. Glömde bort knotten...

Hämtade en genomsvettig mustang 45 minuter senare när jag insåg att jag hörde dundrande hovar. Shettisen verkade oberörd.

Suck. Får nog ta på mustangen full pyjamas om han ska gå på den plätten innan kylan kommer.
 
Idag blev det mys och bara häng. Kikade till transporten igen efter att jag oljade fjädern under rampen. Den tjöt så högt att jag tänkte att detta blir omöjligt att lasta i, men efter lite smörjning så blev den tyst och fin. Älskar den! Får inviga nån gång nästa vecka med att lastträna. 🙌🥳
 
Mysig kvällspromenad med herr Mustang. Vi har så mycket miljöträning i den här byn. Cykelekipage med hund, grymtade grisar, och den fruktansvärda robotgräsklipparen! Och så brunnsborrning och bankande på en husvagn etc etc.

Men han gör det så bra. Och det är ganska skönt att en liten 3km promenad kan vara nog för att mentalt trötta ut en liten pålle 😅.
 
Jag har skutat min valack!
Han hade gått all in med en tall och var full av kåda!
Matolja och såpa samt varmvatten!
Ny hage också 😎
 

Bifogade filer

  • IMG_8903.webp
    IMG_8903.webp
    238 KB · Visningar: 48
Terrängtränade igår, när jag kom tillbaka till bilen och tog av mig hjälmen märkte jag att min hårsnodd hade lossnat, jag måste ha sett ut som ett troll :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp